Hej alla

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Stjäla en trampcykel är nästan samma sak som att elda ner garage och stjäla hojar. Och nej, det har jag nog inte gjort.

En racehoj är oftast helt oförsäkrat, ägaren har lagt oändligt jävla många timmar och lite till på den, betalat oändligt för sin racehelg och sett fram mot den (eller ångestat sig fram mot den) i en hel vinter t.ex.

Det är inte metallskrot det handlar om, det är mycket mer.

Stjäl man någons hoj i depån kan man brinna i helvetet, igår, idag, imorgon och i all evighet.

Jämförelsen med trampcykeln menade på att varans värde inte bestäms efter hur mycket den kostar, utan vad den betyder för den som blir bestulen. Jag vet mycket väl hur mycket en hoj kan betyda för en. Skillnaden jag ville visa på var att du, och alla inklusive mig själv, ser en hojstöld som något mycket värre än en cykelstöld.

Jag som yngling borde faktiskt få förutsätta att ni har en vidare syn på livet än mig, men trots det låter det på er som att en hojstöld är det värsta som kan hända. Har ni aldrig förlorat en vän eller familjemedlem? Det finns så otroligt mycket värre saker som kan hända, och trots det vill ni ge en livstids avvisning från banan åt Tillerås. Förstår ni inte hur otroligt överdrivet det är?

I alla fall jag skulle ta självmord om jag förbjöds göra det jag älskar mest. Skulle ni vara lika säkra då?
"Det var ju bara en hojtjyvv :7peta"

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Jag vill på intet sätt rättfärdiga något han gjort, men grabben försöker ju bara "come clean". Som jag förstått det har han suttit av del av straff och kanske försöker med någon sorts bot och bättring.

Det hoppas man såklart. Men!

Inte så troligt om man ser till statistiken, som sällan ljuger. Det är tydligen vanligt förekommande att man "råkar" vara på fel plats och "tyvärr" har tveksamma kompisar även efter avtjänat straff.

"År 2004 var andelen återfall inom tre år högst bland de lagförda personer
som var i åldern 18 - 24 år (43 procent)." - Brottsförebyggande rådet

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Det finns så otroligt mycket värre saker som kan hända, och trots det vill ni ge en livstids avvisning från banan åt Tillerås. Förstår ni inte hur otroligt överdrivet det är?

Livet i en depå går RAKT AV ut på förtroende, Någon<tm> har visat hyfsat tydligt att han/hon/den/det inte förtjänar vara i närheten av denna plats, någonsin.

Det är lite som att låna ut nyckeln till grannen för att han ska ta posten och när man kommer hem är TVn och stereon borta. Jag hade nog inte förlåtit grannen 6 mån senare när han 'avtjänat sitt straff' och lånat ut nyckeln igen. Men gör det du som är så fin och vidsynt.

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jämförelsen med trampcykeln menade på att varans värde inte bestäms efter hur mycket den kostar, utan vad den betyder för den som blir bestulen. Jag vet mycket väl hur mycket en hoj kan betyda för en. Skillnaden jag ville visa på var att du, och alla inklusive mig själv, ser en hojstöld som något mycket värre än en cykelstöld.

Jag som yngling borde faktiskt få förutsätta att ni har en vidare syn på livet än mig, men trots det låter det på er som att en hojstöld är det värsta som kan hända. Har ni aldrig förlorat en vän eller familjemedlem? Det finns så otroligt mycket värre saker som kan hända, och trots det vill ni ge en livstids avvisning från banan åt Tillerås. Förstår ni inte hur otroligt överdrivet det är?

I alla fall jag skulle ta självmord om jag förbjöds göra det jag älskar mest. Skulle ni vara lika säkra då?
"Det var ju bara en hojtjyvv :7peta"
Jag är rädd att du missar poängen lite. Kör man roadracing släpar man med sig grejor som man köpt för alla pengar man kunde avvara, ofta hundratusentals kronor. Väl på plats har man ett tält som "skydd" för sitt livs stora investering/pengahål. Hela depåsamhället vilar på idén att man inte rör andras grejor.

