Hjälpstart-Powerbank-Batterier och Laddningsregulatorer, en djungel

Embargo

Medlem
Gick med
27 Feb 2014
Ort
Malmö
Hoj
Flertal gamla häckar
Menar ni på fullt allvar att Biltema säljer blybatterier som inte är blybaserade? Verkligen?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Alla CTEK har väl den funktionen sedan länge, att hålla 13,6V i 10 dagar, så det är inte modellspecifikt.
Men jag har också förståelse för att man inte tillverkar sin batteriladdare utifrån specifikationer från Biltema, eller Quiwingkvingiongiog.
Men om batteriet inte går under 12,9V, då kommer inte en modern, smart laddare förstå att den ska agera.
Så, man kan ifrågasätta vem som har fel…
Jag kan bara skratta åt ovanstående, Alla
Dom Ctek jag loggat på bland annat Ctek Zafir 45 jobbar vid underhållsladdning mellan ca 12,85 Volt och ca 14,3 Volt. Något hålla spänningen vid 13,6 Volt har jag inte sett röken av.
Kan du säga en Ctek modell som håller spänningen vid 13,6 Volt i 10 dagar ?
Förklara varför den bara gör det i 10 dagar ?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag kan bara skratta åt ovanstående, Alla
Dom Ctek jag loggat på bland annat Ctek Zafir 45 jobbar vid underhållsladdning mellan ca 12,85 Volt och ca 14,3 Volt. Något hålla spänningen vid 13,6 Volt har jag inte sett röken av.
Kan du säga en Ctek modell som håller spänningen vid 13,6 Volt i 10 dagar ?
Förklara varför den bara gör det i 10 dagar ?
Kul att det roar någon i alla fall, men alla mina CTEK har den funktionen.
Och jag får väl tillägga att alla modeller av CTEK som finns att köpa idag har den funktionen....antar jag?
Till exempel MXS 5.0
Nu har jag inte mätt upp att det är exakt 10 dagar, men det är flera dygn i alla fall.
Varsågod, inscannat från databladet:

CTEK.png
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Min smarta powerbank/starthjälp har slutat fungera. Jag har redan smart batteriladdare till Lithium/Lipo och tänker att man lika gärna kan köpa ett 14,8 volts lithiumbatteri som man kopplar (med avsäkrade kompakta startkablar) direkt till batteriet. Mycket mindre elektronik som kan sluta fungera, mycket billigare, samt tar mycket mindre plats. Tänker jag fel eller funka bra?
Ingen som har några argument för varför man ska köpa en onödigt(?) stor dyr starthjälp med massa onödig(?) elektronik som kan vibrera sönder, när man borde kunna köpa endast ett lithium batteri att koppla på 12v batteriet om man behöver starthjälp? Den enda anledningen jag kan se är om man har behov för att ha kunna ladda telefon eller liknande, själv laddar jag oftast när jag kör eller har tillgång till 230v.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Ingen som har några argument för varför man ska köpa en onödigt(?) stor dyr starthjälp med massa onödig(?) elektronik som kan vibrera sönder, när man borde kunna köpa endast ett lithium batteri att koppla på 12v batteriet om man behöver starthjälp? Den enda anledningen jag kan se är om man har behov för att ha kunna ladda telefon eller liknande, själv laddar jag oftast när jag kör eller har tillgång till 230v.
Jag tycker helt tvärtom där faktiskt.
En startbooster av ett kvalitetsmärke kostar en tusenlapp, och då är den klar och anpassad för att göra det den ska, på ett säkert sätt.
Jag ser ingen anledning att köpa ett fordonsbatteri, som jag sedan ska anpassa för att få det att fungera, men även med säkerhetsaspekten inräknad.
Den är dessutom inte större än ett fordonsbatteri, tvärtom smidigare i sitt format.
Och vad gäller elektroniken så ser jag ingen fara med det, hojen innehåller troligen långt mer avancerad teknik, och utsätts mycket tuffare.
Jag har inte haft några problem med mina två startboostrar, och den äldsta är från 2016, och är med sommar som vinter.
Så, mitt argument landar mer i "Varför ska man inte köpa en startbooster" :va
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag köpte en startbooster till bilen som har ett gammalt batteri men som bara körs 2-3 gånger i månaden. Från inköp till första test hann det gå några månader. Den funkade inte på bilen. Trots fulladdad booster. Testade på bägge hojarna flera gånger. Funkade inte. En grannes bil som han kört laddaren på en timme. Funkade inte heller.
Jag kunde ladda min iPhone 6 många gånger men inte min iPhone 12.
Nu säljer Biltema några nyare varianter. Jag skulle inte rekommendera någon av dessa heller.
Att spara kvittot är ett ekonomitips i sammanhanget. Att minnas datum och belopp (kolla på kontot) hjälper då de kan få fram kvittot i kassan på kundtjänst.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag skulle inte heller rekommendera någon att köpa saker som alltid måste fungera....på Biltema.
Jag köper personligen inte fordonsbatterier där, och skulle än mindre köpa en startbooster - en sak som ska vara backup när det skiter sig.
Vet inte om det var där du hade köpt din startbooster, men jag har köpt Noco, och den verkar alltid fungera.
Nu har jag i och för sig bara två själv, men flera i min beklantskapskrets har också dessa, och alla har levererat när det har behövts, så jag är i alla fall försiktigt positiv till produkten.
Startade en V70 diesel i 10 minusgrader med min, då blev jag faktiskt lite imponerad.

