Hjälpstart-Powerbank-Batterier och Laddningsregulatorer, en djungel

Ca 1:40 in i den här filmen visar han att det sitter en liten fläkt även i de mest kompakta lamporna.
Jag köpte två sådana till min multi, ska montera o testa längre fram i vår.
Helballt!

Man ser även på den där ljusbilden den där lilla upphöjningen till höger. Jag fick ju för mig från början att den inte skulle vara där på min hoj för att jag korkat nog inte kollade ljusbilden innan jag satte i LED första vändan. Hade inget förtroende för lamporna eftersom de var så billiga.

Undrar hur mycket det spelar roll i praktiken om man har fläkt eller inte mer än livslängden. Även de utan fläkt har ju en avkylning, men bestående av aluminiumkropp och kylflänsar.
 
Last edited:
Helballt!

Man ser även på den där ljusbilden den där lilla upphöjningen till höger. Jag fick ju för mig från början att den inte skulle vara där på min hoj för att jag korkat nog inte kollade ljusbilden innan jag satte i LED första vändan. Hade inget förtroende för lamporna eftersom de var så billiga.

Undrar hur mycket det spelar roll i praktiken om man har fläkt eller inte mer än livslängden. Även de utan fläkt har ju en avkylning, men bestående av aluminiumkropp och kylflänsar.
Gissar med dagens snabba elektronikutveckling att tom med billiga LED strålkastar lampor har ATR=AutomatiskTemperaturReglering se länken, blir det varmt drar ATR ner strömmen (och ljuset).
 
En kanske dum fråga, men, vilken hjälpstart kom ni fram till är bäst?
 
En kanske dum fråga, men, vilken hjälpstart kom ni fram till är bäst?
Jag tror att vi kom fram till att priset är viktigast, och då var det bäst att bygga en egen av ett batteri från Temu, och några gamla kablar med klämmor från en brunnen elsparkcykel....eller...???
 
Noco GB20 jag köpte gjorde jobbet på mitt halvdåliga bilbatteri, så antar att den utan problem startar hojen.

Är man orolig finns större GB40 osv osv.

Hela produkten genomstrålar kvalitet.

Storleksmässig som en mobil från 1995, så rätt smidig för vad det är. Stöttålig design,
ficklampa, USB-utgång, och lite olika varningsljus.

Bra skit!
 
Last edited:
Jag fick nytta av min Noco idag; en stackare* hade låtit bilen stå i nio timmar med larmet på då vederbörande glömt bort att man måste slå av kupésensorn när man kör kupévärmaren på jobbet.





*min hustru


Mvh
 
Om jag har en NOCO t ex kan jag då ansluta den på batterikablarna på hojen för att enkelt testa t ex lyset utan att behöva sätta dit ordinarie batteri?
 
Om jag har en NOCO t ex kan jag då ansluta den på batterikablarna på hojen för att enkelt testa t ex lyset utan att behöva sätta dit ordinarie batteri?

Japp, iaf min har ett läge som ger ”vanlig” 12V också. Samt lampa med blinkfunktion, USB-uttag för laddning av mobil osv.


Mvh
 
Jag vet inte vad som ligger bakom att NOCO avråder från att jumpstarta lithium batterier.
Antagligen risken för strömrusning, men det går ju ingen ström igenom batteriet så jag vet inte.
Jag återgår till min plan att använda den kabel jag gjort med klämmor i ena änden och kontakt till min laddanslutning i andra.
 
Jag vet inte vad som ligger bakom att NOCO avråder från att jumpstarta lithium batterier.
Antagligen risken för strömrusning, men det går ju ingen ström igenom batteriet så jag vet inte.
Jag återgår till min plan att använda den kabel jag gjort med klämmor i ena änden och kontakt till min laddanslutning i andra.
Det var bra du nämnde Noco'n. Tog hem min i värmen igår för lite laddkoll.

Har legat i kallgarage sedan i Augusti. Inget unikt i det men man vill ju kolla så man alltid har full fräs om nöden kommer.

Vidareutveckla och gärna med bild på din kabel Gundj
 
Last edited:
Det finns ju de som gör fel, och med litiumbatteri kanske det kan bli en mer potent fara… friskrivning?


Mvh
 
Jag tror avrådan att jumpstarta Lithiumbatterier beror på Lithiumbatteriers låga inre motstånd.
Är allt som det ska vara med friskt laddat Lithiumbatteri så startar ju fordonet om det är tex +20C.
Så det är alltså inte ett friskt laddat Lithiumbatteri utan ett urladdat, kanske skadat lithium batteri som NOCOn ansluts till.. Jag tror jag läste att det Lithiumbatteri som Hayabusaman köpte hade max laddström 23 A dvs ungefär 5C med kapacitet 4 Ah.
Nedan från manualen till NOCO 20GB
1738867795555.png
THIS MODE USES VERY HIGH
CURRENT (UP TO 400 AMPS)
slut bruksanvisningen
Den här prylen kan alltså om användaren fubblar till det avge 400 Ampere.
Dvs en laddström på ungefär 100 C för ett 4 Ah batteri.
Jag förstår varför NOCO avråder använda GB20 till Lithiumbatterier.
Men det är väl för den nyfikne bara att ladda ur ett Lithiumbatteri till det är helt dött.
Och sedan utomhus koppla NOCOn till Lithiumbatteriet och se vad som händer !?
Med tillgång till brandsläckare, fyllda vattenhinkar och minst trädgårdsslang. Jag skulle också använda skyddsglasögon och ha kompisar klara med fyllda vattenhinkar.
Och med filmkamera, vi är alla nyfikna här på SH.
Manualen hittade jag här
 
Jag tror avrådan att jumpstarta Lithiumbatterier beror på Lithiumbatteriers låga inre motstånd.
Är allt som det ska vara med friskt laddat Lithiumbatteri så startar ju fordonet om det är tex +20C.
Så det är alltså inte ett friskt laddat Lithiumbatteri utan ett urladdat, kanske skadat lithium batteri som NOCOn ansluts till.. Jag tror jag läste att det Lithiumbatteri som Hayabusaman köpte hade max laddström 23 A dvs ungefär 5C med kapacitet 4 Ah.
Nedan från manualen till NOCO 20GB
View attachment 510125
THIS MODE USES VERY HIGH
CURRENT (UP TO 400 AMPS)
slut bruksanvisningen
Den här prylen kan alltså om användaren fubblar till det avge 400 Ampere.
Dvs en laddström på ungefär 100 C för ett 4 Ah batteri.
Jag förstår varför NOCO avråder använda GB20 till Lithiumbatterier.
Men det är väl för den nyfikne bara att ladda ur ett Lithiumbatteri till det är helt dött.
Och sedan utomhus koppla NOCOn till Lithiumbatteriet och se vad som händer !?
Med tillgång till brandsläckare, fyllda vattenhinkar och minst trädgårdsslang. Jag skulle också använda skyddsglasögon och ha kompisar klara med fyllda vattenhinkar.
Och med filmkamera, vi är alla nyfikna här på SH.
Manualen hittade jag här
En hink och några påsar Vermikulit hanterar batteribranden bättre än vatten.
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top