Highland 950 Motard

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Javisst, allt är ställbart. Vi snackar ju riktiga maskiner här, inte nåt annat :D

Jag blir sjuk av avund Måste ha till slut! Jag köper den när du är klar med trimmet!! Hör av dig då!
Topparna ska förhoppningsvis vara klar denna vecka. kan inte 100% lova för farbror docktorn har slagit i 7 st stooora sprutor i rygg nacke rakt in i nerverna så jag har varit lite konstig några dagar nu. :död :3freak
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag blir sjuk av avund Måste ha till slut! Jag köper den när du är klar med trimmet!! Hör av dig då!
Topparna ska förhoppningsvis vara klar denna vecka. kan inte 100% lova för farbror docktorn har slagit i 7 st stooora sprutor i rygg nacke rakt in i nerverna så jag har varit lite konstig några dagar nu. :död :3freak

Jag har en till på G till rätt pengar om du blir sugen framöver :tummenupp

"lite konstig"? Det är väl ett understatement om man fått i sig 7 sprutor?
Jag hade skakat som en harpalt i vinternatten, har farbrordoktorsfobi... :död

Edit: Avseende kompa eller varv.. Jag är ju lite reserverad mot varvtal, har fått för mig att det är varvet som dödar stakar, inte trycket (iaf verkar det så vid alla överladdningsexperiment man gjort...). Kanske någon som känner sig för att verifiera/dementera..
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag har en till på G till rätt pengar om du blir sugen framöver :tummenupp

"lite konstig"? Det är väl ett understatement om man fått i sig 7 sprutor?
Jag hade skakat som en harpalt i vinternatten, har farbrordoktorsfobi... :död

Edit: Avseende kompa eller varv.. Jag är ju lite reserverad mot varvtal, har fått för mig att det är varvet som dödar stakar, inte trycket (iaf verkar det så vid alla överladdningsexperiment man gjort...). Kanske någon som känner sig för att verifiera/dementera..

En till!! Vad jkan det vara för sort ? Insprutare eller gammal gasare?

varv eller högt komp? Humm Tja jag tror nog varvet är skadligare för staken åtminstonde,,,vad gäller nållagret i vevtappen är jag osäker???kan hända att högt kompF är farligare för det?? Jag fick ju underligt alldrig söder en stake med turbo och vådsammt tryck så det tokspikade !! Trotts dubbla effekten! Därimoyt flög ju vevlagret. Och då översteg jag inte org varvtal 8250v..

Om du får ett ras så lär det vara endera vevlagret eller någon av stakarna. Vi får hoppas på lkagret för då blir det billigt:tummenupp . helt otroligt lyckdes jag ju pullverisera vevstaken med nästan org trimm nu. OBS PRox vevstake!! Prox påstår lika bra hållbarhet som org. Glöm det säger jag ,höll inte för mer än 80hk orginal vevstake har jag hafft över 100hk and still in 1 pice:tummenupp

Om du tycker sprutor är otrevligt ska du veta vad nästa steg blir på mig!! 7 st Ännu större sprutor rakt in i nerverna och sedan en strömkabel genom sprutan och en - pol i ashlet sedan ska nerverna kokas i 2min vardera med microvåger:gnissla Jag ska alltså micras/kokas i sammanlagt 15 min :D .

Efter det blir jag som ny igen och kan starta Boost trimfirma på heltid:D (måste micras/kokas igen eft 2 år :gnissla
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Äntligen klar med Higlandertopparna :brinnerup

Lägger ut bilder på före och eft lite slipande :näsblod
Dom nyare topparna är nog betydligt mindre jobb att slipa till såhär.

Nu har dom tumblingteknik plastad.. Behövdes faktist ytterst lite plast för att få till, skitbra grund orginal. Dessa kanaler är nu koniska hela vägen från spjäll till ventil och det borgar för bra toppeffekt, Botteneffekt finns de nog av i H-landers:tummenupp
 

Bifogat

  • Kopia av P8020003.JPG
    Kopia av P8020003.JPG
    139.9 KB · Visningar: 108
  • Kopia av P8020004.JPG
    Kopia av P8020004.JPG
    143.3 KB · Visningar: 101
  • PB290045.JPG
    PB290045.JPG
    141.9 KB · Visningar: 117
  • PC120065.JPG
    PC120065.JPG
    90.5 KB · Visningar: 113
  • PC120069.JPG
    PC120069.JPG
    84.3 KB · Visningar: 113
  • PC120070.JPG
    PC120070.JPG
    87.7 KB · Visningar: 115
  • PC120071.JPG
    PC120071.JPG
    103.3 KB · Visningar: 112
  • P8040001.JPG
    P8040001.JPG
    126.2 KB · Visningar: 116

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nånting säger mig att min Highland kommer äta KTM-maskiner till frukost och peta tänderna med hypermotarder :hihi

Edit: Resterande delar av trimningen av min hoj sker i tråden om densamma
Länk finns i signaturen; Eller för den delen HÄR!
 
Last edited:

AT-Pato

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2006
Ort
Malmö
Hoj
-05 Highland 950
Hej Highlandpiloter!

Jag behöver lite hjälp..

Generatorn på min Highland Outback -05 har tydligen lagt av alldeles lagom till grusåkarhelgen jag köpt in mig på och preppat hojen för.....surt!

