Hjälpstart-Powerbank-Batterier och Laddningsregulatorer, en djungel

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Startade hojen hemma var batteriet OK några timmar innan det var dött. Så snabbt dör inte batterier. Utan det är dålig laddning som jag ser det. Och dina startförsök kanske också knäckte batteriet.
Trist. Kan bara beklaga.

Så betedde sig min GSX då laddningen strulade pga nåt fel i kablaget mellan stator ovv laddregulatorn.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Hittade ytterligare lite material på hayabusa.org som jag försöker få att gå ihop med det jag läser här. Långt inlägg #16


Kallas alltså original laddningsregulator för "thyristor regulator"? Använder den en äldre teknik då eller bara annorlunda?

Men är inte t ex en "Mosfet shunt/short bättre då än originalet? Antar det råder mycket delade meningar i detta och det gör det inte lättare att förstå.
 

Embargo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Feb 2014
Ort
Malmö
Hoj
Flertal gamla häckar
Det spelar ingen större roll för slutresultatet vilka komponenter man bygger en laddningsregulator av så länge den är vettigt byggd.

Shunt är stenålder i sammanhanget och genererar värme (och slitage pga värme och effektförlust (som knappast spelar roll för en 200 hästars mc)).

Men i praktiken fungerar det bra det också.

Vad som inte fungerar är att köra runt med trasiga prylar.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hittade ytterligare lite material på hayabusa.org som jag försöker få att gå ihop med det jag läser här. Långt inlägg #16


Kallas alltså original laddningsregulator för "thyristor regulator"? Använder den en äldre teknik då eller bara annorlunda?

Men är inte t ex en "Mosfet shunt/short bättre då än originalet? Antar det råder mycket delade meningar i detta och det gör det inte lättare att förstå.
Den regulator jag gjorde till SV650S var med den äldre tekniken dvs 2 "triacs" = dubbelriktade tyristorer i serie med 2 av 3 generator ledningar. Följt av 3-faslikriktare. Funkade utmätkt med två Triacs och två 1-fas likriktare (kopplade som 3-fas, billigare än en 3-fas) ) monterat på en stor kylfläns som fick plats under plasten mellan sadlarna på SV650S. Kylflänsen blev aldrig varm, dvs den kändes inte varm när jag tog på den. Den stora fördelen med att använda Triacs till OPEN är att en Triac / Tyristorer alltid bryter när strömmen är NOLL, Dvs det blir inga inducerade spänningar som måste tas om hand med tex dioder och andra knep för att undvika att nått går sönder. Eftersom jag hade triac i serie med två likriktardioder blir spänningsfallet ca 3x 0,8Volt=2,4 Volt Vid 10A (10 x 14,2Volt=142W uteffekt) blir förlusten 10x2,4Volt=24W. Kylflänsen blev trots det inte märkbart varm. Genom att baka in OPEN i likriktningen blir spänningsfallet med Tyristorer 2x0,8V=1,6V Förlusten vid 10A blir ca 10A x 1,6V =16 W. Man tjänar alltså 8 W på sköta både likriktning och OPEN med de lösningar som fanns hos Shindengen.
I det långa inlägget ovan från USA talades om fördelarna med Mosfet. Ger mindre förluster än Tyristorer. Innebär att man kan spara in högst 16 W förluster med Mosfet, se ovan. Eftersom den stora kostnaden idag lätt är kylflänsen har detta betydelse vid serieproduktion. Men för den som vill göra nått själv är det likgiltigt jämfört med den fördelen Tyristorer och Triacar har att genom att alltid bryta vid NOLL ström ta bort problemet med inducerade spänningar från Generatorlindningarna. Men vet du hur man löser problemet med Inducerade spänningar och hur man styr Mosfet är det ju bara köra på.
Det visste jag inte 2010 när jag byggde en OPEN regulator till SV650S med 2st Triacar+3-faslikriktare.
Och jag vet inte heller idag.
 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Varför vill du köpa en Short-regulator? Är plånboken så tunn?
Nej, då hade jag letat bland de riktigt billiga kinakopiorna för 400-500 kronor.
Vissa är rent skräp och vissa fungerar ett tag enl av vad man har hört.

Vad ska man kika efter då? Länk?

Men jag börjar med att bara byta ut batteriet som steg 1 som vi kom fram till långt tillbaka i tråden. Åka ut, kolla spänningen, ha min Noco booster med mig ifall den inte startar efter en stunds körning.

