Hjälp! Kuggat två B-uppkörningar nu.

Micke-78

Medlem
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
Honda CB500X-19
Min egna erfarenhet är att de kan vara svårare som privatist. Körde upp flera ggr för mckort. Tränade som en tok hemma och körde flera lektioner i skola. Gav nästan upp och tog ett sabbatsår. Gick sen till skolan tog en dubbellektion och lörde upp genom skolan och klarade det. Har aldrig känt mig så kass som på den uppkörningen tyckte jag vinglade och kändes verkligen ovan på hojen.

Angående nervositet så kan jag säga att jag varit för nervös på uppkörningen. Ibland kan lite nervositet få än att skärpa till sig men för mycket så sabbar den allt. På körskolan var jag mer lagom nervös och skärpte till mig men på uppkörningen funkade ingeting. Hade ingenting med körvana utan att man visste att om en stund så är man antingen jättelycklig eller jätteledsen. Man visste att man kanske hade flera mån väntan på nästa uppkörningschans, en hel sommar utan hojåka osv. det gäller att fokusera sig på stunden och inte tänka för mycket helt enkelt. Både min far och körläraren ansåg mig helt klar.

Så ge inte upp bara för eller senare klarar du det. :tummenupp
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Warburton!!Jag har själv kört upp som privatist både för a o b-behörighet.Klarat mig fint o aldrig kuggat,gjorde t.o.m ett litet misstag när jag körde upp för a-kort,men han sa att eftersom jag registrerade o påtalade det själv o helhetsintrycket va gott så lät han det passera.Naturligtvis måste det va lite mer petigt för privatister enligt mig,för dom har ju uppenbarligen inte fått en proffessionell utbildning o bör därför kollas lite hårdare.Dessutom får du ju köra uppkörningsbilen för första ggn när du kommer till vägverket,det kan ju va ett minus oxå.Mitt tips till dig är att fokusera på dom bitar som du fått nerslag på,öva dessa riktigt mycket o SEN beställa tid för nästa uppkörning.Tror inte det gynnar ditt självförtroende speciellt mycket att bara sitta o bli kuggad gång på gång.Det dom som jobbar på vv oftast vill se är att du ger ett gott o trafiksäkert helhetsintryck,kan handha bilen på ett säkert sätt m.m. Jag tror nog att dom flesta med några år i nacken på vv ser redan innan man lämnar parkeringen hur det kommer att gå tyvärr.Sitter man o är hypernervös o skakar så att man krampar tror jag inte dom får nån större lust att ge sig in i stadstrafiken,så då kanske man "råkar" bli kuggad redan i första korsningen,if u know what i mean? lycka till iaf. :tummenupp
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Nu har du ju fått mycket tips på hur man gör.

Här kommer två ganska enkla.

1. Kör MYCKET innan uppkörningen. LÅNGA perioder. Ta en tur på en 2-timmar med bilen på landsväg. Inte E-4 eller så, utan 70 eller 90-väg. Erfarenhet kommer enbart med timmar bakom ratten, det gör dig mycket säkrare och mer hemmastad.

2. Kör vid uppkörningen som om du hade en polis bakom, varken mer eller mindre än vad som krävs. Något tydligare med huvudvridningen än vad du annars skulle var, men annars inget extra.
 

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
...
Just det där med att titta i speglarna fick jag tips om från min körskolelärare.

Om du sneglar i speglarna ser du, grejt...men om inte kontrollanten ser att du ser, spelar det ingen roll. Vrid på huvudet när du tittar i en spegel. Du behöver inte överdriva såklart, men markera tydligt att "Nu tittar jag i spegeln".

Lycka till!
 

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
Warburton... tvärtom mot vad amullo sa så skulle jag nog ha kört inne i stan o passerat varenda korsníng som finns för att att inte få komplex för dom, det är ju inte på landsvägen ditt problem ligger i, min erfarenhet är så som ktmjacke säger, privatister kollas något hårdare, så är det, speciellt i korsningar är dom maniska, det dom vill se är:

avsökning med blicken innan korsningen
huvudvridningen(döda vinkeln) vid sväng
ha koll på cykel/gångvägar vid just korsningar
släppa över tanten med matkassen vid övergångar
och självklart måste du kunna säkerhetskontrollen till 100%
är det 70 så kör i 70 inte 55, då kuggas du för att inte följa trafikrytmen, har själv fått erfara detta lycka till ///peter
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Ge inte upp, jag blev kuggad 2 ggr och sen gjorde jag ett långt uppehåll, hade på den tiden jeansväst och långt hår, vid tredje försöket så hade jag klippt mig och hade skjorta, trots att jag gjorde min sämsta körning så blev jag godkänd.

Klipp dig.
 

Warburton

73% veterinär
Gick med
20 Oct 2003
Ort
Uppsala & Stockholm
Hoj
Ducati 900 SSie
Micke-78 skrev:
Min egna erfarenhet är att de kan vara svårare som privatist. Körde upp flera ggr för mckort. Tränade som en tok hemma och körde flera lektioner i skola. Gav nästan upp och tog ett sabbatsår. Gick sen till skolan tog en dubbellektion och lörde upp genom skolan och klarade det. Har aldrig känt mig så kass som på den uppkörningen tyckte jag vinglade och kändes verkligen ovan på hojen.

