Hjälpstart-Powerbank-Batterier och Laddningsregulatorer, en djungel

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Nej det som jag invänder mot är att Biltemas batterier tydligen håller så hög spänning att ctek inte underhållsladdar dem och så dör de, fortfarande med hög spänning.

Så gör inte ett blybaserat batteri vid vinterförvaring.
Det är helt rätt.
Ett kvalitetsbatteri av valfri tillverkare innehåller en viss typ av material, som i kombination med den kemiska processen skapar förutsägbar spänning per cell, och mellan polerna.
När man säger "Biltema GEL" så tror jag egentligen att man avser deras AGM-batteri (GEL tekniken är inte så bra som startbatteri).
AGM-tekniken (Absorbed Glass Mat) har en olägenhet och det är att syramängden är begränsad.
All syra måste sugas upp i separatorpapperet (ungefär som en disktrasa) och när den lilla syramängden är omvandlad till blysulfat så är "energilagret" slut.
För att hantera detta problem har AGM-batterier ofta lite högre syravikt.
Det medför att ett AGM-batteri kan och ofta bör laddas vid en lite högre spänning, men vi pratar om typ 0,2V, så det är ingen jätteskilnad.

Exakt vad Biltemas leverantör av vissa batterier har gjort vad avser den interna konstruktionen vet jag inte, men ett antagande är att man har gjort kompenseringar av blymängden (bly är kostsamt) för att tillverka ett batteri så billigt som möjligt, och även kanske kompensera för en mindre mängd syra/vätska.
Och detta har gjort att vilospänningen avviker markant på dessa batterier i jämförelse med ett kvalitetsbatteri.
Om detta skulle vara en fördelaktig väg att gå, då tänker jag mig att de ledande batteritillverkarna i världen (läs alla) skulle erbjuda den teknologin.
Jag har mycket svårt att se att Biltemas leverantör skulle vara världsledande när det gäller batteriteknologi.
Men onekligen så är det ett intressant fenomen, och det förtydligar också att "cash is king", affärskonceptet fungerar bevisligen.
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Det är helt rätt.
Ett kvalitetsbatteri av valfri tillverkare innehåller en viss typ av material, som i kombination med den kemiska processen skapar förutsägbar spänning per cell, och mellan polerna.
När man säger "Biltema GEL" så tror jag egentligen att man avser deras AGM-batteri (GEL tekniken är inte så bra som startbatteri).
AGM-tekniken (Absorbed Glass Mat) har en olägenhet och det är att syramängden är begränsad.
All syra måste sugas upp i separatorpapperet (ungefär som en disktrasa) och när den lilla syramängden är omvandlad till blysulfat så är "energilagret" slut.
För att hantera detta problem har AGM-batterier ofta lite högre syravikt.
Det medför att ett AGM-batteri kan och ofta bör laddas vid en lite högre spänning, men vi pratar om typ 0,2V, så det är ingen jätteskilnad.

Exakt vad Biltemas leverantör av vissa batterier har gjort vad avser den interna konstruktionen vet jag inte, men ett antagande är att man har gjort kompenseringar av blymängden (bly är kostsamt) för att tillverka ett batteri så billigt som möjligt, och även kanske kompensera för en mindre mängd syra/vätska.
Och detta har gjort att vilospänningen avviker markant på dessa batterier i jämförelse med ett kvalitetsbatteri.
Om detta skulle vara en fördelaktig väg att gå, då tänker jag mig att de ledande batteritillverkarna i världen (läs alla) skulle erbjuda den teknologin.
Jag har mycket svårt att se att Biltemas leverantör skulle vara världsledande när det gäller batteriteknologi.
Men onekligen så är det ett intressant fenomen, och det förtydligar också att "cash is king", affärskonceptet fungerar bevisligen.
AGM batteri och Gel batteri är olika tekniker.

AGM batterier tål högre laddeffekt i laddläget (det innan man toppar upp de sista 20 procenten som ofta kallas absorbation).
Skulle hitta den info som Tudor hade om detta, men den sidan ligger nere just nu.
såg dock en referens till detta på Husbilsklubbens forum när jag googlade.

