Hemska tanke!

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Östersund
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Fan vilken tur att du såg det....shiit alltså. Hyffsat obehagligt om det smällt i 100+
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Och vad har en verkstad för erfarenhet av konstruktion? Bara för att de normalt framställer efter ritningar innebär inte att de har kunskapen som ligger bakom ritningen, två helt olika saker. Otroligt ofta går de bara på känn och chansar även om de gärna kallar det för erfarenhet.

Var glad för att du var så uppmärksam! :pannkyss
 

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
ja jävlar! grattis till upptäckten :tummenupp det var ju jävligt intelligent av svetsaren att slipa bort det mesta av svetsen när han var klar :fatta! blev ju inte direkt starkare av det... sen är det nog så att det är nån sorts skitlegering som inte lämpar sig att svetsa i....

skönt att det inte hände något värre!
 

Maria1980

Skitskraj MC
Gick med
24 Jun 2004
Ort
Enköping
Hoj
Sålt Millen :(
madmagnus skrev:
ja jävlar! grattis till upptäckten :tummenupp det var ju jävligt intelligent av svetsaren att slipa bort det mesta av svetsen när han var klar :fatta! blev ju inte direkt starkare av det... sen är det nog så att det är nån sorts skitlegering som inte lämpar sig att svetsa i....

skönt att det inte hände något värre!

Förklara hur en dålig legering fungerar för mig...? Är det att jämföra med rostig plåt eller?

Eftersom han ska laga det & sätta på en förstärkning på båda sidor undrar jag om det verkligen kan hålla, trots förstärkningen?
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Till att börja med ser svetsningen - iaf på bilden - rätt amatörmässig ut. Om fogen skall hålla för dragbelastning fasar man normalt ner materialet ganska skarpt på båda sidor om fogen så att man i princip får två vinklar som möts. Därefter bygger man upp fogen genom att sträng för sträng med svetspinnen fylla i det material som "fattas" på sidorna. Principen gäller ganska oberoende av material.

Om du överväger att låta någon tillverka ett nytt kortat hundben, så att du fortfarande har en sänkt hoj, så kan du säkert stå ut med viktökningen om han/hon gör det i stål istället för i alu. :)
 

Bifogat

  • svetskladd.jpg
    svetskladd.jpg
    10 KB · Visningar: 60
Last edited:

Maria1980

Skitskraj MC
Gick med
24 Jun 2004
Ort
Enköping
Hoj
Sålt Millen :(
69:an skrev:
Om du överväger att låta någon tillverka ett nytt kortat hundben, så att du fortfarande har en sänkt hoj, så kan du säkert stå ut med viktökningen om han/hon gör det i stål istället för i alu. :)


Ingen fara för övriga delar runt omkring hundbenet om man byter material?
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Maria1980 skrev:
Ingen fara för övriga delar runt omkring hundbenet om man byter material?

Knappast, materialvalet aluminium är rimligen gjort främst av viktskäl - det finns ingen mer komplex tanke bakom flexibilitet i delen, korrosion etc just här. Originaldetaljen är konstruerad för att helt enkelt inte gå av, samma krav kan en detalj i stål också uppfylla men är lättare att tillverka för en back öl. Typ. :)

(Brasklapp: med lättare att tillverka utgick jag från att man svetsar ihop delen av tre bitar. Vill man fräsa ut den ur ett stycke kan man naturligtvis använda alu isf stål... :tungan )
 
Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Svetsbarhet och lämplighet för skärande bearbetning är ofta två motsatser när det gäller material. På verkstaden kan de knappast avgöra vilket material det i efterhand mer än att det är aluminium, att då överhuvudtaget svetsa i en bärande del så där är mycket farligt.

För säkerhets skull så skulle jag bett dem tillverka en kopia i stål, viktskillnaden på en så liten detalj har ju ingen direkt betydelse.
 

RonJeremy

Guest
Skulle vara intressat att höra vad en ny kostar och vad svetsaren vill ha för jobbet?
 

Maria1980

Skitskraj MC
Gick med
24 Jun 2004
Ort
Enköping
Hoj
Sålt Millen :(
RonJeremy skrev:
Skulle vara intressat att höra vad en ny kostar och vad svetsaren vill ha för jobbet?

På skroten vill de ha 750kr för ett begagnat. Att verkstadskillen misslyckats, det är jag inte villig att betala något för den här gången.
 

E22

En bitter jävel & ett hjärta av sten
Gick med
24 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
*
Maria1980 skrev:
Se, jag når upp till styret & ser även över kåpglaset :)
S... vad kort i rocken du är "stumpan".når du upp till bardisken, när du ska beställa grogg *retsam* hehe!
 

Unidoc

президе&
Gick med
18 Mar 2005
Ort
Gefle
Hoj
Nope
Köp den från skroten istället och visa hundbenet för svetsarn hur skiten ser ut och vad som kunde hänt :död
Och skönt att du tittade till hundbenet så att det inte hände nått med dig :Bugar
 

RonJeremy

Guest
Maria1980 skrev:
På skroten vill de ha 750kr för ett begagnat. Att verkstadskillen misslyckats, det är jag inte villig att betala något för den här gången.
Köp det på skroten!!! Tveka inte ens! 750 bagis är ingenting med tanke på säkerheten!
 

Maria1980

Skitskraj MC
Gick med
24 Jun 2004
Ort
Enköping
Hoj
Sålt Millen :(
E22 skrev:
S... vad kort i rocken du är "stumpan".når du upp till bardisken, när du ska beställa grogg *retsam* hehe!

Når nästan upp, men det behövs inte för jag dricker varken öl eller grogg!
 

E22

En bitter jävel & ett hjärta av sten
Gick med
24 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
*
Maria1980 skrev:
Når nästan upp, men det behövs inte för jag dricker varken öl eller grogg!
Herre jösses!! är du på tjocken, eller kommer du "bara" från knutby? hahaha!

angående hunnaben...det finns ju färdiga hunnaben som gör hojen lägre...slipper man amatör svetsfogar..
 

Maria1980

Skitskraj MC
Gick med
24 Jun 2004
Ort
Enköping
Hoj
Sålt Millen :(
E22 skrev:
Herre jösses!! är du på tjocken, eller kommer du "bara" från knutby? hahaha!

angående hunnaben...det finns ju färdiga hunnaben som gör hojen lägre...slipper man amatör svetsfogar..

Länktips som säljer kortare hundben?

Jag är varken på tjocken eller nykterist :)
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top