HD, live or let die!!! Woke i US

Jim Profit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2005
Ort
STHLM
Hoj
HD Road King Special -22 - Ducati Multistrada V4 Rally -23 - Yamaha XT600E -03 - Suzuki GSX-R1000 -07
Hur mycket kostar en "döskalle" som styrändsvikt/tanklock, typ? ;)
Ingen aning, har inte så mkt döskallar på min 😉 men de där jäkla (Kahuna) handtagen jag köpte kostade över 2000, original är verkligen osköna i jämförelse. Små svarta täcklock ock skruvar kostar ofta runt femhundringen. Det adderar på.. 🙈
 
Last edited:

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
😂 .. det där med dödskallar och kedjor och nitar mm, säger en del om vederbörandes musiksmak, typ "heavy metal" och då blir det ganska passande med Harley som är just en "tung metallhoj".

Personligen är jag lite för praktiskt lagd för att ha nitar och smådetaljer på mina hojar. Mest för att jag inte vill sabba nåt i fall jag råkar slå i något eller lägger hojen av misstag.

Jag kollar mycket på youtube om Harley, det blir mycket sportsters, olika varianter. Det finns ju Sportster 1200 också om man tycker att 883an är lite av en 'tjejhoj'. Min preferens lutar just nu åt Roadster hållet, dvs en Roadster-sportster (för det är en sportster i grunden), just för sin smidighet och piggare prestanda men ändå EVO-motor med Harley-rytm som jag kan stämma hur jag vill genom rätt sorts rör.

Jag får väl mogna i egen takt, det finns mycket att gå genom och lära sig. T ex är en 883 evo-motor enklare att serva med sina två oljor, än en 1200 med tre oljebehållare. Bara det gör att 883 sportstern ligger högre i rang hos mig. Minuset är att tanken är mindre på dom, så man behöver fler mackar på vägen.

En annan lite främmande grej för mig är choppade hojar, det kan vara Harley eller nåt annat klassiskt som Triumph. Jag gillar dom mildare vinklarna på gaffeln då dom extremt långa blir svåra att krångla med när man vill vända. Samt gillar jag hur bakpartiet ser ut på chopprarna. Sökte lite snabbt på "chopper" och den här varianten tycker jag är precis min feng-shui.

Mickes-48a.jpg


Det är nåt skönt med dom där bakhjulen på chopprarna, och den korta skärmen. Man måste inte ha det där höga ryggstödet.

rear.jpg
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
@Bushido borde ha ett lager från den han skulle turbomata. Han kanske gjorde det? Minns inte.
Motorn skar innan jag han montera turbon, och när jag började luska i reservdelar och reparationskostnader så insåg jag ganska snabbt att det skulle bli typ lika dyrt att originalrenovera som att byta ut de dåliga delarna mot prestandaprylar vilket antagligen skulle ge bra mycket mer effekt än den inneffektiva turbolösningen som jag i princip bara ville bygga för att det var udda och ballt. Så det blev att jag gick den vägen istället, köpte trimkammar, cylindrar och högkompskolvar och byggde ihop motorn igen. Men ja, efter reparationerna så fick den alldeles för högt komp för att turbo skulle vara gångbart så den får vara som den är nu med sin trimmade sugmotor. Har dock kvar turbon, kan bli att den hamnar på ett annat projekt framöver ;) Men ja, den har ett gäng döskallar... :gnissla :hihi
skallar2.5.jpg
cylinders.jpgDSC_0010.JPGDSC_0007.JPGDSC_0015.JPGskallar3.jpg

Till mitt försvar så är det faktiskt inte jag som låtit montera dem, hojen såg ut såhär när jag tog över den och jag tyckte att det var ganska kul på något självironiskt vis så jag lät det vara. Notera hättorna över skruvskallarna runt transkåpan och oljepumpskåpan, även dessa är små döskallar... :rofl :hihi
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Motorn skar innan jag han montera turbon, och när jag började luska i reservdelar och reparationskostnader så insåg jag ganska snabbt att det skulle bli typ lika dyrt att originalrenovera som att byta ut de dåliga delarna mot prestandaprylar vilket antagligen skulle ge bra mycket mer effekt än den inneffektiva turbolösningen som jag i princip bara ville bygga för att det var udda och ballt. Men ja, efter reparationerna så fick den alldeles för högt komp för att turbo skulle vara gångbart, så den får vara som den är nu med sin trimmade sugmotor. Har dock kvar turbon, kan bli att den hamnar på ett annat projekt framöver ;) Men ja, den har ett gäng döskallar... :gnissla :hihi
View attachment 507016
View attachment 507010View attachment 507011View attachment 507012View attachment 507013View attachment 507015

