Hedlund Cafe Racer

Jag har frågat runt om om priser på Vincent 1000 och 1200cc motorer en i England ville ha 16000£ för en nybyggd 1200 och en i Tyskland ville ha 28000E för en startklar 1000cc

Inte så konstigt om man förstår arbetet och alla delar som ingår.

För ett antal år sedan kunde man köpa en komplett 675-motor från Triumph för 45 000:-
Kolla, på vilken hoj som helst, vad en ny vevaxel, nytt motorblock eller nytt topplock kostar.
Nya grejer som tillverkas, jämfört med Vincent, i stora mängder. Lägg sedan till att det inte är underbetalda asiater som gör jobbet.

http://www.worldoftriumph.com/trium...ck_01=&block_02=100062136-1-2&block_03=610412
http://www.worldoftriumph.com/trium...ck_01=&block_02=100062078-1-2&block_03=610412
http://www.worldoftriumph.com/trium...ck_01=&block_02=100062137-4-2&block_03=610412
https://www.bike-parts-honda.com/pi...1000RAD-2013-E_16-CBR+1000+RR+ABS+REPSOL.html
https://www.bike-parts-honda.com/pi...1000RAD-2013-E_15-CBR+1000+RR+ABS+REPSOL.html
https://www.bike-parts-honda.com/pi...1000RAD-2013-E_02-CBR+1000+RR+ABS+REPSOL.html

Lycka till med Hedlund!:tummenupp
 
Inte så konstigt om man förstår arbetet och alla delar som ingår.

Lycka till med Hedlund!:tummenupp

Nej, inte en konstig summa egentligen, men det är mycket pengar för de flesta.

Tack, nu börjar det röra på sig så smått!


Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 
Något i den här stilen?

76195a1b60ed2b2e5197079e37b1e1f2.jpg

Här blir jag liiiiiiiiite orolig att du är liiiiiiiiite för inspirerad av dessa höga arslen... Är det bra? Hojen ovan ser ut att ha en fjädringsväg på 300 mm! Minst!
Det är ju du som bygger och SÅKLART ska hojen se ut som DU vill.... men ÄNDÅ!!!!!!:)
 
Här blir jag liiiiiiiiite orolig att du är liiiiiiiiite för inspirerad av dessa höga arslen... Är det bra? Hojen ovan ser ut att ha en fjädringsväg på 300 mm! Minst!
Det är ju du som bygger och SÅKLART ska hojen se ut som DU vill.... men ÄNDÅ!!!!!!:)

Nja, så hög ska den inte bli, men inte heller helt horisontell. Lite mild "attack-vinkel"!

Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 
Inte så konstigt om man förstår arbetet och alla delar som ingår.

För ett antal år sedan kunde man köpa en komplett 675-motor från Triumph för 45 000:-
Kolla, på vilken hoj som helst, vad en ny vevaxel, nytt motorblock eller nytt topplock kostar.
Nya grejer som tillverkas, jämfört med Vincent, i stora mängder. Lägg sedan till att det inte är underbetalda asiater som gör jobbet.

/QUOTE]

Ja det är hyfsat mycket jobb att bygga motorerna, men cyklarna blir hyfsat vassa. Köper man vevhushalvorna från VOC kostar dom 40´och det blir inga seriebyggen så det tar tid. Tror inte att man är bekväm med att lägga ut jobbet på ngn som bygger för första gången...
Irving Vincent 2008 Daytona Winner.jpgIriving Vincent Goodwood.jpgIrving Vincent 186 Track.jpg
 
Last edited:
Jag har frågat runt om om priser på Vincent 1000 och 1200cc motorer en i England ville ha 16000£ för en nybyggd 1200 och en i Tyskland ville ha 28000E för en startklar 1000cc
Hoppsan! Undra hur mycket en alkoholdriven backracer byggd av fabriken då är värd?
Går som ett skott, trottelsvar som en TZ350.

 
Känns lite märkligt att den första CAD-insatsen gäller att göra en modell av en gammal Norton-låda... MEN-men, man får ju börja med de givna komponenterna! Eller Lahi har nåt färdigt att erbjuda? :7peta

View attachment 434871

Ett alternativ för att slippa utvecklingsprojekt på transmissionssidan, kan ju vara att använda en RSD(Right Side Drive)-låda för motorer av H-D typ. Då får du ju dessutom startmotorfäste samt många våt- eller torrkopplingar att välja på .
http://bakerdrivetrain.com/collections/racing-performance
 
Helt off-topic. Det görs ju även 1600 IrvingVincent i Australien.
Den här är nog billig.
Irvingvincent.jpg
 
Ett alternativ för att slippa utvecklingsprojekt på transmissionssidan, kan ju vara att använda en RSD(Right Side Drive)-låda för motorer av H-D typ. Då får du ju dessutom startmotorfäste samt många våt- eller torrkopplingar att välja på .
http://bakerdrivetrain.com/collections/racing-performance

Nu med 60% rabatt!!!!!! http://bakerdrivetrain.com/products/dd5-direct-drive-5-speed-transmission?variant=19560331715

- - - Updated - - -

Nja, så hög ska den inte bli, men inte heller helt horisontell. Lite mild "attack-vinkel"!

Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.


Bra. Nu kan jag sova gott!:tummenupp
 
Det får bli en bit i taget. Jag orkar inte göra ekrarna också... just nu. Bakhjul och växellåda definierar ju liksom hela bakdelen på hojen när framänden är hyggligt given av KTM gaffeln och RC 390-måtten.

Bakhjul.jpg
 
Det tar sin tid för amatören... Men vägen genom 3D CAD minimerar överaskningarna senare!

DRC500-3.jpg
 
Vad använder du för program?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det tar sig. Har du tänkt rem eller kedja till primärdrivningen?
Rem, men helst skulle det också vara något annat än original 4-växlad Commando-låda. Jag fick två växellådor med i motorköpet, så det får duga inledningsvis.

Skickat från min SM-G800F via Tapatalk
 
Vad använder du för program?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Inventor. 3D-musen som jag gav mig själv i julklapp var ett lyft! Men eftersom jag inte gått några utbildningar/kurser, så tar det lite tid innan man hittar lämpliga funktioner för det man vill åstadkomma. Men det är kul!

Skickat från min SM-G800F via Tapatalk
 
Om tomten är givmild i framtiden, kanske en TTI-låda, går att få med kick.:)
Blir det Commandotyp på koppling, hur gör du med ryckutjämnare.:va
 
Last edited:
Om tomten är givmild i framtiden, kanske en TTI-låda, går att få med kick.:)
Blir det Commandotyp på koppling, hur gör du med ryckutjämnare.:va
Mm, då man verkligen vara snäll, städa rummet och göra läxorna...

Med tanke på att Hedlund-motorn har en vevaxel som starkt påminner om en kvarnsten och motorgången är lite mera "fluff-fluff", så hade jag faktiskt tänkt strunta i det. Men det kanske får omvärderas...

Skickat från min SM-G800F via Tapatalk
 
För dig borde det vara en smal sak att göra en engine shock absorber typ BSA eller Vincent om det visar sig behövas.
 
För dig borde det vara en smal sak att göra en engine shock absorber typ BSA eller Vincent om det visar sig behövas.
Tack! Jo, "ingenting är omöjligt", som Gunde sa! Yamaha TT600 hade också en klurig ryckutjämnare på primärdrevet och i tillägg ett motsvarande fjäderelement i kopplingskorgen. Vi får väl se hur mycket kedjan kommer att flaxa!
 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top