Hjälpstart-Powerbank-Batterier och Laddningsregulatorer, en djungel

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Comeback, vad tror du om de här tjommarna? (Övriga Gurus får självklart svara)
Hittar inte ett enda Youtubeklipp eller vare sig positivt eller negativt omdöme, har bara hittat en frågeställning om dem i nåt Hondaforum. Relativt nya i branschen och ingen försäljning på de vanliga "skitsajterna" utan bara en hemsida vad jag får fram, dock rätt snygg för mina lekmannaögon.
T om svenska kan man välja i menyn 🙏

Har skickat ett meddelande till dem via hemsidan.

Jag avstår från bu eller bä.
Det finns den gamla principen för MC-regulator, när batteriet är laddat till ca 14,3 Volt så kortsluter man generatorn med tyristorer till jord.
BRA: Ingen riskerar "elektriska stolen" mellan generatorlindning och chassi.
DÅLIGT: Mycket effekt måste kylas bort i generator och regulator vilket ger höga temperaturer och kort livslängd. Speciellt om man kör med släckt belysning och höga varvtal. Tror finns en HD med kylflänsen/regulatorn placerad lågt framför vevhuset bakom framhjulet.
Bra kylning men utsatt läge !
Exempel
1723323361155.png
Ett annat alternativ är att bryta strömmen från ACG (=växelströmsgenerator) till batteriet.
Vilket går att ordna genom att inte slå till tyristorerna (tyristorer behöver en startimpuls för varje period)
BRA: Småförluster, ström som inte behövs bryts bort precis som hemma, man bryter strömmen till tex lampan eller spisen när man inte behöver lampan eller spisen. Litet behov av stora tunga kylflänsar med bra luftströmning av friskluft runt kylflänsen.
NACKDEL: Kan man ha ca 70 VAC vid 4000 RPM från generatorlindningarna borde man kunna få 210 VAC vid 12000 RPM. Så höga spänningar med den effekt en MC generator kan ge är dödligt för människor om misstag begås. Isoleringen ger upp. På fel ställe.
1723324112551.png
Ovan har 6 tyristorer för finreglering. Tre tyristorer tex de tre översta kan ersättas med likriktardioder. Det enklaste är väl och fråga leverantören vilken princip som används är det en regulator av typen Short eller Open ?
Figurerna kommer från
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Vad är originalregulatorn jag har för typ då? (Busa gen1)
Är den bättre eller sämre än de bättre eftermarknadsalternativen som stoltserar med ord som "upgrade" osv osv?

Fick svar idag på en Söndag å allt från Ultimate Rectifier i Holland där jag bara enkelt frågade om detta var en "Shunt regulator"

Fick vänligt svar och tack för intresset och fick till svar att det är en Mosfet shunt regulator.
De kompletterade med lite övrigt som:

- 3 Year warranty on all our Ultimate Rectifiers
- Higher maximum charging current of at least 60A
- Very accurate output voltage of 14.2V +- 0.2V (lower than competitors which is better for new battery types)
- Applicable to any 12V battery type
- Overtemperature protection
- Overvoltage protection
- Undervoltage protection


Jag vet fortfarande inte direkt vad jag pratar om eller har energin till fördjupning, utan vill bara veta att jag har en bra laddning och ev bättre än originalet. (Om det nu skulle vara något fel på den)
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag avstår från bu eller bä.
Det finns den gamla principen för MC-regulator, när batteriet är laddat till ca 14,3 Volt så kortsluter man generatorn med tyristorer till jord.
BRA: Ingen riskerar "elektriska stolen" mellan generatorlindning och chassi.
DÅLIGT: Mycket effekt måste kylas bort i generator och regulator vilket ger höga temperaturer och kort livslängd. Speciellt om man kör med släckt belysning och höga varvtal. Tror finns en HD med kylflänsen/regulatorn placerad lågt framför vevhuset bakom framhjulet.
Bra kylning men utsatt läge !
Exempel
View attachment 502253
Ett annat alternativ är att bryta strömmen från ACG (=växelströmsgenerator) till batteriet.
Vilket går att ordna genom att inte slå till tyristorerna (tyristorer behöver en startimpuls för varje period)
BRA: Småförluster, ström som inte behövs bryts bort precis som hemma, man bryter strömmen till tex lampan eller spisen när man inte behöver lampan eller spisen. Litet behov av stora tunga kylflänsar med bra luftströmning av friskluft runt kylflänsen.
NACKDEL: Kan man ha ca 70 VAC vid 4000 RPM från generatorlindningarna borde man kunna få 210 VAC vid 12000 RPM. Så höga spänningar med den effekt en MC generator kan ge är dödligt för människor om misstag begås. Isoleringen ger upp. På fel ställe.
View attachment 502254
Ovan har 6 tyristorer för finreglering. Tre tyristorer tex de tre översta kan ersättas med likriktardioder. Det enklaste är väl och fråga leverantören vilken princip som används är det en regulator av typen Short eller Open ?
Figurerna kommer från

