Hjälpstart-Powerbank-Batterier och Laddningsregulatorer, en djungel

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Förstår inte riktigt hur man kollar hur mycket spänning statorn ger. Hur mäter man?

Att jag ska ha multimetern inställt på AC vet jag. Sätter man testnål (+) på en av faserna i kontaktstycket från motorn och testnål (-) mot jord, och sen kör man den på tomgång?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Förstår inte riktigt hur man kollar hur mycket spänning statorn ger. Hur mäter man?

Att jag ska ha multimetern inställt på AC vet jag. Sätter man testnål (+) på en av faserna i kontaktstycket från motorn och testnål (-) mot jord, och sen kör man den på tomgång?
Man kopplar loss statorn från regulatorn.
Det är tre ledningar (ofta gula) från statorn, jag kallar dem L1, L2, L3.
Sedan mäter man med Multimetern inställd på Ohm/Motståndet
mellan
L1 och L2
mellan
L1 och L3
mellan
L2 och L3
alla motstånden ska vara låga typ 1 Ohm eller mindre, kan var svårt mäta så små motstånd
visar Multimeterntex 0,3 Ohm när man kortsluter mätsladdarna ska det dras ifrån när man mäter mellan L1 och L2 osv.
Får man låga motstånd på alla 3 mätningarna är det inte avbrott i Statorn, OK
Därefter mäter man mellan
L1 och Minus på batteriet (eller skruv på motorn, kan vara svårt få bort oxider på skruven)
L2 och Minus på batteriet (eller skruv på motorn, kan vara svårt få bort oxider på skruven)
L3 och Minus på batteriet (eller skruv på motorn, kan vara svårt få bort oxider på skruven)
alla motstånden ska vara höga 100 kOhm=100000 Ohm eller högre som 1 MOhm=1000000 Ohm
Är alla tre motstånden höga har statorn inte brunnit och fått kortis till Jord. Höga motstånd = OK
Därefter startar man motorn fortfarande med statorn bortkopplad från regulatorn.
Låter motorn gå några minuter så den blir varm och dra sedan upp varvet till 4000 RPM
Då ska spänningen
mellan
L1 och L2 vara ca 70 VAC (växelspänning)
mellan
L1 och L3 vara ca 70 VAC (växelspänning)
mellan
L2 och L3 vara ca 70 VAC (växelspänning)
Det viktiga är att spänningarna är ungefär lika, då är det OK
Har statorn klarat alla dom här tre (nio delmätningarna) så är statorn OK,
inget avbrott , (låga motstånd)
har inte brunnit (högt motstånd till motorn / batteriet Minus)
och magneten i Rotorn är magnetisk , Ger växelspänning
GRATTIS !
Nu är klockan 08:44, dags kolla hur det gått i Q2 och sedan kolla MotoGP Sprint ! :)
 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Man kopplar loss statorn från regulatorn.
Det är tre ledningar (ofta gula) från statorn, jag kallar dem L1, L2, L3.
Sedan mäter man med Multimetern inställd på Ohm/Motståndet
mellan
L1 och L2
mellan
L1 och L3
mellan
L2 och L3
alla motstånden ska vara låga typ 1 Ohm eller mindre, kan var svårt mäta så små motstånd
visar Multimeterntex 0,3 Ohm när man kortsluter mätsladdarna ska det dras ifrån när man mäter mellan L1 och L2 osv.
Får man låga motstånd på alla 3 mätningarna är det inte avbrott i Statorn, OK
Därefter mäter man mellan
L1 och Minus på batteriet (eller skruv på motorn, kan vara svårt få bort oxider på skruven)
L2 och Minus på batteriet (eller skruv på motorn, kan vara svårt få bort oxider på skruven)
L3 och Minus på batteriet (eller skruv på motorn, kan vara svårt få bort oxider på skruven)
alla motstånden ska vara höga 100 kOhm=100000 Ohm eller högre som 1 MOhm=1000000Ohm
Är alla dessa tre mätningarna höga har statorn inte brunnit och fått kortis till Jord. Höga motstånd = OK
Därefter startar man motorn fortfarande med statorn bortkopplad från regulatorn.
Låter motorn gå några minuter så den blir varm och dra sedan upp varvet till 4000 RPM
Då ska spänningen
mellan
L1 och L2 vara ca 70 VAC (växelspänning)
mellan
L1 och L3 vara ca 70 VAC (växelspänning)
mellan
L2 och L3 vara ca 70 VAC (växelspänning)
Det viktiga är att spänningarna är ungefär lika, då är det OK
Har statorn klarat alla dom här tre (nio delmätningarna) så är statorn OK,
inget avbrott , (låga motstånd)
har inte brunnit (högt motstånd till motorn / batteriet Minus)
och magneten i Rotorn är magnetisk , Ger växelspänning
GRATTIS !
Nu är klockan 08:44, dags kolla hur det gått i Q2 och sedan kolla MotoGP Sprint ! :)
Varför satte jag tillbaka plasten? Långt ifrån färdig 🤣 Ja, då har jag lite pyssel igen då.
Höll på efter jobbet igår. Det är inte bra, hjärnan blir kvar där.

