Hojen som inte finns

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Med den "nya" TDM svingen så behöver jag fortfarande en hjulaxel med 17 mm
i diam tillverkad men med lite skillnad i längd än mot FZR´ens.
Lite distanstuber måste också tillverkas så svingens 28 mm hjulaxel hål
fylls upp. Därefter kan jag få till en riktig mockup när saker sitter bättre
fastspända. Dessa grejer tillverkas i veckan som kommer.
Helst vill jag ha ett nav/hub i alu tillverkat men det blir aldrig försent
med det. Kostnad vs vikt får tas i beaktande när/om jag hittar någon som kan
fräsa ett så stort jobb.


Tillsvidare har jag gjort lite mockup undersökningar. Original tanken
blir reservlösning om mina andra tank-planer går i stöpet. Mer om dessa
senare i bygget.

141010099799040700_resized.jpg




Med originalsadel blir sitthöjden 970 mm.

141010099185558800_resized.jpg




Med denna sadel (från en XTZ750 och som är tänkt att jag skall ha på hojen)
så blir sitthöjden 950 mm. Bakramen får alltså skippas och det blir att
tillverka en egen bakram.

141010099650017500_resized.jpg




Höjden på sadeln måste hamna ungefär här (på cirka 870 mm). Kan bli aningen
trångt för batteriet då. Ny batterilåda som flyttar batteriet lite nedåt/bakåt behövs.

141010099558893100_resized.jpg


141010099919939200_resized.jpg




Eftersom batteriet försvinner lite bakåt på hojen så öppnar det lite för att
ändra stötdämparfästet så jag kan ha stötdämpare med längre fjädringsväg.
Perfekt egentligen då det var det jag ville från början.

141010099835876500_resized.jpg




Jag kollade även upp fotpinneplaceringen idag. Därför det står bilramper
sidan om hojen, att stå på för att få höjden/placeringen på fotpinnarna att
bli så perfekt som möjligt för stående körning. Jag behöver bara sänka dem
lite vilket innebär att jag kan ha kvar växelpedalen i det läget den är med en
liten höjdjustering.

Det ser mer och mer ut som om denna ram kan funka. Har faktiskt slut på
att kolla saker som kan gå fel.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Faktiskt en sak till att kolla innan beslut tas, att kedjan inte tar i sving eller ram.
Motorn får monteras igen och så kan jag lika bra vänta på hjulaxel o.dyl. från
verkstaden så jag får fram exakta offset måttet på dreven.

Lite att fundera på så länge.
Vilken stötdämpare bak skall jag välja som ersättning. Svårt i detta läget
kanske då jag inte har koll på vad allt väger ännu. Hojen kan ju väga färdig
vikt allt från 175-185 kg (hoppas på det lägre). KTM950 SMR dämpare?
Vilken kedjetyp och antal kuggar skall jag ha (original 525, 16/42).
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Kedjan är inte ens i närheten att gå fri. :huvet
Hade helst velat gå från 16/42 till 15/43 kuggning. Det sket sig.
Frågan är om den här ramen sket sig också?

141068985544326900_resized.jpg
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Inte bra med kedjan.
Vad är alternativen för att behålla ramen i bygget?

1. Flytta ner svingfästena, för stort jobb och viktigt med millimetrarna och kan
inte göras av mig själv. Troligen inget alternativ.
2a. Skita i den högre markfrigången, ja kanske ett alternativ. För med sig lite
annat bara. Vill jag ha USD gafflarna jag har så måste de kortas så sänkningen bak
kompenseras där fram också. Är det ens möjligt att korta dem och kommer det att bli
bra i slutändan? Fjäderlängder, styrka på fjädrarna annan oljemängd, hmmmm.
2b. Hitta andra kortare gafflar, hur korta, vilka? Mera $$$ och kanske högre vikt på hojen.
3. Finns det fler alternativ?

Börjar undersöka 2a alternativet först. Kanske kan en kortning av gafflarna i en
kombination med större bakdrev fixar en frigång av kedjan på ovansida sving.

Delat på en gaffel här.

