Hjälpstart-Powerbank-Batterier och Laddningsregulatorer, en djungel

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Ca 1:40 in i den här filmen visar han att det sitter en liten fläkt även i de mest kompakta lamporna.
Jag köpte två sådana till min multi, ska montera o testa längre fram i vår.
Helballt!

Man ser även på den där ljusbilden den där lilla upphöjningen till höger. Jag fick ju för mig från början att den inte skulle vara där på min hoj för att jag korkat nog inte kollade ljusbilden innan jag satte i LED första vändan. Hade inget förtroende för lamporna eftersom de var så billiga.

Undrar hur mycket det spelar roll i praktiken om man har fläkt eller inte mer än livslängden. Även de utan fläkt har ju en avkylning, men bestående av aluminiumkropp och kylflänsar.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Helballt!

Man ser även på den där ljusbilden den där lilla upphöjningen till höger. Jag fick ju för mig från början att den inte skulle vara där på min hoj för att jag korkat nog inte kollade ljusbilden innan jag satte i LED första vändan. Hade inget förtroende för lamporna eftersom de var så billiga.

Undrar hur mycket det spelar roll i praktiken om man har fläkt eller inte mer än livslängden. Även de utan fläkt har ju en avkylning, men bestående av aluminiumkropp och kylflänsar.
Gissar med dagens snabba elektronikutveckling att tom med billiga LED strålkastar lampor har ATR=AutomatiskTemperaturReglering se länken, blir det varmt drar ATR ner strömmen (och ljuset).
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
En kanske dum fråga, men, vilken hjälpstart kom ni fram till är bäst?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
En kanske dum fråga, men, vilken hjälpstart kom ni fram till är bäst?
Jag tror att vi kom fram till att priset är viktigast, och då var det bäst att bygga en egen av ett batteri från Temu, och några gamla kablar med klämmor från en brunnen elsparkcykel....eller...???
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Noco GB20 jag köpte gjorde jobbet på mitt halvdåliga bilbatteri, så antar att den utan problem startar hojen.

Är man orolig finns större GB40 osv osv.

Hela produkten genomstrålar kvalitet.

Storleksmässig som en mobil från 1995, så rätt smidig för vad det är. Stöttålig design,
ficklampa, USB-utgång, och lite olika varningsljus.

Bra skit!
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag fick nytta av min Noco idag; en stackare* hade låtit bilen stå i nio timmar med larmet på då vederbörande glömt bort att man måste slå av kupésensorn när man kör kupévärmaren på jobbet.





*min hustru


Mvh
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Om jag har en NOCO t ex kan jag då ansluta den på batterikablarna på hojen för att enkelt testa t ex lyset utan att behöva sätta dit ordinarie batteri?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Om jag har en NOCO t ex kan jag då ansluta den på batterikablarna på hojen för att enkelt testa t ex lyset utan att behöva sätta dit ordinarie batteri?

Japp, iaf min har ett läge som ger ”vanlig” 12V också. Samt lampa med blinkfunktion, USB-uttag för laddning av mobil osv.


Mvh
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Har ett par startkablar med överspänningsskydd anpassade för MC, alltså tunnare kablar och mindre klämmor som jag köpte på dåvarande "Touringbutiken" för 20 år sedan. Dessa har man använt några gånger och har alltid haft dem med mig under sadeln.

Om man sätter Boostern på vanlig 12V ut och använder dessa kablar då? Är det inget som går att göra?

Eller helt enkelt bara ha dessa kablar emellan?

Nu har jag som tur var bara hunnit använda Boostern 1 gång på bilen. (Blybatteri)
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag vet inte vad som ligger bakom att NOCO avråder från att jumpstarta lithium batterier.
Antagligen risken för strömrusning, men det går ju ingen ström igenom batteriet så jag vet inte.
Jag återgår till min plan att använda den kabel jag gjort med klämmor i ena änden och kontakt till min laddanslutning i andra.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Jag vet inte vad som ligger bakom att NOCO avråder från att jumpstarta lithium batterier.
Antagligen risken för strömrusning, men det går ju ingen ström igenom batteriet så jag vet inte.
Jag återgår till min plan att använda den kabel jag gjort med klämmor i ena änden och kontakt till min laddanslutning i andra.
Det var bra du nämnde Noco'n. Tog hem min i värmen igår för lite laddkoll.

Har legat i kallgarage sedan i Augusti. Inget unikt i det men man vill ju kolla så man alltid har full fräs om nöden kommer.

Vidareutveckla och gärna med bild på din kabel Gundj
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det finns ju de som gör fel, och med litiumbatteri kanske det kan bli en mer potent fara… friskrivning?


Mvh
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag tror avrådan att jumpstarta Lithiumbatterier beror på Lithiumbatteriers låga inre motstånd.
Är allt som det ska vara med friskt laddat Lithiumbatteri så startar ju fordonet om det är tex +20C.
Så det är alltså inte ett friskt laddat Lithiumbatteri utan ett urladdat, kanske skadat lithium batteri som NOCOn ansluts till.. Jag tror jag läste att det Lithiumbatteri som Hayabusaman köpte hade max laddström 23 A dvs ungefär 5C med kapacitet 4 Ah.
Nedan från manualen till NOCO 20GB
1738867795555.png
THIS MODE USES VERY HIGH
CURRENT (UP TO 400 AMPS)
slut bruksanvisningen
Den här prylen kan alltså om användaren fubblar till det avge 400 Ampere.
Dvs en laddström på ungefär 100 C för ett 4 Ah batteri.
Jag förstår varför NOCO avråder använda GB20 till Lithiumbatterier.
Men det är väl för den nyfikne bara att ladda ur ett Lithiumbatteri till det är helt dött.
Och sedan utomhus koppla NOCOn till Lithiumbatteriet och se vad som händer !?
Med tillgång till brandsläckare, fyllda vattenhinkar och minst trädgårdsslang. Jag skulle också använda skyddsglasögon och ha kompisar klara med fyllda vattenhinkar.
Och med filmkamera, vi är alla nyfikna här på SH.
Manualen hittade jag här
 
Nyheter
Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

Top