Hjälpstart-Powerbank-Batterier och Laddningsregulatorer, en djungel

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Tänkte på inlägg #234
Citat: Det där är en "replacement" för SH847AA .....
Jag må vara extremt trög. Hänger fortfarande inte med. Tävlingbruk?
Det är inte så att du tänker på TL1000S eller TL 1000R?

Vilken Laddningsregulator är för tävlingsbruk menar du?

Mvh
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tävlingsbruk, mitt fel, tyckte det stod det men det står bara MTP-Racing
1729929491081.png
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
20241104_092608.jpg
Klippt originalkontakten. Så mycket bättre med dessa och ingen adapterkabel emellan. Och nu kan man ju sätta dit vilken regulator som helst.
Detta är väl 4 eller 5e kontaktuppsättningen jag pillat med 🤣 Man lär så länge man lever.


20241114_041310.jpg
Sågat ut och filat till en 4mm aluplåt. Gängat två hål för M6 skruv.
20241114_040948.jpg
20241114_041025.jpg


Såg förövrigt på något Hondaforum att laddningsregulatorn är ju inte helt plan under, så kylpastan "fyller" verkligen sin funktion.
Aluminiumplåten på baksidan är försänkt 0,17mm i förhållande till infästningen.
Jag hade missat detta helt.
20241018_032704.jpg
20241206_074717.jpg


MVH, på er gubbar
 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Laborerade lite senaste garagevändan med LED's på halv och helljus mest som ett test för skojs skull. Billigt "kit" utan kylfläktar, 6000K.

Jag gillade ljuset i sig och den blixtsnabba responsen när man tänder helljus eller blinkar med ljustutan.
Screenshot_20241216_022242_eBay.jpg20241206_152319.jpg
20241206_145926.jpg
20241206_144841.jpg
20241206_144851.jpg

Halvljuset:
Däremot får jag en konstig figur i ljusbilden som jag antar inte finns där med vanlig halogen.
20241206_173754.jpg

Någon som har erfarenhet av detta? Antar att det helt enkelt beror på att reflektorn inte är anpassad för LED-lampa. Ideer? Förslag? Om den syns i praktiken vid körning på väg vet jag ju inte eftersom man inte kan testa pga årstiden.



Till helljuset:

Helljuset består av en projektorlykta (den undre på lyktinsatsen) och tänder jag det så får jag en jämn ljusbild tydligt över halvljusnivån med LED. Så den lampan får nog sitta kvar och funderar på att t ex prova att montera en Biltema "Mega blue" halogen på halvljus för att matcha färgtonen från LED-lampan/orna
De påstås också ge 30% bättre ljus än std halogen.
Screenshot_20241216_022549_Biltema.jpg

Satte i en Biltema LED som parkeringljus när man ändå höll på. Motsvarar ord 5W.
20241206_174006.jpgScreenshot_20241216_054454_Biltema.jpg
 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Satte i Biltema megablue Halogenlampa på halvljus. Men den där lilla figuren i ljusbilden fanns där även med den så inget konstigt med LED-lampan alltså. Ibland undrar man var man får saker ifrån...

Och tron att färgtonen skulle någorlunda matcha LED-lampan blev inget vidare heller.
🤣
 

Bifogat

  • 20250131_070628.jpg
    20250131_070628.jpg
    899.2 KB · Visningar: 4
  • 20250131_070430.jpg
    20250131_070430.jpg
    85.1 KB · Visningar: 4

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Måste berömma Honda. För min förra Honda var den enda som klara vinteruppehållet. Sämst var min Buell som var på läppen å få igång efter bara en månad.
Men min nya Honda har åxå klarat tricket.
Ok jag körde den några gånger i garaget. Men det är väl nästan +- 0 för i starten drar det ju lite ur batteriet
Så grattis Honda för erat magra recept på ström🙂
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Satte i Biltema megablue Halogenlampa på halvljus. Men den där lilla figuren i ljusbilden fanns där även med den så inget konstigt med LED-lampan alltså. Ibland undrar man var man får saker ifrån...

