Hayden Skall Banta....

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Chris Ash skrev:
2673990 Skilj på hojvikt och förarvikt, ett kilo är inte alltid ett kilo är inte alltid ett kilo....

Nej, det är rätt. Har för mig att det var Europsports tyska kommentatorer som påpekade att det är mycket bättre med ett extra kilo på hojen som man kan placera var som helst än ett extra kilo på föraren som är längst upp på hojen.
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Chris Ash skrev:
2672409 71 kilo halvt anorektiker? Jag är 182 och väger 70 kilo utan att för den skull vara direkt smal.

För att fortsätta personangreppen: Chris, hur ser du ut om du väger 70kg och inte är "direkt smal"? Bara ben och fett eller?
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
PierFrancesco skrev:
2674268 För att fortsätta personangreppen: Chris, hur ser du ut om du väger 70kg och inte är "direkt smal"? Bara ben och fett eller?
Jag vägde 53 kg på den här bilden. Fast det kanske är det här som kallas benrangel? :D

Håller man igång så tycker jag inte alls att det är någon konst att hålla ner vikten. Väger runt 51kg när jag tävlar som mest (och äter som mest också).

Det är konstigt hur jag inte kan vinna SM när jag nog väger 15kg mindre än övriga förare i serien... :rolleyes:

*Edit, försökte söka reda på nån bild på Carmichael lite mer avklädd men han är tydligen blyg.

**Edit, hittade en bild på stefan everts, han är i 70kilos-klassen och kanske världens bästa motocrossförare. Och där snackar vi om 50talet hästkrafter...

WEBAnn_Everts.jpg
 

Bifogat

  • tittar_ut_genom_fönstre.jpg
    tittar_ut_genom_fönstre.jpg
    21 KB · Visningar: 218
Last edited:

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Nog med gayporr! Förstår vad du menar. Utan att ha något belägg för det så tror jag att cross är en sport där man är i större behov av muskelstyrka och har mindre nackdel av mer vikt.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
PierFrancesco skrev:
2674326 Nog med gayporr! Förstår vad du menar. Utan att ha något belägg för det så tror jag att cross är en sport där man är i större behov av muskelstyrka och har mindre nackdel av mer vikt.
Å jag som just skulle PMa dig om en dejt... :rolleyes:

Jag tävlar i supermoto, men har också kört tävlingar i roadracing och motocross. JAG tycker att man använder MEST styrka i roadracing, men man använder mer styrka i längden i motocross. I RR böjjer man ner cykeln med ganska mycke kraft och sedan är det mest bara åka med till nästa kurva, inte alls så konditionskrävande, medans i MX finns det inte grepp nog att svänga cykeln lika fort och cykeln är lättare. Dock så stöter det och man jobbar mer hela tiden.

Om man översätter det till styrketräning så är RR att lyfta max ett par gånger medans MX är att lyfta några kilo mindre än max med många upprepningar.

Supermoto är som en blandning av båda, JAG blir oftast slut i armarna och övre rygg samtidigt som det kräver någorlunda konditon, inte lika mycket som i MX dock...
 
Last edited:

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Jag tror inte vi vinner på att sträva efter den "absoluta rättvisan" i alla lägen. Det är väl roligare att sträva efter jävligt spännande racing. Säsongen som gick var en av de mest jämna och spännande jag har sett - och nästa har goda förtutsättningar för att bli lika spännande. Om man om tio år märker att enbart små förare har något att hämta i toppen kan man ju kanske börja diskutera saken.
 

sandstream

Guest
Olof Eriksson skrev:
2674171 Säg nu att vi skulle ha en regel på att FÖRAREN måste väga minst 70kg. Då skulle väl folk klaga på att det är oschysst att knattarna ser ut som muskelberg medans rossi å grabbarna har anorexia?...
Tror du har missat vad diskussionen handlar om. Vi pratar om en eventuell minimivikt på hoj + förare.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
sandstream skrev:
2674477 Tror du har missat vad diskussionen handlar om. Vi pratar om en eventuell minimivikt på hoj + förare.
Du menar att hojjarna blir dyrare för de som väger mer alltså.

Jag menar det finns ju en gräns på hur lätt man kan göra en cykel, kommer nog i slutändan vara så att föraren får tjocka på sig ändå. Eller om man nu skulle vikta cyklarna så skulle Hayden å resten fortfarande tycka att det var orättvist.

Hur var det nu med de där basketkorgarna, skulle de flyttas ner eller? :pannkyss
 

sandstream

Guest
Olof Eriksson skrev:
2674490 Du menar att hojjarna blir dyrare för de som väger mer alltså. Jag menar det finns ju en gräns på hur lätt man kan göra en cykel, kommer nog i slutändan vara så att föraren får tjocka på sig ändå. Eller om man nu skulle vikta cyklarna så skulle Hayden å resten fortfarande tycka att det var orättvist.
Det handlar inte om hur lätta hojarna kan göras utan om hurvida det ska finnas en minsta tillåtna vikt för hoj + förare. Skulle tex Butter sakna 15 Kg för att nå upp till gränsen får HRC göra hans hoj tyngre.

Olof Eriksson skrev:
Hur var det nu med de där basketkorgarna, skulle de flyttas ner eller? :pannkyss
Det finns spelare med normal längd i alla stora ligor, inklusive NBA, så det behövs knappast.
Dessutom är det lite skillnad på att anpassa ca 20 ekipage (som byggs för hand) mot att börja sänka tusentals basketkorgar.

En motfråga skulle ju kunna vara vad du anser om viktklasser i boxning?
 
Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
sandstream skrev:
2674508 Det handlar inte om hur lätta hojarna kan göras utan om hurvida det ska finnas en minsta tillåtna vikt för hoj + förare. Skulle tex Butter sakna 15 Kg för att nå upp till gränsen får HRC göra hans hoj tyngre.

En motfråga skulle ju kunna vara vad du anser om viktklasser i boxning?
Säg att man tar 145 kg (hoj) + 70 kg (förare) = 215kg som minimi-vikt.
Kommer det då en förare på 85kg så ska alltså hojjen väga 130kg för att vara "konkurrenskraftig". Vilken cykel kostar mer att tillverka/ta fram, den på 130kg eller den på 145kg?

Sen kan man ju fråga sig, om nu ekipaget ska väga 215 kg och föraren väger 60kg. Ska vi sätta 10 kg på hojjen och cykeln blir tyngre att styra, eller ska föraren träna fram 10 kg mer muskler och orka bryta i cykeln mer? Vem kan svänga en 145kg cykel fortare, en liten muskulös kille på 70 kg eller en lång tanig kille på 70kg?

Jag valde att köra motorcykel för att jag är liten (japp det var faktiskt så), så jag tycker det skulle kunna vara lös-släppt i boxning också. MEN det är egentligen inte samma sak eftersom man har olika klasser. Hur skulle du reagera på om det fanns en 60kg, en 70kg å en 80kg klass i MotoGP? Vem e bäst i världen på köra hoj då? Är det "som i boxningen" den som vinner i tyngsta klassen?
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Nyteknik skrev:
2674548 Då är du i fel forum och skriver. :hihi
En timme och fem minuter innan någon skrev så, det måste vara ett nytt rekord :tummenupp

Får man inte tillstånd att skriva här ifall man har för avsikt att köra roadracing i framtiden? :rolleyes:
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
PierFrancesco skrev:
2674250 Nej, det är rätt. Har för mig att det var Europsports tyska kommentatorer som påpekade att det är mycket bättre med ett extra kilo på hojen som man kan placera var som helst än ett extra kilo på föraren som är längst upp på hojen.

En grov förenkling som inte har mycket sanning i sig överhuvudtaget, viktproblemet är betydligt mer komplext än så.
 

sandstream

Guest
Olof Eriksson skrev:
Vem e bäst i världen på köra hoj då? Är det "som i boxningen" den som vinner i tyngsta klassen?
Nu skiljer det ju lite mellan boxning och RR, i boxning är ju de lite under tungvikt oftast de bästa och de stora pojkarna mest ett gäng hösäckar som hänger på varandra. Vad jag ville belysa var bara att man faktiskt kan tävla i boxning oavsett vikt. Sjävklart vill jag inte ha olika viktklasser i MotoGP, bara en minimivikt för hoj + förare.
 

bean305

#78 125R
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
ZX6R, CRF450R, RS125R
Bingo skrev:
2674013 Du förutsätter det som skall bevisas. Du antar att han har en "viktfördel". Hayden påstår att han har en "viktfördel". Hans eget team säger att hans låga vikt är ett problem ibland.

Om man benar ut frågan lite, var någonstans har han fördel av vikten?

Under accelerationsfasen?
Under inbromsningarna?
I kurvan?

Hur ser sedan verkligheten ut?

Drar han ifrån Hayden på rakorna?
Bromsar han senare än tyngre förare?
Drar han ifrån i kurvorna?

Om han gör allt det ovan så har man visst fog för påståendena om "viktfördel". Om han inte gör det, vad skall vi då dra för slutsats, att han är en sämre förare än han verkar?

Det har sina fördelar att vara liten och lätt och det har sina fördelar att vara stor och stark. Tills någon annan gör motsatsen trovärdig eller sannolik väljer jag att tro att det ena tar ut det andra.

Jag tror man glömmer däckproblematiken, jag tror att ett lättare ekipage kan få samma däck som ett tyngre ekipage att "hålla" längre, dvs det tyngre ekipaget måste välja ett hårdare set däck alternativt leva med sunkiga däck i slutet av racet.

I MotoGP så håller man bara stumt en bråkdel, men sen är det ju bara en bråkdel som skiljer dem åt också, så man kan ju undra hur mycket ekipagevikten påverkar:confused: . Den bråkdelen man håller stumt borde nog ge lite bättre acc, men jag tror man blir för klen om man blir för lätt.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
PierFrancesco skrev:
2674231 Kan inte tro något annat än att låg vikt är en stor fördel när MotoGp´s tyngste förare väger 74kg. Jämför med världens största sport fotboll där en anfallsspelare i världsklass kan väga allt mellan 50 och 100kg.
Tror hela diskusionen grundar sig i att vi som är FÖR en viktgräns för hoj och förare tillsammans inte vill att våra RR-hjältar ska behöva se ut som bengetter. Ni andra är väl tunna killar med viktkomplex.
Varför jämföra med fotboll? Roadracing är mycket en materialsport, sedan en mental sport och sist en fysisk sport. Om man nu vill utjämna och göra sporten mer jämnlik/rättvis så finns det så ofantligt mycket mer avgörande faktorer än förarnas vikt.

sandstream skrev:
2674839 Nu skiljer det ju lite mellan boxning och RR, i boxning är ju de lite under tungvikt oftast de bästa och de stora pojkarna mest ett gäng hösäckar som hänger på varandra. Vad jag ville belysa var bara att man faktiskt kan tävla i boxning oavsett vikt. Sjävklart vill jag inte ha olika viktklasser i MotoGP, bara en minimivikt för hoj + förare.
Mankan tävla i MotoGP också oavsett vikt. Det här är ju ett ickeproblem om man nu är ute efter att göra sporten mer rättvis.
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top