Har man inte snappat upp den mycket grundläggande tanken och inte kan hålla fingrarna i styr har man inte där att göra. Så enkelt är det.

Är det så viktigt att få vistas på räserbanor och tillhörande depåer stjäl man ingenting. Stjäl man något kan man som sagt brinna i helvetet i evig tid.

Det handlar inte om att saker går att ersätta.
Det är en fet kringla bajs i ansiktet på alla andra som vistas där och det är en fet kringla bajs på allt vad ömsesidigt förtroende heter.

Om alla utom en kan hantera det så är det självklart vad som måste till.

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Jag är rädd att du missar poängen lite. Kör man roadracing släpar du med dig grejor som du köpt för alla pengar du kunde avvara, ofta hundratusentals kronor. Väl på plats har du ett tält som "skydd" för ditt livs stora investering/pengahål. Hela depåsamhället vilar på idén att man inte rör andras grejor.

Har man inte snappat upp den mycket grundläggande tanken och inte kan hålla fingrarna i styr har man inte där att göra. Så enkelt är det.

Är det så viktigt att få vistas på räserbanor och tillhörande depåer stjäl man ingenting. Stjäl man något kan man som sagt brinna i helvetet i evig tid. Det handlar inte om att saker går att ersätta.

Det är en fet kringla bajs i ansiktet på alla andra som vistas där och det är en fet kringla bajs på allt vad ömsesidigt förtroende heter.

Om alla utom en kan hantera det så är det självklart vad som måste till.

Jag är osäker på om man kan uttrycka sig tydligare än så här i denna fråga. :tummenupp

erikanton

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2008
Hoj
Yamaha MT-03/ suzuki GSX600R
Jaså TS var iblandad i den där soppan, hoppas jag slipper se honom och träffa honom i racing/bandag/samåkning dagar.

TS ditt namn ska jag lägga på minnet.
TS du har blivit dömd av en domstol. Nuff said.
Det räcker med att du varit inblandad i soppan det är lika illa som att själa hojarna.

Nr18 har rätt , du ska hålla en låg profil.

Coolt:näsblod

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
Hojlös
Du ser det ur fel perspektiv. Utan att peka ut någon, så kan jag säga att det är ni raceförare i Sverige som bestämmer huruvida han är välkommen tillbaka. Killen kommer förhoppningsvis aldrig hamna i denna situation igen, då han redan nu verkar ångerfull. Tänk dig själv, att du aldrig mer skulle vara välkommen tillbaka på banan. Förtjänar han det? Det är som sagt endast metallskrot som förstörts.

Men jag förstår din poäng...

Så att vara ångerfull och sona sina brott i dessa dagar innebär att man förnekar sin inblandning i det man gjort?

Hoppas brottsoffren känner att dom fått upprättelse i och med detta då.

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Jag förstår att ni älskar er sport, Sege, S&S3M, Mattias, H Svensson och -Hjalmarsson-

Men vi verkar tycka olika huruvida man ska förlåta folk, längre än såhär kommer vi inte i denna diskussionen. Men vi alla tycker att hojstöld är dåligt, fult och att det drar ner ryktet för tjuven.

Livet i en depå går RAKT AV ut på förtroende, Någon<tm> har visat hyfsat tydligt att han/hon/den/det inte förtjänar vara i närheten av denna plats, någonsin.

Det är lite som att låna ut nyckeln till grannen för att han ska ta posten och när man kommer hem är TVn och stereon borta. Jag hade nog inte förlåtit grannen 6 mån senare när han 'avtjänat sitt straff' och lånat ut nyckeln igen. Men gör det du som är så fin och vidsynt.

Om grannen dessutom fått "brinna i helvetet, igår, idag, imorgon och i all evighet." hade jag självklart förlåtit honom. Antar att vi uppfostrats olika, är inte så mycket mer att säga då...

Så att vara ångerfull och sona sina brott i dessa dagar innebär att man förnekar sin inblandning i det man gjort?

