Hjälp att hitta en hojjävel

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Hoj
MT-07 -16
Kära Bu-... SH,

Jag har ett problem. Det visar sig att jag finner det HELT JÄVLA OMÖJLIGT att bestämma mig vad för hoj jag ska köpa :3freak Angenämt problem kan man tycka, men nä, fy fan för detta :mad:. Så nu, sittandes i vintermörkret och kylan, slog det mig, att jag är kanske inte ensam om detta. Så vad sägs om en tråd, där ni erfarna som bombat Bulten i 300km/h, dragit snutten på slangen, och :borrat så det räcker och blir över, hjälper oss lite trögare att hitta vad som kan tänkas passa? Det är ju svårt att få en bra överblick av alla roliga alternativ som finns där ute. Ja jag vet att det finns en sticky, men den handlar ju specifikt om första hoj.

Så ni som känner som jag, posta en beskrivning av vad ni letar efter så får vi hoppas på hjälp från ovan :fyllisar

Själv letar jag busig hoj som man sitter upprätt på, för 50-60 lök, gärna med så låg vikt som möjligt och ABS. Duke 690 känns som det självklara valet, men sneglar lite på Dorsoduro 750 och Husqvarna Nuda men den verkar ju inte gå att få tag på längre. Vad finns det mer för godsaker att välja på?

Sigos

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2013
Hoj
KTM 990sm tidigare: yamaha warrior 1700, honda cb650 caferacer, kawa z800
du har ju alltid 990 superduke eller sm varianten, tror dem ska ligga i din prisklass och väger inte allt för mycket:hihi z750 kanske vore nått?? åker själv z800 är sjuk nöjd med min, somliga brukar stirra sig blinda på vikten på dessa maskiner. men dem är förvånansvärt väl balanserade och roliga och köra:D

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Låter som att du letar efter en Street triple R. Stämmer in på alla dina krav (men kanske inte om du vill sitta supermotardupprätt). Testvinnare i mellanklass nakenhojar några år i rad. Lite udda med trippelmotor också :)

Bentebent

Gick med
30 Apr 2011
Hoj
MT-07 -16
du har ju alltid 990 superduke eller sm varianten, tror dem ska ligga i din prisklass och väger inte allt för mycket:hihi z750 kanske vore nått?? åker själv z800 är sjuk nöjd med min, somliga brukar stirra sig blinda på vikten på dessa maskiner. men dem är förvånansvärt väl balanserade och roliga och köra:D

SD990 har väl inte ABS tyvärr? Z750 är ju ett riktigt blysänke, väger nästan lika mycket som min gamla ZX1000 :zpy

Låter som att du letar efter en Street triple R. Stämmer in på alla dina krav (men kanske inte om du vill sitta supermotardupprätt). Testvinnare i mellanklass nakenhojar några år i rad. Lite udda med trippelmotor också :)
STR känns skoj, lite svårt att hitta ett bra pris för stunden dock så vet inte om det passar in i min budget. Misstänker att priset kommer rasa till nästa år när Triumph visar upp en ny STR med RBW, TC och 800cc.

Ska ta mig en titt på MT-07 med, Night Fluo är rätt sexig :tuttar

Tommy.exe

Världens bästa virus.
Gick med
12 Apr 2013
Hoj
Oooooolika.
För att få nog med pulver och upprätt körställning så byggde jag mig en Fighter på en GSXR 1000 05.

Men ja, den är väl lite för tung då? :)

CB1000RA, hade jag köpt en igen, om jag kunde leva med den låga effekten.
Dock dåligt med dom på blocket nu, och dom som finns är det hiskeliga priser på, men det ramlar nog in när solen kommer.

Bentebent

Gick med
30 Apr 2011
Hoj
MT-07 -16
För att få nog med pulver och upprätt körställning så byggde jag mig en Fighter på en GSXR 1000 05.

Men ja, den är väl lite för tung då? :)

CB1000RA, hade jag köpt en igen, om jag kunde leva med den låga effekten.
Dock dåligt med dom på blocket nu, och dom som finns är det hiskeliga priser på, men det ramlar nog in när solen kommer.

