Hjälpstart-Powerbank-Batterier och Laddningsregulatorer, en djungel

Vad jag förstått fick jag en bättre regulator som inte skulle gå sönder lika lätt som den tidigare,
För problemet var att när laddningen upphörde(?) pga fel på den tidigare regulatorn så sågs det som en säkerhetsrisk (i USA?). Utseende mässigt ingen skillnad mot den tidigare regulatorn.
Det jag reflekterade över var antalet anslutna sladdar. Det var 6 eller 7 sladdar från regulatorn
Kanske sågs som en säkerhetsrisk pga av de enorma @€%@ avstånd de har i ökendelstaterna 😆

Det där med dubbla sladdar såg jag på någon annan regulator, så det är väl helt enkelt bara dubbla sladdar/kablar. Men jag ska inte uttala mig egentligen.

Skummade av texten i recallen nu och med Busan så gällde det 2008-2012. Hur det är med 2013 vette sjutton.

Men ÄR det en helt annan regulator från 2014-2020? Den deckarnöten kvarstår...
 
Menar du den som du har på din hoj nu eller 2014-2020 regulatorn jag frågade om?
Jag menar den regulator jag har på min hoj nu efter recallen som kanske var 2018. Jag ser förövrigt ingen skillnad på den som satt förut (originalet från 2007) och den jag fick installerat ca 2018 vid recallen. Liten grej på stor kylfläns.
 
Jag menar den regulator jag har på min hoj nu efter recallen som kanske var 2018. Jag ser förövrigt ingen skillnad på den som satt förut (originalet från 2007) och den jag fick installerat ca 2018 vid recallen. Liten grej på stor kylfläns.
Bra poäng gällande storleken förresten. Det har jag inte tänkt på. Jag reserverar mig för felaktiga påståenden, men det är inte så att det är därför de förkommande Mosfet serie/open har kontakterna direkt på enheten? De ser ju mer slimmade ut som tex den i den här tråden.

 
Bra poäng gällande storleken förresten. Det har jag inte tänkt på. Jag reserverar mig för felaktiga påståenden, men det är inte så att det är därför de förkommande Mosfet serie/open har kontakterna direkt på enheten? De ser ju mer slimmade ut som tex den i den här tråden.

Den där regulatorn ser ut (för mig i alla fall) att sitta under plasten på sidan av och under sadlarna som original på SV650S.
På min Busa 2008 sitter den under svingen framför bakhjulet.
 
Den där regulatorn ser ut (för mig i alla fall) att sitta under plasten på sidan av och under sadlarna som original på SV650S.
På min Busa 2008 sitter den under svingen framför bakhjulet.
Jo, jag vet att gen 2 har den under svingen. Men det är väl för att det inte är en Mosfet? (Åtminstone inte till en början)

Med mosfet's och serie/open spelar det väl mindre roll var den är placerad eftersom den blir inte alls lika varm? Är det inte därför den ofta sitter märkligt nog framtill nära motorn på många nyare hojar? Typ GSXR 750/1000 osv

Eller är jag helt ute och cyklar?
 
Jo, jag vet att gen 2 har den under svingen. Men det är väl för att det inte är en Mosfet? (Åtminstone inte till en början)

Med mosfet's och serie/open spelar det väl mindre roll var den är placerad eftersom den blir inte alls lika varm? Är det inte därför den ofta sitter märkligt nog framtill nära motorn på många nyare hojar? Typ GSXR 750/1000 osv

Eller är jag helt ute och cyklar?
Serie/OPEN blir ju inte alls lika varma.
På min SV650S med min hembyggda Serie/OPEN
kände jag ingen värme alls när jag kände på kylflänsen under sadeln med fingret.
1723723077608.png
 
Kan säkert vara så att man behöver det då batteriet hamnar efter spänningsregleringen.

Finns scottydioder som kan användas som backventil , 0.3V i stället för 0.7.