Hoppas brottsoffren känner att dom fått upprättelse i och med detta då.

Det har jag aldrig sagt, men trådskaparen tar ju sitt straff. Någonstans säger det mig att även hans hjärna säger att det är rätt. Om han varit helt oskyldig hade han ju överklagat straffet in i det sista.

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Det har jag aldrig sagt, men trådskaparen tar ju sitt straff. Någonstans säger det mig att även hans hjärna säger att det är rätt. Om han varit helt oskyldig hade han ju överklagat straffet in i det sista.
Det kan ju vara så att TS är jävlig glad för att bara åkt dit för häleri och mordbrand. Till saken hör ju att ingen blivit dömd för hojstölderna men likförbannat blev hojarna stulna. Konstigt va?

Om jag förstått saken rätt så fanns det även narkotika och ett misstänkt försäkringsbedrägeri med i bilden.

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot
Men vi verkar tycka olika huruvida man ska förlåta folk, längre än såhär kommer vi inte i denna diskussionen.

Kaxig attityd är svårt att tolka som att be om förlåtesle, vilket väl får vara steg ett ? Fokus i hans ånger verkar mer vara att han gjort sig problem att komma tillbaks till banan.

Det har jag aldrig sagt, men trådskaparen tar ju sitt straff.

Hade han gjort det om han haft ett alternativ ?
...tvingas att ta sitt straff känns mer som korrekt beskrivning.

Med uppriktigt förlåtande, ångerfull & ödmjuk attityd hade han säkert kunna hitta förlåtelse här & där, och framför allt i sinom tid. Men som det låter nu får man mer bilden av att han vidgat sin tvivelaktiga bekantskapskrets på kåken.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Det kan ju vara så att TS är jävlig glad för att bara åkt dit för häleri och mordbrand. Till saken hör ju att ingen blivit dömd för hojstölderna men likförbannat blev hojarna stulna. Konstigt va?

Om jag förstått saken rätt så fanns det även narkotika och ett misstänkt försäkringsbedrägeri med i bilden.

Så du menar att han måste ha snott hojarna och borde blivit dömd för FB oxå?

Men jag förstår hur du tänker, men problemet är att dom flesta av er sida inte förstår hur den andra sidan tänker och däri har vi ett stort problem i sammhället.

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Något måste du ha gjort. Kanske stulit en trampcykel i fyllan, precis som vad man kan läsa om vad folk på denna sida gjort? Ett litet barn blir förmodligen mer ledsen än vad ni vuxna blir när ni får en hoj stulen. Men inte ger sådant flera års fängelsestraff. Kanske inte ens en polisrapport.

Trådskaparen verkar ju ta sitt straff, 3,5 år i fängelse och 500 000 kr i skadestånd. Genom att fortsätta anklaga och smutskasta fryser ni ute och gräver hans grav. Han verkar ju aldrig kunna köra på en svensk bana igen, enligt er. Är det vad ni vill, är det vad ni helst av allt vill få gjort? Släpp honom bara och låt honom betala för vad han är dömd.

Ja, jag är förbannad och jag gillar inte att leka en rättvisans man. Men det är fan bara metallskrot det handlar om. Ersättning lär väll alla få ut. Men att verkstad/garageägaren blir mest ledsen kan jag förstå.

Om personen som vill bli förlåten lade information på bordet, oavsett om han på något sätt varit inblandad eller ej och berättar att han är ledsen för det han gjort istället för att ge dålig attityd till folk här skulle chansen att några/flera/många skulle kunna förlåta honom.

Är nog ingen som är helt felfri, men att säga jag är oskyldig och inte ge några fakta för övriga att kunna bedöma ökar inte direkt trovärdigheten.

Och racehojar är i princip omöjliga att försäkra, det finns specialförsäkringar men då kostar det ungefär som ny hoj på ett år. Och ersättning för att inte kunna åka racet då hojarna stals? Eventuell hela serien som blev spolierad?

Ber man om förståelse och förlåtelse är ödmjukhet VIKTIGA beståndsdelar om man vill bli tagen seriöst.

