Hjälpstart-Powerbank-Batterier och Laddningsregulatorer, en djungel

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag tror avrådan att jumpstarta Lithiumbatterier beror på Lithiumbatteriers låga inre motstånd.
Är allt som det ska vara med friskt laddat Lithiumbatteri så startar ju fordonet om det är tex +20C.
Så det är alltså inte ett friskt laddat Lithiumbatteri utan ett urladdat, kanske skadat lithium batteri som NOCOn ansluts till.. Jag tror jag läste att det Lithiumbatteri som Hayabusaman köpte hade max laddström 23 A dvs ungefär 5C med kapacitet 4 Ah.
Nedan från manualen till NOCO 20GB
View attachment 510125
THIS MODE USES VERY HIGH
CURRENT (UP TO 400 AMPS)
slut bruksanvisningen
Den här prylen kan alltså om användaren fubblar till det avge 400 Ampere.
Dvs en laddström på ungefär 100 C för ett 4 Ah batteri.
Jag förstår varför NOCO avråder använda GB20 till Lithiumbatterier.
Men det är väl för den nyfikne bara att ladda ur ett Lithiumbatteri till det är helt dött.
Och sedan utomhus koppla NOCOn till Lithiumbatteriet och se vad som händer !?
Med tillgång till brandsläckare, fyllda vattenhinkar och minst trädgårdsslang. Jag skulle också använda skyddsglasögon och ha kompisar klara med fyllda vattenhinkar.
Och med filmkamera, vi är alla nyfikna här på SH.
Manualen hittade jag här
En hink och några påsar Vermikulit hanterar batteribranden bättre än vatten.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
En hink och några påsar Vermikulit hanterar batteribranden bättre än vatten.
Har läst på liiiite om Vermikulit. Ett mineral som används för att förlänga tiden det tar innan tex stålbjälkar i byggnader förlorar sin bärande förmåga som här. "Skydda" stål mot brand.
1738963396730.png
Men hur används Vermikulit vid bränder ? Ska man hälla pulvret / granulaten över batteriet.
Om det nu finns något batteri att hälla på ?
Ett 4Ah litiumbatteri har kanske sprängts i bitar av 400 Ampere ström.
Lite som när man försöker koka ägg i Micron ?
Länkar till brandsläckning med Vermiculit ?
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Ska se om jag hittar info jag fick på en brandskyddsutbildning för några år sedan.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Vidareutveckla och gärna med bild på din kabel Gundj
Har gjort den av två laddkablar men bytt ena kontakten och satt en säkring på sladden.
Den är inte avsedd att vara startkabel utan bara strömförsörja från externt batteri medan jag pillar med något.
Men jag har använt för att starta en trött hoj också, då anslöt jag ett friskt batteri o väntade en liten stund sen hoppade den igång fint.
 

Bifogat

  • 20250207_133142.jpg
    20250207_133142.jpg
    2 MB · Visningar: 10

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har gjort den av två laddkablar men bytt ena kontakten och satt en säkring på sladden.
Den är inte avsedd att vara startkabel utan bara strömförsörja från externt batteri medan jag pillar med något.
Men jag har använt för att starta en trött hoj också, då anslöt jag ett friskt batteri o väntade en liten stund sen hoppade den igång fint.
Jag ger :):):):):) för säkringen. Råkar man nån gång koppla fel så går säkringen, kablarna börjar inte smälta ner. Hur jag vet det ? Gissa ! :rodnar
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Men alltså, tillbaka till hjälpstart.

Jag måste väl kunna ansluta ett annat vanligt mc-batteri till polerna via startkablar på litiumbatteriet om det skulle vara lite dålig kräm någon gång?

Kablarna jag har är ju avsedda för MC och har någon form av överspänning/överströmskydd. Vet inte hur det fungerar, men det sitter ju en liten dosa på dem.

Ganska tunna för att vara startkablar också.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Skitsamma. Men man kan inte säga att det annonserats VÄL där Boostern säljs att man inte ska Boosta lithiumbatterier. Inte där jag har tittat iallafall.

Men jag köpte ju ett blybatteri först som verkade bra från Thansen. Över 13 Volt från hyllan och allt. Men det visade ju sig att det var för högt och passande bara Busa Gen 2, så det reklamerades.

Thansen hade ett mindre blybatteri vad jag minns men då var det också mindre Amps.
Så det blev deras Litium och man kan ju inte få bättre snurr på startmotorn.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Men alltså, tillbaka till hjälpstart.