Jag har med hjälp av Frank på Highland mätt upp:
Batteripolerna vid tomgång - tickar sakta ner från 12,7 till 12.3 V på ca 2 min
Batteripolerna vid 3500 rpm - ingen märkbar reaktion..ligger på stadiga 12,6-12,7
Gula kablarna från generator till Laddningsregulatorn vid 3500-4000 rpm - gav just ingenting oavsett varvtal.
svart och röd kabel från Laddningsregulatorn - inget där heller

Återstår att kika på generatorn?
- Vad mer kan vara boven?
- Vilken dimension på avdragare ska jag köpa?

I min ägarhandbok står det att det är generator SEM 12V, 310W.
- Rekommenderar någon av er kunniga någonting annat?
- Om generatorn är kaputt, vart vänder jag mig för en ny/beg ?

Googlade på SEM 12V 310W och hittade just inget alls som hjälper mig.
 

Nesse

Medlem
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Sätila
Hoj
YZ426 Flat track, XS650 Flat track, FJR1300, HD shovelhead mm
om du mäter på de gula kablarna ska de vara bortkopplade och du måsta mäta med instrumentet inställt på växelspänning. har du inget där är det generatorn som är trasig.
Gängan på avdragaren är M26x1,5
 

Nesse

Medlem
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Sätila
Hoj
YZ426 Flat track, XS650 Flat track, FJR1300, HD shovelhead mm
med mäta på de gula kablarna menar jag. Mät mellan de gula kablarna.
 

Renga

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2004
Ort
STHLM
Hoj
Hojlös...
Nesse, jag tänkte ev installera en Motty AFR Tuner, du verkar ju ha koll på det mesta så du råkar inte ha ett diagram över ECUn på Highlandern så man kan se om det är möjligt att koppla in den över huvudtaget.

http://www.afrtuner.com/index.html
 
Last edited:

AT-Pato

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2006
Ort
Malmö
Hoj
-05 Highland 950
med mäta på de gula kablarna menar jag. Mät mellan de gula kablarna.

Hej igen,

Mätte mellan de två kablarna som går från generator till laddningsregulatorn på nytt och multimetern inställd på växelström denna gång.
Den gav vid tomgång nånstans runt 20 Volt och steg upp till drygt 70 Volt vid 3500-4000 rpm så det verkar inte vara fel på generatorn.
Mätte igen på de kablarna som går från laddregulatorn till batteriet, likström, och de gav vid 3500-4000 rpm ca 12,2 Volt vilket är lite...ska väl ligga över 13 Volt?

Jag ringde Highland och de skickar en laddningsregulator och så får jag se vad som händer med den monterad.
 

Nesse

Medlem
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Sätila
Hoj
YZ426 Flat track, XS650 Flat track, FJR1300, HD shovelhead mm
Kikade som hastigast på deras sida o det borde väl gå att koppla in tycker jag.
med diagram menar du kopplingsschema?
om så är fallet kanske du kan få ett om du ringer till Lillen på Highland...

Nesse, jag tänkte ev installera en Motty AFR Tuner, du verkar ju ha koll på det mesta så du råkar inte ha ett diagram över ECUn på Highlandern så man kan se om det är möjligt att koppla in den över huvudtaget.

http://www.afrtuner.com/index.html
 

Snoogans

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Ort
Jämshög
Hoj
Gasgas EC300 05
Det verkar ju som att du har spänning fram till likriktaren(laddregulatorn) och sen verkar det dött därefter. Men vad är felet att den inte startar eller att den inte laddar batteriet?

Är insprutet och cdin beroende av batteriet?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nesse, jag tänkte ev installera en Motty AFR Tuner, du verkar ju ha koll på det mesta så du råkar inte ha ett diagram över ECUn på Highlandern så man kan se om det är möjligt att koppla in den över huvudtaget.

http://www.afrtuner.com/index.html


Har fått från Tamas på Motty att det ska funka

och de gav vid 3500-4000 rpm ca 12,2 Volt vilket är lite...ska väl ligga över 13 Volt?

Jag ringde Highland och de skickar en laddningsregulator och så får jag se vad som händer med den monterad.

13.2 lämnar min efter uppstart (då batteriet vill ha tillbaka mycket ström)

Ny laddningsregulator fixar det säkerligen. Kom ihåg den extra jordkabeln till chassit.

Är insprutet och cdin beroende av batteriet?

Finns ingen CDI, allt styrs av ECU. Spänningsberoende, samt att spolarna (separata/cyl) gärna vill ha åtminstone 12-13V...
 
Last edited:

Renga

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2004
Ort
STHLM
Hoj
Hojlös...
Kikade som hastigast på deras sida o det borde väl gå att koppla in tycker jag.
med diagram menar du kopplingsschema?
om så är fallet kanske du kan få ett om du ringer till Lillen på Highland...

Exakt, så man kan se vilka kablar som går vart.
 

Renga

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2004
Ort
STHLM
Hoj
Hojlös...
Motty AFR Tuner

Nu är Mottyt på väg he he, hoppas att det blir bra! :yoparty

Ska försöka dokumentera installationen så gott jag kan!

Till vintern blir det förhoppningsvis lite Boost 3 och FettSnok uppgraderingar...:banana
 

Renga

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2004
Ort
STHLM
Hoj
Hojlös...
En Folanspis jag hittade på nätet...

Folan motor.
 

Bifogat

  • Folanspis.jpg
    Folanspis.jpg
    34.4 KB · Visningar: 189
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top