Och då haft den där laddaren inkopplad en stund innan avfärd. (Som snarare verkar dra ström än ladda ibland)
Men jag ignorerar absolut inte vad du säger om laddningsregulatorn, ska ha den med i mitt analyserande.
Men OM batteriet är skadad så kan ju inte Laddningsregulatorn göra sitt jobb.
Dvs den där laddaren laddar batteriet så du kan köra.
Hojgeneratorn/laddningsregulatorn laddar INTE batteriet så du kan köra.
Men gör som jag gjorde med SV650S, köp nytt battari, ladda battariet med den där laddaren.
Är du osäker på om underhållsladdning fungerar som det ska, sätt in en timer som dygnet runt är till 45 minuter av 15 minuter.
För då kommer det bli en underhållsladdning/timme dygnet runt. Om den där laddaren har minne.
Timer för inomhusbruk som är jordad och petsäker. Den har fasta segment (15 minuters intervall) som kan tryckas in/dras ut för önskad kopplingstid. 48 on/off program. Med omkopplare för timer eller kontinuerlig drift.
www.biltema.se
eller
Timer för utomhusbruk som är jordad och petsäker. Den har fasta segment (15 minuters intervall) som kan tryckas in/dras ut för önskad kopplingstid. 48 on/off program.
www.biltema.se
När du haft det igång 1 dygn, koppla bort den där laddaren.
Nästa dygn mäter du batterispänningen, dvs efter 24 timmar, då vet du vad batteriet ger i vila.
Sedan tar du och startar hojen och kör en sväng. Efter 24 timmar mäter du batterispäningen.
Är den högre än 24 timmar efter "den där laddaren" så laddar hojen bättre än den där laddaren.
Är den lägre så laddar hojen sämre. Och använd samma digitala Multimeter, inte Tuner studio. Det är ju d-t märkligt att Tunerstudio inte visade att batteriet rasade samman på de 5-10 minuter du körde. Kabel/Kontaktfel ?
En billig laddare med minne men utan underhållsladdning (ska användas med timer enligt ovan för underhållsladdning) är Biltema 37774. Den laddar i MC läge med 0,8 A, i Litiumläge med 1,5 A. I övrigt ingen skillnad vad jag kunnat märka.
En digital intelligent batteriladdare lämplig för motorcykelbatteri och mindre bilbatteri med kapaciteten 5-45 Ah. Fungerar till AGM, GEL, WET samt LiFePO4 batteri via valbart laddningsprogram. Det är en smartladdare som via 3-stegsladdning säkerställer effektiv och skonsam laddning samt...
www.biltema.se
Den där laddaren, det råkar inet vara en Ctek. För då funkar den inte med Biltema batteri, Biltema's batterier har för hög spänning för underhållsladdningen ska gå in innan batteriet är förstört. # Ctek måste användas med dygnstimer enligt ovan för garantera underhållsladdning av Biltemabatterier
# Erfarenhet av en Ctek Zafir 45 + Biltema Gel i BMW R1200.