Jag måste väl kunna ansluta ett annat vanligt mc-batteri till polerna via startkablar på litiumbatteriet om det skulle vara lite dålig kräm någon gång?

Kablarna jag har är ju avsedda för MC och har någon form av överspänning/överströmskydd. Vet inte hur det fungerar, men det sitter ju en liten dosa på dem.

Ganska tunna för att vara startkablar också.
Naturligtvis går det ansluta ett vanligt batteri med startkablar till Lithiumbatteriet men är Lithium batteriet urladdat (vilket det inte bör bli om man håller koll på det, har det anslutet för underhållsladdning) För det ju enklare och säkrare att ansluta en batteriladdare.
För då begränsas ju strömmen till vad batteriladdaren ger. Min Busa drar ungefär 1mA=0,001A från batteriet, dvs efter 2000h har ett 4Ah batteri laddats ur 2 Ah.
2000h är 12 veckor, hälsar man på hos hojen under vintern 1 gång per månad, kopplar in batteriladdaren så borde 4 Ah batteriet alltid ha så mycket laddning att hojen startar direkt.
När våren kommit ! :)
Och är man misstänksam på laddningen under körning, så kan ju en Cigguttag vid styret, anslutet direkt till batteriet med säkring i Pluskabeln med en Ciggvoltmeter ge information om hur laddning fungerar när man kör hojen. Efter jag satt 4 reläer till hel och halvljus och nya 2,5 mm2 kopplingarledningar till 2st H4 lampor på Sprint RS och 4 st 2,5 mm2 direkt från generatorn till batteriet på Sprint RS hade jag en Ciggvoltmeter vid styret under första resan som gick upp till Gälleråsen i Karlskoga, just för att ha koll på hur laddning fungerade.

Tog en sådan här Biltema Batterisladd Artnr 43-200 och satte vid styret, batteriklämmorna klippte jag bort och drog egna kablar till plus och minus på batteriet med säkring i pluskabeln vid batteriet.
1739054885226.png
12 volt socket voltmeter
Exempel

Om Sprint RS bekymmer
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Läste på något amerikanskt/Canadian forum om någon som mailat Noco gällade hjälpstart på litiumbatteri och de rekommenderade kunden att kolla med batteritillverkaren.

Så jag mailade Landport i Holland nu...

Men som sagt, inget som rekommenderas som det nämndes från början..

Två länkar


 
Last edited:

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Det blir intressant att höra vad du får för svar.
Många av de som skriver i dina länkar vet kanske vad de gör men de är inte tillverkaren och behöver inte ta ansvar. De citaten från tillverkare som nämns är ju fulla med disclaimers.
Å andra sidan, NOCO kanske tycker det är enklast att säga att det inte går för att slippa få en stämning på sig om det någon gång inte går.
Spännande att AntiGravity säger precis tvärt emot msxxfast :)
 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Det blir intressant att höra vad du får för svar.
Många av de som skriver i dina länkar vet kanske vad de gör men de är inte tillverkaren och behöver inte ta ansvar. De citaten från tillverkare som nämns är ju fulla med disclaimers.
Å andra sidan, NOCO kanske tycker det är enklast att säga att det inte går för att slippa få en stämning på sig om det någon gång inte går.
Spännande att AntiGravity säger precis tvärt emot msxxfast :)
Ja, men boostern gör nog mest nytta av att ha den med sig i bilen.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Många alternativ funkar ju, det är väl bara att bestämma sig för hur bekväm man vill vara?
Själv är jag lite mer intresserad av en lösning som är färdigförpackad :giggle:

Men....annars så:
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Till ämnet med eventuellt dålig gemensam jord osv:
Jag mätte på halvljuskontakten men utan lampa men med heljus påslaget (led)

Endast tändningen på, motor avstängd

12.8 Volt.

Har ej provat med halogen.

Kanske inte säger så mycket men inga 10,5 Volt eller sådana spänningstapp får man hoppas.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Då kommer frågan vad har Lithiumbatteriet för spänning ?
om det är 12,8 Volt på halvljuskontakten med tänt helljus.
Och hur mycket ström LED Helljuset drar. För då går det uppskatta hur mycket spänning det blir vid lamporna med Original Halogenljus. Hur mycket som förloras i kablaget.
När jag med Halogen 55/60W H4 kollade på Sprint RS så blev det

Tomgång spänning över halvljuslampan 11,4 Volt (mätt direkt på lampstiften och med original lampsockel som biter hårt i lampstiften) där Generatorn gav 14,3 Volt.
Kollade idag en annan Halogen 55 W, den 55 Wattaren drog ca 4 Ampere vid 11,4 Volt så med Lucas elektriska i Sprint RS där Generatorn gav 14,3 Volt så försvann 2,9 Volt i kablaget från generator fram till halvljuslampan 11,4 Volt vid ca 4 A ström.
 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Frågade även han på videon "Mototalk USA" hur det fungerade med de LED han satte i.