Gel batterier skall underhållsladdas (absorbation) med högre spänning än AGM dito:
13,8V jmf 13,5V
 

Bifogat

  • IMG_1127.png
    IMG_1127.png
    389.9 KB · Visningar: 6

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Som hjälp för egen del så har min nya Noco laddare olika lägen för std bly/gel respektive AGM och Litium 🙂
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
AGM batteri och Gel batteri är olika tekniker.
Japp, båda är dock så kallade "ventilreglerade bly-syra" eller VRLA, och därför tror jag att det i många sammanhang används termen "GEL", eller gelebatteri, när det egentligen är ett AGM man avser.
GEL-batterier har några ämnen, oftast kiselföreningar, tillsatta i syran så att den gelatinerar sig. Därigenom finns det ingen fri syra som kan rinna ut.
De har bra kapacitet, men tack vare det lite högre motståndet i syran så kan de vara begränsade som startbatterier.
Även om det finns GEL-batterier som passar till formatet, så skulle jag personligen inte välja det som startbatteri.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Och ska man vara petig så har temperaturen väldigt stor betydelse.
För det första så halverar du batteriets tekniska livslängd för varje 10 grader C som du kliver över den specade temperaturen (20 eller 25 grader C).
Dessutom måste laddspänningen anpassas till temperaturen, speciellt när det gäller underhållsladdning.
Så här ser det ut med till exempel våra anläggningsbatterier, och det är AGM:

Float_charge.png
Men även självurladdningen påverkas kraftfullt av temperaturen.
Så förvaring sker bäst så svalt som möjligt.
Självurladdning.png

Överkurs, eftersom det naturligvis är omöjligt att hålla ett fordonsbatteri "rätt" tempererat, och även svårt att skaffa utrustning som temperaturkompenserar underhållsladdningen, bara för ett fordonsbatteri.
Men det man kan tänka på är att ladda det fullt och sedan förvara det svalt, när man ställer undan för säsongen, då slipper du underhållsladda överhuvudtaget.
Men det kräver naturligvis att det är obelastat, det vill säga frånkopplat.
 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Tack för tips om att Noco är bra grejer. Ska värdera om jag ska köpa NOCO eller bara ett Lipo batteri.
Noco utstrålar kvalitet. Öppnade upp min GB20 igår ur sin lyxförpackning. Hela enheten och kablar känns kvalitet. Hoppas jag inte blir besviken, allt hänger på testandet. Ligger på laddning nu.

Har även deras laddare monterad i Husvagnen...
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Det lutar åt ett Yuasa som "hannuse" rekommenderade

Hur kommer det sig att man inte hittar ett Yuasa lithium till mc? Jag gör då inte det iaf... Inte för att jag nödvändigtvis vill ha ett då AGM verkar regera fett.

Jag får kompensera vikten genom att byta ut bakramen till den där i aluminium jag har liggande sedan länge, pulverlackad å klar. 😆
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Det är helt rätt.
Ett kvalitetsbatteri av valfri tillverkare innehåller en viss typ av material, som i kombination med den kemiska processen skapar förutsägbar spänning per cell, och mellan polerna.
När man säger "Biltema GEL" så tror jag egentligen att man avser deras AGM-batteri (GEL tekniken är inte så bra som startbatteri).
AGM-tekniken (Absorbed Glass Mat) har en olägenhet och det är att syramängden är begränsad.
All syra måste sugas upp i separatorpapperet (ungefär som en disktrasa) och när den lilla syramängden är omvandlad till blysulfat så är "energilagret" slut.
För att hantera detta problem har AGM-batterier ofta lite högre syravikt.
Det medför att ett AGM-batteri kan och ofta bör laddas vid en lite högre spänning, men vi pratar om typ 0,2V, så det är ingen jätteskilnad.

Exakt vad Biltemas leverantör av vissa batterier har gjort vad avser den interna konstruktionen vet jag inte, men ett antagande är att man har gjort kompenseringar av blymängden (bly är kostsamt) för att tillverka ett batteri så billigt som möjligt, och även kanske kompensera för en mindre mängd syra/vätska.
Och detta har gjort att vilospänningen avviker markant på dessa batterier i jämförelse med ett kvalitetsbatteri.
Om detta skulle vara en fördelaktig väg att gå, då tänker jag mig att de ledande batteritillverkarna i världen (läs alla) skulle erbjuda den teknologin.
Jag har mycket svårt att se att Biltemas leverantör skulle vara världsledande när det gäller batteriteknologi.
Men onekligen så är det ett intressant fenomen, och det förtydligar också att "cash is king", affärskonceptet fungerar bevisligen.
Jag tror du har fel :)


