Hojen startar inte! Förgasarfel?

Mayer

Kunskap är mackt!
Gick med
22 Feb 2006
Ort
Gbg
Hoj
Superduke
Hojen startade för några dagar sedan, sen skulle jag ut en dag och tvättade hojen innan. Med vanlig trädgårdsslang och svamp (ingen högtryck). Efter detta skulle jag starta hojen. Den startade och gick i runt 3 sek tills den hostade till från röret och dog. Jag startade igen och samma sak hände, efter detta startade den inte. Det slutade med att jag lyckades rulla igång den och varmkörde den (Nu gick den normalt). Jag körde sedan hoj i ungefär 1h och en kvart varvid den gick normalt. Under den turan stängde jag dessutom av hojen och startade den normalt tre gånger. Jag ställde sedan hojen över natten och nästa dag skulla jag ut och köra mer. Då händer exakt samma sak, hojen startar och går i runt 4 sek, sen kommer en rejäl hostning från röret och hojen dör. Efter detta vill den inte starta och jag lyckas inte heller rulla igång den.
Så, tändstiftet tänder, kolven går runt normalt och det finns bensin men den startar inte. Vad kan ha hänt? Jag har fått för mig att felet sitter någonstans i förgasaren, kanske vatten i flottören? Eller har topplockspackningen gått så den släppte in vatten i cylindern? Och varför hostningarna? Det kan väl inte ligga vatten i kröken eller liknande eftersom att jag körde i över en timme och då borde den ha blivit varm...
Har ni nån aning? :va
Tacksam för svar!
// Mayer
 
Last edited:

mp_87

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
KTM 640 sm
Har ungefär samma problem med Fiddyn, hehe, en annan femma kanske men samma grejs. Varje gång jag ska starta den så hostar den o dör o har sig, men när man väl fått igång den o låtit den stå o puttra ett tag så går den fint, tills man stänger av den - för att sedan nästa dag gå ut o försöka starta den igen med samma jobbiga veva >_<
 

Mayer

Kunskap är mackt!
Gick med
22 Feb 2006
Ort
Gbg
Hoj
Superduke
Kronen skrev:
2086562 du kan fått vatten ner i avgasröret. prova och ta loss det och kolla iaf..
Men jag körde ju i nästan 1 och 1/2 timme så avgasröret blev ju skitvarmt...det borde väl inte finnas vatten kvar efter det?

mp_87 skrev:
2086616 Har ungefär samma problem med Fiddyn, hehe, en annan femma kanske men samma grejs. Varje gång jag ska starta den så hostar den o dör o har sig, men när man väl fått igång den o låtit den stå o puttra ett tag så går den fint, tills man stänger av den - för att sedan nästa dag gå ut o försöka starta den igen med samma jobbiga veva >_<
Låter som precis samma problem, ingen som vet noggrannare vad det kan vara? :va
 

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Nacka
Hoj
sm570r
Mayer skrev:
2086852 Men jag körde ju i nästan 1 och 1/2 timme så avgasröret blev ju skitvarmt...det borde väl inte finnas vatten kvar efter det?


Låter som precis samma problem, ingen som vet noggrannare vad det kan vara? :va

Kolla skicket på reedventilen, håll upp den mot solen/en lampa om du ser glipor är den sliten. Kolla luftfiltret, gör rent förgasaren, kolla så att alla slangar ser ok ut.


Testa testa :gnissla
 

Mayer

Kunskap är mackt!
Gick med
22 Feb 2006
Ort
Gbg
Hoj
Superduke
Jag var ute nyss och tog loss luftburk+förgasare...filtret såg bra ut och förgasaren likaså. Jag tömde och kollade i flottörhuset och allt där såg OK ut. Nålen i flottörhuset var inte heller sliten. Trotteln fungerade som den skall och såg fin ut. Ändå vill hojen inte starta...jag skall sticka ner till macken nu och köpa en burk startgas så får jag väl förhoppningsvis i alla fall igång den. :huvet
Att ha en hoj som inte startar när solen steker en vårdag som denna är fan det värsta som finns :4skrika
// Mayer
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Mayer skrev:
2086852 Men jag körde ju i nästan 1 och 1/2 timme så avgasröret blev ju skitvarmt...det borde väl inte finnas vatten kvar efter det?


Låter som precis samma problem, ingen som vet noggrannare vad det kan vara? :va

kan säga att under som 10 åren ja körde cross så hälde man i vatten i pipan i bland, nu tävlade inte jag så ofta men vissa hälde i för att klara ljuskraven. Vattnet försvinner vid första varvningen.