Halvljuslampan var utan fläkt medans helljus hade fläkt. Han verkade nöjd och det var ju 2 år sedan. Men han sa ju att det var rätt pointless med fläkt på helljus eftersom man normalt inte använder det så mycket.

Får se om min halvljus-LED blir kokad där i reflektorn. Generellt tycker jag inte den verkar generera en massa värme.
Yttertempen lär ju spela lite roll kanske också. Får se hur det funkar i 30 graders sommarvärme.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Frågade även han på videon "Mototalk USA" hur det fungerade med de LED han satte i.

Halvljuslampan var utan fläkt medans helljus hade fläkt. Han verkade nöjd och det var ju 2 år sedan. Men han sa ju att det var rätt pointless med fläkt på helljus eftersom man normalt inte använder det så mycket.

Får se om min halvljus-LED blir kokad där i reflektorn. Generellt tycker jag inte den verkar generera en massa värme.
Yttertempen lär ju spela lite roll kanske också. Får se hur det funkar i 30 graders sommarvärme.
IMG_1404.jpeg
Två grader varmare i lamphuset än utanför efter en halvmil i låg fart.
Hösttemperatur och kromat lamphus.

Philips 20W LED, motsv 60/55W
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Mätte aldrig direkt på batteriet vid det tillfället. Jag gör aldrig det jag ska göra när jag väl är på plats. 🤣
Men jag vet att det brukar ha 13.3 V obelastat.
Fulladdat och tändning av.
Antag att Batterispänningen vid testet var 13,3 V även belastat med en 20W LED och 12,8 Volt vid LED lampan.
Då var spänningsfallet 13,3 -12,8 = 0,5 Volt.
Med två halogen 55W och 60 W , totalt 115 W
blir då spänningsfallet vid Halogen halvljus 55 W / 20W * 0,5 = ~1,4 Volt
blir då spänningsfallet vid Halogen helljus 115 W / 20W * 0,5 = ~2,9 Volt
På GSX1300R 2008 är både halvljus och helljuslamporna tända vid helljus.
På Triumph Sprint RS gav generatorn 14,3 Volt , vid kontaktstiften på halvljuslampan 11,4 Volt
dvs 14,3 -11,4 = 2,9 Volt försvunnet i kopplingsledningar.
 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Antag att Batterispänningen vid testet var 13,3 V även belastat med en 20W LED och 12,8 Volt vid LED lampan.
Då var spänningsfallet 13,3 -12,8 = 0,5 Volt.
Med två halogen 55W och 60 W , totalt 115 W
blir då spänningsfallet vid Halogen halvljus 55 W / 20W * 0,5 = ~1,4 Volt
blir då spänningsfallet vid Halogen helljus 115 W / 20W * 0,5 = ~2,9 Volt
På GSX1300R 2008 är både halvljus och helljuslamporna tända vid helljus.
På Triumph Sprint RS gav generatorn 14,3 Volt , vid kontaktstiften på halvljuslampan 11,4 Volt
dvs 14,3 -11,4 = 2,9 Volt försvunnet i kopplingsledningar.
Har jag då 10,4 Volt med din formel?

Minns knappt hur/var diskussionen började, men detta är med avstängd motor på min då och ingen laddning?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har jag då 10,4 Volt med din formel?

Minns knappt hur/var diskussionen började, men detta är med avstängd motor på min då och ingen laddning?
Ja har du 14,3 Volt batterispänning och spänningsfall med Halogen 2,9 V vid helljus så blir det 10,4 Volt på halogen ljusen. Men ta och mät batterispänning när du har halvljuset tänt och motorn avstängd. Batterispänningen är kanske inte är 13,3 Volt med tänt LED-halvljus är den lägre så blir ju spänningsfallet lägre. Det bäst är ju att mäta båda vid samma tillfälle.
Eller mäta mellan pluskruven på batteriet (röda sladden på multimeter)till plusstiftet på lampan (svarta sladden på multimetern) och mellan minuskruven på lampan (röda sladden på multimeter) och minuspolen på batteriet, (svarta sladden på multimetern)
För då får du ju direkt spänningsfallen på Plussidan och Minussidan, bara att lägga ihop.
 
Last edited:
Nyheter
Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

Top