Den övre är det som länkats i de trådar jag sett om batterier från Biltema (när vi pratar fordonsbatteri). Det är också det (eller föregångaren, eller föregångarens föregångare) som jag stoppade i min VFR när yuasabatteriet som satt i när jag köpte den (begagnad) gav upp för snart 7 år sedan
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag tror du har fel :)


Den övre är det som länkats i de trådar jag sett om batterier från Biltema (när vi pratar fordonsbatteri). Det är också det (eller föregångaren, eller föregångarens föregångare) som jag stoppade i min VFR när yuasabatteriet som satt i när jag köpte den (begagnad) gav upp för snart 7 år sedan
Jag menar mer i daglit tal, folk verkar ha en förmåga att kalla alla VRLA-batterier för "gelebatterier".
Det ändrar i och för sig ingenting, det blir bara än mer en icke-fråga, för mig i alla fall.
Jag skulle aldrig välja ett batteri med GEL-tekniken som startbatteri. :va
Och dessutom av en tillverkare som kompromissar med innehållet, vilket skapar en för hög vilospänning.
Jag vidåller min tro på att leverantören till Biltema inte är världsledande på batteriteknik.
Men....jag kan ha fel...
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Det lutar åt ett Yuasa som "hannuse" rekommenderade

Hur kommer det sig att man inte hittar ett Yuasa lithium till mc? Jag gör då inte det iaf... Inte för att jag nödvändigtvis vill ha ett då AGM verkar regera fett.

Jag får kompensera vikten genom att byta ut bakramen till den där i aluminium jag har liggande sedan länge, pulverlackad å klar. 😆
Jag var på en utbildning för drygt ett år sedan, och då nämndes att YUASA inte hade gett sig in i den standardiserade formfaktorn för fordonsbatterier när det gäller lithium-tekniken.
Dom var däremot stora på dessa batterier till industriella tillämpningar (UPS, tåg mm).
Så, det är nog troligt att dom fortfarande inte har några sådana batterier i sitt sortiment.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag menar mer i daglit tal, folk verkar ha en förmåga att kalla alla VRLA-batterier för "gelebatterier".
Det ändrar i och för sig ingenting, det blir bara än mer en icke-fråga, för mig i alla fall.
Jag skulle aldrig välja ett batteri med GEL-tekniken som startbatteri. :va
Och dessutom av en tillverkare som kompromissar med innehållet, vilket skapar en för hög vilospänning.
Jag vidåller min tro på att leverantören till Biltema inte är världsledande på batteriteknik.
Men....jag kan ha fel...
På den biten har du nog inte fel, däremot kan jag konstatera att ett yuasabatteri höll i typ 10 år och gelbatteriet från Biltema som jag köpte som ett test har hållit i 7 för en femtedel av kostnaden så personligen undrar jag lite vad som är bättre för de pengarna (och ja, kvalitetskontroll lär vara en av dem)

Sent from my ASUS_I006D using Tapatalk
 
Last edited:

DaK

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jan 2021
Hoj
1987 KLR 650, 1991 Tengai, 2008 XT 660Z
Japp, båda är dock så kallade "ventilreglerade bly-syra" eller VRLA, och därför tror jag att det i många sammanhang används termen "GEL", eller gelebatteri, när det egentligen är ett AGM man avser.
GEL-batterier har några ämnen, oftast kiselföreningar, tillsatta i syran så att den gelatinerar sig. Därigenom finns det ingen fri syra som kan rinna ut.
De har bra kapacitet, men tack vare det lite högre motståndet i syran så kan de vara begränsade som startbatterier.
Även om det finns GEL-batterier som passar till formatet, så skulle jag personligen inte välja det som startbatteri.
Jag har trott att batteriet i min XT 660 inköpt ny av mig är ett AGM och laddat det med AGM-läget på min CTEK. När det nu var dags för byte efter 14 år så visade det sig vara ett YUASA gelbatteri som har suttit i som originalbatteri, medan det nya YUASA som säljs är AGM.
 

