Hjälpstart-Powerbank-Batterier och Laddningsregulatorer, en djungel

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det här är batteriet jag har nu. Biltemas billigaste.
Fick för mig igår att det inte stod rätt till med det rent fysiskt eller hur man ska säga. Sidorna buktar ut något och jag fick för mig att det SKA skvalpa lite av det men blandade ihop med bil och husvagnbatterierna jag har.

Gick in på Biltema idag och tittade, de buktar ut lite grann även de på sidorna samt inget svalpande.

Så frågan är om jag bara ska prova att ladda upp det jag har med en annan laddare och sen kolla spänningen efter ett dygn. Eller bara sätta i det i mc'n och köra lite längre. Igår stängde jag av motorn efter 5-10 minuter, men det brukar räcka för att få liv i ett halvdant batteri.View attachment 501861
Jag hade ett JMT litium innan detta batteriet för 1 år sedan som bara dog.
Det laddades med samma laddare.
(Men på 2A "litium mode")
Byt batteri och så köper du ett riktigt batteri istället. Din tid är inte heller gratis.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nej, det är sant. Att det ofta blir Biltema är inte direkt att man snålar eller så, utan jag har det runt hörnet.
Absolut. Man kan ha tur eller otur. Problemet är att det är billigast möjliga tillverkning och ojämn kvalitet. Visst, man får ett nytt men ta med dig multimetern nästa gång du är på Biltema och mät spänningen på batterierna så ser du att det är ett rent lotteri. Och tror du att de underhållsladdar batterierna på lagret? :hihi Skulle inte tro det va.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Absolut. Man kan ha tur eller otur. Problemet är att det är billigast möjliga tillverkning och ojämn kvalitet. Visst, man får ett nytt men ta med dig multimetern nästa gång du är på Biltema och mät spänningen på batterierna så ser du att det är ett rent lotteri. Och tror du att de underhållsladdar batterierna på lagret? :hihi Skulle inte tro det va.
Det var bara det att JMT litium batteriet jag hade innan betedde sig likadant innan döden.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Det här är batteriet jag har nu. Biltemas billigaste.
Fick för mig igår att det inte stod rätt till med det rent fysiskt eller hur man ska säga. Sidorna buktar ut något och jag fick för mig att det SKA skvalpa lite av det men blandade ihop med bil och husvagnbatterierna jag har.

Gick in på Biltema idag och tittade, de buktar ut lite grann även de på sidorna samt inget svalpande.

Så frågan är om jag bara ska prova att ladda upp det jag har med en annan laddare och sen kolla spänningen efter ett dygn. Eller bara sätta i det i mc'n och köra lite längre. Igår stängde jag av motorn efter 5-10 minuter, men det brukar räcka för att få liv i ett halvdant batteri.View attachment 501861
Jag hade ett JMT litium innan detta batteriet för 1 år sedan som bara dog.
Det laddades med samma laddare.
(Men på 2A "litium mode")
Ang. ditt lithiumbatteri om du har det kvar. testa att koppla det till en s.k "dum" laddare om du har tillgång. Det brukar räcka med typ 5-10 min min eller så för att batteriet ska kicka igång. Det är oftast inget fel på lithiumbatterierna när de bara lägger av utan BMS:et i batteriet stänger av det i en säkerhetsfunktion. Ibland är det på riktigt, ibland bara en felaktig reaktion.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Absolut. Man kan ha tur eller otur. Problemet är att det är billigast möjliga tillverkning och ojämn kvalitet. Visst, man får ett nytt men ta med dig multimetern nästa gång du är på Biltema och mät spänningen på batterierna så ser du att det är ett rent lotteri. Och tror du att de underhållsladdar batterierna på lagret? :hihi Skulle inte tro det va.
Och hur många leverantörer gör det?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tack alla för input gällande laddaren.

Grejen är det att det verkar som om hojens egen laddning gör bästa jobbet. För ibland har jag satt i nyckeln efter säg 3 veckor och upplever att batteriet har bättre kräm då än när jag ställt den på underhållsladdning.

Man ser ju på halvljuset direkt hur vitt det är samt hur snabbt det tänds upp.

Är jag ute och kör pendlar systemspänningen mellan 13-14 volt oavsett varvtal i Tunerstudio eller i Shadow Dash (Shadow dash är mobilversionen men endast med mätarfunktion) Så det verkar ju normalt.

