Det blir samma sak som att ersätta säkringen med en spik. Det är sällan en god ide att ersätta säkringar med spik.Ska man dra en ny hyfsat grov pluskabel så här då eller? Men i verkligheten direkt till batteripolen. Lite fult ritat men Ni förstår.
Jag behöver ingen ny minuskabel va?
Behåll OriginalkopplingenSka man dra en ny hyfsat grov pluskabel så här då eller? Men i verkligheten direkt till batteripolen. Lite fult ritat men Ni förstår.
Jag behöver ingen ny minuskabel va?
Vilken PUTS !Var ut och gasade lite i kylan idag och testade grejorna. Det är ju så kallat "Need for Speed väder" nu med alla gula träd och höstlöv i vägkanten. Jag och sambon skapade begreppet efter att ha spelat Need for Speed most wanted från 2005 och fram.
Satte på plasten med så få skruvar som möjligt för den åker garanterat av igen. Startade hojen och lät den gå på tomgång samtidigt som jag mätte över batteripolerna. Stabil spänning som efter några minuter nådde 14.3V och stannade bestämt där.
I Tunerstudio så pendlar den lite mellan 13.8 och 14.3 Volt både på tomgång och vid körning. Men jag litar mer på Multimetern...
Körde med den Mosfeten (FH020BA) jag knäckte en av låspiggarna till kontakten på. Det hände INTE pga kontakterna som jag först skrev, det var JAG som försökte dra loss den utan att trycka ner spärren tillräckligt. Men jag överdrev lite i frustrationen,då kontakterna sitter fast bra ändå. Men jag köpte på mig en till likadan begagnad FH020BA i all hast som jag förmodligen byter till.
Stannade till efter någon mil och kände på Mosfet-regulatorn, den var endast ljummen.
(Men det blir en custom 4mm aluplatta i vinter ändå)
Mina ditlimmade aluminiumnät i bakdelen tjänar ju faktiskt ett syfte. De släpper in en del luft rakt in på regulatorn, har aldrig tänkt på det förens nu. Jag limmade dit dem 2007 för jag tyckte det var snyggt på den tiden.
Innan jag satte dit dem så satt det plastbitar på insidan som blockerade luften helt, så dessa urtag var inte tänkta som luftintag av Suzuki från början.
Och vad motorn trivs när det är 10° grader ute!!
Cred till Comeback som har haft rätt i det mesta.
Jag gissar LVD Lågspänningsdirektivet är orsaken. LVD omfattar växelspänning 50 till 1000 VAC. Samt 75 till 1500 VDC.Tillbaka till Open/Serie VS Shunt/short Mosfet:
Någon som har en teori varför Serie/Open- laddningsregulatorerna bara sitter på ett visst fåtal hojar? Eller har jag fel?
Jag får intrycket av att det används mest Mosfet Shunt/short-regulaterna på nya hojar och ca 10 år bakåt.
Vad är det som skiljer Suzuki DL 1000 från andra hojar t ex? Den säljs/har sålts i både EU och USA väl?Jag gissar LVD Lågspänningsdirektivet är orsaken. LVD omfattar växelspänning 50 till 1000 VAC. Samt 75 till 1500 VDC.
Dvs farliga spänningar som man ser kan drabba konsumenter, och villkor regler som ska uppfyllas av konsumentprodukter. Tex motorcyklar. OM det fanns växelspänning över 50VAC. Jag har själv mätt med bortkopplad regulator ca 70VAC mellan kopplingsledningarna från statorn, vid 4000 RPM på SV650S. 70 VAC mellan tex L1 och L2 , och så vidare jag kallar kopplingsledningarna från statorn L1, L2 och L3. Så med en OPEN regulator så blir generatorn och MCn en produkt som ska uppfylla kraven i LVD. Tex dubbelisolering på kopplingsledningar. Och så vidare.
Så genom att kortsluta växelspänningen så batteriet aldrig laddas till mer än ca 14,3 VDC
så löser tillverkarna problemet med att riskera leverera en konsumentprodukt som måste uppfylla LVD. Och motsvarande i andra länder.
I USA är väl 110 VAC standard i vägguttagen. Så kraven är inte mindre i USA än i Europa.
Det var i USA VW åkte fast för avgasfusk , inte i EU .
Lågspänningsdirektivet – Wikipedia
sv.wikipedia.org
Om det är så att den har en OPEN regulator monterad från början så skulle det kunna vara dubbelisolerade ledningar från statorn till regulatorn.Vad är det som skiljer Suzuki DL 1000 från andra hojar t ex? Den säljs/har sålts i både EU och USA väl?
Den har ju Shindengen SH847AA orginalmonterad.
Very cleverOm det är så att den har en OPEN regulator monterad från början så skulle det kunna vara dubbelisolerade ledningar från statorn till regulatorn.
Om man då vill ha en sådan är det väl bara att beställa, kanske härOm det är så att den har en OPEN regulator monterad från början så skulle det kunna vara dubbelisolerade ledningar från statorn till regulatorn.
Det där är en "replacement" för SH847AAOm man då vill ha en sådan är det väl bara att beställa, kanske här
Voltage Regulator Linear Regulator SH847AA, 119,00 €
New Voltage Regulator - Linear Regulator The new linear regulator technology is equal to the Shindengen SH847AA The SH847AA replaces the SH775 Unlike the comtp-racing.com
Kanske har något att göra med att det är en sk Äventyrshoj?Om det är så att den har en OPEN regulator monterad från början så skulle det kunna vara dubbelisolerade ledningar från statorn till regulatorn.
En hake med att köpa den som är avsedd för tävlingsbruk är att den kanske inte orkar med att driva belysningen på en gathoj, blir ju billigare komponenter när strömmen sjunker. På en Busa med 55W halvljus och 60W helljus Parkeringsljus 10W, bakljus, blinkers (tända samtidigt) kanske 8 till 10A ytterligare, kabeldragningen med en gemensam KLEN MINUS till Hel Halv och framblinkers drar väl ner maxströmmen ......Kanske har något att göra med att det är en sk Äventyrshoj?
Om den nu har dubbelisolerat menar jag...
Jag brukar använda en bits. Pozidriv är bäst...Det blir samma sak som att ersätta säkringen med en spik. Det är sällan en god ide att ersätta säkringar med spik.
Den ser rostig ut. Du bör slipa den för att slippa spänningsfall.Jag brukar använda en bits. Pozidriv är bäst...
Den för tävlingsbruk? Menar du SH775AA ?En hake med att köpa den som är avsedd för tävlingsbruk är att den kanske inte orkar med att driva belysningen på en gathoj, blir ju billigare komponenter när strömmen sjunker. På en Busa med 55W halvljus och 60W helljus Parkeringsljus 10W, bakljus, blinkers (tända samtidigt) kanske 8 till 10A ytterligare, kabeldragningen med en gemensam KLEN MINUS till Hel Halv och framblinkers drar väl ner maxströmmen ......
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |