HayabusaMan
Gudomlig sporthojare
Nej, det är sant. Att det ofta blir Biltema är inte direkt att man snålar eller så, utan jag har det runt hörnet.Byt batteri och så köper du ett riktigt batteri istället. Din tid är inte heller gratis.
Nej, det är sant. Att det ofta blir Biltema är inte direkt att man snålar eller så, utan jag har det runt hörnet.Byt batteri och så köper du ett riktigt batteri istället. Din tid är inte heller gratis.
Absolut. Man kan ha tur eller otur. Problemet är att det är billigast möjliga tillverkning och ojämn kvalitet. Visst, man får ett nytt men ta med dig multimetern nästa gång du är på Biltema och mät spänningen på batterierna så ser du att det är ett rent lotteri. Och tror du att de underhållsladdar batterierna på lagret? Skulle inte tro det va.Nej, det är sant. Att det ofta blir Biltema är inte direkt att man snålar eller så, utan jag har det runt hörnet.
Det var bara det att JMT litium batteriet jag hade innan betedde sig likadant innan döden.Absolut. Man kan ha tur eller otur. Problemet är att det är billigast möjliga tillverkning och ojämn kvalitet. Visst, man får ett nytt men ta med dig multimetern nästa gång du är på Biltema och mät spänningen på batterierna så ser du att det är ett rent lotteri. Och tror du att de underhållsladdar batterierna på lagret? Skulle inte tro det va.
Ang. ditt lithiumbatteri om du har det kvar. testa att koppla det till en s.k "dum" laddare om du har tillgång. Det brukar räcka med typ 5-10 min min eller så för att batteriet ska kicka igång. Det är oftast inget fel på lithiumbatterierna när de bara lägger av utan BMS:et i batteriet stänger av det i en säkerhetsfunktion. Ibland är det på riktigt, ibland bara en felaktig reaktion.Det här är batteriet jag har nu. Biltemas billigaste.
Fick för mig igår att det inte stod rätt till med det rent fysiskt eller hur man ska säga. Sidorna buktar ut något och jag fick för mig att det SKA skvalpa lite av det men blandade ihop med bil och husvagnbatterierna jag har.
Gick in på Biltema idag och tittade, de buktar ut lite grann även de på sidorna samt inget svalpande.
Så frågan är om jag bara ska prova att ladda upp det jag har med en annan laddare och sen kolla spänningen efter ett dygn. Eller bara sätta i det i mc'n och köra lite längre. Igår stängde jag av motorn efter 5-10 minuter, men det brukar räcka för att få liv i ett halvdant batteri.View attachment 501861
Jag hade ett JMT litium innan detta batteriet för 1 år sedan som bara dog.
Det laddades med samma laddare.
(Men på 2A "litium mode")
Och hur många leverantörer gör det?Absolut. Man kan ha tur eller otur. Problemet är att det är billigast möjliga tillverkning och ojämn kvalitet. Visst, man får ett nytt men ta med dig multimetern nästa gång du är på Biltema och mät spänningen på batterierna så ser du att det är ett rent lotteri. Och tror du att de underhållsladdar batterierna på lagret? Skulle inte tro det va.
SymptometTack alla för input gällande laddaren.
Grejen är det att det verkar som om hojens egen laddning gör bästa jobbet. För ibland har jag satt i nyckeln efter säg 3 veckor och upplever att batteriet har bättre kräm då än när jag ställt den på underhållsladdning.
Man ser ju på halvljuset direkt hur vitt det är samt hur snabbt det tänds upp.
Är jag ute och kör pendlar systemspänningen mellan 13-14 volt oavsett varvtal i Tunerstudio eller i Shadow Dash (Shadow dash är mobilversionen men endast med mätarfunktion) Så det verkar ju normalt.
I förrgår startade inte hojen efter ett kort stopp. Fick ringa efter hjälp. Tog ur det 1 år gamla batteriet. 11,4 V ??
Exempelvis Yamahacenter i Luleå... Köpt ett antal batterier där genom åren (Yuasa). Alltid öppnad kartong. Frågade första gången varför kartongen var öppnad, var det ett begagnat batteri?Och hur många leverantörer gör det?
Var kanske fel att skriva "pendlar". Jag vet inte ärligt talat. Någon decimal upp och ner går spänningen upp och ner, men det gör det på varenda fordon jag har sett.Symptomet
I förrgår startade inte hojen efter ett kort stopp.
Är typiskt för dåligt fungerande laddning på hojen.
Hojen startar hemma => Underhållsladdaren fungerar !
Hojen startar inte borta efter körning med hojen. => Hojladdningen funkar inte.
Jag har en Voltmeter med Ciggplugg att sätta i mitt Cigguttag (egenmonterat) på min Busa. Batterispänningen ligger med motorn igång, halvljuset tänt på 14,3 Volt oavsett varvtal på hojen.
