Hjälpstart-Powerbank-Batterier och Laddningsregulatorer, en djungel

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Hej Gubbar!

Efter misstanke om skum laddare jag har funderar jag på att strunta i den och använda en powerbank istället när hojen stått stilla för länge. Eller är man inne på fel spår?

Men vilken ska man köpa i så fall?

Vill ha så liten som möjligt men så kraftig som möjligt för storleken. Eller behöver jag det? Ska i huvudsak användas till kompsänkt Busa.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hej Gubbar!

Efter misstanke om skum laddare jag har funderar jag på att strunta i den och använda en powerbank istället när hojen stått stilla för länge. Eller är man inne på fel spår?

Men vilken ska man köpa i så fall?

Vill ha så liten som möjligt men så kraftig som möjligt för storleken. Eller behöver jag det? Ska i huvudsak användas till kompsänkt Busa.
Noco är det du skall ha. Finns små som räcker gott till din hoj.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Hej Gubbar!

Efter misstanke om skum laddare jag har funderar jag på att strunta i den och använda en powerbank istället när hojen stått stilla för länge. Eller är man inne på fel spår?

Men vilken ska man köpa i så fall?

Vill ha så liten som möjligt men så kraftig som möjligt för storleken. Eller behöver jag det? Ska i huvudsak användas till kompsänkt Busa.
Tidigare tips om Noco håller jag med om.
Dock så skulle jag inte gå på det som en lösning för ditt problem.
Om du upprepade gånger laddar ur batteriet så pass att du inte får igång hojen, då förkortar du även batteriets livslängd väsentligt.
Jag kör med underhållsladdning på de tvåhjulingar som laddar ur sina batterier under säsongen, för att dom alltid ska vara startklara, och hålla batterierna friska.

Så, en bra underhållsladdare är det jag skulle satsa på (men en startbooster är ju alltid bra att ha med sig).
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Är det smart att använda hjälpstartare? En släkting fick byta styrbox för typ 13000:- på sin BMW-bil efter han använt hjälpstartare eller något liknande. Det kanske inte var hjälpstartarens fel men den gick sönder just då.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Är det smart att använda hjälpstartare? En släkting fick byta styrbox för typ 13000:- på sin BMW-bil efter han använt hjälpstartare eller något liknande. Det kanske inte var hjälpstartarens fel men den gick sönder just då.
"Vanligt" fel på nyare bilar, störning i boot-processen av alla enheter efter powerloss. Det kan räcka med att fippla lite med klämmorna på batteriet så att de börjar boota och sen gör du ett omtag med klämman för att få bättre kontakt..........
Skönt med analoga bilar, man får hamstra några 80-90'talare.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hej Gubbar!

Efter misstanke om skum laddare jag har funderar jag på att strunta i den och använda en powerbank istället när hojen stått stilla för länge. Eller är man inne på fel spår?

Men vilken ska man köpa i så fall?

Vill ha så liten som möjligt men så kraftig som möjligt för storleken. Eller behöver jag det? Ska i huvudsak användas till kompsänkt Busa.
Självklart är skumma laddare med patenterad intelligent teknik en vanlig orsak till batteriproblem. Men dom säljer !
Köp ett 13,8 Volts nätaggregat för underhålls laddning så slipper du fundera. :)
Dom här 13,8 Volt aggregaten finns just för ändamålet underhållsladdning av blybatterier.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Självklart är skumma laddare med patenterad intelligent teknik en vanlig orsak till batteriproblem. Men dom säljer !
Köp ett 13,8 Volts nätaggregat för underhålls laddning så slipper du fundera. :)
Dom här 13,8 Volt aggregaten finns just för ändamålet underhållsladdning av blybatterier.
Håller med om att dessa är ett bra koncept för underhållsladdning.
Anledningen till att "smarta laddare" säljer är för att dom även kan ladda batteriet helt fullt, det kan du inte göra med 13,8V.
Men som ren underhållsladdning så är det där ett bra koncept.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Tack alla för input gällande laddaren.

Grejen är det att det verkar som om hojens egen laddning gör bästa jobbet. För ibland har jag satt i nyckeln efter säg 3 veckor och upplever att batteriet har bättre kräm då än när jag ställt den på underhållsladdning.

Man ser ju på halvljuset direkt hur vitt det är samt hur snabbt det tänds upp.

Är jag ute och kör pendlar systemspänningen mellan 13-14 volt oavsett varvtal i Tunerstudio eller i Shadow Dash (Shadow dash är mobilversionen men endast med mätarfunktion) Så det verkar ju normalt.

