Jag kan bara skratta åt ovanstående, AllaAlla CTEK har väl den funktionen sedan länge, att hålla 13,6V i 10 dagar, så det är inte modellspecifikt.
Men jag har också förståelse för att man inte tillverkar sin batteriladdare utifrån specifikationer från Biltema, eller Quiwingkvingiongiog.
Men om batteriet inte går under 12,9V, då kommer inte en modern, smart laddare förstå att den ska agera.
Så, man kan ifrågasätta vem som har fel…
Kul att det roar någon i alla fall, men alla mina CTEK har den funktionen.Jag kan bara skratta åt ovanstående, Alla
Dom Ctek jag loggat på bland annat Ctek Zafir 45 jobbar vid underhållsladdning mellan ca 12,85 Volt och ca 14,3 Volt. Något hålla spänningen vid 13,6 Volt har jag inte sett röken av.
Kan du säga en Ctek modell som håller spänningen vid 13,6 Volt i 10 dagar ?
Förklara varför den bara gör det i 10 dagar ?
Ingen som har några argument för varför man ska köpa en onödigt(?) stor dyr starthjälp med massa onödig(?) elektronik som kan vibrera sönder, när man borde kunna köpa endast ett lithium batteri att koppla på 12v batteriet om man behöver starthjälp? Den enda anledningen jag kan se är om man har behov för att ha kunna ladda telefon eller liknande, själv laddar jag oftast när jag kör eller har tillgång till 230v.Min smarta powerbank/starthjälp har slutat fungera. Jag har redan smart batteriladdare till Lithium/Lipo och tänker att man lika gärna kan köpa ett 14,8 volts lithiumbatteri som man kopplar (med avsäkrade kompakta startkablar) direkt till batteriet. Mycket mindre elektronik som kan sluta fungera, mycket billigare, samt tar mycket mindre plats. Tänker jag fel eller funka bra?
Jag tycker helt tvärtom där faktiskt.Ingen som har några argument för varför man ska köpa en onödigt(?) stor dyr starthjälp med massa onödig(?) elektronik som kan vibrera sönder, när man borde kunna köpa endast ett lithium batteri att koppla på 12v batteriet om man behöver starthjälp? Den enda anledningen jag kan se är om man har behov för att ha kunna ladda telefon eller liknande, själv laddar jag oftast när jag kör eller har tillgång till 230v.
Det vi säger är att Biltemas gelbatterier och CTEK är en dålig kombination.Menar ni på fullt allvar att Biltema säljer blybatterier som inte är blybaserade? Verkligen?
Tack för tabellen. Är det nå'n som vet vilken frekvens och vilket pulsbreddsförhållande som används vid Desulphation?
Nej det som jag invänder mot är att Biltemas batterier tydligen håller så hög spänning att ctek inte underhållsladdar dem och så dör de, fortfarande med hög spänning.Det vi säger är att Biltemas gelbatterier och CTEK är en dålig kombination.
Se'n om det är Biltemas eller CTEKs fel, där är vi oense.
Den första meningen håller jag med om.Nej det som jag invänder mot är att Biltemas batterier tydligen håller så hög spänning att ctek inte underhållsladdar dem och så dör de, fortfarande med hög spänning.
Så gör inte ett blybaserat batteri vid vinterförvaring.
Min idé är inte att köpa ett fordonsbatteri men ett litet 14,8v Lithium/Lipo batteri av samma typ som sitter i startboostern, batteriet har man i en batteripåse, då blir det ca 1/4 del av storleken till boostern. Det hade varit en stor fördel när det kommer till MC med begränsad plats till packning, tänker jag. Jag är inte rädd för att koppla fel och tänker att lagringsladdning på batteriet borde hålla till start av MC, så om det inte är andra säkerhetsaspekter så ser jag inte varför det skulle vara en sämre lösning med bara ett batteri? Kostar ca 300-500,- på Ali och man slipper som sagt mer elektronik som kan gå fel. Jag kör en gammal DR650 så inte så mycket avancerad elektronik i övrigt.Jag tycker helt tvärtom där faktiskt.
En startbooster av ett kvalitetsmärke kostar en tusenlapp, och då är den klar och anpassad för att göra det den ska, på ett säkert sätt.
Jag ser ingen anledning att köpa ett fordonsbatteri, som jag sedan ska anpassa för att få det att fungera, men även med säkerhetsaspekten inräknad.
Den är dessutom inte större än ett fordonsbatteri, tvärtom smidigare i sitt format.
Och vad gäller elektroniken så ser jag ingen fara med det, hojen innehåller troligen långt mer avancerad teknik, och utsätts mycket tuffare.
