Jag ska kolla spänningen nästa garagevända, kul att veta. Har ändå inte satt ihop allt permanent än.
Ja, samma kablage och kontakt med 6 pinnar. Enda skillnaden är att jag har bara 1 P-ljuslampa, men nu en LED på den å.
Hur löser man den dåliga strömmen? Drar man bara en extra jordkabel från batteri typ då eller?
Hade du löst det/gjort det på någon tidigare hoj?
Vitsen med den dåliga strömmen är att lamporna håller länge. För som jag ser det är byta lampa , speciellt halvljus innebär demontering av hela kåpan med noskon.
Vilket jag gör i garaget med hojen upplyft med Abbastand. Och det tar för mig gissar jag 2 - 4 timmar innan halvljuslampan är bytt och hojen körklar igen. I garaget.
Annars är ju det "enkla" knepet två reläer och typ två 2,5 mm2 Röd Plus, en till Hel och en till Halvljus till med säkringar vid batteriet och två 2,5mm2 för Minus till lamporna från batteriet. Riktigt dumt för med bara en halvljus kan det bli riktigt trist när halvljuslampan går sönder.
Jag gjorde detta på Sprint RS men den hade TVÅ halvljus och dessutom kunde man byta lampa på max 15 minuter ute på landsväg. Jag valde köra hem med en fungerande halvljuslampa.
Så mitt val på Busan blev Xenon 40W lampa från Xenonkungen, drar ca 50W från batteriet till Xenondrivern. Ger ca 3 ggr mer ljus än en 55 W lampa matad med 13,5 Volt.
När jag mätt ljuset med en ljusmätare 4 meter från "strålkastaren".
Fördel
1) Det talas om ca 2000 timmar livslängd på Xenonlampa, liten risk för bli stående utan ljus. Med Halogenljus kanske 200 timmar med spänning vid lampa 14,0 Volt (mätt på Sprint RS)
2) Mycket mer ljus än Halogenhalvljuslampan i Busan med sitt underdimensionerade kablage
Valde 4300K lampa för så lite vägmärkesreflexer som möjligt, ju högre färgtemperatur desso mer reflexljus. Funderat på om jag hittat 3000K lampa om det varit bättre men 4300K funkar.
Dragit en 2,5 mm2 Röd Plus avsäkrad vid batteriet med 20A säkring till två reläer som sitter ovanpå högra luftkanalen framme till höger. Och en 2,5 mm2 Svart Minus från batteriet direkt till de två Xenondrivarna som också sitter ovanpå högra luftkanalen längst framme till höger. I ett litet paket / luftkanal med två Xenondrivare med kylfläkt. För helljuset 60W Xenonlampa, drar ca 72 W till drivern #. Men här nere i Götaland är det så mycket trafik så det är sällan jag kör med helljus på natten. Undviker små inspirerande vägar nattetid. För många bekanta har krockat med älg på natten. En tom två ggr och kör fortfarande. Trots två skrotade bilar. Nackdel med Xenon till helljus: Tänder inte direkt, kanske 1 sek fördröjning. Så där är LED bättre !
Ju högre spänning till drivern, dessto lägre ström när jag testade driver och lampa med ett labbagregat och varierade spänningen till drivern. Därför bäst beskriva drar ca 72 W.