141070230027931600_resized.jpg
 

ALspeed

Ny medlem
Gick med
26 May 2009
Ort
Norra Gotland
Hoj
Just nu: CB 450 -69 lillchopper, CB 450 -70, CB 750 -71 Muscle Machine-projekt, CB 650 cafe, Monark 125 -52, Yamaha RD350-projekt. ESW-Rotax 250 Classicrace-projekt, Yamaha TR1 + ett par till
Hej Yami!
Kul bygge! Jag har ett likadant på gång efter att jag tagit över en TDM850 av en kompis sen han synat baken på en bil med den. Stukad gaffel och all plast plus kylare åt skogen, så det blir till att försöka göra något roligt av den efter att ha kollat runt lite efter originaldelar. Jag var först inne på racestuk men har nog fastnat för samma som dig, ungefär. Kan nog bli en kul grushoj kan jag tänka mig.
Vad har du tänkt använda för fälgdimensioner? Jag har varit inne på motardfälgar, men har ett kit på gång med 21 tum fram och 17 bak, ekerfälgar. Men vi får se...
Lycka till med ditt fortsatta byggande. Jag kommer nog att sno lite ideér och hämta inspiration!
Anders
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Hej Yami!
Kul bygge! Jag har ett likadant på gång efter att jag tagit över en TDM850 av en kompis sen han synat baken på en bil med den. Stukad gaffel och all plast plus kylare åt skogen, så det blir till att försöka göra något roligt av den efter att ha kollat runt lite efter originaldelar. Jag var först inne på racestuk men har nog fastnat för samma som dig, ungefär. Kan nog bli en kul grushoj kan jag tänka mig.
Vad har du tänkt använda för fälgdimensioner? Jag har varit inne på motardfälgar, men har ett kit på gång med 21 tum fram och 17 bak, ekerfälgar. Men vi får se...
Lycka till med ditt fortsatta byggande. Jag kommer nog att sno lite ideér och hämta inspiration!
Anders
:tummenupp
Kul, hoppas du också skapar en projekttråd så man har nåt att se fram emot att
läsa. Du får gärna berätta vilka fälgar du shoppar. Jag har YZ250F fälg (21 tum)
fram för att passa till gafflarna. Men så får vi se om jag lyckas med gaffelarbetet.
Bak har jag än så länge en XTZ750 fälg (17 tum). Letar annat där också och
eventuell en ny hub.
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Varför inte testa med drevning i stil med 16(17?)/50 eller liknande för att få till lite frigång mot svingen?
 

ALspeed

Ny medlem
Gick med
26 May 2009
Ort
Norra Gotland
Hoj
Just nu: CB 450 -69 lillchopper, CB 450 -70, CB 750 -71 Muscle Machine-projekt, CB 650 cafe, Monark 125 -52, Yamaha RD350-projekt. ESW-Rotax 250 Classicrace-projekt, Yamaha TR1 + ett par till
:tummenupp
Kul, hoppas du också skapar en projekttråd så man har nåt att se fram emot att
läsa. Du får gärna berätta vilka fälgar du shoppar. Jag har YZ250F fälg (21 tum)
fram för att passa till gafflarna. Men så får vi se om jag lyckas med gaffelarbetet.
Bak har jag än så länge en XTZ750 fälg (17 tum). Letar annat där också och
eventuell en ny hub.

Mitt problem är att mina byggen tar så lång tid, det är alltid en massa annat ivägen... Man blir impad över ditt tempo!
Men jag ska i alla fall shoppa lite delar under hösten och tanken är att ha den åkbar till våren. Återkommer när jag har lite att berätta, och kanske jag drar en liten byggtråd också.
En sak som jag funderat över när jag provmonterat crossgaffel och hjul är hur pass crossbromsarna klarar sig i förhållande till vikten. Jag är lite skeptisk till att en tunn skiva med små belägg klarar den uppgiften, med tanke på värmeutveckling och belastning. Har du klurat på det?
 

ALspeed

Ny medlem
Gick med
26 May 2009
Ort
Norra Gotland
Hoj
Just nu: CB 450 -69 lillchopper, CB 450 -70, CB 750 -71 Muscle Machine-projekt, CB 650 cafe, Monark 125 -52, Yamaha RD350-projekt. ESW-Rotax 250 Classicrace-projekt, Yamaha TR1 + ett par till
:tummenupp
Kul, hoppas du också skapar en projekttråd så man har nåt att se fram emot att
läsa. Du får gärna berätta vilka fälgar du shoppar. Jag har YZ250F fälg (21 tum)
fram för att passa till gafflarna. Men så får vi se om jag lyckas med gaffelarbetet.
Bak har jag än så länge en XTZ750 fälg (17 tum). Letar annat där också och
eventuell en ny hub.

