Hayden Skall Banta....

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Oscar du har lite att lära av Sete när det gäller frisyrgele......

Peddo ser ju skräckslagen ut ståendes mellan jättarna ullis och oscar, stackaren:D ......
 

-dB

Avatar av Per Liljeqvist
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Skåne
Hoj
r6 -06
PierFrancesco skrev:
2672318

20kg som det skiljer mellan Hayden och Pedrosa borde väl också märkas på däcksslitaget över 40min race? Eller? Vad säger ni som tävlar i RR?

säg det till pedrosa som tydligen hade slitit ut sitt framdäck tidigt i näst sista racet i år :näsblod

sandstream skrev:
2672439 Rossi är väl minst 1.80 och ser ut som en benget i bar överkropp.

Visst är vissa bättre lämpade för vissa sporter men inom motorsport är det ju väldigt enkelt att justera just viktförhållandet så att alla "slåss" på lika villkor. Det vore i mina ögon tragiskt om killar som Hayden, Roberts, Rossi mfl sållas bort på ett tidigt stadie för att de är för stora (eller rättare sagt att någon tror att de är för stora) för MotoGP.

varför inte sätta alla på likadana hojar då så blir det ännu jämnare och absolut lika villkor. ytterst tråkigt resonemang. jag tycker att det är kul att det är skillnader. som det ser ut nu så spelar ju skickligheten mkt större roll än vikten.
 
Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
oscar skrev:
2672934 Med tanke på att min frissa är större än Pedrosa, så skulle det bara se löjligt ut med Petjo på samma bild...:D
Det är verkligen en liten kille det där. Söt, varför tog ni inte med honom hem?
Cool bild :tummenupp
 

sandstream

Guest
-dB skrev:
varför inte sätta alla på likadana hojar då så blir det ännu jämnare och absolut lika villkor. ytterst tråkigt resonemang. jag tycker att det är kul att det är skillnader. som det ser ut nu så spelar ju skickligheten mkt större roll än vikten.
Hur svårt kan det vara att förstå att bara för att man tycker att det borde finnas en minimivikt på ett ekipage i MotoGP betyder inte det att man vill att alla ska köra på identiska hojar?
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
sandstream skrev:
2673765 Hur svårt kan det vara att förstå att bara för att man tycker att det borde finnas en minimivikt på ett ekipage i MotoGP betyder inte det att man vill att alla ska köra på identiska hojar?
Du har ju inte kunnat besvara frågan på vilka grunder man ska bestraffa lätta förare som Pedorsa med ballast för att "öka rättvisan". Var finns dokumentationen som styrker din "självklara" tes? Och om "rättvisa" är syftet finns det som många har skrivit fler och grövre "orättvisor" än förarnas vikt. Så hur argumenterar du egentligen?
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nyteknik skrev:
2673799 Du har ju inte kunnat besvara frågan på vilka grunder man ska bestraffa lätta förare som Pedorsa med ballast för att "öka rättvisan". Var finns dokumentationen som styrker din "självklara" tes? Och om "rättvisa" är syftet finns det som många har skrivit fler och grövre "orättvisor" än förarnas vikt. Så hur argumenterar du egentligen?

Om man ser det som att totalekipaget för väga max xxx kg, vore det ju kalasfint, 50kg förare, resten motor :D


Näää, det funkar väl som det gör nu, eller hur? Varför man ska införa minimivikt vore lika ofördelaktigt som att införa maximivikt, skillnaden är att inför man en skriven max-vikt är det diskriminerande...


/Johan @ 64kg :)
 

ayrton

Ny medlem
Gick med
20 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati
Detta borde va lätt fixat.

Sätt in en gräns på att man absolut inte får ha mindre än 19 i BMI (Body Mass Index)
(19-24 är normalvikt)

Förarna ska endast bära kallingar och innan vägning ha tömt mag o tarm-system.
Klarar de inte gränsen så får de inte köra loppet, plus böter på några minus poäng.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
sandstream skrev:
2673765 Hur svårt kan det vara att förstå att bara för att man tycker att det borde finnas en minimivikt...
Jo men varför? Att Hayden har sagt i en intervju att han borde gå ner några kilon kan inte räcka som skäl för att införa en minimivikt på ekipaget.

Vilket problem är det den restriktionen skall lösa?

