Jag tror avrådan att jumpstarta Lithiumbatterier beror på Lithiumbatteriers låga inre motstånd.
Är allt som det ska vara med friskt laddat Lithiumbatteri så startar ju fordonet om det är tex +20C.
Så det är alltså inte ett friskt laddat Lithiumbatteri utan ett urladdat, kanske skadat lithium batteri som NOCOn ansluts till.. Jag tror jag läste att det Lithiumbatteri som Hayabusaman köpte hade max laddström 23 A dvs ungefär 5C med kapacitet 4 Ah.
Nedan från manualen till NOCO 20GB
View attachment 510125
THIS MODE USES VERY HIGH
CURRENT (UP TO 400 AMPS)
slut bruksanvisningen
Den här prylen kan alltså om användaren fubblar till det avge 400 Ampere.
Dvs en laddström på ungefär 100 C för ett 4 Ah batteri.
Jag förstår varför NOCO avråder använda GB20 till Lithiumbatterier.
Men det är väl för den nyfikne bara att ladda ur ett Lithiumbatteri till det är helt dött.
Och sedan utomhus koppla NOCOn till Lithiumbatteriet och se vad som händer !?
Med tillgång till brandsläckare, fyllda vattenhinkar och minst trädgårdsslang. Jag skulle också använda skyddsglasögon och ha kompisar klara med fyllda vattenhinkar.
Och med filmkamera, vi är alla nyfikna här på SH.
Manualen hittade jag här
Manual NOCO Genius Boost Sport GB20. Se bruksanvisningen för NOCO Genius Boost Sport GB20 gratis eller ställ din fråga till andra ägare av NOCO Genius Boost Sport GB20.
www.bruksanvisni.ng