Jag har inte haft några problem med mina två startboostrar, och den äldsta är från 2016, och är med sommar som vinter.
Så, mitt argument landar mer i "Varför ska man inte köpa en startbooster"
Tack för tips om att Noco är bra grejer. Ska värdera om jag ska köpa NOCO eller bara ett Lipo batteri.Jag skulle inte heller rekommendera någon att köpa saker som alltid måste fungera....på Biltema.
Jag köper personligen inte fordonsbatterier där, och skulle än mindre köpa en startbooster - en sak som ska vara backup när det skiter sig.
Vet inte om det var där du hade köpt din startbooster, men jag har köpt Noco, och den verkar alltid fungera.
Nu har jag i och för sig bara två själv, men flera i min beklantskapskrets har också dessa, och alla har levererat när det har behövts, så jag är i alla fall försiktigt positiv till produkten.
Startade en V70 diesel i 10 minusgrader med min, då blev jag faktiskt lite imponerad.
View attachment 501967
Intressant faktiskt, och jag är helt övertygad om att det fungerar.Min idé är inte att köpa ett fordonsbatteri men ett litet 14,8v Lithium/Lipo batteri av samma typ som sitter i startboostern, batteriet har man i en batteripåse, då blir det ca 1/4 del av storleken till boostern. Det hade varit en stor fördel när det kommer till MC med begränsad plats till packning, tänker jag. Jag är inte rädd för att koppla fel och tänker att lagringsladdning på batteriet borde hålla till start av MC, så om det inte är andra säkerhetsaspekter så ser jag inte varför det skulle vara en sämre lösning med bara ett batteri? Kostar ca 300-500,- på Ali och man slipper som sagt mer elektronik som kan gå fel. Jag kör en gammal DR650 så inte så mycket avancerad elektronik i övrigt.
Verkar fungera bra enligt Youtube och diverse forum
Enig i att det inte är en lösning för alla, men för en lite över medel nörd som mig så borde det fungera bra. Har också lekt med tanken att pröva att dra igång motorcykeln med ett spännband (som kan användas till diverse uppgifter) lindat runt däcket, men ett batteri känns tryggare och enklare om man har plats att avvara.Intressant faktiskt, och jag är helt övertygad om att det fungerar.
Det är ju mest det att det inte är en lösning "för alla".
Hjälpstart blir till stor del som en kontrollerad kortslutning, och viss det av kontrollen har man troligtvis inte med bara ett batteri och klämmor.
Men vet man vad man gör, så kommer det säkerligen att fungera.
Sprättade isär den "röda klumpen" på en kasserad startbooster, och den innehöll bara en hyfsat fet säkring av "trög" typ.
Så vid en alltför långvarig och hög ström ska den lösa ut, men ändå klara den initialt väldigt höga startströmmen.
Så, med sådana klämmor är man ju en bit på vägen säkerhetsmässigt.
Testa och återkoppla, det är en intressant lösning för alla oss som jagar vikt och volym.
Jag hade personligen valt ett YAUSA:Om man nu skulle bli tvingad att byta laddningsregulator, vilka kan man lita på?
Svårt att tro det skulle behövas, tror fortfarande på dåligt batteri och/eller dålig/olämplig laddare, men vi får se : )
En originalregulator från Suzuki ligger på hiskeliga 5000kr
Någon som använt den här Holländska batteritillverkaren LP ?
Exide har jag hört förut, men det har lägre "cold amps" men samma pris
Eller ska man köra Litium? Hade ett JMT tidigare, den lätta vikten lockar.
View attachment 502085View attachment 502086
View attachment 502087View attachment 502088View attachment 502091View attachment 502092
Görs de fortfarande i Japan?Jag hade personligen valt ett YAUSA:
Yuasa YTX12-BS 12V AGM Batteri till motorcykel
Yuasa YTX12-BS 12V AGM Batteri til Motorcykelwww.batterionline.se
View attachment 502093
Ja, dom har i alla fall fortfarande tillverkning i Japan.Görs de fortfarande i Japan?
Minns jag lekte med ett Yuasa batteri på 80-talet. (ett överblivet farsan fått med till sin Husqvarna 360 enduro) Det batteriet experimenterade vi med till allt möjligt. Det misshandlades flera gånger med kortslutningar, överladdning osv men dog aldrig.
Därför man undrar vad det är för fel på grejerna idag? Oförklarliga kollapser med helt nya grejer.
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |
|
Bike med Stark Varg på GGN!
Nu är vi på plats på GGN 2.... |
|
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad
25YM Honda CB1000 Hornet ... |