Anorektikersnacket låter direkt konstigt. Vad jag vet så är anorektiker svaga och orkeslösa eller presterar i vart fall inte på toppen av sin förmåga - vilket automatiskt förhindrar att förarna tillåts bli ohälsosamt magra.
 

sandstream

Guest
Gustav O skrev:
Att man har det i 125 anser jag vara rimligt eftersom de hojarna påverkas ännu mer av vikten eftersom de:
a) Har förhållandevis låg effekt.
b) Är oerhört lätta.
Se Chris svar till varför det inte borde finnas någon viktbegränsning i någon klass.
Chris Ash skrev:
Vissa har bätte fysiska förutsättningar än andra för att ägna sig åt en given aktivitet, gott så.
Nyteknik skrev:
2673799 Du har ju inte kunnat besvara frågan på vilka grunder man ska bestraffa lätta förare som Pedorsa med ballast för att "öka rättvisan". Var finns dokumentationen som styrker din "självklara" tes? Och om "rättvisa" är syftet finns det som många har skrivit fler och grövre "orättvisor" än förarnas vikt. Så hur argumenterar du egentligen?
Jag tror att 20 Kgs skillnad har ganska stor betydelse under ett helt lopp. Har tidigare skrivit varför så det behöver inte upprepas.

Jag oroar mig kanske i onödan men jag vill inte se en klass där kroppsvikten blir utslagsgivande.

Bingo skrev:
2673921 Jo men varför? Att Hayden har sagt i en intervju att han borde gå ner några kilon kan inte räcka som skäl för att införa en minimivikt på ekipaget.
Vi diskuterade minimivikten i en annan tråd under hösten så det har inget med Hayden att göra.
Bingo skrev:
Anorektikersnacket låter direkt konstigt. Vad jag vet så är anorektiker svaga och orkeslösa eller presterar i vart fall inte på toppen av sin förmåga - vilket automatiskt förhindrar att förarna tillåts bli ohälsosamt magra.
Jag har inte nämnet något om anorektiker vad jag kan minnas så frågan/påståendet var väl inte ställt till mig?
 
Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
sandstream skrev:
2673929

Jag oroar mig kanske i onödan men jag vill inte se en klass där kroppsvikten blir utslagsgivande.

Men varför är det just kroppsvikten av alla orättvisor du fokuserar på? Det finns hundra andra saker som är mer utslagsgivande och som dessutom inte är en fysisk förutsättning och som sådan till stor del något man föds med. Du föds till att bli si och så stor men du föds inte med Dunlopdäck eller Honda RCV-motor.

Du svarade dessutom inte på Bingos fråga vilka problem som idag föreligger? Om de tunga förarna hade varit hopplöst efter hade jag förstått argumentationen men idag är det så att du har tre små och tre stora förare i topp sex. Din tes har iaf inget stöd i empirin så som jag kan se det utan bara ett löst antagande.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
sandstream skrev:
2673929Jag oroar mig kanske i onödan men jag vill inte se en klass där kroppsvikten blir utslagsgivande.
Men finns det något som har tytt på att de väsentligt mindre förarna kompenserar sin bristande talang med fjädervikt och tar otillbörliga placeringar på det viset?
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
I MotoGp måste en trippel väga minst 138kg mot en fyra som måste väga 148kg. Trippelns effekt handikapp motsvaras alltså av 10kg. Vikt skillnaden mellan Pedrosa och Hayden är ca 18kg. Visst fan måste det göra skillnad.

Håller själv på en av de lätta förarna i toppen som Chris snackar om , Capirex, men visst hade det varit kul att se om Danni varit lika snabb utan sin viktfördel. Vem vet kanske till och med fettot Alex Hofmann på 74 kg hade varit snabb då.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
PierFrancesco skrev:
2673981 I MotoGp måste en trippel väga minst 138kg mot en fyra som måste väga 148kg. Trippelns effekt handikapp motsvaras alltså av 10kg. Vikt skillnaden mellan Pedrosa och Hayden är ca 18kg. Visst fan måste det göra skillnad.

Skilj på hojvikt och förarvikt, ett kilo är inte alltid ett kilo är inte alltid ett kilo....

Sen är det ju ingen som sagt att det inte gör skillnad, däremot påstår jag och många med mig att det inte har någon större betydelse för hur väl förarna placerar sig i ett race.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
PierFrancesco skrev:
Visst fan måste det göra skillnad.