Är jag ute och kör pendlar systemspänningen mellan 13-14 volt oavsett varvtal
Bekräftar att hojladdningen inte fungerar som den ska.
Fungerar laddningen så är spänning konstant 14,3 Volt över batteriet.
Anm.: För några år hade Suzuki en "uppdatering" av laddningsregulatorn på min 2008:a.
Lämnade in den hos Johans MC för byte till ny laddningsregulator, gratis.
Bortsett från min insats köra dit hojen.
Den insatsen (köra hojen TR Johan) fick jag ingen ersättning för.
En liten detalj är att på SV650S -00 sitter laddningsregulatorn inne i plastkåpan under sadeln på höger sida. Väl skyddad för vind och luft. Den var sönder vid ca 2000 mil.
Laddningsregulatorn på GSX1300R sitter under svingen strax framför bakhjulet. Här är kylningen mycket bättre än inkapslad som SV650S -00. Suzuki har lärt sig.
Har aldrig haft problem med laddning på GSX1300R -08 som nu rullat ca 4500 mil.
Var sitter laddningsregulatorn på din GSX1300R ?
Symptomet
I förrgår startade inte hojen efter ett kort stopp.
Är typiskt för dåligt fungerande laddning på hojen.
Hojen startar hemma => Underhållsladdaren fungerar !
Hojen startar inte borta efter körning med hojen. => Hojladdningen funkar inte.
Jag har en Voltmeter med Ciggplugg att sätta i mitt Cigguttag (egenmonterat) på min Busa. Batterispänningen ligger med motorn igång, halvljuset tänt på 14,3 Volt oavsett varvtal på hojen.
Är jag ute och kör pendlar systemspänningen mellan 13-14 volt oavsett varvtal
Bekräftar att hojladdningen inte fungerar som den ska.
Fungerar laddningen så är spänning konstant 14,3 Volt över batteriet.
Anm.: För några år hade Suzuki en "uppdatering" av laddningsregulatorn på min 2008:a.
Lämnade in den hos Johans MC för byte till ny laddningsregulator, gratis.
Bortsett från min insats köra dit hojen.
Den insatsen (köra hojen TR Johan) fick jag ingen ersättning för.
En liten detalj är att på SV650S -00 sitter laddningsregulatorn inne i plastkåpan under sadeln på höger sida. Väl skyddad för vind och luft. Den var sönder vid ca 2000 mil.
Laddningsregulatorn på GSX1300R sitter under svingen strax framför bakhjulet. Här är kylningen mycket bättre än inkapslad som SV650S -00. Suzuki har lärt sig.
Har aldrig haft problem med laddning på GSX1300R -08 som nu rullat ca 4500 mil.
Var sitter laddningsregulatorn på din GSX1300R ?
Och jag köper inte att laddningsregulatorn skulle vara kassCitat:
I förrgår startade inte hojen efter ett kort stopp. Fick ringa efter hjälp. Tog ur det 1 år gamla batteriet. 11,4 V ??
Jag gissar att du kört max 3 timmar innan det här stoppet.
Dvs ett 1 år = 8760 timmar gammalt friskt batteri som startat hojen
har efter 1 år och 3h = 8763 timmar åldrats så kraftigt de sista 3 timmarna att nu är spänningen 11,4 Volt.
Du får ursäkta men jag köper inte den teorin !
Nej problemet är att laddningen inte fungerar på hojen. Har du tur så är det bara dåligt kablage.
För det är ju ganska anmärksningsvärt att du inte sett att batterispänningen sjunker i Tunerstudio.
Vad jag gjorde i ditt ställe var att jag köpte ett nytt batteri. Vilket inte hjälpte
Så jag började misstänka dålig laddning. Mätte vid 4000 RPM med laddningsregulatorn bortkopplad på SV650S ca 70 VAC mellan alla 3 gulvita från generatorn,
dvs ca 70 VAC mellan L1 och L2
dvs ca 70 VAC mellan L1 och L3
dvs ca 70 VAC mellan L2 och L3
dvs Generatorn OK
Ny laddningsregulator löste laddningen på SV650S.
Jag skulle börja en enkel felsökning med att sätta dit ett fräsht, fulladdat batteri, och se till att jag har tillgång till en bra voltmätare, den du har på hojen kanske är tillräckligt bra, men det är bra om den kan mäta med åtminstone en decimal.Och jag köper inte att laddningsregulatorn skulle vara kass
Som jag sade från början så verkar ju batteriet och laddningen fungerat bäst i själva hojen. Förutom då om man kan säga så i Tisdags när jag bara kört 5-10 minuter innan stoppet. Det var väldigt nära att den startade men inte tillräckligt snabb snurr på startmotorn. Klassiskt är ju också det där med varm motor=mer komp. Och då haft den där laddaren inkopplad en stund innan avfärd. (Som snarare verkar dra ström än ladda ibland)
Men jag ignorerar absolut inte vad du säger om laddningsregulatorn, ska ha den med i mitt analyserande.
