Med den "nya" TDM svingen så behöver jag fortfarande en hjulaxel med 17 mm
i diam tillverkad men med lite skillnad i längd än mot FZR´ens.
Lite distanstuber måste också tillverkas så svingens 28 mm hjulaxel hål
fylls upp. Därefter kan jag få till en riktig mockup när saker sitter bättre
fastspända. Dessa grejer tillverkas i veckan som kommer.
Helst vill jag ha ett nav/hub i alu tillverkat men det blir aldrig försent
med det. Kostnad vs vikt får tas i beaktande när/om jag hittar någon som kan
fräsa ett så stort jobb.
Tillsvidare har jag gjort lite mockup undersökningar. Original tanken
blir reservlösning om mina andra tank-planer går i stöpet. Mer om dessa
senare i bygget.
Med originalsadel blir sitthöjden 970 mm.
Med denna sadel (från en XTZ750 och som är tänkt att jag skall ha på hojen)
så blir sitthöjden 950 mm. Bakramen får alltså skippas och det blir att
tillverka en egen bakram.
Höjden på sadeln måste hamna ungefär här (på cirka 870 mm). Kan bli aningen
trångt för batteriet då. Ny batterilåda som flyttar batteriet lite nedåt/bakåt behövs.
Eftersom batteriet försvinner lite bakåt på hojen så öppnar det lite för att
ändra stötdämparfästet så jag kan ha stötdämpare med längre fjädringsväg.
Perfekt egentligen då det var det jag ville från början.
Jag kollade även upp fotpinneplaceringen idag. Därför det står bilramper
sidan om hojen, att stå på för att få höjden/placeringen på fotpinnarna att
bli så perfekt som möjligt för stående körning. Jag behöver bara sänka dem
lite vilket innebär att jag kan ha kvar växelpedalen i det läget den är med en
liten höjdjustering.
Det ser mer och mer ut som om denna ram kan funka. Har faktiskt slut på
att kolla saker som kan gå fel.
i diam tillverkad men med lite skillnad i längd än mot FZR´ens.
Lite distanstuber måste också tillverkas så svingens 28 mm hjulaxel hål
fylls upp. Därefter kan jag få till en riktig mockup när saker sitter bättre
fastspända. Dessa grejer tillverkas i veckan som kommer.
Helst vill jag ha ett nav/hub i alu tillverkat men det blir aldrig försent
med det. Kostnad vs vikt får tas i beaktande när/om jag hittar någon som kan
fräsa ett så stort jobb.
Tillsvidare har jag gjort lite mockup undersökningar. Original tanken
blir reservlösning om mina andra tank-planer går i stöpet. Mer om dessa
senare i bygget.
Med originalsadel blir sitthöjden 970 mm.
Med denna sadel (från en XTZ750 och som är tänkt att jag skall ha på hojen)
så blir sitthöjden 950 mm. Bakramen får alltså skippas och det blir att
tillverka en egen bakram.
Höjden på sadeln måste hamna ungefär här (på cirka 870 mm). Kan bli aningen
trångt för batteriet då. Ny batterilåda som flyttar batteriet lite nedåt/bakåt behövs.
Eftersom batteriet försvinner lite bakåt på hojen så öppnar det lite för att
ändra stötdämparfästet så jag kan ha stötdämpare med längre fjädringsväg.
Perfekt egentligen då det var det jag ville från början.
Jag kollade även upp fotpinneplaceringen idag. Därför det står bilramper
sidan om hojen, att stå på för att få höjden/placeringen på fotpinnarna att
bli så perfekt som möjligt för stående körning. Jag behöver bara sänka dem
lite vilket innebär att jag kan ha kvar växelpedalen i det läget den är med en
liten höjdjustering.
Det ser mer och mer ut som om denna ram kan funka. Har faktiskt slut på
att kolla saker som kan gå fel.