Polaritetem på testnålarna spelar ingen roll väl när jag kollar växelspänningen mellan L1, L2, L3? Dum fråga kanske...

Jag har redan börjat titta efter ytterligare en ny begagnad FH020BA.(sitter även på senaste GSXR 1000) De går att få rätt billigt om man har tålamod och skambudar.
Står inte ut med tanken att plastblecket gick av. Klåparmeck! Och de är ju viktiga, man vill inte ha smältna kontakter bara för att de råkat vibrera isär.
Screenshot_20240929_084535_eBay.jpg
(Bild från Ebay)
 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Extrafråga: Regulatorerna är alltså typ aldrig jordade i sina höljen om jag förstått rätt?

Eller tänker jag fel likt förb-nnat?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Extrafråga: Regulatorerna är alltså typ aldrig jordade i sina höljen om jag förstått rätt?

Eller tänker jag fel likt förb-nnat?
Jag vet inte så jag gissar
1) Regulatorns hölje är isolerat från det elektriska: Då spelar det ingen roll om höljet jordas mot chassit.
2) Regulatorns hölje är anslutet till jord: Då spelar ingen roll om höljet jordas eller inte för det finns ju dessutom jordledningar.
3) Regulatorns hölje är anslutet till PLUS, vansinne, NEJ
så som jag ser det alternativ 1 eller 2. Tar du loss regulatorn är det väl bara och börja göra motståndsmätningar mellan
L1 ingång och höljet (tänk på att göra två,
med röd sladd till L1 svart till höljet
och sedan
med svart sladd till L1 röd till höljet
osv
med L2 ingång och L3 ingång
Och samma med
Plusutgång
och
Minusutgång
Är höljet jordat är det troligt med lågt motstånd mellan Minusutgång och Höljet oavsett om du har Röd eller Svart mätsladd mot Minusutgången så kanske börja med kolla Minusutgången och Motståndet till Höljet.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Tog en visuell titt först idag på statorn. Lite färgskiftningar på spolarna men inga svarta kolbitar. Den är ju ändå 20 år.

Mätte som Comeback beskrev, eller så gott jag kunde. På första steget fick jag 0,5 Ohm på samtliga. Kortsluten Multimeter visade 0,00

Steg 2 lyckades jag inte med.

I steg 3 så mätte jag växelspänningen, tyvärr aldrig på 4000rpm, men den gav exakt samma spänning mellan alla faser. 30 volt någonstans mellan 1200 och 2000 rpm. Drog i tomgångshöjaren till max och fick 50 volt, och det var någonstans vid 3000 rpm. Hade inget att sätta fast testnålarna med så...

Låter man den stå på tomgång nu på 1200 rpm med allt inkopplat är spänningen jämn och klättar uppåt sakta. (Mätt på batteriet) Troligen med 14,3 volt som mål får vi hoppas. Förut pendlade ju spänningen upp och ner, det gör den inte nu.