I förrgår startade inte hojen efter ett kort stopp. Fick ringa efter hjälp. Tog ur det 1 år gamla batteriet. 11,4 V ??
 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Har sett Noco's hjälpstart. Har en laddare av det märket i Husvagnen vilken verkar fungera som den ska.


Nuförtiden så verkar ju allting vara bristfälligt. Haft hur mycket problem som helst med tv-apparater och köksradios
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Har sett Noco's hjälpstart. Har en laddare av det märket i Husvagnen vilken verkar fungera som den ska.


Nuförtiden så verkar ju allting vara bristfälligt. Haft hur mycket problem som helst med tv-apparater och köksradios
Ja, 11,4V är ju helt dött, tyvärr.
Men hojen verkar ju ladda som den ska i alla fall.
Ser att min Tenere ligger mellan 13,8V och 14,0V när jag kör, och det är ju en rimlig nivå.
Men däremot förstår jag inte hur fenomenet för dig uppstår?
Hur länge har hojen stått när du haft problem?
Problemet kan ju vara ett dåligt batteri, men även att den har hög förbrukning i "stanby-läge".
Eller ännu värre (när jag hade en KTM), ett relä som ibland inte släppte när jag stängde av tändningen, så det blev ett intermittent fel, och svårare att hitta.

På några hojar har jag en omvandlare från 12V till USB (5V) som är kopplad till direkt spänning, inte via tändningen.
Den omvandlaren tar ca 10mA i "tomgång", och tömmer batteriet på drygt en vecka om jag inte underhållsladdar det.
Så, det är en bra start att ta reda på hur din förbrukning ser ut med avstängd tänding.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Håller med om att dessa är ett bra koncept för underhållsladdning.
Anledningen till att "smarta laddare" säljer är för att dom även kan ladda batteriet helt fullt, det kan du inte göra med 13,8V.
Men som ren underhållsladdning så är det där ett bra koncept.
Vet du hur stor skillnaden är mellan 13,8 Volt laddat blybatteri och ett helt fullt laddat ?
:va
Jag gissar för MC batteri på ca 0,1 Ah för jag har testat att koppla en Ctek som laddar med 0,8 A till GSX1300R batteriet nedan och den bröt efter bara några minuter, dvs mindre än 0,1hx0,8A ~ 0,1 Ah. Men CTEK är kanske ett dåligt val på "smart laddare" ?
Jag laddade originalbatteriet i GSX1300R med 13,7 Volt i garaget (hembyggd laddare) och den startade alltid tills jag glömde underhållsladdningen efter en tur 2022 i några månader sommar höst.
Det var original Yuasabatteriet från 2007. Så det batteriet höll 15 år.
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Hjälpstart är bara en nödlösning, där och då..
När du kommit fram till punkt B så kanske du ändå inte kan starta om hojen om batteriet blivit helt kasst.
Bättre att sköta laddningen.
En bra gammaldags laddare är inte fel, men en bättre intelligent laddare med högre effekt (viktig) kan rädda batterier.
Själv skaffade jag nyligen en Noco laddare för att ha tillräcklig kapacitet till de blybatterier som kräver den något högre minimum spänningsnivån, tsf klenare laddare som triggar laddning vid för låg spänning.
Noco laddaren har även ett läge för Litiumbatterier vilket var ett plus.

Bara för att testa så provade jag att ladda ett Litiumbatteri som jag jag inte hade kastat än.
Batteriet köptes våren 2022 till min förra hoj, men laddades bara en gång på vintern.
Hojen hade dock dragit ur batteriet så att det bara var ca1V kvar(!).
Nu drygt ett år senare så var det 0V.
Hör och häpna, laddaren började skaka liv i batteriet!
Några omgångar med laddaren och spänningen var uppe i 14,1V.
Batteriet tappar lite igen efter att ha toppats upp till max, men ligger fortfarande på13,5V.

Testade samma med ett tre år gammalt blybatteri från Biltema (gelbatteri).
Det var helt dött för tre år sedan, och om möjligt ännu sämre nu.
Men se där, det började ta laddning det med!
Efter några omgångar med laddaren så klev till slut spänningen upp till 13,5V, vilket är helt OK för ett blybatteri.
Spänningen har sjunkit något sedan det toppats upp, men spänningen ligger idag kvar på ca 13,2V.
Så förmodligen så är även detta batteriet ”räddat”.
Hur bra kapaciteten är i Ah räknat vet jag inte, men det är bättre än oanvändbart iaf, annars hade nog spänningen sjunkit snabbare än det gjort hittills.
 

