Comeback
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 25 Jul 2010
- Ort
- Göteborg
- Hoj
- Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag avstår från bu eller bä.Comeback, vad tror du om de här tjommarna? (Övriga Gurus får självklart svara)
Hittar inte ett enda Youtubeklipp eller vare sig positivt eller negativt omdöme, har bara hittat en frågeställning om dem i nåt Hondaforum. Relativt nya i branschen och ingen försäljning på de vanliga "skitsajterna" utan bara en hemsida vad jag får fram, dock rätt snygg för mina lekmannaögon.
T om svenska kan man välja i menyn
Har skickat ett meddelande till dem via hemsidan.
Technology
To reduce heat generation and establish a longer lifetime, the Ultimate Rectifier distinguishes itself in the following three subjects:ultimaterectifier.com
Det finns den gamla principen för MC-regulator, när batteriet är laddat till ca 14,3 Volt så kortsluter man generatorn med tyristorer till jord.
BRA: Ingen riskerar "elektriska stolen" mellan generatorlindning och chassi.
DÅLIGT: Mycket effekt måste kylas bort i generator och regulator vilket ger höga temperaturer och kort livslängd. Speciellt om man kör med släckt belysning och höga varvtal. Tror finns en HD med kylflänsen/regulatorn placerad lågt framför vevhuset bakom framhjulet.
Bra kylning men utsatt läge !
Exempel
Ett annat alternativ är att bryta strömmen från ACG (=växelströmsgenerator) till batteriet.
Vilket går att ordna genom att inte slå till tyristorerna (tyristorer behöver en startimpuls för varje period)
BRA: Småförluster, ström som inte behövs bryts bort precis som hemma, man bryter strömmen till tex lampan eller spisen när man inte behöver lampan eller spisen. Litet behov av stora tunga kylflänsar med bra luftströmning av friskluft runt kylflänsen.
NACKDEL: Kan man ha ca 70 VAC vid 4000 RPM från generatorlindningarna borde man kunna få 210 VAC vid 12000 RPM. Så höga spänningar med den effekt en MC generator kan ge är dödligt för människor om misstag begås. Isoleringen ger upp. På fel ställe.
Ovan har 6 tyristorer för finreglering. Tre tyristorer tex de tre översta kan ersättas med likriktardioder. Det enklaste är väl och fråga leverantören vilken princip som används är det en regulator av typen Short eller Open ?
Figurerna kommer från
Regulators/Rectifiers | Motorcycle Products | SHINDENGEN ELECTRIC MFG.CO.,LTD
Introductions to Shindengen Regulators/Rectifiers information.
www.shindengen.com