Det blir säkert tyst från trådskaparen nu, kanske är permisen slut och vi hör mer i sommar. Återstå att se om han då förstått och lärt sig något av vad han förefaller vara inblandad i förutom att inte bli tagen av polisen.

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Hoj
yz 144,piaggio 125....
Varför skulle ja vilja de?

Det är aldrig någon som påstått att jag köpt några hojjar eller liknande, häleri blev ja misstänkt för bara för att jag var hemma hos en fd. vän i grimeton tillsammans med annat folk när motorcyklarna var där.
Den fd. vännen till mig fick lite problem med div människor pga. detta och han sa alla namnen som var på plats där vid motorcyklarna...

Häleri=Har tagit befattning med gods som kan befaras vara stulet.
(alltså behöver man inte nödvändigtvis inte ens köpa någonting, räcker med att du varit på samma plats och kunnat tro att godset är stulet)

om det nu är din fd. vän så har du ingen annledning dölja hans namn även om de nu som hade behov av hans namn verkar veta det.
du gjorde ju själv ett aktivt val genom att välja dina puckokompisar framför rr folk som ägde de hojarna.
sedan kan du försöka lura dina pundarvänner att du helt ovetandes inte visste att ditt släp varit med och transporterat hojarna som släpats ut från banan till ditt garage när du var där samma dag.
och de bara kom på att vi stjäl hojar på stcc,som de såg där när de betalade 250 i inträdde framför några gram knark,not .
du har genom ovanstående lögn visat att du överhuvudtaget inte kommit nån bit på vägen och personligen hoppas jag att du får duktigt med spö nästa volta du gör,något annat förtjänar du inte med den inställningen.
en annan attityd när du ångrat dig från början hade inte gjort det ogjort men du hade kunnat visa dig på en bana tids nog.synd som sagt

Fastway

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2006
Hoj
1st Cbr 1000rr, Cbr 600rr
Tillerås!!

Är inte den som dömer andra. Men.. Varför såg du inte till att hojarna hamnade där dom skulle?? Dvs Hos dina polare i boxen brevid.

Sedan så. If you cant do the time. Don´t do the crime.. ( Konsekvens kallas det)

O att vara kompistjuv!! Har med sig en Jävla massa mer konsekvenser!!

Förhoppningsvis får du lära dig lite Tjuvheder där du e. D.v.s Man Golar inte!! O Man rör inte sina polares saker.. Så enkelt e det!!

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Du har helt rätt att det är dött matrial....

Mordbrand att tända på sin egendom ....ja vet inte.

Mordbrand är ju inte att tända på en vedbod eller bil.
Han måste ju ha riskerat annat folks liv på något sätt, bilen kanske stod jämte ett hus eller något annat, han har m.a.o. riskerat att döda någon.

Annars finns det ju gott om andra brottsrubriceringar för att tända på "döda" saker. Eldar du upp din hoj på en åker, så inte tusan åker du dit för mordbrand.:va

Lägger in dagens rubrik:
/Sprängladdning exploderade vid hus i Oxie Stora skador på dörr och fönster. Rubriceras som allmänfarlig ödeläggelse./

Gå därifrån till mordbrand........

Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Om nån vill läsa domen heter målet: B 1401-08

Mordbrand är ju inte att tända på en vedbod eller bil. Han måste ju ha riskerat annat folks liv på något sätt, bilen kanske stod jämte ett hus eller något annat, han har m.a.o. riskerat att döda någon.
Mordbrand har med spridningsrisken att göra. Tänder du på en bil som står bredvid något annat som kan börja brinna räknas det som mordbrand.

Last edited:

yiu-han

&#8470;23 Superbike
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
cbr1000rr
Brottsbalken, kapitel 13, stadgar:

1 § Om någon anlägger brand, som innebär fara för annans liv eller hälsa eller för omfattande förstörelse av annans egendom, döms för mordbrand till fängelse, lägst två och högst åtta år.

Är brottet mindre allvarligt, döms till fängelse, lägst ett och högst tre år. Lag (1993:207).

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati