HJÄLP! Jag suger på krypkörning...

Wheii

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2006
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha Fzs 600 Rj02+Laverda Lesmo 125
Ledsen om jag spär på din nervositet, men att få sätta ned foten är absolut inget du ska räkna med. Överinlärning är bättre, där du med god marginal kan det du ska visa upp, för tro mig, nervositeten kan ställa till det, gjorde det för en som körde upp samtidigt som mig. Själv var jag å andra sidan så säker på att jag skulle missa, då jag på lektionen dagen innan misslyckats varenda gång jag provat, varför jag inte var nervös alls, jag var ju säker på att jag inte skulle klara det... Men det gjorde jag :tummenupp , så den strategin, även om den på inget sätt var medveten, funkade för mig. Kortet fick jag, på första uppkörningen :yoparty :yoparty :yoparty

*ha ha* nädå, du spär inte på min nervositet och du har helt rätt i att överinlärning är bättre. Jag vet att jag inte sätter ner foten, så pass säker är jag för det var länge sen nu som nåt sånt hände. Det jag menade var nog snarare att man ska försöka att inte ta så himla allvarligt på uppkörningen. Tänker man att nu kör jag "oavsett hur det går" så är chansen större att man faktiskt fixar det. Istället för att koncentrera sig på att det ska vara absolut perfekt. :) För nervositeten för mig handlar mer om prestationsångest än att jag inte är färdig för att klara banorna. Jag vet att jag är bra, gillar bara inte att bli granskad
 

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
jag har ett tips: se till att hojjäveln är varm innan du kör ut på banan inför uppkörningen! jag sumpade min uppkörning idag pga av att hojfan dog när jag vred på rullen vid omvändningen på lågfartsprovet och blev tvungen att sätta i foten för att inte ramla:huvet
i övrigt, håll hojen upprätt, blicken långt fram och fötterna stadigt på fotpinnarna. sen är det bara att köra på dragläget lugnt och försiktigt runt banan:) men visst, jag misslyckades ju idag så jag ska kanske inte säga nåt... men de gånger jag övade och klarade det gång på gång var det iallafall så jag gjorde:tummenupp

Usch... trist !
Och du fick inte ens en till chans när han märkte att cykeln lade av?
 

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
Övade lite mer på rövkörningen, känns som att det går lite fortare när man sitter på en hög mc men som körskoleläraren sa: "sålänge man ser mönstret på bakdäcket så är det bra" :tummenupp Att bromsa från 70/90 var busenkelt, lite småsöt känsla när fjädringen putar ner ordentligt :)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Usch... trist !
Och du fick inte ens en till chans när han märkte att cykeln lade av?

jo... nej, jag försökte be om en tredje chans (detta hände på andra försöket och jag hade gjort det lite för fort på första så...) och berättade att hojen blivit sur och tjuvdött och så men han sa bara: "Snack! den går fint!":huvet
 

Sigvard

Helt enkelt underbar!
Gick med
17 May 2006
Ort
Norra Uppland
Hoj
KTM 660 SMC -06
Jag känner igen det där. Hade mest problem med krypkörningen, och stressade lätt upp mig.
Man får försöka hitta ett sätt att slappna av så mycket det bara går.

Hursomhelst, på uppkörningen så kom jag helt fel in i banan. "Skar" konerna fel och förstod att vändningen kommer bli tight. Men istället för att försöka hålla mig innanför linjen, vilket hade gjort att jag satt ner foten, så tog jag ut svängen en aning och fortsatte.
Tänkte det är bätttre att köra klart än att sätta ner foten.
Det var inga problem, klarade krypkörningen :)
Så om du känner att du är på gränsen att gå över en linje, gå över den och kör klart istället för att sätta ner en fot.

Så planera körningen. Kommer man fel in i banan så är det fan omöjligt att vända. Svängen blir alldeles för snäv.
 

offa

Guest
Jag förbättrade min krypkörning genom och hålla inne knäna och sen tog jag även lite bredare grepp om styret. Flyttade inte ut händerna jättemycket, men det kändes enklare för mig i alla fall.

Utnyttja lektionerna så mycket ni kan. Jag passade på och göra hårda inbromsningar och öva krypkörning varje gång jag åkte iväg för och köra höghastighetsbanan. Onödigt och köra lugnt när man betalar en massa stålar för lektionerna liksom.
 

Grave_digger

Ingen rök utan en Burnis
Gick med
4 Dec 2004
Ort
Vara
Hoj
Hornet 900a -03 (blå)
Tycker att alla tipsen här inne har varit kanon bra. Men det som jag vill trycka på är SLAPPNA AV! vet att det är pirrigt som f*n. (körde upp för ca 3 veckor sen själv) Man är inte närvarande what so ever den stora dagen. Sen är inte alla uppkörningslärare avrättningsförrättare. Den jag hade var hur lugn och trevlig som helst. Jag vet... alla är inte likadana. Men tänkte bara dela med mig till er hur han såg på det hela..