20240928_152525.jpg

Adapterkabel version 2.0
20240928_191027.jpg

Blev ingen åktur trots att vädret var hyfsat. Kallt men torrt!
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tog en visuell titt först idag på statorn. Lite färgskiftningar på spolarna men inga svarta kolbitar. Den är ju ändå 20 år.

Mätte som Comeback beskrev, eller så gott jag kunde. På första steget fick jag 0,5 Ohm på samtliga. Kortsluten Multimeter visade 0,00

Steg 2 lyckades jag inte med.

I steg 3 så mätte jag växelspänningen, tyvärr aldrig på 4000rpm, men den gav exakt samma spänning mellan alla faser. 30 volt någonstans mellan 1200 och 2000 rpm. Drog i tomgångshöjaren till max och fick 50 volt, och det var någonstans vid 3000 rpm. Hade inget att sätta fast testnålarna med så...

Låter man den stå på tomgång nu på 1200 rpm med allt inkopplat är spänningen jämn och klättar uppåt sakta. (Mätt på batteriet) Troligen med 14,3 volt som mål får vi hoppas. Förut pendlade ju spänningen upp och ner, det gör den inte nu.

View attachment 504405

Adapterkabel version 2.0
View attachment 504406

Blev ingen åktur trots att vädret var hyfsat. Kallt men torrt!
Nej man måste ju ha typ TVÅ testsladdar med krokodilklämmor för göra sådan mätningar där man sätter en krokodil på mätsladden från Multimetern och isolerarskarven med Eltejp så det inte blir nån kortis och så de sitter ihop.
Och likadant med den andra Testsladden på andra Mätsladden från Multimetern.
Och sedan sätter krokodilen i andra änden på Testsladden på det som ska mätas.
Jag brukar ibland när det är svårt komma åt trycka en knappnål genom sladden där spänningen ska mätas och fästa krokodilen på knappnålen. Välj knappnål med liten rund plastknopp.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tog en visuell titt först idag på statorn. Lite färgskiftningar på spolarna men inga svarta kolbitar. Den är ju ändå 20 år.

Mätte som Comeback beskrev, eller så gott jag kunde. På första steget fick jag 0,5 Ohm på samtliga. Kortsluten Multimeter visade 0,00

Steg 2 lyckades jag inte med.

I steg 3 så mätte jag växelspänningen, tyvärr aldrig på 4000rpm, men den gav exakt samma spänning mellan alla faser. 30 volt någonstans mellan 1200 och 2000 rpm. Drog i tomgångshöjaren till max och fick 50 volt, och det var någonstans vid 3000 rpm. Hade inget att sätta fast testnålarna med så...

Låter man den stå på tomgång nu på 1200 rpm med allt inkopplat är spänningen jämn och klättar uppåt sakta. (Mätt på batteriet) Troligen med 14,3 volt som mål får vi hoppas. Förut pendlade ju spänningen upp och ner, det gör den inte nu.

View attachment 504405

Adapterkabel version 2.0
View attachment 504406

Blev ingen åktur trots att vädret var hyfsat. Kallt men torrt!
Citat: Steg 2 lyckades jag inte med.
Kan betyda att STATORN är OK, ej kortis till motorn, inte bränd ?
Är motståndet mellan statorlindningarna och motorn, för högt för mätområdet
visar tex den här Multimetern från Biltema bara 1.
Inställd på mätområde 200k(Ω) med motstånd 270kOhm
1727686202792.png
Med Multimetern inställd på 2000k(Ω) visar multimetern 267kOkm så det gäller ha ett högt inställt område
1727687715590.png
Är motståndet lågt, här ett 12kOhm motstånd 12000 Ohm så visar Multimetern 11kOhm
1727688326650.png
Med ännu lägre motstånd så visar multimeter inställd på samma mätområde 2000k bara 000 dvs väldigt lågt motstånd ("kortis") med Multimetern inställd på 2000 Ohm visar Multimetern 102 när den mäter ett "100"-Ohm motstånd.
1727688901762.png
Så har Multimetern flera mätområden gäller det att prova sig fram vid motståndsmätning tills Multimetern inte visar 000 gå vidare till lägre mätområde eller om Multimetern visar 1, gå vidare till högre Mätområde, Mätområde för större motstånd.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Citat: Steg 2 lyckades jag inte med.
Kan betyda att STATORN är OK, ej kortis till motorn, inte bränd ?
Är motståndet mellan statorlindningarna och motorn, för högt för mätområdet
visar tex den här Multimetern från Biltema bara 1.
Inställd på mätområde 200k(Ω) med motstånd 270kOhm
View attachment 504489
Med Multimetern inställd på 2000k(Ω) visar multimetern 267kOkm så det gäller ha ett högt inställt område
View attachment 504494
Är motståndet lågt, här ett 12kOhm motstånd 12000 Ohm så visar Multimetern 11kOhm
View attachment 504495
Med ännu lägre motstånd så visar multimeter inställd på samma mätområde 2000k bara 000 dvs väldigt lågt motstånd ("kortis") med Multimetern inställd på 2000 Ohm visar Multimetern 102 när den mäter ett "100"-Ohm motstånd.
View attachment 504499
Så har Multimetern flera mätområden gäller det att prova sig fram vid motståndsmätning tills Multimetern inte visar 000 gå vidare till lägre mätområde eller om Multimetern visar 1, gå vidare till högre Mätområde, Mätområde för större motstånd.
Ok!

Jag har en Biltema, men vid tillfället använde jag denna som införskaffades från "Chyna" i Augusti. Alldeles för mycket funktioner för mig egentligen.
Du köpte väl också en?

Screenshot_20240930_140612_eBay.jpg

Beställde även en 4mm 20×20 aluplåt igår för att göra en ny fästplatta med lite bättre värmeavledling (om det nu ens behövs) Men det blir snyggare och stillar sinnet. Med inspiration från "Skynet"
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ok!

Jag har en Biltema, men vid tillfället använde jag denna som införskaffades från "Chyna" i Augusti. Alldeles för mycket funktioner för mig egentligen.
Du köpte väl också en?

View attachment 504509

Beställde även en 4mm 20×20 aluplåt igår för att göra en ny fästplatta med lite bättre värmeavledling (om det nu ens behövs) Men det blir snyggare och stillar sinnet. Med inspiration från "Skynet"
Jo det stämmer, jag köpte en ET826 men har bara "testat" genom att mäta vägguttaget.
ET826 visade 236,3 VAC 4 siffror
Min "gamla" UNI-T UT588 visade 236 VAC
Det skiljde aldrig mer än decimalerna som visades på ET826
så jag konsterade att ET826 verkade OK och verkade visa rätt.
Och så fortsätter jag använda till allt smått jobb en Biltema som inte ligger i fodral.
Utan bara dra fram ur skåpet. Se nedan
1727705089033.png
Tog fram ET826 och ställde in den vridbara omkopplare på Cirkelsymbolen mellan
Hz och mF. den visade då AUTO, o.L MΩ. Sedan mätte jag ett 3,3kOhm motstånd och den visade efter kanske 1 sekund 3.265 kΩ. ET 826 tar tid på sig för att mäta nått känns det för mig jämfört med Biltema ovan Artnr. 15-133 Men ET 826 har ju automatiskt val av område.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Satt och tänkte på om det kanske inte är så bra att använda adapterkabel från originalkontakten på slingan?

Kabeln fram till originalkontakten i original elsystem så är det en ganska grov röd pluskalbel medans snutten på adapterkabeln är tunnare. Man tänkte bara när man tillverkade denna att "det fungerade ju med original regulator" Men man glömde ju bort helt vad den nya Mosfeten trycker ut.

Det stör mig lite för stunden att jag inte kan avvara en heldag för tester. Är upplåst av dyngjobbet man har och dess schema.