I förrgår startade inte hojen efter ett kort stopp. Fick ringa efter hjälp. Tog ur det 1 år gamla batteriet. 11,4 V ??
Symptomet
I förrgår startade inte hojen efter ett kort stopp.
Är typiskt för dåligt fungerande laddning på hojen.
Hojen startar hemma => Underhållsladdaren fungerar !
Hojen startar inte borta efter körning med hojen. => Hojladdningen funkar inte.
Jag har en Voltmeter med Ciggplugg att sätta i mitt Cigguttag (egenmonterat) på min Busa. Batterispänningen ligger med motorn igång, halvljuset tänt på 14,3 Volt oavsett varvtal på hojen.
Är jag ute och kör pendlar systemspänningen mellan 13-14 volt oavsett varvtal
Bekräftar att hojladdningen inte fungerar som den ska.
Fungerar laddningen så är spänning konstant 14,3 Volt över batteriet.
Anm.: För några år hade Suzuki en "uppdatering" av laddningsregulatorn på min 2008:a.
Lämnade in den hos Johans MC för byte till ny laddningsregulator, gratis.
Bortsett från min insats köra dit hojen.
Den insatsen (köra hojen TR Johan) fick jag ingen ersättning för.
En liten detalj är att på SV650S -00 sitter laddningsregulatorn inne i plastkåpan under sadeln på höger sida. Väl skyddad för vind och luft. Den var sönder vid ca 2000 mil.
Laddningsregulatorn på GSX1300R sitter under svingen strax framför bakhjulet. Här är kylningen mycket bättre än inkapslad som SV650S -00. Suzuki har lärt sig.
Har aldrig haft problem med laddning på GSX1300R -08 som nu rullat ca 4500 mil.
Var sitter laddningsregulatorn på din GSX1300R ?
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Och hur många leverantörer gör det?
Exempelvis Yamahacenter i Luleå... Köpt ett antal batterier där genom åren (Yuasa). Alltid öppnad kartong. Frågade första gången varför kartongen var öppnad, var det ett begagnat batteri?

"Nej för fan, vi cyklar batterierna med underhållsladdare, annars tappar de ju kapacitet". Har alltid varit så sedan dess...

(Fick batteriet bytt där en gång på en skoter jag inte köpt hos dem, tre år senare var batteriet dött. Ett amerikanskt nonamebatteri. Jag påtalade detta vid service och sade att ni måste ha satt dit nåt gammalt skräp, jag vill alltid ha Yuasa. När jag hämtade skotern satt ett nytt Yuasa i. Vi bjuder på batteriet var svaret.)
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Symptomet
I förrgår startade inte hojen efter ett kort stopp.
Är typiskt för dåligt fungerande laddning på hojen.
Hojen startar hemma => Underhållsladdaren fungerar !
Hojen startar inte borta efter körning med hojen. => Hojladdningen funkar inte.
Jag har en Voltmeter med Ciggplugg att sätta i mitt Cigguttag (egenmonterat) på min Busa. Batterispänningen ligger med motorn igång, halvljuset tänt på 14,3 Volt oavsett varvtal på hojen.
Är jag ute och kör pendlar systemspänningen mellan 13-14 volt oavsett varvtal
Bekräftar att hojladdningen inte fungerar som den ska.
Fungerar laddningen så är spänning konstant 14,3 Volt över batteriet.
Anm.: För några år hade Suzuki en "uppdatering" av laddningsregulatorn på min 2008:a.
Lämnade in den hos Johans MC för byte till ny laddningsregulator, gratis.
Bortsett från min insats köra dit hojen.
Den insatsen (köra hojen TR Johan) fick jag ingen ersättning för.
En liten detalj är att på SV650S -00 sitter laddningsregulatorn inne i plastkåpan under sadeln på höger sida. Väl skyddad för vind och luft. Den var sönder vid ca 2000 mil.
Laddningsregulatorn på GSX1300R sitter under svingen strax framför bakhjulet. Här är kylningen mycket bättre än inkapslad som SV650S -00. Suzuki har lärt sig.
Har aldrig haft problem med laddning på GSX1300R -08 som nu rullat ca 4500 mil.
Var sitter laddningsregulatorn på din GSX1300R ?
Var kanske fel att skriva "pendlar". Jag vet inte ärligt talat. Någon decimal upp och ner går spänningen upp och ner, men det gör det på varenda fordon jag har sett.