Men OM batteriet är skadad så kan ju inte Laddningsregulatorn göra sitt jobb.
Fel.Ctek måste användas med dygnstimer enligt ovan för garantera underhållsladdning av Biltemabatterier
Jag tycker det är fel. Har ett flera år gammalt Biltema Gel i GSX1300R. Startar hojen utan problem. Men så har jag också en konstantspänningsladdare för underhållsladdning i garaget som matar batteriet med ca 13,8 Volt.Fel.
Ett batteri från Biltema får absolut inte kopplas in till en CTEK-laddare!
Det ska hanteras på anvisat sätt, enligt bifogad bild, och det finns faktiskt reglerat i hanteringen av farligt avfall.
Bara så att vi har klarat ut det....ännu en gång!
View attachment 501890
Det märkliga är ju att man inte kopplar bort minuspolen, laddar fullt, och problemet är löstJag tycker det är fel. Har ett flera år gammalt Biltema Gel i GSX1300R. Startar hojen utan problem. Men så har jag också en konstantspänningsladdare för underhållsladdning i garaget som matar batteriet med ca 13,8 Volt.
En kompis med originalbatteriet i R1200 2016 underhållsladdade med Ctek Zafir. Ca 2021 var batteriet slut. Innan det hade Ctekn gått in med underhåll med ca 90 sek mellanrum. BMW'n drog mycket ström. På en Kawasaaki ER5, EN underhållsladdning varannan timme som jämförelse.
Då köpte han ett Biltema Gel. Jag laddade batteriet innan det sattes in i BMW'n med en konstantspänningsladdare som gav ca 13,9 Volt. En tid efter använde han samma konstantspänningsladdare för underhålls laddning.
Men så morderniserade han sig och satte in Ctek Zafir 45. Jag såg aldrig att den gick in och underhållsladdade. Så skulle hojen starta. Det gjorde den inte. Så han handlade en Hjälpstartare och fick iväg den till service. Det ca 1/2 gamla Biltemabatteriet reklamerades hos Biltema. !:a testen, inga problem, friskt batteri men oladdat. 2.a Biltematesten batteriet tar inte laddning.
Ett Ctekoffer till !
Dom Ctek jag kollar, Ctek Zafir 45 och andra ca 10 år gamla har alla laddat batteriet till ca 14,3 Volt. Stängt av laddningen och sedan gjort en ny (undrhålls-)laddning när batteriet är nere på ca 12,85 Volt. Har man då ett Biltema med högre vilospänning går Cteken aldrig in. Hade tex ett Biltema som under 3 månaders stillestånd aldrig gick under 12,9 Volt. Så jag trodde allt var OK. Inte startade SV650S när våren kom. Bara koppla på en laddare.Det märkliga är ju att man inte kopplar bort minuspolen, laddar fullt, och problemet är löst
CTEK:en håller ju uppe spänningen på 13,6V i 10 dagar innan den går över i något mystiskt puls-läge.
Har man inte kört prylen på 10 dagar, då är det väl säsongsförvaring, eller har jag missat något?
Alla CTEK har väl den funktionen sedan länge, att hålla 13,6V i 10 dagar, så det är inte modellspecifikt.Dom Ctek jag kollar, Ctek Zafir 45 och andra ca 10 år gamla har alla laddat batteriet till ca 14,3 Volt. Stängt av laddningen och sedan gjort en ny (undrhålls-)laddning när batteriet är nere på ca 12,85 Volt. Har man då ett Biltema med högre vilospänning går Cteken aldrig in. Hade tex ett Biltema som under 3 månaders stillestånd aldrig gick under 12,9 Volt. Så jag trodde allt var OK. Inte startade SV650S när våren kom. Bara koppla på en laddare.
Men eftersom flera andra Biltemaladdare (vet att dom inte finns kvar #) har efter laddning lagt sig på 13,7 Volt eller låtit spänningen sjunka till 13, 45 Volt för sedan ladda till 13,7 Volt så har väl Ctek också till slut också släppt laddare med "traditionell" teknik i mumbojumbosnacket.
Vad heter den Ctek laddaren som håller batteriet på 13,6 Volt i 10 dagar ?
# Jag har haft dom men sält dom med SV650S och Sprint RS.
Ser man på Solcellsladdare så får man mycket mer information än om man köper en MC / Bil -laddare. Tycker jag Exempel
View attachment 501919
från
från
Solcellspaket 12 V 160 W 20 A | Polykristallina celler | Anslut | Jula
Komplett solcellspaket för husvagn, husbil och båt. Med polykristallina celler och solcellsregulator utrustad med USB-port. Monteras på plan yta (monteri...www.jula.se
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |