Hjälpstart-Powerbank-Batterier och Laddningsregulatorer, en djungel

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Ska man dra en ny hyfsat grov pluskabel så här då eller? Men i verkligheten direkt till batteripolen. Lite fult ritat men Ni förstår.

Jag behöver ingen ny minuskabel va?
 

Bifogat

  • 20241003_083513.jpg
    20241003_083513.jpg
    1.9 MB · Visningar: 12

Embargo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Feb 2014
Ort
Malmö
Hoj
Flertal gamla häckar
Ska man dra en ny hyfsat grov pluskabel så här då eller? Men i verkligheten direkt till batteripolen. Lite fult ritat men Ni förstår.

Jag behöver ingen ny minuskabel va?
Det blir samma sak som att ersätta säkringen med en spik. Det är sällan en god ide att ersätta säkringar med spik.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ska man dra en ny hyfsat grov pluskabel så här då eller? Men i verkligheten direkt till batteripolen. Lite fult ritat men Ni förstår.

Jag behöver ingen ny minuskabel va?
Behåll Originalkopplingen
1728031402492.png
Det är inget Spänningsfall över Main Fuse när du kör och batteriet är Laddat.
Vilket batteriet är, Laddat alltså, efter några minuters körning.
För då är strömmen genom Huvudsäkringen 0 (Noll) Ampere och det är Regulator/Rectifier som försörjer allt som behöver ström: Elektronik, belysning, bränslepump osv.
Huvudsäkringen / Main fuse skyddar mot felinkoppling av Batteri och mot Kortslutning i Regulator / Rectifier och mot avskavd isolering på kabel före de andra säkringarna.
Vill man vara säker på att det inte är dålig kontakt (spänningsfall) över huvudsäkringen, dra ut och stoppa i huvudsäkringen några gånger så oxider slipas bort. Och det spänningsfallet finns bara med stillastående hoj och avstängd motor.
Angående Kabel/Kopplingsledning från Regulator/Likriktare: När jag upptäckte att jag hade ett spänningsfall på 3 Volt mellan Generatorn och Strålkastarlamporna på Sprint RS så drog jag 4 x 2,5mm2 från Generatorn till batteriet #. Det är enklare dra dubbel 2,5mm2 eller tredubbel 2,5mm2 än 4 mm2 eller 6 mm2, dom är så styva och svårböjda tycker jag.
Och tänk på att har du 2 x 2,5mm2 för Plus så ha 2 x 2,5mm2 också till Minus från Regulator/Rectifier.
# Med ett dubbelrelä emellan Generator och batteri som slöt 4 x 2,5mm2. För att en kortis i Generatorn inte skulle direkt tömma batteriet och elda kabel. Dubbelreläet bara draget med tänd belysning. Och på Sprint RS tändes Belysningen Manuellt efter man startat motorn.
 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Var ut och gasade lite i kylan idag och testade grejorna. Det är ju så kallat "Need for Speed väder" nu med alla gula träd och höstlöv i vägkanten. Jag och sambon skapade begreppet efter att ha spelat Need for Speed most wanted från 2005 och fram.

Satte på plasten med så få skruvar som möjligt för den åker garanterat av igen. Startade hojen och lät den gå på tomgång samtidigt som jag mätte över batteripolerna. Stabil spänning som efter några minuter nådde 14.3V och stannade bestämt där.
I Tunerstudio så pendlar den lite mellan 13.8 och 14.3 Volt både på tomgång och vid körning. Men jag litar mer på Multimetern...

Körde med den Mosfeten (FH020BA) jag knäckte en av låspiggarna till kontakten på. Det hände INTE pga kontakterna som jag först skrev, det var JAG som försökte dra loss den utan att trycka ner spärren tillräckligt. Men jag överdrev lite i frustrationen,då kontakterna sitter fast bra ändå. Men jag köpte på mig en till likadan begagnad FH020BA i all hast som jag förmodligen byter till.

Stannade till efter någon mil och kände på Mosfet-regulatorn, den var endast ljummen.
(Men det blir en custom 4mm aluplatta i vinter ändå)

Mina ditlimmade aluminiumnät i bakdelen tjänar ju faktiskt ett syfte. De släpper in en del luft rakt in på regulatorn, har aldrig tänkt på det förens nu. Jag limmade dit dem 2007 för jag tyckte det var snyggt på den tiden.
Innan jag satte dit dem så satt det plastbitar på insidan som blockerade luften helt, så dessa urtag var inte tänkta som luftintag av Suzuki från början.

Och vad motorn trivs när det är 10° grader ute!! 😉

Cred till Comeback som har haft rätt i det mesta.
 

Bifogat

  • 20241007_163530.jpg
    20241007_163530.jpg
    1.6 MB · Visningar: 20
  • 20241007_163523.jpg
    20241007_163523.jpg
    1.2 MB · Visningar: 21
  • 20241007_163407.jpg
    20241007_163407.jpg
    1.8 MB · Visningar: 22
  • 20241007_161101.jpg
    20241007_161101.jpg
    1.5 MB · Visningar: 20
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Var ut och gasade lite i kylan idag och testade grejorna. Det är ju så kallat "Need for Speed väder" nu med alla gula träd och höstlöv i vägkanten. Jag och sambon skapade begreppet efter att ha spelat Need for Speed most wanted från 2005 och fram.

Satte på plasten med så få skruvar som möjligt för den åker garanterat av igen. Startade hojen och lät den gå på tomgång samtidigt som jag mätte över batteripolerna. Stabil spänning som efter några minuter nådde 14.3V och stannade bestämt där.
I Tunerstudio så pendlar den lite mellan 13.8 och 14.3 Volt både på tomgång och vid körning. Men jag litar mer på Multimetern...

Körde med den Mosfeten (FH020BA) jag knäckte en av låspiggarna till kontakten på. Det hände INTE pga kontakterna som jag först skrev, det var JAG som försökte dra loss den utan att trycka ner spärren tillräckligt. Men jag överdrev lite i frustrationen,då kontakterna sitter fast bra ändå. Men jag köpte på mig en till likadan begagnad FH020BA i all hast som jag förmodligen byter till.

Stannade till efter någon mil och kände på Mosfet-regulatorn, den var endast ljummen.
(Men det blir en custom 4mm aluplatta i vinter ändå)

Mina ditlimmade aluminiumnät i bakdelen tjänar ju faktiskt ett syfte. De släpper in en del luft rakt in på regulatorn, har aldrig tänkt på det förens nu. Jag limmade dit dem 2007 för jag tyckte det var snyggt på den tiden.
Innan jag satte dit dem så satt det plastbitar på insidan som blockerade luften helt, så dessa urtag var inte tänkta som luftintag av Suzuki från början.

Och vad motorn trivs när det är 10° grader ute!! 😉

Cred till Comeback som har haft rätt i det mesta.
Vilken PUTS ! :)
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Experimenterade vidare lite med den extra Regulatorn jag har löst och fick hem ett till gäng med kontakter direkt från Kina denna gång. Fick 3 st kit för ca 70kr och då var frakten inräknad t om tror jag. Men de känns som bra kvalitet, ingen tunn plast eller klena kontaktstift.
20241018_032352.jpg
20241018_032944.jpg

För den som är van att hålla på med detta så är det väl inga nyheter, men jag har då aldrig stött på trögare kontakter. Det var precis samma med dessa som med förra uppsättningen.

Hursomhelst så tror jag det är bra att anpassa och motionera kontakterna lite lätt innan (om man inte vill riskera att ha sönder saker) till Regulatorn man vill använda, åtminstone om man vill få det där tillfredsställande "klicket" när de är på plats. Precis som förra gången var det nästan omöjligt att trycka på kontakterna och få dem att klicka till, iaf med tätningarna i.
Provade med lite silikonolja, hjälpte inte.
(Och detta helt utan kontaktstift)

Pillade ur tätningarna och då gick det lätt att få på dem, men de fastnade förjävligt.
20241018_033309.jpg
20241018_032740.jpg

En matkniv (längstgående) fungerade bra att bryta lite med väldigt försiktigt utan att lämna fula märken
20241018_033130.jpg

Satte på och av dem 2-3 gånger utan tätningarna och nu känns det normalt och man behöver inte plastklubba för att få dit dem. (Även med tätningarna givetvis)

Ovanstående är överflödig information kanske, men jag inväntar min 4mm 20x20 cm aluminiumplåt att göra en ny permanent kyl/fästplatta och sätta nya kontakter direkt på original elsystem. Nu har jag ju en adapterkabel som bekant och Regulatorn sitter bara monterad tillfälligt med 1 skruv.
 
Last edited:
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top