En annan detalj som tillkommit är att en av mina multimetrar, båda från Biltema (den ena är ett par år men de är likadana) visar 0,8 volt mindre än den andra. Troligen visar den nya rätt. Mätte på bilens 8 år gamla batteri (Biltema även det) 😆 idag, den visade 12.5V med avstängd motor, men endast 11.7 volt med den äldre multimetern. Av erfarenhet så brukar man få startproblem på både hojen och bilen om man har mindre än 12V.
 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Någon som har tips på enklare multimeter av märke som visar rätt 😭 men inte kostar skjortan? Men inte heller den billigaste dyngan.

Så man får ytterligare ett riktmärke, så kan man slänga/stoppa undan den som visar fel.
 
Last edited:

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
VFR-folket svär generellt vid Roadstercycles.com och shindingne 875 (eller något liknande) när man skall byta regulatorn på hojen. Den skall enligt uppgift minska risken för statorhaveri
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Startade hojen hemma var batteriet OK några timmar innan det var dött. Så snabbt dör inte batterier. Utan det är dålig laddning som jag ser det. Och dina startförsök kanske också knäckte batteriet.
Trist. Kan bara beklaga.
Hojen hade startat snällt hela helgen. Var på vifferträff i Skåne så jag hade kört den tre dagar. Från fredag morgon till söndag runt 14. Hade inte hickat en enda gång så jag är ju av samma åsikt.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Någon som har tips på enklare multimeter av märke som visar rätt 😭 men inte kostar skjortan? Men inte heller den billigaste dyngan.

Så man får ytterligare ett riktmärke, så kan man slänga/stoppa undan den som visar fel.
Jag kan varmt rekommendera ett som kallas "ET826", och är någonting som kommer från Kina, med lågt pris.
Men jäklar vad bra det är!
Jag har provat många mätningar, spänning och ström, både lik och växel, samt haft ett Fluke som referens.
Kan säga att det är i princip helt identiskt med FLUKE när det gäller mätkvalitet, kan till exempel skilja några hundradelar av en volt, och det duger för oss flesta.
Riktigt fint med oscilloskopfunktionen.
Så, sök på eBay efter "ET826" så hittar du det.

ET826.png
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Jag kan varmt rekommendera ett som kallas "ET826", och är någonting som kommer från Kina, med lågt pris.
Men jäklar vad bra det är!
Jag har provat många mätningar, spänning och ström, både lik och växel, samt haft ett Fluke som referens.
Kan säga att det är i princip helt identiskt med FLUKE när det gäller mätkvalitet, kan till exempel skilja några hundradelar av en volt, och det duger för oss flesta.
Riktigt fint med oscilloskopfunktionen.
Så, sök på eBay efter "ET826" så hittar du det.

View attachment 502316
Bud lagt, 60 AUD

Inväntar svar : )
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag kan varmt rekommendera ett som kallas "ET826", och är någonting som kommer från Kina, med lågt pris.
Men jäklar vad bra det är!
Jag har provat många mätningar, spänning och ström, både lik och växel, samt haft ett Fluke som referens.
Kan säga att det är i princip helt identiskt med FLUKE när det gäller mätkvalitet, kan till exempel skilja några hundradelar av en volt, och det duger för oss flesta.
Riktigt fint med oscilloskopfunktionen.
Så, sök på eBay efter "ET826" så hittar du det.

View attachment 502316
Intressant, brukar ta Aliexpress för Aliexpress fixar med tull och moms så allt betalt.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Bortsett från kontakterna, visst ska man väl kunna köra med en Hayabusa gen 2 regulator också? Från 2014 till 2020 ska vara en Mosfet sägs det, men har inte fått det bekräftat.

Hittade en beggad från en vurpad 2019 gen 2 på Ebay för runt 1000kr inkl avgifter.
2 bilder från MOTORCYCLE GUYS (66030).
Shindengen logon och nummer syns tydligt.
Kan det vara något?
32800-10G40 oem nr.

Screenshot_20240814_105806_eBay.jpg

.Screenshot_20240814_105826_eBay.jpg

Om man sätter dit en sådan, var hittar man en sån där stor 6-polig kontakt som passar med mitt elsystem på Gen 1? Den är ju inte vädertätad men det funkar ju normalt på Gen 1.
Bild från: www.ultimaterectifier.com
Screenshot_20240814_154736_Chrome.jpg
 
Last edited:

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
VFR-folket svär generellt vid Roadstercycles.com och shindingne 875 (eller något liknande) när man skall byta regulatorn på hojen. Den skall enligt uppgift minska risken för statorhaveri
En Serie/Open-regulator belastar statorn mycket mindre än vad en Shunt/Short-regulator gör.