Roligaste hade varit att bygga på en gammal sporthoj, absolut. Men då får jag ingen ABS och det måste jag ha annars går min närmaste omgivning igång ordentligt. Dessutom är jag rätt övertygad om att jag inte hade klotat sist om jag hade haft ABS. CB1000RA är ett bra tips, kan tänka mig att priserna kommer se annorlunda ut när våren närmar sig.

Jag stirrar mig nog lite blind på det här med vikt, allting känns tjockis som fan jämfört med Duke 690s 150kg. Är det här ett rimligt pris? http://www.blocket.se/goteborg/KTM_690_Duke_ABS_OBS_104_mil_64020030.htm?sa=1

Tommy.exe

Världens bästa virus.
Gick med
12 Apr 2013
Hoj
Oooooolika.
Roligaste hade varit att bygga på en gammal sporthoj, absolut. Men då får jag ingen ABS och det måste jag ha annars går min närmaste omgivning igång ordentligt. Dessutom är jag rätt övertygad om att jag inte hade klotat sist om jag hade haft ABS. CB1000RA är ett bra tips, kan tänka mig att priserna kommer se annorlunda ut när våren närmar sig.

Jag stirrar mig nog lite blind på det här med vikt, allting känns tjockis som fan jämfört med Duke 690s 150kg. Är det här ett rimligt pris? http://www.blocket.se/goteborg/KTM_690_Duke_ABS_OBS_104_mil_64020030.htm?sa=1

Är dåligt insatt i dom där. Har en kompis som provkörde en och sa att det var det tråkigaste han gjort. :D Pris får någon annan svara på.

Själv hade jag en 990SD för ett par år sedan, satan vilken bökig trött gris jag tyckte det var.
Å andra sidan så har jag en kompis som hade en 990SD och tyckte den var fantastisk på alla vis.

Det är ju rätt subjektivt, det här med motorcyklar. :)

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Ska närmaste omgivning betala hojen din eller?
Annars köper du väl vad du vill och har råd med :yoparty
Skulle jag fråga sambo eller morsan vad jag skulle ha för hoj bleve det nog ingen alls, dock har jag fyllt 18år så jag köper vad jag vill och har råd med, utan att fråga någon :D

Bentebent

Gick med
30 Apr 2011
Hoj
MT-07 -16
Det är ju rätt subjektivt, det här med motorcyklar. :)
Jo, det är ju det :) hymak från "Letar du första hoj?"-tråden sa det väl rätt bra egentligen. Men jag kan nog inte hjälpa att analysera som en idiot ändå.

hymac skrev:
jag har aldrig förstådd det där med att man ska analysera vilken hoj man ska ha det är bara att köpa en jävel man gillar och sen byter man vart efter man ändrar smak man behöver inte vara Einstein för att välja båge bara man når fram till styret sen är det bara att gasa

Ska närmaste omgivning betala hojen din eller?
Annars köper du väl vad du vill och har råd med :yoparty
Skulle jag fråga sambo eller morsan vad jag skulle ha för hoj bleve det nog ingen alls, dock har jag fyllt 18år så jag köper vad jag vill och har råd med, utan att fråga någon :D
Nä, visst, har du väl rätt i :hihi Men du missade biten med att jag antagligen inte klotat om jag haft ABS, så jag är minsann rätt sugen på det själv med. Är inte riktigt i klass med alla Spökgösta-kloner här på SH :arsele

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Jo, det är ju det :) hymak från "Letar du första hoj?"-tråden sa det väl rätt bra egentligen. Men jag kan nog inte hjälpa att analysera som en idiot ändå.

Nä, visst, har du väl rätt i :hihi Men du missade biten med att jag antagligen inte klotat om jag haft ABS, så jag är minsann rätt sugen på det själv med. Är inte riktigt i klass med alla Spökgösta-kloner här på SH :arsele

Men nu verkar du ju redan ha klotat så förhoppningsvis lärde du dig något och inte gör om samma sak igen :tummenupp

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Hoj
XJR1300
Det busas rätt friskt med MT09, du kanske skall ta en titt på den också?

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Du vet du ju hur ont de gör.