Mitt problem är att mina byggen tar så lång tid, det är alltid en massa annat ivägen... Man blir impad över ditt tempo!
Men jag ska i alla fall shoppa lite delar under hösten och tanken är att ha den åkbar till våren. Återkommer när jag har lite att berätta, och kanske jag drar en liten byggtråd också.
En sak som jag funderat över när jag provmonterat crossgaffel och hjul är hur pass crossbromsarna klarar sig i förhållande till vikten. Jag är lite skeptisk till att en tunn skiva med små belägg klarar den uppgiften, med tanke på värmeutveckling och belastning. Har du klurat på det?
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Mitt problem är att mina byggen tar så lång tid, det är alltid en massa annat ivägen... Man blir impad över ditt tempo!
Men jag ska i alla fall shoppa lite delar under hösten och tanken är att ha den åkbar till våren. Återkommer när jag har lite att berätta, och kanske jag drar en liten byggtråd också.
En sak som jag funderat över när jag provmonterat crossgaffel och hjul är hur pass crossbromsarna klarar sig i förhållande till vikten. Jag är lite skeptisk till att en tunn skiva med små belägg klarar den uppgiften, med tanke på värmeutveckling och belastning. Har du klurat på det?
Ser kanske ut som om jag har tempo, spel för kulisserna. :D
Det här med att hitta rätta delarna att satsa på, var lite klurigare
än jag trodde. Blivit ett rejält bakslag med sving/kedja som jag försöker
hitta en lösning på via kortare gafflar.
Har funderat på frambromsen och det blir nog att köpa SM skiva + adapter
till befintligt cross ok. Den är lite tjockare och större så därav en adapter.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Jaha det tar lite oväntade vändningar nu då. Forskat lite på gaffelkortningar
på Youtube men inte hittat den modellen jag har. Så jag satte igång
o slakta "damper rod" delen eller vad den nu kan heta på svenska. Jag
har ju 3 likadana gafflar till så att en sådan intern grej får sätta livet
till spelar inte så stor roll. Yamaha säljer dessa "damper rod" som en hel
enhet och sprängskisser på vad som finns inuti eller hur saker skall lossas
finns inte. Så det blev lite trial and error, mest error. :D

141081119538683300_resized.jpg




Jag är tvungen att kunna öppna "tuben" så att en distans skall kunna föras
in. Hur den skall dimensioneras eller var jag får tag på nylon vet jag inte
ännu. Tuben är öppnad om än ganska brutalt men nu vet jag hur det är uppbyggt
där inne och hur saker skall lossas men det var en lång väg dit för det var
inte självklart och dessutom, grejerna satt som fan. Notchade skruvar och
säkerligen limmat i gängorna gjorde att jag inte riktigt var säker på att jag
gjorde det rätta i mina försök. Helt klart inbrottssäker.
Slutade med att jag först fick kapa tuben och till slut sprätta upp den som
en fisk.

141081119824424600_resized.jpg


141081119861537100_resized.jpg


141081119987005900_resized.jpg


141081119907342300_resized.jpg




Nu måste jag tillverka 2 verktyg som kan lossa den här delen från tuben.
Dels ett som vrider detta kryss i ena änden av alutuben och dels ett rejält
mothåll i andra änden av alutuben. Kommer ta en stund. Lyckas jag skruva av
krysset på nästa gaffel utan att vrida sönder alutuben så är jag en bit på väg
in i för mig nästa outforskade område. Om inte, så får jag hitta andra kortare
gafflar. Tips på USD gafflar runt 870 mm (cc hjulaxel till topp gaffel)
emottages gärna. :)

141081119735200300_resized.jpg
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Dra på trissor. Igår kväll när jag letade info om hur fjädrar skall cuttas
på bästa sätt så ramlar jag på en beskrivning på hur det interna i YZ/WR
gafflarna skall lossas. Även en bättre sprängskiss och en hel del annan
info för att korta dessa gafflar. Typiskt. Men har ju som sagt fler gafflar.
Någon som vill ha detta excellenta PDF-dokument, PM:a mailadressen.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Har varit lite orolig att ramen inte skall funka så jag antingen tvingas till ett
större verkstadsjobb eller måste ta plan B, XTZ750 ramen att bygga på.

Verkstaden har inte hört av sig ännu så jag har inte fått mina grejer, två veckor
nu. Får nog ta och ringa på Måndag. Beställt en 17 mm hjulaxel med en längd
som passar i svingen. Att sedan svingens hjulaxelhål är 28 mm får fixas på annat
sätt. De skall också sätta en "bushing" på WR styrstammen så översta lagret passar.