Sen har man ju självklart tänkt tanken att omplacera regulatorn. Men vet inte om det finns plats för en massa nya kabeldragningar, då det är inte så "bara"

Har nämligen ett skrotat extra elsystem som är svinbra när/om man vill laga något eller förlänga....


Originalkontakt inringad nedan
20240928_164908.jpg
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tog en visuell titt först idag på statorn. Lite färgskiftningar på spolarna men inga svarta kolbitar. Den är ju ändå 20 år.

Mätte som Comeback beskrev, eller så gott jag kunde. På första steget fick jag 0,5 Ohm på samtliga. Kortsluten Multimeter visade 0,00

Steg 2 lyckades jag inte med.

I steg 3 så mätte jag växelspänningen, tyvärr aldrig på 4000rpm, men den gav exakt samma spänning mellan alla faser. 30 volt någonstans mellan 1200 och 2000 rpm. Drog i tomgångshöjaren till max och fick 50 volt, och det var någonstans vid 3000 rpm. Hade inget att sätta fast testnålarna med så...

Låter man den stå på tomgång nu på 1200 rpm med allt inkopplat är spänningen jämn och klättar uppåt sakta. (Mätt på batteriet) Troligen med 14,3 volt som mål får vi hoppas. Förut pendlade ju spänningen upp och ner, det gör den inte nu.

View attachment 504405

Adapterkabel version 2.0
View attachment 504406

Blev ingen åktur trots att vädret var hyfsat. Kallt men torrt!
Låter bra att spänningen inte pendlar ! Har själv konstant 14,3 Volt på GSX1300R 2008 från tomgångs RPM och vid högre varvtal.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Satt och tänkte på om det kanske inte är så bra att använda adapterkabel från originalkontakten...
Sen har man ju självklart tänkt tanken att omplacera regulatorn...
Med risk för att state the obvious:
Innan regulatorn (de gula) där kan du göra lite vad du vill.
Efter regulatorn, där skall du vara rädd om det den har åstadkommit.
Korta grova kablar är bra. Personligen är jag inget fan av att ha säkring efter regulatorn.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Med risk för att state the obvious:
Innan regulatorn (de gula) där kan du göra lite vad du vill.
Efter regulatorn, där skall du vara rädd om det den har åstadkommit.
Korta grova kablar är bra. Personligen är jag inget fan av att ha säkring efter regulatorn.
Säkring efter regulatorn börjar jag nog tänka på efter jag lyckats ELDA upp en regulator.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Är det inte bättre att säkra innan regulatorn, innan man eldar upp den?
Det bästa är nog säkring i Pluskabeln från Batteriet, Huvudsäkring.
Tar man och lyckas koppla in ett nytt batteri fel så blir det direkt kortslutning "baklänges" genom likriktaren i Regulator-Likriktare och vidare genom statorlindningarna och tillbaka.
Och den kortisen smäller Huvudsäkringen direkt och skyddar (förhoppningsvis) övrig elektronik från "12 Volt Minus" där det ska var "12 Volt Plus".
Revision 20141003
Med tanke på hur likriktaren är gjord så blir det direkt kortis genom likriktaren.
Likriktaren kopplar det felinkopplade batteriets MINUS via dioderna direkt till jord och smäller huvudsäkringen efter batteriet. Vilket kan skydda övrig elektronik.
1727990303530.png
Three-Phase Short Regulator/Rectifier (FET)
 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Före, efter, jag blir alldeles snurrig. 🤣

Så här ser det ut oförändrat iaf.
 

Bifogat

  • 20241003_083513.jpg
    20241003_083513.jpg
    1 MB · Visningar: 13

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Ska man dra en ny hyfsat grov pluskabel så här då eller? Men i verkligheten direkt till batteripolen. Lite fult ritat men Ni förstår.

Jag behöver ingen ny minuskabel va?
 

Bifogat

  • 20241003_083513.jpg
    20241003_083513.jpg
    1.9 MB · Visningar: 14
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top