Jag bara noterade att det handlar inte om 10 volt eller 16 volt så att säga. Men väljer man en inte lika fin uppdateringsfrekvens i Tunerstudio eller Shadow Dash så får man ju ett stabilt värde.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Min smarta powerbank/starthjälp har slutat fungera. Jag har redan smart batteriladdare till Lithium/Lipo och tänker att man lika gärna kan köpa ett 14,8 volts lithiumbatteri som man kopplar (med avsäkrade kompakta startkablar) direkt till batteriet. Mycket mindre elektronik som kan sluta fungera, mycket billigare, samt tar mycket mindre plats. Tänker jag fel eller funka bra?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Citat:
I förrgår startade inte hojen efter ett kort stopp. Fick ringa efter hjälp. Tog ur det 1 år gamla batteriet. 11,4 V ??
Jag gissar att du kört max 3 timmar innan det här stoppet.
Dvs ett 1 år = 8760 timmar gammalt friskt batteri som startat hojen
har efter 1 år och 3h = 8763 timmar åldrats så kraftigt de sista 3 timmarna att nu är spänningen 11,4 Volt.

Du får ursäkta men jag köper inte den teorin !
Nej problemet är att laddningen inte fungerar på hojen. Har du tur så är det bara dåligt kablage.
För det är ju ganska anmärksningsvärt att du inte sett att batterispänningen sjunker i Tunerstudio.
Vad jag gjorde i ditt ställe var att jag köpte ett nytt batteri. Vilket inte hjälpte
Så jag började misstänka dålig laddning. Mätte vid 4000 RPM med laddningsregulatorn bortkopplad på SV650S ca 70 VAC mellan alla 3 gulvita från generatorn,
dvs ca 70 VAC mellan L1 och L2
dvs ca 70 VAC mellan L1 och L3
dvs ca 70 VAC mellan L2 och L3
dvs Generatorn OK
Ny laddningsregulator löste laddningen på SV650S.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Symptomet
I förrgår startade inte hojen efter ett kort stopp.
Är typiskt för dåligt fungerande laddning på hojen.
Hojen startar hemma => Underhållsladdaren fungerar !
Hojen startar inte borta efter körning med hojen. => Hojladdningen funkar inte.
Jag har en Voltmeter med Ciggplugg att sätta i mitt Cigguttag (egenmonterat) på min Busa. Batterispänningen ligger med motorn igång, halvljuset tänt på 14,3 Volt oavsett varvtal på hojen.
Är jag ute och kör pendlar systemspänningen mellan 13-14 volt oavsett varvtal
Bekräftar att hojladdningen inte fungerar som den ska.
Fungerar laddningen så är spänning konstant 14,3 Volt över batteriet.
Anm.: För några år hade Suzuki en "uppdatering" av laddningsregulatorn på min 2008:a.
Lämnade in den hos Johans MC för byte till ny laddningsregulator, gratis.
Bortsett från min insats köra dit hojen.
Den insatsen (köra hojen TR Johan) fick jag ingen ersättning för.
En liten detalj är att på SV650S -00 sitter laddningsregulatorn inne i plastkåpan under sadeln på höger sida. Väl skyddad för vind och luft. Den var sönder vid ca 2000 mil.
Laddningsregulatorn på GSX1300R sitter under svingen strax framför bakhjulet. Här är kylningen mycket bättre än inkapslad som SV650S -00. Suzuki har lärt sig.
Har aldrig haft problem med laddning på GSX1300R -08 som nu rullat ca 4500 mil.
Var sitter laddningsregulatorn på din GSX1300R ?


Jag var ute efter nåt liknande på lin GSX750ES som köptes som ett objekt och inte kunde startas då batteriet var kasst. Körde några veckor efter jag fått igång hojen och sen i Jockfall klickade det bara då startknappen trycktes in, fick kablat igång hojen och tog mig hem. Då jag varvade hojen laddade den om jag minnas rätt runt 12-13V så med en icke fungerande varvräknare (ska gå sönder då regulatorn far) och dålig laddning så utgick jag från laddregulatorn.

Kollade generatorn och alla tre lindningar var inom spec då det gällde VAC så jag köpte en ny regulator men felet var kvar. Mätte upp kablaget mellan generatorn och laddregulatorn med multimeter men hittade inget fel men tillslut drog jag tre nya kablar mellan generatorn och regulatorn och få började hojen att ladda.

