Hojen som inte finns

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Nu är 2 svarta fälgbanor på väg till sitt nya hem, 21 och 18 tum.
Vill ha hjul och gafflar så gott som klara innan jag börjar med
andra delar på hojen så i helgen har det blivit lite demontering.

O så blästring av det som skall pulverlackas.

141252721386400300_resized.jpg


141252721544931000_resized.jpg


141252721093664700_resized.jpg




Tidigare så har jag svetsat ihop ett verktyg som kan greppa runt
flänsen utan att jacka alut. Funkade fint att öppna med idag.

141252721513294400_resized.jpg


141252721123282100_resized.jpg
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Fått gaffeln kortad? Den enklaste lösningen är att du gör distanser som hindrar gaffeln att fjädra ut mer än till önskad längd. Sedan måste du antagligen även fixa fram kortare fjädrar.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Fått gaffeln kortad? Den enklaste lösningen är att du gör distanser som hindrar gaffeln att fjädra ut mer än till önskad längd. Sedan måste du antagligen även fixa fram kortare fjädrar.
Jepp, kortning står på listan och jag är på G att göra precis det du föreslår.



Nylondistanserna jag skall ha som utfyllning för att de skall bli
kortare kom med posten häromdagen.

Igår pillade jag med sista hindret för att få distansen på plats.
Den här lilla grejen skulle tillfälligt bort så jag kan trä på distansen.

141283943846240500_resized.jpg




Så här ser det ut när den är på plats. En gaffel kvar att fixa till
distansen på.

141283943744722700_resized.jpg
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
intressant skall följa
:)




Angående framgaffeln. Allt är rengjort och det interna är nu klart.
65 mm´s distans inuti för att göra gaffeln just de millimetrarna kortare.
Fjädrarna är beställda från Racetech i USA och hamnar på längden
396 mm, org=460 mm.
De är avvägda för en betydligt tyngre hoj än WR/YZ med 0.49 kg/mm.
Vi får se hur dessa blir att använda i slutändan. Allt detta är nytt för
mig så de här grejerna är en dyr chansning.

Kvar på gafflarna är att lacka foten på gaffelbenet svart.
Nya packboxar på och så givetvis vänta på fjädrarna.
Funderar på wt15 olja eller blanda så man får wt13. Läst nånstans
att det skulle vara det ultimata.
Avaktar eventuell anodisering. Skall testa något annat först.

141310303772761800_resized.jpg




Packat upp.

141287903781664400_resized.jpg




Det blev inköp av ett set Heidenau K60 däck den här gången.
Inte testat dem innan men de sägs vara bra allround och hålla
på en riktigt lång resa.

141287903829173600_resized.jpg




Tänkte börja med det tråkiga jobbet att polera ekrarna till framhjulet
så det är klart tills det är dags att skruva ihop hjulet.

141310311524460700_resized.jpg
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Funderar på wt15 olja eller blanda så man får wt13. Läst nånstans
att det skulle vara det ultimata.

På asfalt kanske men med tanke på de däck du väljer så verkar du ska köra lite grus och då tror jag du kommer få dåligt grepp med högre viskositet.
Jag skulle i alla fall börja testa med 10w(det är väl original på den gaffeln?) och se hur det funkar.
Du kan i alla fall räkna med att du kommer få dra åt returdämpningen ganska hårt med rejält uppstyvad fjäder.

Men det är ju svårt att säga säkert på din hoj.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
På asfalt kanske men med tanke på de däck du väljer så verkar du ska köra lite grus och då tror jag du kommer få dåligt grepp med högre viskositet.
Jag skulle i alla fall börja testa med 10w(det är väl original på den gaffeln?) och se hur det funkar.
Du kan i alla fall räkna med att du kommer få dra åt returdämpningen ganska hårt med rejält uppstyvad fjäder.

Men det är ju svårt att säga säkert på din hoj.
Precis, grus o asfaltshoj hade jag tänkt att det skall bli. Ja det är svårt att säga
hur den kommer bli. Man får ju börja någonstans och sedan ändra på saker o
ting om det är fel. Har inte koll på vad för viskositet det är i dem. Läser dock
mycket på andra forum där det experimenteras friskt med olika viskositeter
för just 50/50 körning med dragning åt mer offroad, typ australien trails. Kommer
dock att läsa in mig mer innan det är dags att slå på olja.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Det var inte många ekrar jag polerade innan jag gav upp för idag. :D
Får ta några var dag istället tills det är klart.

Hittade på något lite roligare istället. En skruv till bromsskivan
är avbruten i navet. Någon har tidigare troligtvis försökt borra
ut den för det är en stor krater runtomkring i alut. Upptäckte att
TDM-skivan passade på XTZ navet, dock har den lite större skruvhål.
Men jag sparar in några kronor om jag använder den då jag inte har
någon skiva till XTZ navet. Tog R1 skruvar som har en mage som fyller
ut tomrummet men det krävs en bricka också för R1 skivan är aningen
tjockare än TDM´ens.