Väldig skillnad om ni har blybatteri bakom som vill ha minst 14V för att laddas , i ett system med 14.4 så får man iaf lite laddning - med vanlig diod så är det typ plusminus noll dvs underhållsladdning.

Inget i stora drag
 
Jag har inte alls hängt med i tråden, men är man på jakt efter en regulator så är ett tips att kolla på skroten. Till min VFR köpte jag en FH020AA som suttit på en snöskoter.
 
Jag har inte alls hängt med i tråden, men är man på jakt efter en regulator så är ett tips att kolla på skroten. Till min VFR köpte jag en FH020AA som suttit på en snöskoter.
Utmärkt! Varför glutta runt på Ebay eller liknande när de lokala bilskrotarna har att köpa över disk samma dag.
 
Jag har inte alls hängt med i tråden, men är man på jakt efter en regulator så är ett tips att kolla på skroten. Till min VFR köpte jag en FH020AA som suttit på en snöskoter.
Jag har inte heller hängt med fast det är min tråd från början. Inget att skämmas över 🤣

Shunt, short, open, mosfet, fan och hans moster. Det mesta verkar oftast fungera ändå som det skrevs tidigare.
 
Jag har inte heller hängt med fast det är min tråd från början. Inget att skämmas över 🤣

Shunt, short, open, mosfet, fan och hans moster. Det mesta verkar oftast fungera ändå som det skrevs tidigare.
...förutom den som sitter i VFR800 2002-2013 för den verkar vara klappkass.
 
Den som sitter i VFR 800 98-01 är inte mycket bättre, därför bytte jag till en FH020AA. Nu har den suttit där i 5 år och fungerar perfekt :)en FH020AA en Mosfet shunt?
Lite repetition:
1. Är den populära FH020AA en Mosfet regulator men likt förbannat en shunt?

2. Finns det ingen serie/open Mosfet?

3.Att dessa två som iceice nämnde är Shindengen vet jag, men är de Mosfetregulatorer?
SH775BA (Polaris 4012941) Open 35A 10 krpm och
SH847AA (Suzuki 32800-31J00) Open 50A 15 krpm

4. Vad ska tycker Gurusarna jag ska ha i Busan om jag behöver byta ut min?
 
Last edited:
Lite repetition: Den populära FH020AA är en Mosfet regulator men likt förbannat en shunt?

Finns det ingen serie/open Mosfet?
Ingen aning. Jag valde FH020AA efter vad jag har läst på VFR forum, den är som sagt mycket populär och för mig fungerar den perfekt. Jag tror/har för mig att den är överdimensionerad för vilka effekter som VFR statorn ger och därför lever ett behagligare liv. På VFR Gen 5 siter regulatorn monterad under sadeln (väldigt korkat sett till kylning), så jag monterade min på en 4mm aluminium skiva med kylpasta (som man har till datorns CPU) i mellan för att förbättra kylningen på regulatorn. Den lilla "fenan" nedåt på aluminiumskivan går ner i en luftkanal som förhoppningsvis hjälper till. 20190717_010616.jpg
 
Ingen aning. Jag valde FH020AA efter vad jag har läst på VFR forum, den är som sagt mycket populär och för mig fungerar den perfekt. Jag tror/har för mig att den är överdimensionerad för vilka effekter som VFR statorn ger och därför lever ett behagligare liv. På VFR Gen 5 siter regulatorn monterad under sadeln (väldigt korkat sett till kylning), så jag monterade min på en 4mm aluminium skiva med kylpasta (som man har till datorns CPU) i mellan för att förbättra kylningen på regulatorn. Den lilla "fenan" nedåt på aluminiumskivan går ner i en luftkanal som förhoppningsvis hjälper till. View attachment 502503
Ok. Ser ut som en snygg installation med krymslang osv. Det där med kylpasta har jag också tänkt på, fast jag är helt vilse i detta.
Minns man hade det på processorn på speldatorn man satte ihop i ungdomen.

Behövde du byta ut kontakterna till samma sort som regulatorn eller satt de original? Om inte, var får man tag på dem?
 
Nyheter
BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Back
Top