Funderar på om det blev överslag i kablaget på AC-sidan vid varv, då jag fick det att funka struntade jag i att megga upp kablaget. Det enda irriterande är att jag bara kunde få tag på röda kablar istället för gula men det är väl få andra som störst av detta då kablarna också går i kabelskydd, får kolla om jag kan hitta gul 2,5 mm2 kabel och vid tillfälle och snygga upp det hela då jag gillar att färgerna på hojen och elschemat stämmer.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Citat:
I förrgår startade inte hojen efter ett kort stopp. Fick ringa efter hjälp. Tog ur det 1 år gamla batteriet. 11,4 V ??
Jag gissar att du kört max 3 timmar innan det här stoppet.
Dvs ett 1 år = 8760 timmar gammalt friskt batteri som startat hojen
har efter 1 år och 3h = 8763 timmar åldrats så kraftigt de sista 3 timmarna att nu är spänningen 11,4 Volt.

Du får ursäkta men jag köper inte den teorin !
Nej problemet är att laddningen inte fungerar på hojen. Har du tur så är det bara dåligt kablage.
För det är ju ganska anmärksningsvärt att du inte sett att batterispänningen sjunker i Tunerstudio.
Vad jag gjorde i ditt ställe var att jag köpte ett nytt batteri. Vilket inte hjälpte
Så jag började misstänka dålig laddning. Mätte vid 4000 RPM med laddningsregulatorn bortkopplad på SV650S ca 70 VAC mellan alla 3 gulvita från generatorn,
dvs ca 70 VAC mellan L1 och L2
dvs ca 70 VAC mellan L1 och L3
dvs ca 70 VAC mellan L2 och L3
dvs Generatorn OK
Ny laddningsregulator löste laddningen på SV650S.
Och jag köper inte att laddningsregulatorn skulle vara kass 😆

Som jag sade från början så verkar ju batteriet och laddningen fungerat bäst i själva hojen. Förutom då om man kan säga så i Tisdags när jag bara kört 5-10 minuter innan stoppet. Det var väldigt nära att den startade men inte tillräckligt snabb snurr på startmotorn. Klassiskt är ju också det där med varm motor=mer komp. Och då haft den där laddaren inkopplad en stund innan avfärd. (Som snarare verkar dra ström än ladda ibland)

Men jag ignorerar absolut inte vad du säger om laddningsregulatorn, ska ha den med i mitt analyserande.

Men OM batteriet är skadad så kan ju inte Laddningsregulatorn göra sitt jobb.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Och jag köper inte att laddningsregulatorn skulle vara kass 😆

Som jag sade från början så verkar ju batteriet och laddningen fungerat bäst i själva hojen. Förutom då om man kan säga så i Tisdags när jag bara kört 5-10 minuter innan stoppet. Det var väldigt nära att den startade men inte tillräckligt snabb snurr på startmotorn. Klassiskt är ju också det där med varm motor=mer komp. Och då haft den där laddaren inkopplad en stund innan avfärd. (Som snarare verkar dra ström än ladda ibland)

Men jag ignorerar absolut inte vad du säger om laddningsregulatorn, ska ha den med i mitt analyserande.

Men OM batteriet är skadad så kan ju inte Laddningsregulatorn göra sitt jobb.
Jag skulle börja en enkel felsökning med att sätta dit ett fräsht, fulladdat batteri, och se till att jag har tillgång till en bra voltmätare, den du har på hojen kanske är tillräckligt bra, men det är bra om den kan mäta med åtminstone en decimal.
Lite beroende på batteriteknologi så ska ett friskt, fulladdat batteri ha en spänning på 12,7-13V.
Koppla in mätningen, och starta hojen.
Spänningen kommer nu säkerligen att dippa under 12V, och det är helt normalt.
Om man ser att spänningen klättrar uppåt när hojen startat, för att inom en eller någon minut närma sig 14V, då tänker jag att allting som har med laddningskretsen är ok, inklusive kablaget.
Min Tenere kommer som sagt var inte upp i mer än 13,9-14,0V, och det är helt ok, och en del har någon tiondels volt mer.
Anledningen till att man ska ha batteriet helt fulladdat vid testet är att man förkortar tisdkurvan för spänningshöjningen.
Jag skulle börja där, det är en enkel start, men se till att ha någonting som kan spänningsmäta korrekt.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Och då haft den där laddaren inkopplad en stund innan avfärd. (Som snarare verkar dra ström än ladda ibland)

Men jag ignorerar absolut inte vad du säger om laddningsregulatorn, ska ha den med i mitt analyserande.