Jag har lyckats låsa mitt framhjul ofrivilligt engång och det var när däcket lyfte under inbromsning över en vägskada. Då gick de fort..

joonsered

Medlem
Gick med
14 Dec 2012
Hoj
2014 yamaha xt1200
Har man bara nog med pulver så spelar vikten mindre roll om man inte ska köra offroad, kolla bara in Vmax.
Där skulle jag hellre rekommendera antislir, den maskinen slutar aldrig att burna så länge rullen hålls ner.

En mt-07 på steroider:D

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Bentebent, kan du bromsa med ABS ?
För kan du inte bromstekniken med ABS så hjälper det ju inte att du har ABS !
Dags att läsa på. Misstänker jag.
För de 3 gånger, jag bromsat omkull, har jag använt fel bromsteknik !
Så har du bromsat omkull dig beror det antagligen på att du använt fel bromsteknik. Gissar jag.
http://www.bosch-motorcycle.com/en/...abs/tipps_zum_bremsen_1/tips_for_braking.html
Hade jag rätt?
Du använde fel bromsteknik när du bromsade omkull dig ?

Om du använde rätt bromsteknik när du bromsade omkull dig,
ja då ber jag om ursäkt. :Bugar

Last edited:

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Hoj
Nada
Så har du bromsat omkull dig beror det antagligen på att du använt fel bromsteknik. Gissar jag.
http://www.bosch-motorcycle.com/en/...abs/tipps_zum_bremsen_1/tips_for_braking.html
Hade jag rätt?

Du verkar gilla ordet bromsteknik :D:D

Bentebent

Gick med
30 Apr 2011
Hoj
MT-07 -16
Men nu verkar du ju redan ha klotat så förhoppningsvis lärde du dig något och inte gör om samma sak igen :tummenupp

Nä, jag ska väl försöka iaf :gnissla

Hade jag rätt?

Per definition använde jag väl fel bromsteknik eftersom jag gick omkull? Tanken med ABS är väl väldigt mycket att kompensera för den mänskliga faktorn, i mitt fall var det en alldeles för snabb och hård inbromsning under panik som låste framhjulet. "Rätt" bromsteknik (och att hålla rätt avstånd allra mest egentligen) hade gjort att det aldrig hänt antagligen.

Det busas rätt friskt med MT09, du kanske skall ta en titt på den också?
Läcker, om än lite över vad jag har råd med. Får ta mig en titt, blir kanske kär och tvungen att köpa den :näsblod
Du vet du ju hur ont de gör.

Jag har lyckats låsa mitt framhjul ofrivilligt engång och det var när däcket lyfte under inbromsning över en vägskada. Då gick de fort..

Oförskämt nog fick jag inte ens ett blåmärke, men det var tillräckligt nära för att inse hur illa det kunde ha gått, kunde lika gärna ha blivit köttfärs av bakomvarande bil eller vajerräcke.

Vacker och låter helt gudomligt. Är det ett vettigt pris? 12l tank är det enda jag kan komma på som är lite trist, men är det desto roligare mellan tankstoppen är det väl ok :banana

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Vacker och låter helt gudomligt. Är det ett vettigt pris? 12l tank är det enda jag kan komma på som är lite trist, men är det desto roligare mellan tankstoppen är det väl ok :banana

Har ingen erfarenhet av dorsoduro 750. Men jag vet att KMT 690 SMCR har ungefär lika liten tank men räckvidden är ungefär som min 990 med 19L tank pga av den låga förbrukningen.
Men är det en skojhoj du är ute efter spelar räckvidden inte så farligt stor roll tycker jag

Bentebent

Gick med
30 Apr 2011
Hoj
MT-07 -16
Har ingen erfarenhet av dorsoduro 750. Men jag vet att KMT 690 SMCR har ungefär lika liten tank men räckvidden är ungefär som min 990 med 19L tank pga av den låga förbrukningen.
Men är det en skojhoj du är ute efter spelar räckvidden inte så farligt stor roll tycker jag

Har du ju en poäng i. Och tankstopp var 20e mil är ju inte så farligt ändå, oavsett.

Den här ligger väl inom din angivna budget?
Dessutom har du ju inte prutat ännu.

http://www.blocket.se/stockholm/Yamaha_mt09_64169942.htm?ca=23_3&w=3

Har du minsann rätt i, jag får ta mig en mer nogrann titt på Blocket!

Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha