Nedplockat.
Har börjat väga lite delar.
TDM900 ram (alu), bakram avtagbar och inkluderad 16,3 kg
XTZ750 ram (stål), bakram ej avtagbar 19,3 kg
TDM900 sving (alu) 5 kg
XTZ750 sving (stål) 7,5 kg
FZR1000 sving (alu) 5,2 kg
Valet står alltså mellan XTZ och TDM ram. Stålramen ger mig
mer options att påverka vissa delar men då kan jag glömma att
komma ner så mycket i vikt.
Nu undrar väl varför jag hade med en FZR sving ovan i vägningen?
Tycker den har ett par fördelar jämtemot TDM svingen. Kraftigare
konstruktion, 40 mm kortare hjulbas och 20 mm hjulaxel diam. jämfört
med TDMs 28 mm.
Någon som kan tipsa om ett ekerbakhjul med 20 mm hjulaxel och bred
navhub som kan tänkas passa?
Lutar just nu åt att välja TDM ram och FZR sving kombon för viktens
skull och kanske lookens.
Ser dock redan 2 nackdelar med TDM ramen som är aningen svårlösta,
fotpinne placeringen är för långt bak och sedan sitter stötdämparfästena
för tätt Att öka måttet uppåt blir svårt för att kunna få dit en längre dämpare.
Hade jag fått fotpinne positionen 75 mm framåt så hade det varit den
perfekta positionen för att köra ståendes. Men att ha pinnen så nära
som 45 mm funkar det nog inte att växla. Här är originalplatsen.
Vänder jag på mekanismen som en annan gjort här på en XTZ så hamnar
den långt från fotpinnen. Men det är kanske det som krävs.
Ja ni ser att det är en del att klura på.