Men OM batteriet är skadad så kan ju inte Laddningsregulatorn göra sitt jobb.

Dvs den där laddaren laddar batteriet så du kan köra.
Hojgeneratorn/laddningsregulatorn laddar INTE batteriet så du kan köra.


Men gör som jag gjorde med SV650S, köp nytt battari, ladda battariet med den där laddaren.
Är du osäker på om underhållsladdning fungerar som det ska, sätt in en timer som dygnet runt är till 45 minuter av 15 minuter.
För då kommer det bli en underhållsladdning/timme dygnet runt. Om den där laddaren har minne.
eller
När du haft det igång 1 dygn, koppla bort den där laddaren.
Nästa dygn mäter du batterispänningen, dvs efter 24 timmar, då vet du vad batteriet ger i vila.
Sedan tar du och startar hojen och kör en sväng. Efter 24 timmar mäter du batterispäningen.
Är den högre än 24 timmar efter "den där laddaren" så laddar hojen bättre än den där laddaren.
Är den lägre så laddar hojen sämre. Och använd samma digitala Multimeter, inte Tuner studio. Det är ju d-t märkligt att Tunerstudio inte visade att batteriet rasade samman på de 5-10 minuter du körde. Kabel/Kontaktfel ?

En billig laddare med minne men utan underhållsladdning (ska användas med timer enligt ovan för underhållsladdning) är Biltema 37774. Den laddar i MC läge med 0,8 A, i Litiumläge med 1,5 A. I övrigt ingen skillnad vad jag kunnat märka.

Den där laddaren, det råkar inet vara en Ctek. För då funkar den inte med Biltema batteri, Biltema's batterier har för hög spänning för underhållsladdningen ska gå in innan batteriet är förstört. # Ctek måste användas med dygnstimer enligt ovan för garantera underhållsladdning av Biltemabatterier :)
# Erfarenhet av en Ctek Zafir 45 + Biltema Gel i BMW R1200.
 
Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Ctek måste användas med dygnstimer enligt ovan för garantera underhållsladdning av Biltemabatterier :)
Fel.
Ett batteri från Biltema får absolut inte kopplas in till en CTEK-laddare!
Det ska hanteras på anvisat sätt, enligt bifogad bild, och det finns faktiskt reglerat i hanteringen av farligt avfall.
Bara så att vi har klarat ut det....ännu en gång! :)

Batterier.jpg
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Fel.
Ett batteri från Biltema får absolut inte kopplas in till en CTEK-laddare!
Det ska hanteras på anvisat sätt, enligt bifogad bild, och det finns faktiskt reglerat i hanteringen av farligt avfall.
Bara så att vi har klarat ut det....ännu en gång! :)

View attachment 501890
Jag tycker det är fel. Har ett flera år gammalt Biltema Gel i GSX1300R. Startar hojen utan problem. Men så har jag också en konstantspänningsladdare för underhållsladdning i garaget som matar batteriet med ca 13,8 Volt. :)
En kompis med originalbatteriet i R1200 2016 underhållsladdade med Ctek Zafir. Ca 2021 var batteriet slut. Innan det hade Ctekn gått in med underhåll med ca 90 sek mellanrum. BMW'n drog mycket ström. På en Kawasaaki ER5, EN underhållsladdning varannan timme som jämförelse.
Då köpte han ett Biltema Gel. Jag laddade batteriet innan det sattes in i BMW'n med en konstantspänningsladdare som gav ca 13,9 Volt. En tid efter använde han samma konstantspänningsladdare för underhålls laddning.
Men så morderniserade han sig och satte in Ctek Zafir 45. Jag såg aldrig att den gick in och underhållsladdade. Så skulle hojen starta. Det gjorde den inte. Så han handlade en Hjälpstartare och fick iväg den till service. Det ca 1/2 gamla Biltemabatteriet reklamerades hos Biltema. !:a testen, inga problem, friskt batteri men oladdat. 2.a Biltematesten batteriet tar inte laddning.
Ett Ctekoffer till ! :rofl
 
Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag tycker det är fel. Har ett flera år gammalt Biltema Gel i GSX1300R. Startar hojen utan problem. Men så har jag också en konstantspänningsladdare för underhållsladdning i garaget som matar batteriet med ca 13,8 Volt. :)
En kompis med originalbatteriet i R1200 2016 underhållsladdade med Ctek Zafir. Ca 2021 var batteriet slut. Innan det hade Ctekn gått in med underhåll med ca 90 sek mellanrum. BMW'n drog mycket ström. På en Kawasaaki ER5, EN underhållsladdning varannan timme som jämförelse.
Då köpte han ett Biltema Gel. Jag laddade batteriet innan det sattes in i BMW'n med en konstantspänningsladdare som gav ca 13,9 Volt. En tid efter använde han samma konstantspänningsladdare för underhålls laddning.
Men så morderniserade han sig och satte in Ctek Zafir 45. Jag såg aldrig att den gick in och underhållsladdade. Så skulle hojen starta. Det gjorde den inte. Så han handlade en Hjälpstartare och fick iväg den till service. Det ca 1/2 gamla Biltemabatteriet reklamerades hos Biltema. !:a testen, inga problem, friskt batteri men oladdat. 2.a Biltematesten batteriet tar inte laddning.
Ett Ctekoffer till ! :rofl
Det märkliga är ju att man inte kopplar bort minuspolen, laddar fullt, och problemet är löst :va
CTEK:en håller ju uppe spänningen på 13,6V i 10 dagar innan den går över i något mystiskt puls-läge.
Har man inte kört prylen på 10 dagar, då är det väl säsongsförvaring, eller har jag missat något?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det märkliga är ju att man inte kopplar bort minuspolen, laddar fullt, och problemet är löst :va
CTEK:en håller ju uppe spänningen på 13,6V i 10 dagar innan den går över i något mystiskt puls-läge.
Har man inte kört prylen på 10 dagar, då är det väl säsongsförvaring, eller har jag missat något?
Dom Ctek jag kollar, Ctek Zafir 45 och andra ca 10 år gamla har alla laddat batteriet till ca 14,3 Volt. Stängt av laddningen och sedan gjort en ny (undrhålls-)laddning när batteriet är nere på ca 12,85 Volt. Har man då ett Biltema med högre vilospänning går Cteken aldrig in. Hade tex ett Biltema som under 3 månaders stillestånd aldrig gick under 12,9 Volt. Så jag trodde allt var OK. Inte startade SV650S när våren kom. Bara koppla på en laddare.
Men eftersom flera andra Biltemaladdare (vet att dom inte finns kvar #) har efter laddning lagt sig på 13,7 Volt eller låtit spänningen sjunka till 13, 45 Volt för sedan ladda till 13,7 Volt så har väl Ctek också till slut också släppt laddare med "traditionell" teknik i mumbojumbosnacket.
Vad heter den Ctek laddaren som håller batteriet på 13,6 Volt i 10 dagar ?
# Jag har haft dom här laddarna men sålt dom tillsammans med SV650S och Sprint RS.
Ser man på Solcellsladdare så får man mycket mer information än om man köper en MC / Bil -laddare. Tycker jag Exempel

1722623744318.png

från
från
 
Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Dom Ctek jag kollar, Ctek Zafir 45 och andra ca 10 år gamla har alla laddat batteriet till ca 14,3 Volt. Stängt av laddningen och sedan gjort en ny (undrhålls-)laddning när batteriet är nere på ca 12,85 Volt. Har man då ett Biltema med högre vilospänning går Cteken aldrig in. Hade tex ett Biltema som under 3 månaders stillestånd aldrig gick under 12,9 Volt. Så jag trodde allt var OK. Inte startade SV650S när våren kom. Bara koppla på en laddare.
Men eftersom flera andra Biltemaladdare (vet att dom inte finns kvar #) har efter laddning lagt sig på 13,7 Volt eller låtit spänningen sjunka till 13, 45 Volt för sedan ladda till 13,7 Volt så har väl Ctek också till slut också släppt laddare med "traditionell" teknik i mumbojumbosnacket.
Vad heter den Ctek laddaren som håller batteriet på 13,6 Volt i 10 dagar ?
# Jag har haft dom men sält dom med SV650S och Sprint RS.
Ser man på Solcellsladdare så får man mycket mer information än om man köper en MC / Bil -laddare. Tycker jag Exempel

View attachment 501919

från
från
Alla CTEK har väl den funktionen sedan länge, att hålla 13,6V i 10 dagar, så det är inte modellspecifikt.
Men jag har också förståelse för att man inte tillverkar sin batteriladdare utifrån specifikationer från Biltema, eller Quiwingkvingiongiog.
Men om batteriet inte går under 12,9V, då kommer inte en modern, smart laddare förstå att den ska agera.
Så, man kan ifrågasätta vem som har fel…
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top