hannuse
När resan är målet
Det är helt rätt.Nej det som jag invänder mot är att Biltemas batterier tydligen håller så hög spänning att ctek inte underhållsladdar dem och så dör de, fortfarande med hög spänning.
Så gör inte ett blybaserat batteri vid vinterförvaring.
Ett kvalitetsbatteri av valfri tillverkare innehåller en viss typ av material, som i kombination med den kemiska processen skapar förutsägbar spänning per cell, och mellan polerna.
När man säger "Biltema GEL" så tror jag egentligen att man avser deras AGM-batteri (GEL tekniken är inte så bra som startbatteri).
AGM-tekniken (Absorbed Glass Mat) har en olägenhet och det är att syramängden är begränsad.
All syra måste sugas upp i separatorpapperet (ungefär som en disktrasa) och när den lilla syramängden är omvandlad till blysulfat så är "energilagret" slut.
För att hantera detta problem har AGM-batterier ofta lite högre syravikt.
Det medför att ett AGM-batteri kan och ofta bör laddas vid en lite högre spänning, men vi pratar om typ 0,2V, så det är ingen jätteskilnad.
Exakt vad Biltemas leverantör av vissa batterier har gjort vad avser den interna konstruktionen vet jag inte, men ett antagande är att man har gjort kompenseringar av blymängden (bly är kostsamt) för att tillverka ett batteri så billigt som möjligt, och även kanske kompensera för en mindre mängd syra/vätska.
Och detta har gjort att vilospänningen avviker markant på dessa batterier i jämförelse med ett kvalitetsbatteri.
Om detta skulle vara en fördelaktig väg att gå, då tänker jag mig att de ledande batteritillverkarna i världen (läs alla) skulle erbjuda den teknologin.
Jag har mycket svårt att se att Biltemas leverantör skulle vara världsledande när det gäller batteriteknologi.
Men onekligen så är det ett intressant fenomen, och det förtydligar också att "cash is king", affärskonceptet fungerar bevisligen.