Noco.png
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Menar ni på fullt allvar att Biltema säljer blybatterier som inte är blybaserade? Verkligen?
Det vi säger är att Biltemas gelbatterier och CTEK är en dålig kombination.
Se'n om det är Biltemas eller CTEKs fel, där är vi oense.
 

Embargo

Medlem
Gick med
27 Feb 2014
Ort
Malmö
Hoj
Flertal gamla häckar
Det vi säger är att Biltemas gelbatterier och CTEK är en dålig kombination.
Se'n om det är Biltemas eller CTEKs fel, där är vi oense.
Nej det som jag invänder mot är att Biltemas batterier tydligen håller så hög spänning att ctek inte underhållsladdar dem och så dör de, fortfarande med hög spänning.

Så gör inte ett blybaserat batteri vid vinterförvaring.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Nej det som jag invänder mot är att Biltemas batterier tydligen håller så hög spänning att ctek inte underhållsladdar dem och så dör de, fortfarande med hög spänning.

Så gör inte ett blybaserat batteri vid vinterförvaring.
Den första meningen håller jag med om.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Jag tycker helt tvärtom där faktiskt.
En startbooster av ett kvalitetsmärke kostar en tusenlapp, och då är den klar och anpassad för att göra det den ska, på ett säkert sätt.
Jag ser ingen anledning att köpa ett fordonsbatteri, som jag sedan ska anpassa för att få det att fungera, men även med säkerhetsaspekten inräknad.
Den är dessutom inte större än ett fordonsbatteri, tvärtom smidigare i sitt format.
Och vad gäller elektroniken så ser jag ingen fara med det, hojen innehåller troligen långt mer avancerad teknik, och utsätts mycket tuffare.
Jag har inte haft några problem med mina två startboostrar, och den äldsta är från 2016, och är med sommar som vinter.
Så, mitt argument landar mer i "Varför ska man inte köpa en startbooster" :va
Min idé är inte att köpa ett fordonsbatteri men ett litet 14,8v Lithium/Lipo batteri av samma typ som sitter i startboostern, batteriet har man i en batteripåse, då blir det ca 1/4 del av storleken till boostern. Det hade varit en stor fördel när det kommer till MC med begränsad plats till packning, tänker jag. Jag är inte rädd för att koppla fel och tänker att lagringsladdning på batteriet borde hålla till start av MC, så om det inte är andra säkerhetsaspekter så ser jag inte varför det skulle vara en sämre lösning med bara ett batteri? Kostar ca 300-500,- på Ali och man slipper som sagt mer elektronik som kan gå fel. Jag kör en gammal DR650 så inte så mycket avancerad elektronik i övrigt.

Verkar fungera bra enligt Youtube och diverse forum
S467e7f683bda46b38bb60ed48c97dfb5j.jpg
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Jag skulle inte heller rekommendera någon att köpa saker som alltid måste fungera....på Biltema.
Jag köper personligen inte fordonsbatterier där, och skulle än mindre köpa en startbooster - en sak som ska vara backup när det skiter sig.
Vet inte om det var där du hade köpt din startbooster, men jag har köpt Noco, och den verkar alltid fungera.
Nu har jag i och för sig bara två själv, men flera i min beklantskapskrets har också dessa, och alla har levererat när det har behövts, så jag är i alla fall försiktigt positiv till produkten.
Startade en V70 diesel i 10 minusgrader med min, då blev jag faktiskt lite imponerad.

View attachment 501967
Tack för tips om att Noco är bra grejer. Ska värdera om jag ska köpa NOCO eller bara ett Lipo batteri.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Min idé är inte att köpa ett fordonsbatteri men ett litet 14,8v Lithium/Lipo batteri av samma typ som sitter i startboostern, batteriet har man i en batteripåse, då blir det ca 1/4 del av storleken till boostern. Det hade varit en stor fördel när det kommer till MC med begränsad plats till packning, tänker jag. Jag är inte rädd för att koppla fel och tänker att lagringsladdning på batteriet borde hålla till start av MC, så om det inte är andra säkerhetsaspekter så ser jag inte varför det skulle vara en sämre lösning med bara ett batteri? Kostar ca 300-500,- på Ali och man slipper som sagt mer elektronik som kan gå fel. Jag kör en gammal DR650 så inte så mycket avancerad elektronik i övrigt.