De Shindengen-regulatorer som många gillar är:
SH775BA (Polaris 4012941) Open 35A 10 krpm och
SH847AA (Suzuki 32800-31J00) Open 50A 15 krpm
Prisskillnaden mellan de två är liten. Anledningen till att inte alla väljer SH847AA är att den är större än det som normalt sitter där (man behöver modifiera infästningen).
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Bortsett från kontakterna, visst ska man väl kunna köra med en Hayabusa gen 2 regulator också? Från 2014 till 2020 ska vara en Mosfet sägs det.

Hittade en beggad från en vurpad 2019 gen 2 för runt 1000kr inkl avgifter.
Shindengen logon och nummer syns tydligt.
Kan det vara något?
32800-10G40 oem nr.

View attachment 502361

.View attachment 502360

Om man sätter dit en sådan, var hittar man en sån där stor 6-polig kontakt som passar med mitt elsystem på Gen 1? Den är ju inte vädertätad men det funkar ju normalt på Gen 1.
Bild från Ultimate Rectifier
View attachment 502371
Jag har fått ny laddningsregulator till min GSX1300R -08 kanske var det 2018 det var återkallese på laddningsregulator. Laddningsregulatorn sitter på en riktigt rejäl kylfläns monterad under svingen. Framför bakhjulet.
När jag ser på den här saknar jag kylflänsen
funderar över om den blanka ytan ska sitta direkt mot kylflänsen
eller med "isolering" emellan kylflänsen och själva laddningsregulatorn.

1723665409052.png
 

Bifogat

  • 1723665614386.png
    1723665614386.png
    39.1 KB · Visningar: 7

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Jag har fått ny laddningsregulator till min GSX1300R -08 kanske var det 2018 det var återkallese på laddningsregulator. Laddningsregulatorn sitter på en riktigt rejäl kylfläns monterad under svingen. Framför bakhjulet.
När jag ser på den här saknar jag kylflänsen
funderar över om den blanka ytan ska sitta direkt mot kylflänsen
eller med "isolering" emellan kylflänsen och själva laddningsregulatorn.

View attachment 502400
Ok, men var det inte 2008-2013 modellerna som de hade recalls på? Eller pågick eländet längre?? Kikade på bilder och det är andra kontaktstycken på de äldre också.

Att de sitter på en kylfläns ska väl inte vara så noga om de uppdaterade till Mosfet 2014 som jag förstår? Men hittar inget konkret att så var fallet, bara någon som påstod att de är Mosfet's.

Såg även någon som tagit en regulator från Kawa ZX10R av 2004/2005 års model, konverterat kontakterna (påstådd mosfet) och satt på sin Busa gen 1 bak under plasten. Så tänker man så, så borde ju Suzuki ha det från 2014 åtminstone...
Länk: https://www.hayabusa.org/forum/threads/rectifier-swap.145585/

Screenshot_20240815_002912_eBay.jpgScreenshot_20240815_005617_eBay.jpg
2014-2020 kontakter. 2 Bilder från Ebay, annons från: MOTORCYCLE GUYS (66030).

Screenshot_20240815_002447_Chrome.jpg
2008-2013 kontakter. Och ingen plåt på baksidan.
 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
En Serie/Open-regulator belastar statorn mycket mindre än vad en Shunt/Short-regulator gör.

De Shindengen-regulatorer som många gillar är:
SH775BA (Polaris 4012941) Open 35A 10 krpm och
SH847AA (Suzuki 32800-31J00) Open 50A 15 krpm
Prisskillnaden mellan de två är liten. Anledningen till att inte alla väljer SH847AA är att den är större än det som normalt sitter där (man behöver modifiera infästningen).
Vad tror du om 2014-2022 regulatorn på Busa Gen 2, är det en Mosfet serie/open?
Den heter: 32800-10G40
Jag har fått ny laddningsregulator till min GSX1300R -08 kanske var det 2018 det var återkallese på

Frågan är, fick du en bättre regulator eller bytte Suzuki bara ut den? Tänker om du sett ifall de då bytt ut kontaktstyckena också?
 
Nyheter
Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top