141312404249938000_resized.jpg




Jag fick ut den men det blev inte mycket till gängor kvar. Funkar
men känns inte riktigt bra.

141312404117675100_resized.jpg




Tog beslutet att borra upp en skruvstorlek på samtliga hål så TDM
skruvarna passar. Då slipper jag ha brickor emellan också.

141312404703903900_resized.jpg


141312404618898500_resized.jpg


141312404443202800_resized.jpg




Sen åkte jag till verkstaden och hämtade lite grejer. Det som blivit
gjort till mig är en lång 17 mm hjulaxel som jag får kapa till själv
i lämplig längd och sedan svetsa fast mothållet på. Alubrickorna som
styr hjul positionen i svingen. En distans som jag kan kapa till själv
att ha till distanseringen av hjulet. Till sist så fick jag satt på en
distans på YZ-styrstolpen så ovan lagret inte glappar. Det blir fler
uppdrag för den verkstaden trots att det tog 4 veckor.

141312404776096300_resized.jpg
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Jag kör på i min vanliga stil att dokumentera det mesta som görs i projektet
stort som smått. Inte för att det hänt något speciellt den här gången heller.

I veckan som gick fick jag napp på en som kunde tillverka RF ekrar till mig.
En tysk firma som heter WalMoTec. 70 euro med frakt för 36 ekrar och nipplar
som passar en 18 tums Excel fälg är ett ganska bra pris med tanke på vad jag har
sett andra firmor sälja NOS i galvat för. Återstår att se att allt blir som
jag tänkt.

Dammsugaren jag har kopplad till blästerskåpet gav upp andan i veckan.
Ny grovdammsugare har införskaffats så jag kan fortsätta blästra.

141373921488912700_resized.jpg




I helgen har ekrarna polerats klart. Blev nästan som nya vilket är bra med
tanke på att de har haft ett hårt liv på en cross dessförinnan.

Före
141310311524460700_resized.jpg


Efter
141373922099258300_resized.jpg




Den verkstadstillverkade hjulaxeln passade inte mitt baknav. Mitt fel helt
o hållet. Jag måttade inte tillräckligt bra utan fick det jag beställde, 17 mm.
Den skall vara strax under 17 mm för att passa så den får gå tillbaka
till verkstaden en runda till.

Har tagit loss alla pinnbultar på baknavet. Endast 1 som jag lyckades få ut
intakt men det är skitsamma då jag skall ha 6 nya i speciallängd för att kunna
använda det gamla drevet som distans så nya dreven linar upp.

141373921869245200_resized.jpg


141373921691038500_resized.jpg




Skall ju ha ett fatbar styre på denna hoj så jag har letat mycket efter
styrfästen som konverterar till 28,6 mm. Slutade med att jag köpte Biltemas.
Har dock en annan ide´ som jag skall försöka förverkliga framöver.

141373921809845900_resized.jpg




Sen har jag börjat kika på undre styrkronans styrstopp. Dels så är de
felplacerade och dels för tätt mot centrum så ramens styrhuvud tar i.
Sistnämnda är löst. Nu är det bara att hitta lösning för att det skall gå
att stoppa utan att gaffeln slår i tanken.

141373921607700900_resized.jpg


141373921966792600_resized.jpg


Over and out.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Är TDM skivan större än XTZ ? Hur mycket?

Vilken bredd på bakfälg? Jag vill gärna ha en 4,25 fälg bak, men dom är betydligt mycket dyrare än vanliga. Samt att jag vill få upp höjden bak genom att köra 18"
Så att. Är lite inne på din linje.

Mats

Det var inte många ekrar jag polerade innan jag gav upp för idag. :D
Får ta några var dag istället tills det är klart.

Hittade på något lite roligare istället. En skruv till bromsskivan
är avbruten i navet. Någon har tidigare troligtvis försökt borra
ut den för det är en stor krater runtomkring i alut. Upptäckte att
TDM-skivan passade på XTZ navet, dock har den lite större skruvhål.
Men jag sparar in några kronor om jag använder den då jag inte har
någon skiva till XTZ navet. Tog R1 skruvar som har en mage som fyller
ut tomrummet men det krävs en bricka också för R1 skivan är aningen
tjockare än TDM´ens.

141312404249938000_resized.jpg




Jag fick ut den men det blev inte mycket till gängor kvar. Funkar
men känns inte riktigt bra.

141312404117675100_resized.jpg




Tog beslutet att borra upp en skruvstorlek på samtliga hål så TDM
skruvarna passar. Då slipper jag ha brickor emellan också.