Och tron att färgtonen skulle någorlunda matcha LED-lampan blev inget vidare heller.
🤣
Har du kollat vilken spänning det är på lampstiften på megablue Halogenlampan ?
Med tänt helljus. Ju lägre spänning dessto gulare ljus.
Är det ungefär samma kablage som på min 2008 GSX1300R så gissar jag på lägst 11 Volt och högst 12V med motorn igång. Med avstängd motor mellan 9 Volt och 10 Volt. Är jag pessimist ?
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Har du kollat vilken spänning det är på lampstiften på megablue Halogenlampan ?
Med tänt helljus. Ju lägre spänning dessto gulare ljus.
Är det ungefär samma kablage som på min 2008 GSX1300R så gissar jag på lägst 11 Volt och högst 12V med motorn igång. Med avstängd motor mellan 9 Volt och 10 Volt. Är jag pessimist ?
Nej, men det är ju märkligt tunna kablar.

Som om det är gjort för LED.

Nu låter jag nog LED sitta i, sen får man se vad bilprovningen säger. .

Blev en heldag meck idag, pust, helt slut.
Spännde wastegateklockan och allt vad det innebär. Avslutade med 2 timmar att sitta och skrapa bort klister med naglarna och en trasa å multispray på en begagnad instrumentering. (USA-hoj) Så nu är naglarna borta 😵
Skumgummit runt om var helt pulveriserat så jag ska beställa något från Kina och restaurera seriöst 😁 Men jag ska bara flytta över fronten till min.
 

Bifogat

  • 20250131_195141.jpg
    20250131_195141.jpg
    2.4 MB · Visningar: 2
  • 20250131_195136.jpg
    20250131_195136.jpg
    2.5 MB · Visningar: 2

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Måste berömma Honda. För min förra Honda var den enda som klara vinteruppehållet. Sämst var min Buell som var på läppen å få igång efter bara en månad.
Men min nya Honda har åxå klarat tricket.
Ok jag körde den några gånger i garaget. Men det är väl nästan +- 0 för i starten drar det ju lite ur batteriet
Så grattis Honda för erat magra recept på ström🙂
Honda är bäst. Hade gärna haft en Blackbird eller Fireblade.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nej, men det är ju märkligt tunna kablar.

Som om det är gjort för LED.

Nu låter jag nog LED sitta i, sen får man se vad bilprovningen säger. .

Blev en heldag meck idag, pust, helt slut.
Spännde wastegateklockan och allt vad det innebär. Avslutade med 2 timmar att sitta och skrapa bort klister med naglarna och en trasa å multispray på en begagnad instrumentering. (USA-hoj) Så nu är naglarna borta 😵
Skumgummit runt om var helt pulveriserat så jag ska beställa något från Kina och restaurera seriöst 😁 Men jag ska bara flytta över fronten till min.
Och gemensam jord till alla belysning jag såg över kontakten som ansluter till / från "noskonen" på Busan. ( med min egen numrering av stiften, vet ej vad den korrekta numreringen är :rodnar)
1738356675466.png
 
Last edited:

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Honda är bäst. Hade gärna haft en Blackbird eller Fireblade.
Ja första Hondan 500 var från 2014.
Ktm 790 2018 var bara några år gammal.
Men den krokna.
Ok, kan vara batteriet men
Kawasaki Hd å typ andra krokna åxå
Ska tilläggas att dom stod i ett garage där underhållningsladdning inte funkar. Finns en uttag i hela garaget
 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Har du kollat vilken spänning det är på lampstiften på megablue Halogenlampan ?
Med tänt helljus. Ju lägre spänning dessto gulare ljus.
Är det ungefär samma kablage som på min 2008 GSX1300R så gissar jag på lägst 11 Volt och högst 12V med motorn igång. Med avstängd motor mellan 9 Volt och 10 Volt. Är jag pessimist ?
Jag ska kolla spänningen nästa garagevända, kul att veta. Har ändå inte satt ihop allt permanent än.

Ja, samma kablage och kontakt med 6 pinnar. Enda skillnaden är att jag har bara 1 P-ljuslampa, men nu en LED på den å.

Hur löser man den dåliga strömmen? Drar man bara en extra jordkabel från batteri typ då eller?


Hade du löst det/gjort det på någon tidigare hoj?
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag ska kolla spänningen nästa garagevända, kul att veta. Har ändå inte satt ihop allt permanent än.

Ja, samma kablage och kontakt med 6 pinnar. Enda skillnaden är att jag har bara 1 P-ljuslampa, men nu en LED på den å.

Hur löser man den dåliga strömmen? Drar man bara en extra jordkabel från batteri typ då eller?


