Man kopplar loss statorn från regulatorn.
Det är tre ledningar (ofta gula) från statorn, jag kallar dem L1, L2, L3.
Sedan mäter man med Multimetern inställd på Ohm/Motståndet
mellan
L1 och L2
mellan
L1 och L3
mellan
L2 och L3
alla motstånden ska vara låga typ 1 Ohm eller mindre, kan var svårt mäta så små motstånd
visar Multimeterntex 0,3 Ohm när man kortsluter mätsladdarna ska det dras ifrån när man mäter mellan L1 och L2 osv.
Får man låga motstånd på alla 3 mätningarna är det inte avbrott i Statorn, OK
Därefter mäter man mellan
L1 och Minus på batteriet (eller skruv på motorn, kan vara svårt få bort oxider på skruven)
L2 och Minus på batteriet (eller skruv på motorn, kan vara svårt få bort oxider på skruven)
L3 och Minus på batteriet (eller skruv på motorn, kan vara svårt få bort oxider på skruven)
alla motstånden ska vara höga 100 kOhm=100000 Ohm eller högre som 1 MOhm=1000000Ohm
Är alla dessa tre mätningarna höga har statorn inte brunnit och fått kortis till Jord. Höga motstånd = OK
Därefter startar man motorn fortfarande med statorn bortkopplad från regulatorn.
Låter motorn gå några minuter så den blir varm och dra sedan upp varvet till 4000 RPM
Då ska spänningen
mellan
L1 och L2 vara ca 70 VAC (växelspänning)
mellan
L1 och L3 vara ca 70 VAC (växelspänning)
mellan
L2 och L3 vara ca 70 VAC (växelspänning)
Det viktiga är att spänningarna är ungefär lika, då är det OK
Har statorn klarat alla dom här tre (nio delmätningarna) så är statorn OK,
inget avbrott , (låga motstånd)
har inte brunnit (högt motstånd till motorn / batteriet Minus)
och magneten i Rotorn är magnetisk , Ger växelspänning
GRATTIS !
Nu är klockan 08:44, dags kolla hur det gått i Q2 och sedan kolla MotoGP Sprint !