DaK

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jan 2021
Hoj
1987 KLR 650, 1991 Tengai, 2008 XT 660Z
Och ska man vara petig så har temperaturen väldigt stor betydelse.
För det första så halverar du batteriets tekniska livslängd för varje 10 grader C som du kliver över den specade temperaturen (20 eller 25 grader C).
Dessutom måste laddspänningen anpassas till temperaturen, speciellt när det gäller underhållsladdning.
Så här ser det ut med till exempel våra anläggningsbatterier, och det är AGM:

View attachment 502101
Men även självurladdningen påverkas kraftfullt av temperaturen.
Så förvaring sker bäst så svalt som möjligt.
View attachment 502102

Överkurs, eftersom det naturligvis är omöjligt att hålla ett fordonsbatteri "rätt" tempererat, och även svårt att skaffa utrustning som temperaturkompenserar underhållsladdningen, bara för ett fordonsbatteri.
Men det man kan tänka på är att ladda det fullt och sedan förvara det svalt, när man ställer undan för säsongen, då slipper du underhållsladda överhuvudtaget.
Men det kräver naturligvis att det är obelastat, det vill säga frånkopplat.
På 80-talet hade jag en speciell laddningsregulator i min Volvo 240. Den mätte spänningen vid batteriet och kompenserade för spänningsfall mellan generator och batteri och kände dessutom av temperaturen vid batteriet, och justerade laddspänningen med hänsyn till den och dessutom stängde den med ett visst intervall av laddningen för att kontrollera batteriets spänning. Nackdelen var när den stängde av laddningen vid mörkerkörning då lyset ju försämrades märkbart.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag har trott att batteriet i min XT 660 inköpt ny av mig är ett AGM och laddat det med AGM-läget på min CTEK. När det nu var dags för byte efter 14 år så visade det sig vara ett YUASA gelbatteri som har suttit i som originalbatteri, medan det nya YUASA som säljs är AGM.
Ja, ett GEL-batteri kan hålla riktigt länge om det sköts rätt, där finns en fördel jämfört med AGM, även om jag tror att få privatpersoner hanterar sina batterier perfekt, det är liksom svårt.
Men till solceller eller som internt batterilager är dom bra.
Prismässigt har dock AGM tagit över, även i anläggningsinstallationer.
Och både priset, men även kallstartsegenskaperna har gjort att man i fordon har övergått mer eller mindre helt till AGM, förutom det klassiska batteriet, som numera marknadsförs som "SMF", vilket är slutet.
Vi verkar ha fråntagits förtroendet att kolla vätskenivån i ett fordonsbatteri idag. :va
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
På den biten har du nog inte fel, däremot kan jag konstatera att ett yuasabatteri höll i typ 10 år och helbatteriet från Biltema som jag köpte som ett test har hållit i 7 för en femtedel av kostnaden så personligen undrar jag lite vad som är bättre för de pengarna (och ja, kvalitetskontroll lär vara en av dem)

Sent from my ASUS_I006D using Tapatalk

Jag har ett 8 år gammalt biltema batteri i kompressor Hondan och det funkar hur fint dom helst, har också ett 3 år gammalt biltema batteri i GSX:en som inte tål att stå oanvänt i en vecka då startar inte hojen så det är slut.

Har laddat dessa med en C-Tek laddare ca 1 gång i månaden under vintern, så detta säger nog en del om jämnhet på kvalitén. Varför jag köpt biltemas batterier trots bättre vetande är att dessa hojar varit icke körbara chansköp så jag inte velat läggs pengar på batterier om hojarna skulle gå till skrot.

Nån som vet hur Motobatt är? Verkar ha mer Ah än Yuasa gelbatteri. Då jag skulle köpa KLR:en för fem år sen köpte säljaren ett nytt Motobatt i samband med köpet och det funkar än.

Måste ju köpa ett nytt batteri till GSX:en men tror jag väntar till nästa sommar då jag kommer att ha hojen på annan ort. Funderar pä antingen Yuasa gel eller Motobatt gelbatteri.

 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Billiga blybatterier innehåller väldigt lite bly. Snarare är plattorna pläterade med bly och en djupurladdning eller strömstöt kan medföra att en flisa av pläteringen lossnar. Då kommer den cellen att hela tiden försöka dra ur övriga celler. Dvs batteriet är trasigt.

Gamla blybatterier som satt i sextiotalsbilar hade plattor av solitt bly. Vägde satan men man kunde få igång ett i decennier dött batteri genom att skrämma fart på det och fräschare syra (tex från ett modernare, ”dött” batteri…)

Idag finns det många varianter på batterier vilket kräver många varianter på laddare.

