Hjälp en tjej att bygga en sporthoj :)

Phåne

Slappröv
Gick med
10 Jan 2009
Hoj
Hojutta
Får jag mått och i vilket material du vill ha den så ska jag svarva och skicka den till dej innan fredag!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Får jag mått och i vilket material du vill ha den så ska jag svarva och skicka den till dej innan fredag!

Måtten är ju givna så det är väl bara att låta bondförnuftet fylla i luckorna.

Mittenhålet är 64 och det är 6st skruvar som sitter i en cirkel på 80mm.
Skruvhålen är 8mm, 6mm tjock.

Men jag undrar om skruvhålen verkligen är 8mm? Gissar att det sitter M8or och att hålen kanske är 9mm?

Phåne

Slappröv
Gick med
10 Jan 2009
Hoj
Hojutta
Förnuft? :va :D

Hoppas ja förstått rätt!

Edit: Kunde inte låta bli o greja lite, Dock så vet ja ju inte yttre dia, sen verkar de vara lite tissel om vad hålen ska vara.
Men detta har jag fått ihop i Catia!

Vill man sen ha en kant för skivan att vila på så är ju inte de några problem,

Spacer.jpg

Last edited:

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Ser att du fått hjälp med tillverkning, har tyvärr inte tillgång till maskiner längre men vill du ha den anodiserad (om den blir gjord av aluminium som kan anodiseras) är det bara att säga till. Kan även färga den sålänge det går bra med svart. :)

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Ser att du fått hjälp med tillverkning, har tyvärr inte tillgång till maskiner längre men vill du ha den anodiserad (om den blir gjord av aluminium som kan anodiseras) är det bara att säga till. Kan även färga den sålänge det går bra med svart. :)

Kan du inte göra den guldig? :tungan

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Hoj
Har tyvärr ingen guldfärg, naturell (silver) eller svart är det jag har men eftersom man inte ser så mycket av distansen när den är monterad så skulle man kunna anodisera naturell för att få en hållbar ytbehandling och sen kan du måla kanten guld.

Ska kolla om jag hittar någon färg som går att använda för att färga i guld men tvivlar på att guld blir bra om man inte köper riktig färg.

Använder klädfärg och matfärg men har ingen aning om det finns som guld. :va

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Hoj
Nu verkar det som att mitt distansprobelm förhoppningsvis har löst sig med hjälp av snäll sh pojke :)

Nu återstår nästa fundering:

Vad ska jag göra framaxeln av för plåtbit?

Phåne

Slappröv
Gick med
10 Jan 2009
Hoj
Hojutta
Det enklaste är o ta en axel o svarva till, blir lite jobbigt o fixa till av en plåtbit ;)

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Hoj
Nu verkar det som att mitt distansprobelm förhoppningsvis har löst sig med hjälp av snäll sh pojke :)

Nu återstår nästa fundering:

Vad ska jag göra framaxeln av för plåtbit?

Enklast är väl att använda R6:ans axel och anpassa lager/distanserna i fin-fälgen.

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Hoj
Enklast är väl att använda R6:ans axel och anpassa lager/distanserna i fin-fälgen.

Näe för att den axeln använder jag till min R6a så den behövs där...

Så jag behöver en ny, eller tänkte du att jag ska köpa en färdig R6 axel och fixa den så att den funkar i mina fin fälgar?

Finns det lager som är 40mm ytterdiameter och innerdiameter på 22mm?

Lagret som sitter i finfälgarna nu är SKF6203-2rs1/03

Det enklaste är o ta en axel o svarva till, blir lite jobbigt o fixa till av en plåtbit ;)

Åh vad du e petig då, i min värld är det typ samma sak...

Last edited:

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Hoj

Men du kan ju inte köra två cyklar samtidigt så det är ju bara att skifta mellan. :D

Så jag behöver en ny, eller tänkte du att jag ska köpa en färdig R6 axel och fixa den så att den funkar i mina fin fälgar?

Ny eller beggad och jupp.

Finns det lager som är 40mm ytterdiameter och innerdiameter på 22mm?

Lagret som sitter i finfälgarna nu är SKF6203-2rs1/03

Vilken ytter-diameter har R6 axeln och vilken inner-diameter har lagren på fin-fälgarna?

Här är en liknande tråd, kanske funkar för dig också: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=218477

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250

Tjena, ser att du jobbar på med WR:en.

Vad är framgaffeln från för årsmodell av R6? Borde inte va något problem att hitta en begagnad axel.

Vad är fälgarna från för mc?

Mvh Daniel

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Hoj
Men du kan ju inte köra två cyklar samtidigt så det är ju bara att skifta mellan. :D

Ny eller beggad och jupp.

Vilken ytter-diameter har R6 axeln och vilken inner-diameter har lagren på fin-fälgarna?

Här är en liknande tråd, kanske funkar för dig också: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=218477

Nu är ju fallet så att det händer att R6an ska användas samtidigt av någon annan än mig så den måste vara fit for fight :)

R6 axeln har en ytterdiameter på 22mm och finfälgarna 17mm...

R6ans pinne är ju ihålig, så den går ju inte att svarva ned..Då blir den ju lika stark som en toarulle...

Tjena, ser att du jobbar på med WR:en.

Vad är framgaffeln från för årsmodell av R6? Borde inte va något problem att hitta en begagnad axel.

Vad är fälgarna från för mc?

Mvh Daniel

Framgaffeln är från en R6 -07

Fälgarna är dem som satt på Granes motard som jag lånade i somras. Det står Brembo och KTM på dem, tror att de är ämnade för att sitta på en ktm duke.

Last edited:

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Hoj
Kollat lite snabbt och det här kan bli lite knepigt.
Standardlager som passar på 22mm axel är 50mm och lagren som sitter i fin-fälgen är 40mm.

Du kan prova att slå en signal till ex. Momentum eller någon annan lagerförsäljare och höra om det finns 40mm lager med 22mm hål, kan finnas hos någon leverantör.

Distanser till axeln och distans mellan lagren måste tillverkas, tänk på att det ska finnas plats inne i fälgen för ett grövre rör. Nya packboxar ska också dit men det är nog inte något större problem.

Går det inte att hitta lager så lutar det nog åt tillverkning av någon slags adapter för gaffelhålen för att bussa ner dom till 17mm och använda en 17mm axel.

Kan du ta några kort på nederdelen på gaffeln så man ser hur det ser ut vid axelhålet?

Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...