Till mitt försvar så är det dock inte jag som låtit montera dem, hojen såg ut såhär när jag tog över den och jag tyckte att det var ganska kul på något självironiskt vis så jag lät det vara. Notera hättorna över skruvskallarna runt transkåpan och oljepumpskåpan, även dessa är små döskallar... :rofl :hihi
Denna är värscht!! :skrämd

0140D7E0-24FA-456E-A74B-27DBC06F1578.png
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Varför blev Japaner så bra på att bygga Harleys?

Jag gillar stilen och att dom ofta är lite steampunkiga.

Däremot betvivlar jag att dom är bekväma att köra
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Varför blev Japaner så bra på att bygga Harleys?
Jag har en teori där. Japaner är bra på allt dom utbildar sig till vare sig det gäller elektronik, bildrörsutveckling och forskning i material för beläggningar till bildrör (Toshiba), medicinsk apparatur, svärdsmide, geologiskt anpassad arkitektur mm. När det uppstår en populär fritidstrend där flera kan delta, typiskt i Japan är förströelsespel och fordonsteknik, uppstår en kompetens hos många entusiaster som utvecklar sin egen stil till en nästan osund grad. Förutom i motorcykelhobbyn syns detta även i t ex Dekotora (lastbilar). Dom gör konst av allt.

Mer exotisk och vacker motorkultur ser vi hos t ex mexikanare, och notera afro-amerikanska prägeln på gamla motorcyklar. Om det inte var dom som faktiskt startade trenden med choppers.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har en teori där. Japaner är bra på allt dom utbildar sig till vare sig det gäller elektronik, bildrörsutveckling och forskning i material för beläggningar till bildrör (Toshiba), medicinsk apparatur, svärdsmide, geologiskt anpassad arkitektur mm. När det uppstår en populär fritidstrend där flera kan delta, typiskt i Japan är förströelsespel och fordonsteknik, uppstår en kompetens hos många entusiaster som utvecklar sin egen stil till en nästan osund grad. Förutom i motorcykelhobbyn syns detta även i t ex Dekotora (lastbilar). Dom gör konst av allt.

Mer exotisk och vacker motorkultur ser vi hos t ex mexikanare, och notera afro-amerikanska prägeln på gamla motorcyklar. Om det inte var dom som faktiskt startade trenden med choppers.

Zen ligger djupt rotad i deras kultur.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har en teori där. Japaner är bra på allt dom utbildar sig till vare sig det gäller elektronik, bildrörsutveckling och forskning i material för beläggningar till bildrör (Toshiba), medicinsk apparatur, svärdsmide, geologiskt anpassad arkitektur mm. När det uppstår en populär fritidstrend där flera kan delta, typiskt i Japan är förströelsespel och fordonsteknik, uppstår en kompetens hos många entusiaster som utvecklar sin egen stil till en nästan osund grad. Förutom i motorcykelhobbyn syns detta även i t ex Dekotora (lastbilar). Dom gör konst av allt.

Mer exotisk och vacker motorkultur ser vi hos t ex mexikanare, och notera afro-amerikanska prägeln på gamla motorcyklar. Om det inte var dom som faktiskt startade trenden med choppers.
För att inte tala om pakistanska utsmyckningar av bussar och lastbilar.
Generellt gäller att ju färre som har råd att köpa nytt, desto större intresse av att bygga om/utsmycka det man har. Likadant i alla fattiga länder.

Typiskt i/med Japan skulle jag säga är att man sällan uppfunnit något själv utan grejen är att tillverka det så bra och med så jämn/hög kvalitet som möjligt. Därför är de stora inom områden som kräver hög och jämn kvalitet, exempelvis optik och batteritillverkning men såklart mycket annat också.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top