Angående nervositet så kan jag säga att jag varit för nervös på uppkörningen. Ibland kan lite nervositet få än att skärpa till sig men för mycket så sabbar den allt. På körskolan var jag mer lagom nervös och skärpte till mig men på uppkörningen funkade ingeting. Hade ingenting med körvana utan att man visste att om en stund så är man antingen jättelycklig eller jätteledsen. Man visste att man kanske hade flera mån väntan på nästa uppkörningschans, en hel sommar utan hojåka osv. det gäller att fokusera sig på stunden och inte tänka för mycket helt enkelt. Både min far och körläraren ansåg mig helt klar.

Så ge inte upp bara för eller senare klarar du det. :tummenupp
Tack! :)
 

Warburton

73% veterinär
Gick med
20 Oct 2003
Ort
Uppsala & Stockholm
Hoj
Ducati 900 SSie
ktmjacke skrev:
Warburton!!Jag har själv kört upp som privatist både för a o b-behörighet.Klarat mig fint o aldrig kuggat,gjorde t.o.m ett litet misstag när jag körde upp för a-kort,men han sa att eftersom jag registrerade o påtalade det själv o helhetsintrycket va gott så lät han det passera.Naturligtvis måste det va lite mer petigt för privatister enligt mig,för dom har ju uppenbarligen inte fått en proffessionell utbildning o bör därför kollas lite hårdare.Dessutom får du ju köra uppkörningsbilen för första ggn när du kommer till vägverket,det kan ju va ett minus oxå.Mitt tips till dig är att fokusera på dom bitar som du fått nerslag på,öva dessa riktigt mycket o SEN beställa tid för nästa uppkörning.Tror inte det gynnar ditt självförtroende speciellt mycket att bara sitta o bli kuggad gång på gång.Det dom som jobbar på vv oftast vill se är att du ger ett gott o trafiksäkert helhetsintryck,kan handha bilen på ett säkert sätt m.m. Jag tror nog att dom flesta med några år i nacken på vv ser redan innan man lämnar parkeringen hur det kommer att gå tyvärr.Sitter man o är hypernervös o skakar så att man krampar tror jag inte dom får nån större lust att ge sig in i stadstrafiken,så då kanske man "råkar" bli kuggad redan i första korsningen,if u know what i mean? lycka till iaf. :tummenupp
Jag fattar vad du menar & jag gav säkert inget jättesäkert intryck. Jag får öva lite till så att jag känner mig ännu säkrare, så kanske jag kan ge ett säkrare intryck, nervositet till trots...
 

Warburton

73% veterinär
Gick med
20 Oct 2003
Ort
Uppsala & Stockholm
Hoj
Ducati 900 SSie
SSB skrev:
Just det där med att titta i speglarna fick jag tips om från min körskolelärare.

Om du sneglar i speglarna ser du, grejt...men om inte kontrollanten ser att du ser, spelar det ingen roll. Vrid på huvudet när du tittar i en spegel. Du behöver inte överdriva såklart, men markera tydligt att "Nu tittar jag i spegeln".

Lycka till!
Jo, det där hade jag nog hört. Får försöka tänka mer på det! Tack!
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Warburton skrev:
Jag fattar vad du menar & jag gav säkert inget jättesäkert intryck. Jag får öva lite till så att jag känner mig ännu säkrare, så kanske jag kan ge ett säkrare intryck, nervositet till trots...

Där svarde du genast själv på dina frågor i första inlägget du postade.



..... men det var väl för all den infon du fått här :rolleyes:
 

Warburton

73% veterinär
Gick med
20 Oct 2003
Ort
Uppsala & Stockholm
Hoj
Ducati 900 SSie
GSXR1100R skrev:
Ge inte upp, jag blev kuggad 2 ggr och sen gjorde jag ett långt uppehåll, hade på den tiden jeansväst och långt hår, vid tredje försöket så hade jag klippt mig och hade skjorta, trots att jag gjorde min sämsta körning så blev jag godkänd.

Klipp dig.
Jag kan försäkra dig om att jag sett MYCKET snygg, prydlig & seriös ut vid båda mina uppkörningar!
 

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Norge
Hoj
Kawasaki Zx6R
Jag har kuggat en enda gång i mitt liv under uppkjørning (och jag har behørighet till lastbil, buss, ambulans mm) och det va nar jag skulle få mc behørighet. Och det va for at jag va så himla nervøs...jag kjanner med dig...trana mera så går det nog battre..
 

Warburton

73% veterinär
Gick med
20 Oct 2003
Ort
Uppsala & Stockholm
Hoj
Ducati 900 SSie
Mavve skrev:
Där svarde du genast själv på dina frågor i första inlägget du postade.



..... men det var väl för all den infon du fått här :rolleyes:
Japp, antagligen! De flesta har varit mkt hjälpsamma, vilket ställer dig i en ännu tristare dager.
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Warburton skrev:
Japp, antagligen! De flesta har varit mkt hjälpsamma, vilket ställer dig i en ännu tristare dager.

Det kan jag leva med för vi känner inte varandra men tråden har varit väldigt underhållande en onsdagskväll som igår för mig och mina vänner :)
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top