Bifogat

  • IMG_1079.png
    IMG_1079.png
    993.8 KB · Visningar: 12

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Vet du hur stor skillnaden är mellan 13,8 Volt laddat blybatteri och ett helt fullt laddat ?
:va
Jag gissar för MC batteri på ca 0,1 Ah för jag har testat att koppla en Ctek som laddar med 0,8 A till GSX1300R batteriet nedan och den bröt efter bara några minuter, dvs mindre än 0,1hx0,8A ~ 0,1 Ah. Men CTEK är kanske ett dåligt val på "smart laddare" ?
Jag laddade originalbatteriet i GSX1300R med 13,7 Volt i garaget (hembyggd laddare) och den startade alltid tills jag glömde underhållsladdningen efter en tur 2022 i några månader sommar höst.
Det var original Yuasabatteriet från 2007. Så det batteriet höll 15 år.
Det var därför jag skaffade en ny laddare med 5A kapacitet tsf den jättegamla CTEK som bar klarade just 0,8A.
Läste om erfarenheterna på detta området och såg att laddarna måste dels trigga vid högre spänning, dels ha tillräcklig laddkapacitet och klara mata på med upp till minst 15V.
Noco laddaren klarar detta, och jag såg laddspänningar för litiumbatteriet på upp till nästan 20V när det höll på att räddas.
Laddaren pulsade mellan 10-20V.
För gelbatteriet så var spänningen mer konstant och höjdes efterhand som batteriet återhämtade sig.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det var därför jag skaffade en ny laddare med 5A kapacitet tsf den jättegamla CTEK som bar klarade just 0,8A.
Läste om erfarenheterna på detta området och såg att laddarna måste dels trigga vid högre spänning, dels ha tillräcklig laddkapacitet och klara mata på med upp till minst 15V.
Noco laddaren klarar detta, och jag såg laddspänningar för litiumbatteriet på upp till nästan 20V när det höll på att räddas.
Laddaren pulsade mellan 10-20V.
För gelbatteriet så var spänningen mer konstant och höjdes efterhand som batteriet återhämtade sig.
Orsaken till att dom flesta laddarna bryter vid 14,3 Volt är att vad jag förstått risken att vattnet i batterivätskan börjar söndelas i vätgas och syrgas.
15 Volt är helt OK om man har ett "vått" batteri med påfyllninglock för "batterivatten". Men med underhållsfria batterier så innebär det ju att det blir allt mindre del av batteriet som fungerar när vätskenivån sjunker.
Finns ett inlägg på SH i år 2024 om någon som öppnat et gammalt Biltema batteri. Vätskenivån var mycket låg. Så inget konstigt det inte fungerade.
Laddat med 15 Volt som räddning ? Själv började jag direkt fundera över om 14,3 Volt kan vara för högt om man vill undvika sönderdelning/elektrolys(?) av batterivätskan.
För alla blybatterier.
Så kallad räddning av urladdade batterier är ju nått "batteriladdarföretagen" säljer in till slarvers och skrotsamlare. Tycker jag, själv slarver. Men tror inte på att lägga min tid på räddning av dåligt batteri, köper nytt istället.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det kan ju vara så enkelt att du har en cell som är dålig i ditt batteri. Då kommer den att dra ut övriga celler i batteriet. Börja med att byta till ett nytt batteri och kolla samtidigt så att det inte finns något som ”ligger på” alternativt montera en huvudströmbrytare/polavskiljare. Kolla också hur laddningen är vid olika varvtal så utesluter du andra fel.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Vet du hur stor skillnaden är mellan 13,8 Volt laddat blybatteri och ett helt fullt laddat ?
:va
Jag gissar för MC batteri på ca 0,1 Ah för jag har testat att koppla en Ctek som laddar med 0,8 A till GSX1300R batteriet nedan och den bröt efter bara några minuter, dvs mindre än 0,1hx0,8A ~ 0,1 Ah. Men CTEK är kanske ett dåligt val på "smart laddare" ?
Jag laddade originalbatteriet i GSX1300R med 13,7 Volt i garaget (hembyggd laddare) och den startade alltid tills jag glömde underhållsladdningen efter en tur 2022 i några månader sommar höst.
Det var original Yuasabatteriet från 2007. Så det batteriet höll 15 år.
Rent teoretiskt bör du kunna uppnå full laddning med 13,8V, men laddkurvan kommer att vara oerhört flack, det vill säga tiden kommer att vara olidligt lång, men ska du bara säsongsförvara den så tänker jag att det bör fungera.
Därför går man upp i spänning, men begränsar strömmen, för att kunna "fylla" batteriet fortare, för att sedan gå ner till en bra underhållsspänning.
Vissa batterier (läs fritt ventilerade) kräver dessutom en högre spänning under en kortare period för att "röra om" i batteriet, men denna typ är inte vanlig i fordon längre, dock i anläggningsinstallationer där den fortfarande dominerar.
Där kan det krävas att man går lite över 16V för att uppnå önskad effekt.
Men med ett AGM-batteri vill man absolut inte ha vätskeavgång, så där ska man vara försiktig, förlorad vätska i ett sådant battere är ju just förlorad, för alltid.
Men en laddare anpassad för AGM ska ju också strömbegränsa vid högre spänning, för att kunna förkorta laddningsförloppet, samtidigt som man undviker "gasning".

