sandstream skrev:
2674508 Det handlar inte om hur lätta hojarna kan göras utan om hurvida det ska finnas en minsta tillåtna vikt för hoj + förare. Skulle tex Butter sakna 15 Kg för att nå upp till gränsen får HRC göra hans hoj tyngre.
En motfråga skulle ju kunna vara vad du anser om viktklasser i boxning?
Säg att man tar 145 kg (hoj) + 70 kg (förare) = 215kg som minimi-vikt.
Kommer det då en förare på 85kg så ska alltså hojjen väga 130kg för att vara "konkurrenskraftig". Vilken cykel kostar mer att tillverka/ta fram, den på 130kg eller den på 145kg?
Sen kan man ju fråga sig, om nu ekipaget ska väga 215 kg och föraren väger 60kg. Ska vi sätta 10 kg på hojjen och cykeln blir tyngre att styra, eller ska föraren träna fram 10 kg mer muskler och orka bryta i cykeln mer? Vem kan svänga en 145kg cykel fortare, en liten muskulös kille på 70 kg eller en lång tanig kille på 70kg?
Jag valde att köra motorcykel för att jag är liten (japp det var faktiskt så), så jag tycker det skulle kunna vara lös-släppt i boxning också. MEN det är egentligen inte samma sak eftersom man har olika klasser. Hur skulle du reagera på om det fanns en 60kg, en 70kg å en 80kg klass i MotoGP? Vem e bäst i världen på köra hoj då? Är det "som i boxningen" den som vinner i tyngsta klassen?