Vad händer med respektive regulor vid fel? Är risken större att man skickar högspänning ut på elsystemet som kan ta död på andra grejer som CDI och tex tillkopplade grejer dom GPS?
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Ja, ja, men "för hög" spänning då.
Det är det Ultimate Rectifier snubbarna förespråkar att deras inte gör väl?
Sen om det är så är en annan femma.

Jag ville maila tlllbaka på några frågor om ovanstående begrepp men känns lite konstigt att använda termer och begrepp när jag inte vet vad jag håller på med så jag frågade bara varför det fanns två artnr på regulatorn till min hoj.

Är nästan lite sugen på att köpa en bara för att testa. Fick nyss lära mig i ett helt annat sammanhang vad MOSFET betyder.

Ingen hatstorm nu tack 😆 men blev inget Yuasa utan ett Landport AGM från Thansen.
De har något band även med Duracell och det vet vi ju alla vad det är, alla har ju en Duracellkanin i sin närvaro : )
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vad händer med respektive regulor vid fel? Är risken större att man skickar högspänning ut på elsystemet som kan ta död på andra grejer som CDI och tex tillkopplade grejer dom GPS?
Vad det gäller den "vanliga" typen SHORT så brukar fel yttra sig i att batteriet inte laddas när man är ute och kör. Så hojen startar hemma (underhållsladdat batteri) men hojen startar inte efter man stannat motorn för att tanka/fika/o.s.v.
Jag gissar detta är det vanliga resultatet med OPEN typen också. Batteriet laddas inte.
Men självklart kan det bli tvärtom, dvs OPEN bryter inte vid 14,3 Volt utan batterispänningen börjar stiga., 15, 16, 17, 18 Volt. Undrar om någon nyfiken har provat ? Ersatt flera 100 kr dyra trasiga regulatorn med enbart en trefaslikriktare ?
 
Last edited:

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Det bästa sättet att spänningreglera en generator, är genom att förändra rotormagnetismen. Tyvärr är det få MC-generatorer som använder den metoden.

Det näst bästa sättet att spänningreglera, är att sätta regulatorn i serie med generator och batteri.

Det sämta sättet att spänningreglera, är att sätta regulatorn parallellt med generatorn (shuntreglering).
Förtydligande:
Det jag kallar serieregulator kallar Shindengen för Open.
Det jag kallar shuntregulator kallar Shindengen för Short.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vad det gäller den "vanliga" typen SHORT så brukar fel yttra sig i att batteriet inte laddas när man är ute och kör med. Så hojen startar hemma (underhållsladdat batteri) men hojen startar inte efter man stannat motorn för att tanka/fika/o.s.v.
Jag gissar detta är det vanliga resultatet med OPEN typen också. Batteriet laddas inte.
Men självklart kan det bli tvärtom, dvs OPEN bryter inte vid 14,3 Volt utan batterispänningen börjar stiga., 15, 16, 17, 18 Volt. Undrar om någon nyfiken har provat ? Ersatt flera 100 kr dyra trasiga regulatorn med enbart en trefaslikriktare ?

Okej, det var detta jag var intresserad av. Jag minns nämligen Lynx snöskotrar på 90-talets börja mitt där laddregulatorn fick sönder och alla lampor small och handtagsvärmarna på smäte på dessa innan man hann reagera, kommer inte ihåg om batteriet också stektes då jag aldrig själv var ut för detta eller hade råd med lyxen som en elstart innebar då jag första gången köpte en ny snöskoter.

Jag tänker mer då man nu har kringutrustning som telefon eller GPS för det är ju inte så kul att bränna upp en dyr GPS för att att laddregulatorn ger upp. Även om det nog är lika tråkigt att försöka springa igång i 650 stånka mitt ute i urskogen där mobiltäckningen saknas för att batteriet inte laddats.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Okej, det var detta jag var intresserad av. Jag minns nämligen Lynx snöskotrar på 90-talets börja mitt där laddregulatorn fick sönder och alla lampor small och handtagsvärmarna på smäte på dessa innan man hann reagera, kommer inte ihåg om batteriet också stektes då jag aldrig själv var ut för detta eller hade råd med lyxen som en elstart innebar då jag första gången köpte en ny snöskoter.