Krypkörningen: ...när ni kör i konbanan, så det jag tittar på är helheten.. vill se att ni har kontroll på hojen, och med det så vill jag inte se att ni kan röra er 1cm var 10e sekund. utan ett flyt i lagom hastighet. Och sätter ni ner foten.. Så stanna inte för det. Fortsätt. som sagt helheten jag kollar på.

Kan bara säga så här.. När han sa detta. då ramlade en enorm sten från bröstet. Slappnade av direkt. Han är ju människa han oxå...
Det var en av killarna som tappade kopplingen när han körde krypet. så han fick ett skutt efter vändningen, med andra ord betydligt högre fart än krypkörning.. Han fortsatte banan ut och läraren tyckte han löste det hela kanon och godkände han.

Så måla inte satan på väggen redan innan ni åker dit. Då kommer det gå hur fint som heslt.


Inga direkta tips från min sida. Men ville bara dela med mig av min upplevelse vid krypbanan.

och den känslan när han säger att du är godkänd... Den är obeskrivbar!! :yoparty

Lycka till nu alla som ska ta kortet!!
 

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Låter som du fick en riktigt hygglig förrättare dödgrävar'n.
Vår var likadan. Han ville se helheten. Det var nån som öste ner foten, och det var inga problem. Jag körde lite för fort i vändningen, så jag fick göra om enbart vändningen, sedan var det lugnt.

Och när vi skulle ut i trafiken så sa han åt allihop att "Nu vill jag ut och åka motorcykel, så kör motorcykel, inte moped"

Och han sade även till innan att han ville vi medvetet skulle överdriva huvudrörelser i korsningar och på alla ställen där vi tittar åt sidan. För han kunde inte se våra ögon.

bra med människor som beter sig som en.
 

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
jo... nej, jag försökte be om en tredje chans (detta hände på andra försöket och jag hade gjort det lite för fort på första så...) och berättade att hojen blivit sur och tjuvdött och så men han sa bara: "Snack! den går fint!":huvet

Äej, trist... lycka till nästa gång :/
 

Grave_digger

Ingen rök utan en Burnis
Gick med
4 Dec 2004
Ort
Vara
Hoj
Hornet 900a -03 (blå)
Låter som du fick en riktigt hygglig förrättare dödgrävar'n.
Vår var likadan. Han ville se helheten. Det var nån som öste ner foten, och det var inga problem. Jag körde lite för fort i vändningen, så jag fick göra om enbart vändningen, sedan var det lugnt.

Och när vi skulle ut i trafiken så sa han åt allihop att "Nu vill jag ut och åka motorcykel, så kör motorcykel, inte moped"

Och han sade även till innan att han ville vi medvetet skulle överdriva huvudrörelser i korsningar och på alla ställen där vi tittar åt sidan. För han kunde inte se våra ögon.

bra med människor som beter sig som en.

Japp det finns bra uppkörningsförrättare oxå. Tror alla innerst inne vill se att man klarar lappen. det var va han sa till oss oxå. Att vi skulle alla ha lappen klara framåt kl 12.
 

Wheii

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2006
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha Fzs 600 Rj02+Laverda Lesmo 125
Japp det finns bra uppkörningsförrättare oxå. Tror alla innerst inne vill se att man klarar lappen. det var va han sa till oss oxå. Att vi skulle alla ha lappen klara framåt kl 12.

En sån inspektör vill jag oxå ha! :tummenupp Och inte den där surkarten som skrämde slag på mig första gången jag försökte. Men får jag honom igen... ja då j-klar ska jag visa hur man kör :)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

tjille

Guest
Det som sagts och det som hjälpte enormt:

Vrid huvudet så gott du kan i svängen, håll blicken högt och på en fast punkt. Byt den gärna efterhand som du svänger... Då kommer det av sig självt.

sjuk skillnad.

bushido: Du körde upp @ bulltofta i onsdags?
 
Last edited:

AelienL

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Skellefteå
Hoj
yamaha r6
...måste bara tacka för alla bra tips...tränar för fullt nu med krypkörningen och det går inte alltid galant, men det släpper nog snart med alla dessa tips... uppkörningen runt hörnet bara......Nervöst!!...
 

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Var in på Clasohlson idag och såg att dom sålde små sådana där orangea konor. Kan vara bra att ha i övningarna.
 

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Kan undra om det inte var på Jula jag såg att dom sålde fullstora koner. Kostade dock typ 70 spänn styck.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top