Dock vidhålles att Noco startbooster är kvalitet och något som alltid är ”bra att ha” oavsett var man är.
Jag har en liggandes i elbilen just för att kunna hjälpa igång andra, något som inträffat några gånger redan med kamraters fossilbilar vintertid.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Shindengen gillas av många.
Kikat runt en del nu. Samma djungel med laddningsregulatorer, ungefär som med tändstift. Massor av dåliga och halvdåliga kinakopior som t om annonseras -som "Mosfet type" osv osv.
Man vet ingenting vart man ska vända sig.

Sprang dock på denna tillverkare: Ultimate Rectifier i Holland, som verkar intressant och framstår som de vet vad de håller på med. Mosfet-teknik bla, inte för att jag vet riktigt vad jag pratar om ; ) Men den ska ju jobba med lägre temperatur osv.

Någon som vet något mer om dem?


En annan sak som folk nämner när man pratar om att uppdatera det ena och det andra är kontakterna. Man hade väl gärna haft vädertätade, men å andra sidan på Busa gen1 sitter regulatorn inte så utsatt.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Jag var på en utbildning för drygt ett år sedan, och då nämndes att YUASA inte hade gett sig in i den standardiserade formfaktorn för fordonsbatterier när det gäller lithium-tekniken.
Dom var däremot stora på dessa batterier till industriella tillämpningar (UPS, tåg mm).
Så, det är nog troligt att dom fortfarande inte har några sådana batterier i sitt sortiment.
Valet står lite emellan om man ska ta Yuasa AGM från sidan du rekommenderade eller gå in på Thansen's butik här i stan och slippa frakten och prova deras Landport (LP) Litium, alternativt deras AGM men i så fall blir det nog hellre Yuasa.
Screenshot_20240807_082413_Chrome.jpg

Ska inte köra förens i September så ingen panik.

Tänkte skriva något viktigare än mina funderingar men det föll bort 😆
Jag uppdaterar..
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kul att det roar någon i alla fall, men alla mina CTEK har den funktionen.
Och jag får väl tillägga att alla modeller av CTEK som finns att köpa idag har den funktionen....antar jag?
Till exempel MXS 5.0
Nu har jag inte mätt upp att det är exakt 10 dagar, men det är flera dygn i alla fall.
Varsågod, inscannat från databladet:

View attachment 501934
Ja det är skillnad mellan kartan och verkligheten, nedan exempel är från ett Kawasaki som stod i garaget under vintern 2012 och på vilken jag kopplade på en voltmeter och satt och skrev upp spänningen var 15 sekund (eller var det 1 gång/minut. Gissar den stått minst någon månad med Ctek 45 Zafir när jag mätte. Stämmer ju faktiskt med alternativ 3 uppifrån
spänningen får pendla mellan 12,7 - 14,4 Volt. Har man då som jag ett Biltemabatteri som efter 3 månader fortfarande inte gått under 12,9 Volt (SV650S) så blir det ingen underhållsladdning under vintern. Batteriet har ju inte gått ner till 12,7 Volt.
1723231494125.png
För att få en uppfattning av hur Ctek 45 Zafir tar hand om ett urladdat batteri laddades ett batteri ur under 15 minuter till en 55 W strålkastarlampa som drog ca 5 A, dvs ca 1 Ah.
Spänningen mättes med en Easylog 30 ggr/minut.
1723232154579.png

Har testat en annan Ctek laddare, Ctek 3.6 på två hojar, båda med Yuasabatterier.
Det ena Yuasa batteriet köpt från MDS i England. Två år gammalt batteri vid testet. Det tog ca 90 sekunder mellan varje underhållsladdning.
På den andra hojen med troligen 10 år gammalt originalbatteri från Yuasa tog det ca 20 minuter mellan varje underhållsladdning.

Jag har inga invändningar mot att använda Cteks manual men tycker att man kanske ska mäta själv. Inte tro på vad som står skrivet i manualen.
Har du mätt något själv ?.
Det behövs bara en Batteriladdare, ett batteri, voltmeter, penna, papper en klocka och lite av din tid. :)
För övrigt hade min Sprint RS en Biltema Gelbatteri när jag köpte de Sprint RS 2011. Inga problem starta motorn. Detsamma med det några år gamla Biltema Gel jag plockade fram ur frysen när mitt original Yuasa dog hösten 2022. Det startar utan problem GSX1300R. Men jag kör bara hoj sommartid (även om jag kört i snöblandat regn ofivilligt). Så min praktiska erfarenhet är att Biltema gel fungerar som startbatteri på de hojar jag har haft / har Biltema Gel.
 
Last edited:
Nyheter
Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top