Jag tänker mer då man nu har kringutrustning som telefon eller GPS för det är ju inte så kul att bränna upp en dyr GPS för att att laddregulatorn ger upp. Även om det nog är lika tråkigt att försöka springa igång i 650 stånka mitt ute i urskogen där mobiltäckningen saknas för att batteriet inte laddats.

Mobiladdare skall fixa detta , annars kan man bygga en modul med zenerdiod som skjuter en säkring vid överspänning , typ 30V då mobilladdare tar både 12V o 24 vilket innebär att det är först vid +30v är överspänning.

12V system har driftspänning uppåt 15V och 24V har 29V
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Mobiladdare skall fixa detta , annars kan man bygga en modul med zenerdiod som skjuter en säkring vid överspänning , typ 30V då mobilladdare tar både 12V o 24 vilket innebär att det är först vid +30v är överspänning.

12V system har driftspänning uppåt 15V och 24V har 29V

Jag har funderat på nåt åt det hållet men har aldrig kommit till skott att bygga nåt sånt för det borde nog vara hyfsat enkelt, nån som har nåt schema på hur man ska koppla? Som sagt vore ju inte kul att bränna upp en Montana 700i om man kunde ha byggt nåt simpelt för att skydda den.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Jag har funderat på nåt åt det hållet men har aldrig kommit till skott att bygga nåt sånt för det borde nog vara hyfsat enkelt, nån som har nåt schema på hur man ska koppla? Som sagt vore ju inte kul att bränna upp en Montana 700i om man kunde ha byggt nåt simpelt för att skydda den.

Du sätter en säkring på t.ex 2 amp o en zener med rätt effekt efter , när den skjuter mot jord ryker ju säkringen innan och kopplar loss din finsaker

Sätt gärna ett cmr filter efter för o tvätta strömmen lite om det är skabbström med massa skit
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Du sätter en säkring på t.ex 2 amp o en zener med rätt effekt efter , när den skjuter mot jord ryker ju säkringen innan och kopplar loss din finsaker

Sätt gärna ett cmr filter efter för o tvätta strömmen lite om det är skabbström med massa skit


Då tror jag att jag är med, zenerdioden mellan plus och jord och om överspänning sker kortsluter zenerdioden kretsen och säkringen innan dioden går och kretsen bryts.

Ett filter skulle nog inte skada i många fall på tror att det är fulström som ibland gör att bredbandslamdan varnar för underspänning trots att voltmätaren ligger på dryga 14V.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har funderat på nåt åt det hållet men har aldrig kommit till skott att bygga nåt sånt för det borde nog vara hyfsat enkelt, nån som har nåt schema på hur man ska koppla? Som sagt vore ju inte kul att bränna upp en Montana 700i om man kunde ha byggt nåt simpelt för att skydda den.
Är du orolig för överspänning så kan du använda en
Jag gissar Montana 700i klarar sig med 12 Volt, Lätt ställa in. Dom levereras med ca 5 Volt inställd utspänning. Vrid justerskruven medurs till du får 12 Volt. Minsta spänningsfall är 0,7 Volt så har du 12,7 Volt från batteriet så ger den 12 Volt ut. Ger batteriet bara 12 Volt så blir det 11,3 Volt ut. och ger batteriet mer än 12,7 Volt så får du 12,0 Volt ut. Upp till 35 Volt in som är maxspänning. Men innan dess har du nog märkt andra problem gissar jag.
PS Har köpt 2 st. En är monterad i en gammal dumladdare som försetts med 2 x 3600 uF kondensatorer för stabilt ca 17 Volt DC följt av en Luxorparts Variabel spänningsregulator Switchad inställd på ca 13,8 Volt. Duger för att underhålla de flesta batterier. Den andra ska in i ett "Projekt" med "10 W" solceller för underhållsladdning. Dom ger max ca 22 Volt ut så spänningsregulatorn ska inställd på ca 14,5 Volt för skydda mot överspänning. 14,5 Volt för det måste var en diod med stänningsfall på ca 0,7 Volt på utgången för blir det mörkt så går det ca 15 mA baklänges från batteriet utan diod. (Jag borde satt en diod på utgången av den "förbättrade" dumladdaren också så batteriet inte töms vid 230VAC strömavbrott. :rodnar ). DS
1723440117052.png
 