Pga att jag inte fått de grejerna har inte mockupen blivit 100 %-ig den här gången
heller. Men kunde inte vänta längre för att se om jag kunde få bort att kedjan tog
i svingen. Kom ju på att jag hade gamla sortens gafflar i rätt längd liggande som
jag kunde göra en mockup med. Kanske kan de också fungera som ett alternativ
om min WR-gaffel kortning går åt pipan.

Först fick jag tillverka lite centreringsdistanser för styrstammen.

141122081191402500_resized.jpg


141122080819671800_resized.jpg




Mockupen den här gången är ju ändå lite bättre än förra då det ligger lite vikt
på iom att motorn sitter på. Det är precis kedjan touchar svingskyddsplasten.
Det sitter ett 47 kuggars drev på bakhjulet just nu och kommer troligen att köpa
ett 49 kuggars så jag vet att det kommer att gå helt fritt. Dessutom, när man
sätter sig på en hoj så kommer det ju att fjädra lite och svingen sjunker
ytterligare en bit så jag tror vi är hemma på den biten. Kan vara så att det blir
problem undertill, att kedjan tar i ramen när den slackas framöver. Gick inte att
testa nu med den korta kedjan jag har men sker det så skär jag bort en bit av
ramen.

Det krävdes alltså en gaffel som vart en del kortare, 880 mm mot WRs 935 mm.
Dessutom ökade jag hundbenslängden med 13 mm, från 135 mm till 148 mm.
Original TDM hundben är 165 mm. Markfrigången sänktes 20 mm vid lägsta
punkt, stötdämparlänkaget, som nu är 230 mm.

141122081137797500_resized.jpg


141122081317360300_resized.jpg




Tror vi är "hemma" nu. Det blir absolut den här ramen som skall användas i
projektet. :banana
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Går skittrögt just nu.
Beslutsångest i stora mått. Köra budget eller dra på ordentligt?

Behöver hitta någon som kan fräsa ut ett nytt baknav. Kom med
tips, jag har kört fast där.

I övrigt velar jag mellan 17 eller 18 tum där bak. Får en fördel med
ytterligare kedjefrigång mot svingen om jag väljer 18 tummare.
Blir det 18 tum bak så blir det svarta Excel fälgar både fram o bak.
Då måste jag ha nya RF ekrar också.

Verkstaden som skall göra mina smågrejer är inte klara.
Då kan jag inte fastställa exakt offset på dreven. Måttat
mig fram till 5-6 mm men inte det samma som att spänna fast
hjulet i exakt centrering.

En USA firma som kan göra nya korta fjädrar till gafflarna har
inte återkommit med pris och fraktostnad.

Nylondistanserna som jag skall använda i gafflarna för att korta
dem har inte heller kommit.

Försöker också hitta någon firma som kan anodisera gaffeltuberna.
Inte lyckats med det heller.

Bara elände. :gnissla
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Anodisera kan du ju göra själv. Men det är lite klurigt :D
Har sett hur det går till med de olika baden. Men just gafflar blir riktigt
klurigt o få ner i kastrullen. :D
Är dock läge nu när allt är nermonterat. Inte hela världen att behålla
org färgen.


Precis Ebay´at hem en svart 18 tummare. :)
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Har sett hur det går till med de olika baden. Men just gafflar blir riktigt
klurigt o få ner i kastrullen. :D
Är dock läge nu när allt är nermonterat. Inte hela världen att behålla
org färgen.


Precis Ebay´at hem en svart 18 tummare. :)

Jag har visserligen inte provat detta för att eloxera (anodisera) något men jag har provat att koka vatten i hängränna med igentätade ändar (för att kunna böja trä), och det funkade över förväntan. Använde doppvärmare modell större för att få temp. Borde kunna funka även för gaffelben, men risken för dig är väl då att du också eloxerar doppvärmaren...
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Jag har visserligen inte provat detta för att eloxera (anodisera) något men jag har provat att koka vatten i hängränna med igentätade ändar (för att kunna böja trä), och det funkade över förväntan. Använde doppvärmare modell större för att få temp. Borde kunna funka även för gaffelben, men risken för dig är väl då att du också eloxerar doppvärmaren...
Smart med hängrännan. :tummenupp
Där kan man få längden som krävs. Men inget sidoprojekt för min del,
har tillräckligt att tänka på.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top