141312404703903900_resized.jpg


141312404618898500_resized.jpg


141312404443202800_resized.jpg




Sen åkte jag till verkstaden och hämtade lite grejer. Det som blivit
gjort till mig är en lång 17 mm hjulaxel som jag får kapa till själv
i lämplig längd och sedan svetsa fast mothållet på. Alubrickorna som
styr hjul positionen i svingen. En distans som jag kan kapa till själv
att ha till distanseringen av hjulet. Till sist så fick jag satt på en
distans på YZ-styrstolpen så ovan lagret inte glappar. Det blir fler
uppdrag för den verkstaden trots att det tog 4 veckor.

141312404776096300_resized.jpg
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Är TDM skivan större än XTZ ? Hur mycket?

Vilken bredd på bakfälg? Jag vill gärna ha en 4,25 fälg bak, men dom är betydligt mycket dyrare än vanliga. Samt att jag vill få upp höjden bak genom att köra 18"
Så att. Är lite inne på din linje.

Mats
TDM skivan har troligen samma diameter och tjocklek som XTZ. Denna kassa
vänstra skivan på bilden satt på XTZ navet jag köpte fäst med några
suspekta skruvar. Den har 8 mm hål för infästningen så det är inte en
original skiva. Men den har samma mått som TDM´ens.
TDM skivan passar perfekt på navet och även bultmönstret linar upp.
Skruvhålen i skivan är dock större, 8mm mot XTZ original 6mm.
Löses med andra skruvar med en "mage" och eventuellt en bricka.
Eller, som jag gjorde här med att borra/gänga upp en storlek.

141391280761790400_resized.jpg




Jag köpte 18 tummaren mest för att öka markfrigången några mm till.
Att jag valde 2,5 tums fälg beror kanske mest på att däcken verkade
svårare att få tag på till bredare fälg och 18 tum.
17 tummaren (XTZ originalfälg) blir reservhjul, den är 3 tum.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Fan, man sitter timmar o googlar efter info om kvällarna
om diverse grejer. T.ex. maskeringstejp som tål 250 graders
pulverlack ugn och är lättarbetad. Kontaktar firmor och
kommer ingenvart alls. Lägger då en tråd här om någon har tips
om maskeringstejp och den som postar frågar om man har prövat
att googla själv. :huvet

Nu när jag ändå är här o spyr galla så kan jag lika bra dokumentera
gårdagens och dagens insatser. Monterade ner YZ oket inför renovering.

141391280702387000_resized.jpg




Cuttade till det jag skall använda som distans för drev offseten.

141391280888602100_resized.jpg




O så har jag hämtat ut packboxarna och RaceTech fjädrarna.

141391280626022200_resized.jpg




Imorgon skall jag försöka hinna med ett besök på verkstaden och så skall
Bröderna Nilssons MC få ett besök.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
När jag lämnade iväg grejer till pulverlack så bad jag dem helt sonika maskera vissa delar och det funkade bra. Maskerade både invändiga gängor och utstickande saker som ej skulle ha lack (styrstång på gaffelkrona bl.a).
Industrilack i Landskrona som fick äran.
En väg kan vara att använda vanlig maskeringstape som tas bort efter att pulvret är påsprutat men innan sakerna går in i ugn.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Har mätt mina orginalskivor på XTZ.an Dom var 245-250mm och det jag kan hitta på nätet så är TDM skivorna 300mm. Verkar vara en bra konvertering. Även R1 skivor ska vara lika. Stämmer det tro?:yoparty

Mats

TDM skivan har troligen samma diameter och tjocklek som XTZ. Denna kassa
vänstra skivan på bilden satt på XTZ navet jag köpte fäst med några
suspekta skruvar. Den har 8 mm hål för infästningen så det är inte en
original skiva. Men den har samma mått som TDM´ens.
TDM skivan passar perfekt på navet och även bultmönstret linar upp.
Skruvhålen i skivan är dock större, 8mm mot XTZ original 6mm.
Löses med andra skruvar med en "mage" och eventuellt en bricka.
Eller, som jag gjorde här med att borra/gänga upp en storlek.

141391280761790400_resized.jpg




Jag köpte 18 tummaren mest för att öka markfrigången några mm till.
Att jag valde 2,5 tums fälg beror kanske mest på att däcken verkade
svårare att få tag på till bredare fälg och 18 tum.
17 tummaren (XTZ originalfälg) blir reservhjul, den är 3 tum.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Har mätt mina orginalskivor på XTZ.an Dom var 245-250mm och det jag kan hitta på nätet så är TDM skivorna 300mm. Verkar vara en bra konvertering. Även R1 skivor ska vara lika. Stämmer det tro?:yoparty

Mats
Jag kan måtta skivorna imorgon kväll. Har säkert en R1 skiva
liggande jag kan måtta o kolla bultmönster på.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top