Verkar fungera bra enligt Youtube och diverse forum
S467e7f683bda46b38bb60ed48c97dfb5j.jpg
Intressant faktiskt, och jag är helt övertygad om att det fungerar.
Det är ju mest det att det inte är en lösning "för alla".
Hjälpstart blir till stor del som en kontrollerad kortslutning, och viss det av kontrollen har man troligtvis inte med bara ett batteri och klämmor.
Men vet man vad man gör, så kommer det säkerligen att fungera.
Sprättade isär den "röda klumpen" på en kasserad startbooster, och den innehöll bara en hyfsat fet säkring av "trög" typ.
Så vid en alltför långvarig och hög ström ska den lösa ut, men ändå klara den initialt väldigt höga startströmmen.
Så, med sådana klämmor är man ju en bit på vägen säkerhetsmässigt.
Testa och återkoppla, det är en intressant lösning för alla oss som jagar vikt och volym.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Intressant faktiskt, och jag är helt övertygad om att det fungerar.
Det är ju mest det att det inte är en lösning "för alla".
Hjälpstart blir till stor del som en kontrollerad kortslutning, och viss det av kontrollen har man troligtvis inte med bara ett batteri och klämmor.
Men vet man vad man gör, så kommer det säkerligen att fungera.
Sprättade isär den "röda klumpen" på en kasserad startbooster, och den innehöll bara en hyfsat fet säkring av "trög" typ.
Så vid en alltför långvarig och hög ström ska den lösa ut, men ändå klara den initialt väldigt höga startströmmen.
Så, med sådana klämmor är man ju en bit på vägen säkerhetsmässigt.
Testa och återkoppla, det är en intressant lösning för alla oss som jagar vikt och volym.
Enig i att det inte är en lösning för alla, men för en lite över medel nörd som mig så borde det fungera bra. Har också lekt med tanken att pröva att dra igång motorcykeln med ett spännband (som kan användas till diverse uppgifter) lindat runt däcket, men ett batteri känns tryggare och enklare om man har plats att avvara.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Om man nu skulle bli tvingad att byta laddningsregulator, vilka kan man lita på?
Svårt att tro det skulle behövas, tror fortfarande på dåligt batteri och/eller dålig/olämplig laddare, men vi får se : )

En originalregulator från Suzuki ligger på hiskeliga 5000kr

Någon som använt den här Holländska batteritillverkaren LP ?

Exide har jag hört förut, men det har lägre "cold amps" men samma pris

Eller ska man köra Litium? Hade ett JMT tidigare, den lätta vikten lockar.

Screenshot_20240807_082647_Chrome.jpgScreenshot_20240807_082627_Chrome.jpg
Screenshot_20240807_082542_Chrome.jpgScreenshot_20240807_082536_Chrome.jpgScreenshot_20240807_082450_Chrome.jpgScreenshot_20240807_082413_Chrome.jpg
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Om man nu skulle bli tvingad att byta laddningsregulator, vilka kan man lita på?
Svårt att tro det skulle behövas, tror fortfarande på dåligt batteri och/eller dålig/olämplig laddare, men vi får se : )

En originalregulator från Suzuki ligger på hiskeliga 5000kr

Någon som använt den här Holländska batteritillverkaren LP ?

Exide har jag hört förut, men det har lägre "cold amps" men samma pris

Eller ska man köra Litium? Hade ett JMT tidigare, den lätta vikten lockar.

View attachment 502085View attachment 502086
View attachment 502087View attachment 502088View attachment 502091View attachment 502092
Jag hade personligen valt ett YAUSA:

Yausa.png
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Jag hade personligen valt ett YAUSA:

View attachment 502093
Görs de fortfarande i Japan?

Minns jag lekte med ett Yuasa batteri på 80-talet. (ett överblivet farsan fått med till sin Husqvarna 360 enduro) Det batteriet experimenterade vi med till allt möjligt. Det misshandlades flera gånger med kortslutningar, överladdning osv men dog aldrig.

Därför man undrar vad det är för fel på grejerna idag? Oförklarliga kollapser med helt nya grejer.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Görs de fortfarande i Japan?

Minns jag lekte med ett Yuasa batteri på 80-talet. (ett överblivet farsan fått med till sin Husqvarna 360 enduro) Det batteriet experimenterade vi med till allt möjligt. Det misshandlades flera gånger med kortslutningar, överladdning osv men dog aldrig.

Därför man undrar vad det är för fel på grejerna idag? Oförklarliga kollapser med helt nya grejer.
Ja, dom har i alla fall fortfarande tillverkning i Japan.
Om det är det enda stället vet jag dock inte, men dom verkar fortfarande vara bra.
Har köpt 6 batterier senaste 5 åren, och alla är fortfarande helt friska.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top