Hade du löst det/gjort det på någon tidigare hoj?
Börja med att mäta.
Pluspinnen på plus vid lampan och minuspinnen också vid lampan. Notera värdet.
Sen flyttar du minuspinnen till minus på batteriet. Då ser du om det blir bättre med en extra jordkabel. Notera värdet.
Gör om fast tvärt om, flytta plus till batteriet. Du kan ju ha spänningsfall på plusledaren. Notera värdet.
Sist mäter du båda polerna på batteriet så du får ett referensvärde hur bra det skulle kunna vara.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Börja med att mäta.
Pluspinnen på plus vid lampan och minuspinnen också vid lampan. Notera värdet.
Sen flyttar du minuspinnen till minus på batteriet. Då ser du om det blir bättre med en extra jordkabel. Notera värdet.
Gör om fast tvärt om, flytta plus till batteriet. Du kan ju ha spänningsfall på plusledaren. Notera värdet.
Sist mäter du båda polerna på batteriet så du får ett referensvärde hur bra det skulle kunna vara.
Mäta med Halogenlampan i ska jag ev göra.

Men sen får LED-lamporna sitta där sålänge. Lite kul att se om de håller och hur kvaliten är.

En annan fråga: Jag provade ett annat fabrikat H7-LED på bilen, men då fick jag som väntat Canbus-meddelande om lampfel.
(Volvo S40 II)

Ljuset var synbart sämre mot halogenlamporna. Man kunde nästan stirra in i ljuset utan att bli bländad. Beror detta bara på att de LED-lamporna var av usel kvalite eller är det något som Canbus kan orsaka?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag ska kolla spänningen nästa garagevända, kul att veta. Har ändå inte satt ihop allt permanent än.

Ja, samma kablage och kontakt med 6 pinnar. Enda skillnaden är att jag har bara 1 P-ljuslampa, men nu en LED på den å.

Hur löser man den dåliga strömmen? Drar man bara en extra jordkabel från batteri typ då eller?


Hade du löst det/gjort det på någon tidigare hoj?
Vitsen med den dåliga strömmen är att lamporna håller länge. För som jag ser det är byta lampa , speciellt halvljus innebär demontering av hela kåpan med noskon.
Vilket jag gör i garaget med hojen upplyft med Abbastand. Och det tar för mig gissar jag 2 - 4 timmar innan halvljuslampan är bytt och hojen körklar igen. I garaget.
Annars är ju det "enkla" knepet två reläer och typ två 2,5 mm2 Röd Plus, en till Hel och en till Halvljus till med säkringar vid batteriet och två 2,5mm2 för Minus till lamporna från batteriet. Riktigt dumt för med bara en halvljus kan det bli riktigt trist när halvljuslampan går sönder.
Jag gjorde detta på Sprint RS men den hade TVÅ halvljus och dessutom kunde man byta lampa på max 15 minuter ute på landsväg. Jag valde köra hem med en fungerande halvljuslampa.
Så mitt val på Busan blev Xenon 40W lampa från Xenonkungen, drar ca 50W från batteriet till Xenondrivern. Ger ca 3 ggr mer ljus än en 55 W lampa matad med 13,5 Volt.
När jag mätt ljuset med en ljusmätare 4 meter från "strålkastaren".
Fördel
1) Det talas om ca 2000 timmar livslängd på Xenonlampa, liten risk för bli stående utan ljus. Med Halogenljus kanske 200 timmar med spänning vid lampa 14,0 Volt (mätt på Sprint RS)
2) Mycket mer ljus än Halogenhalvljuslampan i Busan med sitt underdimensionerade kablage
Valde 4300K lampa för så lite vägmärkesreflexer som möjligt, ju högre färgtemperatur desso mer reflexljus. Funderat på om jag hittat 3000K lampa om det varit bättre men 4300K funkar.
Dragit en 2,5 mm2 Röd Plus avsäkrad vid batteriet med 20A säkring till två reläer som sitter ovanpå högra luftkanalen framme till höger. Och en 2,5 mm2 Svart Minus från batteriet direkt till de två Xenondrivarna som också sitter ovanpå högra luftkanalen längst framme till höger. I ett litet paket / luftkanal med två Xenondrivare med kylfläkt. För helljuset 60W Xenonlampa, drar ca 72 W till drivern #. Men här nere i Götaland är det så mycket trafik så det är sällan jag kör med helljus på natten. Undviker små inspirerande vägar nattetid. För många bekanta har krockat med älg på natten. En tom två ggr och kör fortfarande. Trots två skrotade bilar. Nackdel med Xenon till helljus: Tänder inte direkt, kanske 1 sek fördröjning. Så där är LED bättre ! :)
Ju högre spänning till drivern, dessto lägre ström när jag testade driver och lampa med ett labbagregat och varierade spänningen till drivern. Därför bäst beskriva drar ca 72 W.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Vitsen med den dåliga strömmen är att lamporna håller länge. För som jag ser det är byta lampa , speciellt halvljus innebär demontering av hela kåpan med noskon.
Vilket jag gör i garaget med hojen upplyft med Abbastand. Och det tar för mig gissar jag 2 - 4 timmar innan halvljuslampan är bytt
Du borde kunna byta halvljuslampan på 20 minuter utan att demontera hela fronten.
Bort med instrumenteringen och de två panelerna. (Eller tvärtom rättare sagt)
Helljus tar man ju enkelt underifrån.