Last edited:

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Så, efter att ha skrivit i den här tråden så dog såklart min hoj i Norrköping i helgen med dålig spänning. Oklart iofs om det är stator, regulator (avd. Honda stoppar in en regulator som kostar ett par spänn mindre....) eller batteri. Jag tror personligen inte att det var batteriet som krånglade eftersom hojen var igång så min känsla är att något i laddningen var kass, sen om det var stator, regulator eller någon dålig jord eller annat kan jag inte säga, och hojen står i Norrköping efter bärgning.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Är du orolig för överspänning så kan du använda en
Jag gissar Montana 700i klarar sig med 12 Volt, Lätt ställa in. Dom levereras med ca 5 Volt inställd utspänning. Vrid justerskruven medurs till du får 12 Volt. Minsta spänningsfall är 0,7 Volt så har du 12,7 Volt från batteriet så ger den 12 Volt ut. Ger batteriet bara 12 Volt så blir det 11,3 Volt ut. och ger batteriet mer än 12,7 Volt så får du 12,0 Volt ut. Upp till 35 Volt in som är maxspänning. Men innan dess har du nog märkt andra problem gissar jag.
PS Har köpt 2 st. En är monterad i en gammal dumladdare som försetts med 2 x 3600 uF kondensatorer för stabilt ca 17 Volt DC följt av en Luxorparts Variabel spänningsregulator Switchad inställd på ca 13,8 Volt. Duger för att underhålla de flesta batterier. Den andra ska in i ett "Projekt" med "10 W" solceller för underhållsladdning. Dom ger max ca 22 Volt ut så spänningsregulatorn ska inställd på ca 14,5 Volt för skydda mot överspänning. 14,5 Volt för det måste var en diod med stänningsfall på ca 0,7 Volt på utgången för blir det mörkt så går det ca 15 mA baklänges från batteriet utan diod. (Jag borde satt en diod på utgången av den "förbättrade" dumladdaren också så batteriet inte töms vid 230VAC strömavbrott. :rodnar ). DS
View attachment 502287
Tack för tipset, ska kolla kolla in den. Nu spårar det ur men borde inte en sån där regulator tillsammans med en likriktarbrygga och ett litet billigt batteri funka dom strömförsörjning till GPS på tex gamla skotern som bara har AC system för lyse och handtagsvärmare.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Så, efter att ha skrivit i den här tråden så dog såklart min hoj i Norrköping i helgen med dålig spänning. Oklart iofs om det är stator, regulator (avd. Honda stoppar in en regulator som kostar ett par spänn mindre....) eller batteri. Jag tror personligen inte att det var batteriet som krånglade eftersom hojen var igång så min känsla är att något i laddningen var kass, sen om det var stator, regulator eller någon dålig jord eller annat kan jag inte säga, och hojen står i Norrköping efter bärgning.
Startade hojen hemma var batteriet OK några timmar innan det var dött. Så snabbt dör inte batterier. Utan det är dålig laddning som jag ser det. Och dina startförsök kanske också knäckte batteriet.
Trist. Kan bara beklaga.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tack för tipset, ska kolla kolla in den. Nu spårar det ur men borde inte en sån där regulator tillsammans med en likriktarbrygga och ett litet billigt batteri funka dom strömförsörjning till GPS på tex gamla skotern som bara har AC system för lyse och handtagsvärmare.
Det borde funka men jag tror du behöver en elektrolytkondensator efter likriktarbryggan för ge mer stabil likspänningen. Typ
Och ska du ha batteriet efter spänningsregulatorn, glöm inte en diod som hindrar batteriet laddas ur via spänningsregulatorn när motorn stannar.
Laddning av mitt nya "Yuasa" med 13,8 Volt "Dumladdaren" 0,2 Volt spänningsfall i Amperemeter ger 13,6 Volt över batteriet vid 45,8 mA laddström.
1723490296931.png
Så drar jag ur 230 Volt kontakten och då ser det ut så här strax efteråt ! Batterispänningen sjunker, helt normalt. :) Men det går - (minus) 14,6 mA genom Amperemetern, dvs batteriet töms med 14,6 mA genom spänningsregulatorn när det inte finns någon spänning före regulatorn. Det behövs en diod efter spänningsregulatorns utgång för att hindra detta.
1723490487477.png
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det borde funka men jag tror du behöver en elektrolytkondensator efter likriktarbryggan för ge mer stabil likspänningen. Typ

Kan säkert vara så att man behöver det då batteriet hamnar efter spänningsregleringen.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top