Håller själv på en av de lätta förarna i toppen som Chris snackar om , Capirex, men visst hade det varit kul att se om Danni varit lika snabb utan sin viktfördel. Vem vet kanske till och med fettot Alex Hofmann på 74 kg hade varit snabb då.
Du förutsätter det som skall bevisas. Du antar att han har en "viktfördel". Hayden påstår att han har en "viktfördel". Hans eget team säger att hans låga vikt är ett problem ibland.

Om man benar ut frågan lite, var någonstans har han fördel av vikten?

Under accelerationsfasen?
Under inbromsningarna?
I kurvan?

Hur ser sedan verkligheten ut?

Drar han ifrån Hayden på rakorna?
Bromsar han senare än tyngre förare?
Drar han ifrån i kurvorna?

Om han gör allt det ovan så har man visst fog för påståendena om "viktfördel". Om han inte gör det, vad skall vi då dra för slutsats, att han är en sämre förare än han verkar?

Det har sina fördelar att vara liten och lätt och det har sina fördelar att vara stor och stark. Tills någon annan gör motsatsen trovärdig eller sannolik väljer jag att tro att det ena tar ut det andra.

sandstream skrev:
Jag har inte nämnet något om anorektiker vad jag kan minnas så frågan/påståendet var väl inte ställt till mig?
Nope, det var mer en allmän anmärkning.
 
Last edited:

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R6 & RD350
supergirl skrev:
2672517 Vikten har ju större betydelse för en jockey eftersom at en häst har 4 hästkrafter eller om det var 4,2 ... jämför det med dagens motorcyklar så är det liiiiiiite skillnad.


De måtte vatt en trimmad polle dom mätte på :hoppskrat
 

sandstream

Guest
Det är ju otroligt svårt att bevisa något i den här frågan eftersom vikten självklart hänger ihop med vem den sitter på. Om vi kunde klona tex Rossi och sätta honom vid ett svenskt julbord ett par gånger i veckan och få upp klonens vikt med 20 Kg skulle vi kanske få svar nästa säsong.

Egentligen är det väl bara Butter som utmärker sig med sin låga vikt och längd. Hur han skulle ha kört om han vore 20 cm längre och 20 Kg tyngre lär vi aldrig få veta.
 

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R6 & RD350
Varför skulle man införa en viktgräns i en sådan här klass? Att anföra rättvisa som skäl verkar inte passande. Jag vill inte ha rättvisa i GP, jag vill ha spänning.

Spännigen ligger ju i att se skicliga förare framföra skickligt konstruerade och skickligt inställda motorcyklar. Förarens vikt är inte en avgörande faktor!
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Säg nu att vi skulle ha en regel på att FÖRAREN måste väga minst 70kg. Då skulle väl folk klaga på att det är oschysst att knattarna ser ut som muskelberg medans rossi å grabbarna har anorexia?...
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Frågan är vad som skulle bli "rättvisare" av att dom mest småvuxna förarna får dom tyngsta hojjarna att brottas med? Eller ska man sy in vikter i skinnstället? Kanske dags att införa ett talangindex för rättvisans skull också:)
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Bingo skrev:
2674013 Du förutsätter det som skall bevisas. Du antar att han har en "viktfördel". Hayden påstår att han har en "viktfördel". Hans eget team säger att hans låga vikt är ett problem ibland.

Om man benar ut frågan lite, var någonstans har han fördel av vikten?

Under accelerationsfasen?
Under inbromsningarna?
I kurvan?

Hur ser sedan verkligheten ut?

Drar han ifrån Hayden på rakorna?
Bromsar han senare än tyngre förare?
Drar han ifrån i kurvorna?

Om han gör allt det ovan så har man visst fog för påståendena om "viktfördel". Om han inte gör det, vad skall vi då dra för slutsats, att han är en sämre förare än han verkar?

Det har sina fördelar att vara liten och lätt och det har sina fördelar att vara stor och stark. Tills någon annan gör motsatsen trovärdig eller sannolik väljer jag att tro att det ena tar ut det andra.

Nope, det var mer en allmän anmärkning.

Kan inte tro något annat än att låg vikt är en stor fördel när MotoGp´s tyngste förare väger 74kg. Jämför med världens största sport fotboll där en anfallsspelare i världsklass kan väga allt mellan 50 och 100kg.
Tror hela diskusionen grundar sig i att vi som är FÖR en viktgräns för hoj och förare tillsammans inte vill att våra RR-hjältar ska behöva se ut som bengetter. Ni andra är väl tunna killar med viktkomplex.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top