Det blev jag tvungen att göra utanför jobbet en gång i höstmörket


Bra video, men musiken klarar jag inte av.😆
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
.....

Ljuset var synbart sämre mot halogenlamporna. Man kunde nästan stirra in i ljuset utan att bli bländad. Beror detta bara på att de LED-lamporna var av usel kvalite eller är det något som Canbus kan orsaka?
Dålig kvalite gissar jag.
Testade med "billiga" bi Xenon H4 lampor till Triumph Sprint RS.
Usel ljusbild och mindre ljus än Halogen H4 med 14,0 Volt på lampstiften.
Men säkert mer ljus än med original"LUCAS"lampkablage som gav ca 11,4 Volt på H4 lampstiften i Sprint RS.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Du borde kunna byta halvljuslampan på 20 minuter utan att demontera hela fronten.
Bort med instrumenteringen och de två panelerna. (Eller tvärtom rättare sagt)
Helljus tar man ju enkelt underifrån.

Det blev jag tvungen att göra utanför jobbet en gång i höstmörket


Bra video, men musiken klarar jag inte av.😆
Har inte tänkt på möjligheten ta bort instrumenteringen för nå halvljuset. Men hur länge ? kommer halvljusLED lampan överst överleva ? utan fläktkylning som helljusLEDen nederst hade ? En fördel med Xenon och Halogen är att dom behöver inte kylas utan överlever den temperatur det blir lite längre än en överhettad LED. Den vanliga LED lösningen är ju att dra ner LEDströmmen om det blir för varmt. Mindre ljus javisst ! 10W led även LEDn körs 2W.

Så här ser noskonen på min GSX1300R ut med monterade Xenonlampor 40W Halv och 60W Hel och 3 LED som belyser höjdjusteringsskruven för underlätta höjdjustering med 10mm hylsa och 3st 1/4" förlängningar på 1/4 spärrhandtag med spärrhandtaget över tanken. Det gäller ju att se var 10mm hylsan ska sättas. Därför gul 10mm och 3 belysande LED, LED tänds med ström från parkeringsljus ledningar.
1738436581190.jpeg
 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Har inte tänkt på möjligheten ta bort instrumenteringen för nå halvljuset. Men hur länge ? kommer halvljusLED lampan överst överleva ? utan fläktkylning som helljusLEDen nederst hade ? En fördel med Xenon och Halogen är att dom behöver inte kylas utan överlever den temperatur det blir lite längre än en överhettad LED. Den vanliga LED lösningen är ju att dra ner LEDströmmen om det blir för varmt. Mindre ljus javisst ! 10W led även LEDn körs 2W.

Så här ser noskonen på min GSX1300R ut med monterade Xenonlampor 40W Halv och 60W Hel och 3 LED som belyser höjdjusteringsskruven för underlätta höjdjustering med 10mm hylsa och 3st 1/4" förlängningar på 1/4 spärrhandtag med spärrhandtaget över tanken. Det gäller ju att se var 10mm hylsan ska sättas. Därför gul 10mm och 3 belysande LED, LED tänds med ström från parkeringsljus ledningar.
View attachment 509955
Jag tänkte inte heller vilket enormt paket det är med Xenon. Men det är därför jag inte varit intresserad heller, men det är ju jag det.

Lite samma med min inställning till LED med kylfläkt, känns klumpigt. Avviker det för mycket från original tror jag att jag avstår. Det var därför jag bara experimenterade med de jag har i min nu.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Ca 1:40 in i den här filmen visar han att det sitter en liten fläkt även i de mest kompakta lamporna.
Jag köpte två sådana till min multi, ska montera o testa längre fram i vår.
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top