Vet du hur stor skillnaden är mellan 13,8 Volt laddat blybatteri och ett helt fullt laddat ?
Jag gissar för MC batteri på ca 0,1 Ah för jag har testat att koppla en Ctek som laddar med 0,8 A till GSX1300R batteriet nedan och den bröt efter bara några minuter, dvs mindre än 0,1hx0,8A ~ 0,1 Ah. Men CTEK är kanske ett dåligt val på "smart laddare" ?
Jag laddade originalbatteriet i GSX1300R med 13,7 Volt i garaget (hembyggd laddare) och den startade alltid tills jag glömde underhållsladdningen efter en tur 2022 i några månader sommar höst.
Det var original Yuasabatteriet från 2007. Så det batteriet höll 15 år.
Rent teoretiskt bör du kunna uppnå full laddning med 13,8V, men laddkurvan kommer att vara oerhört flack, det vill säga tiden kommer att vara olidligt lång, men ska du bara säsongsförvara den så tänker jag att det bör fungera.
Därför går man upp i spänning, men begränsar strömmen, för att kunna "fylla" batteriet fortare, för att sedan gå ner till en bra underhållsspänning.
Vissa batterier (läs fritt ventilerade) kräver dessutom en högre spänning under en kortare period för att "röra om" i batteriet, men denna typ är inte vanlig i fordon längre, dock i anläggningsinstallationer där den fortfarande dominerar.
Där kan det krävas att man går lite över 16V för att uppnå önskad effekt.
Men med ett AGM-batteri vill man absolut inte ha vätskeavgång, så där ska man vara försiktig, förlorad vätska i ett sådant battere är ju just förlorad, för alltid.
Men en laddare anpassad för AGM ska ju också strömbegränsa vid högre spänning, för att kunna förkorta laddningsförloppet, samtidigt som man undviker "gasning".
Sedan är ju allting oftast beräknat på en temperatur på 20 grader, och det är ju en kompromiss för att göra det enkelt.
Högre temperatur gör att laddspänningen ska sänkas, och tvärt om, och ofta saknas den delen i laddprocessen.
Nu märks det kanske inte så mycket på en motorcykel, för oss som inte kör på vintern, och låter den stå ute då.
Men på en bil eller snöskoter så kan det bli påtagligt, och då kommer även parametern in att batteriets tillgängliga kapacitet sjunker med dess temperatur.
Så ett 100% laddat och friskt batteri har ju bara ca 50% kvar av sin kapacitet vid 25 minusgrader, och då gäller det att man har skaffat sig ett bra utgångsläge.