Hojen som inte finns

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Hur mycket plast ska du plocka över från annat och hur mycket ska du göra själv?
Har inte riktigt kommit dit i de funderingarna ännu. Tankarna
går till största delen åt ram, sving, bakhjul och tank just nu.
Efter helgen bör jag veta vad jag kommer att använda och sen
kan jag börja fundera på allt det andra. Gillar dock TDM lyktorna
så troligtvis blir den fronten kraftigt modifierad till Dakar stuk
med hjälp av bleck och glasfiber. Men får jag tag i en modern
Tenere front så ger jag nog upp TDM spåret.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Grymt! Nästan exakt samma ide som jag har under vintern. Tänkte bygga en WR750sm av en Teneré 750 med WR450 swing, gaffel, plast och i framtiden kanske klämma i en 850 om jag hittar någon. Detta ska följas! :tummenupp
Jag har en hel del ingredienser till ett sånt bygge. ;)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Japp, kommer att komma en hoj med MT09 motorn om ryktet stämmer.

Kul bygge förresten!:tummenupp

Kommer inte den isf konkurrera med XT 1200, eller skulle den bli mer landsvägsinriktad?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Den trecylindriga motorn skulle väl isf passa bättre i en Adv-tourer och twinnen i en riktig grusräser.

Ledsen om det blev lite ot-spam.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Den trecylindriga motorn skulle väl isf passa bättre i en Adv-tourer och twinnen i en riktig grusräser.

Ledsen om det blev lite ot-spam.
Dom vill väl ha ett svar på triumphs tiger tripplar.. dom verkar ju sälja sjukt bra, ser dom överallt!
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Dom vill väl ha ett svar på triumphs tiger tripplar.. dom verkar ju sälja sjukt bra, ser dom överallt!

Selektiv varseblivning...;)
Super Tenereen var väl tillhört en av de mesta sålda hojarna har jag för mig.
Nu ska vi sluta spamma din tråd Yami;)
 

blysläden

Kör gärna många mil men bana är roligast
Gick med
10 Oct 2006
Ort
I en lite 2:a
Hoj
En liten Honda och en stor Yamaha.
Önskar lycka till med bygget och följer med spänning. :tummenupp
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Nedplockat.

140985674102897900_resized.jpg


140985674400352500_resized.jpg




Har börjat väga lite delar.

TDM900 ram (alu), bakram avtagbar och inkluderad 16,3 kg
XTZ750 ram (stål), bakram ej avtagbar 19,3 kg

TDM900 sving (alu) 5 kg
XTZ750 sving (stål) 7,5 kg
FZR1000 sving (alu) 5,2 kg

Valet står alltså mellan XTZ och TDM ram. Stålramen ger mig
mer options att påverka vissa delar men då kan jag glömma att
komma ner så mycket i vikt.

Nu undrar väl varför jag hade med en FZR sving ovan i vägningen?
Tycker den har ett par fördelar jämtemot TDM svingen. Kraftigare
konstruktion, 40 mm kortare hjulbas och 20 mm hjulaxel diam. jämfört
med TDMs 28 mm.
Någon som kan tipsa om ett ekerbakhjul med 20 mm hjulaxel och bred
navhub som kan tänkas passa?

140985674374894500_resized.jpg




Lutar just nu åt att välja TDM ram och FZR sving kombon för viktens
skull och kanske lookens.

140985674143337400_resized.jpg




Ser dock redan 2 nackdelar med TDM ramen som är aningen svårlösta,
fotpinne placeringen är för långt bak och sedan sitter stötdämparfästena
för tätt Att öka måttet uppåt blir svårt för att kunna få dit en längre dämpare.

Hade jag fått fotpinne positionen 75 mm framåt så hade det varit den
perfekta positionen för att köra ståendes. Men att ha pinnen så nära
som 45 mm funkar det nog inte att växla. Här är originalplatsen.

140985868072326100_resized.jpg




Vänder jag på mekanismen som en annan gjort här på en XTZ så hamnar
den långt från fotpinnen. Men det är kanske det som krävs.

140985867985898600_resized.jpg




Ja ni ser att det är en del att klura på. :)
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Ja det är ett av alternativen till lösning.
Rädd att det blir svårt att växla med så kort moment i pinnen sedan men ideén
avförs inte förräns det är testat.

Borde inte det gå att kompensera för genom att trixa med längderna på stagen i länkaget? Kanske får inhandla ett extra och prova sig fram, kan ju dock bli riktigt bra!
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Gällande bakhjulsnav/drevnav, är det någon här som kan fräsa ut ett
i aluminium åt mig?
Eller har kontakt med någon som kan?
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Detta bygget går inte på lågfart direkt, kommer bli riktigt bra - Kul att följa
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Borde inte det gå att kompensera för genom att trixa med längderna på stagen i länkaget?
Kanske får inhandla ett extra och prova sig fram, kan ju dock bli riktigt bra!

Ja precis, en del dubbelinköp lär det bli nu i början innan jag vet vilken
väg jag skall vandra. Har t.ex. 2 olika styrstolpar på ingång, en för vardera
ram. En bulig experimenttank på G från Tyskland från en TDM900 som bara eventuellt
kommer att användas. 17 mm hjulaxel i rätt längd på tillverkning som blir överflödig
om XTZ ramen används i slutändan.



Detta bygget går inte på lågfart direkt, kommer bli riktigt bra - Kul att följa

Jepp, blir en del experimenterande nu i början med delar så jag kan
göra det val som blir bäst för mig.
 

blysläden

Kör gärna många mil men bana är roligast
Gick med
10 Oct 2006
Ort
I en lite 2:a
Hoj
En liten Honda och en stor Yamaha.
Angående växelspaken - skulle du kunna ta exempelvis en fotpinne från FZR1000 med växelspak (som sitter runt fotpinnen) och få ett länkage att passa på tdmmotorn?

89FZR1000_1.jpg
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Angående växelspaken - skulle du kunna ta exempelvis en fotpinne från FZR1000 med växelspak (som sitter runt fotpinnen) och få ett länkage att passa på tdmmotorn?

View attachment 410723
Jodå, både du och Rosa är inne på den stigen man får ta, hitta lösningar
med andra delar. I vart fall de äldre R1orna har en liknande lösning där
pinnen går uppåt igenom ramen för att ansluta till den högt positionerade
växellådeaxeln.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Chopper stuk

Ojojoj. Försprånget blev runt 160 mm, lite svårt att få fram exakt mått.
Nästan på väg att bli en chopper i vart fall. :D

Nää, FZR svingen blev inget bra. Inget hundben i världen kan sänka svingen
när stötdämparfjädern tar i svingens länkage fäste redan i detta läget.
Flytta fästet och rensa bort mer material är nog inget alternativ heller.
Denna ideén åker i bingen. :gnissla

141001482864590700_resized.jpg
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
TDM ram, plan B

Fortsatte med att shifta sving till TDM original. Mycket bättre.:)
Nu är vi på banan igen. Försprånget ligger på runt 115 mm. Satte
min WR i samma linje som gafflarna och de ser ut att överensstämma.
30 mm kortare hundben krävdes för att få upp den.

141002479589633000_resized.jpg
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top