Sedan är ju allting oftast beräknat på en temperatur på 20 grader, och det är ju en kompromiss för att göra det enkelt.
Högre temperatur gör att laddspänningen ska sänkas, och tvärt om, och ofta saknas den delen i laddprocessen.
Nu märks det kanske inte så mycket på en motorcykel, för oss som inte kör på vintern, och låter den stå ute då.
Men på en bil eller snöskoter så kan det bli påtagligt, och då kommer även parametern in att batteriets tillgängliga kapacitet sjunker med dess temperatur.
Så ett 100% laddat och friskt batteri har ju bara ca 50% kvar av sin kapacitet vid 25 minusgrader, och då gäller det att man har skaffat sig ett bra utgångsläge.
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Orsaken till att dom flesta laddarna bryter vid 14,3 Volt är att vad jag förstått risken att vattenet i batterivätskan börjar söndelas i vätgas och syrgas.
15 Volt är helt OK om man har ett "vått" batteri med påfyllninglock för "batterivatten". Men med underhållsfria batterier så innebär det ju att det blir allt mindre del av batteriet som fungerar när vätskenivån sjunker.
Finns ett inlägg på SH i år 2024 om någon som öppnat et gammalt Biltema batteri. Vätskenivån var mycket låg. Så inget konstigt det inte fungerade.
Laddat med 15 Volt som räddning ? Själv började jag direkt fundera över om 14,3 Volt kan vara för högt om man vill undvika sönderdelning/elektrolys(?) av batterivätskan.
För alla blybatterier.
Så kallad räddning av urladdade batterier är ju nått "batteriladdarföretagen" säljer in till slarvers och skrotsamlare. Tycker jag, själv slarver. Men tror inte på att lägga min tid på räddning av dåligt batteri, köper nytt istället.
Ja jag menar inte att jag medvetet vill lägga på 15V på batteriet, bara att det finns absolut kräm i laddaren till vad som tänkas kan.
Jag har läst och gett input i tidigare trådar om batterier och laddning jag med 🙂
Tänkte bara inte utveckla allt i ämnet här och nu.
Men de tidigare påbyggda erfarenheterna och kunskaperna bidrog till jag ville skaffa ny kraftigare laddare än de jag hade.
Och Noco laddaren får med beröm godkänt.

edit: jag testade inte rädda batterierna för att använda dem igen, utan ville bara se vad laddaren kunde klara.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Det här är batteriet jag har nu. Biltemas billigaste.
Fick för mig igår att det inte stod rätt till med det rent fysiskt eller hur man ska säga. Sidorna buktar ut något och jag fick för mig att det SKA skvalpa lite av det men blandade ihop med bil och husvagnbatterierna jag har.

Gick in på Biltema idag och tittade, de buktar ut lite grann även de på sidorna samt inget svalpande.

Så frågan är om jag bara ska prova att ladda upp det jag har med en annan laddare och sen kolla spänningen efter ett dygn. Eller bara sätta i det i mc'n och köra lite längre. Igår stängde jag av motorn efter 5-10 minuter, men det brukar räcka för att få liv i ett halvdant batteri.20240801_132838.jpg
Jag hade ett JMT litium innan detta batteriet för 1 år sedan som bara dog.
Det laddades med samma laddare.
(Men på 2A "litium mode")
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Tänkte beroende på vad man kommer fram till så kanske man eventuellt kan skicka smartladdaren jag har till Comeback för analys och felsökning för han verkar vara en riktig hacker på det där. (Kostadsfritt för honom och enkel resa givetvis)

Funderat lite på om larmet jag har skulle kunna vara inblandat för det är ju inga lyxprylar men som sagt så verkar ju allt lurt när laddaren är inblandad/inkopplad.
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top