Har du testat det jag skrev till dig?

edit
Bytt stift?
Gammal bensin?
Testat med k-sprit?
Glapp i chassie jord?
Funkar all el även fast att den inte startar?
Testat springa i gång den?
 

Mayer

Kunskap är mackt!
Gick med
22 Feb 2006
Ort
Gbg
Hoj
Superduke
Mr Helmut skrev:
2087085 kan säga att under som 10 åren ja körde cross så hälde man i vatten i pipan i bland, nu tävlade inte jag så ofta men vissa hälde i för att klara ljuskraven. Vattnet försvinner vid första varvningen.

Har du testat det jag skrev till dig?

edit
Bytt stift?
Gammal bensin?
Testat med k-sprit?
Glapp i chassie jord?
Funkar all el även fast att den inte startar?
Testat springa i gång den?
Stiftet ger gnista, är dessutom ca 1vecka gammalt
Bensinen bytten i måndags
Ej testat med k-sprit, men den skall väl göra så att bensinen inte lägger sig och flyter på vatten och så att is inte bildas runt förgasarens munstycke. Eftersom att jag har bytt bensinen nyss och det är mer än 10+ ute så hjälper det nog inte mig.
Elen har jag inte kollat något noggrannare med än att jag ser att all el funkar trots att den inte startar.
Jag har testat att springa igång den idag men så gick den inte heller igång.
:huvet :huvet
Förresten, du som har haft en rs, vilken växel är bäst att springa igång den på? :va
Vad tror du om startgas förresten?
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Mayer skrev:
2087113 Stiftet ger gnista, är dessutom ca 1vecka gammalt
Bensinen bytten i måndags
Ej testat med k-sprit, men den skall väl göra så att bensinen inte lägger sig och flyter på vatten och så att is inte bildas runt förgasarens munstycke. Eftersom att jag har bytt bensinen nyss och det är mer än 10+ ute så hjälper det nog inte mig.
Elen har jag inte kollat något noggrannare med än att jag ser att all el funkar trots att den inte startar.
Jag har testat att springa igång den idag men så gick den inte heller igång.
:huvet :huvet
Förresten, du som har haft en rs, vilken växel är bäst att springa igång den på? :va
Vad tror du om startgas förresten?

de går att springa igång själv jag sprang igång den på 1an men de går säkert med 2an också. Släpper den sätt dig på den och be din far springa bakom.

K-spriten typ suger upp vattnet så de kan komma igenom förgasaren osv så testa å slå i lite de kan ju vara så enkelt.

du kan ha olika färger på gnistan till stiftet också....

Ska ut å köra nu:)
 

StröMmarN

En Stolt Aprilia ägare :)
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia Rs 125 04:a,Cagiva Wmx 250, Yamaha Beluga 85cc (15hk), 14e Minimoto
Detta har hänt mig oxå !
Fast inte på min RS!
Har en gammal skooter där det sitter öppet luftfilter på, så en dag skulle jag tvätta den och så sa min pappa ta högtryckssprytan.
Gjorde det utan att tänka mig för och efter tvätten så gick den gång typ 5sek sen bara dog sen. Fick igång den efter många om och men, men den hostade som f*an när man körde med den.

Tog isär förgasaren och blåste rent alla minstycken och hela förgasaren med trycklust. Sen gick den fint igen :rofl
 
Last edited:

Mayer

Kunskap är mackt!
Gick med
22 Feb 2006
Ort
Gbg
Hoj
Superduke
fast_aprilia_rs skrev:
2087218 Detta har hänt mig oxå !
Fast inte på min RS!
Har en gammal skooter där det sitter öppet luftfilter på, så en dag skulle jag tvätta den och så sa min pappa ta högtryckssprytan.
Gjorde det utan att tänka mig för och efter tvätten så gick den gång typ 5sek sen bara dog sen. Fick igång den efter många om och men, men den hostade som f*an när man körde med den.

Tog isär förgasaren och blåste rent alla minstycken och hela förgasaren med trycklust. Sen gick den fint igen :rofl
Okej...grejen är att förgasaren ser skitfin ut och allt där i var rent och fint, så jag fattar inte riktigt varför jag skall behöva blåsa rent eller rengöra förgasaren på något annat sätt? Hur fick du igång den då? Hur såg förgasaren ut innan du rengjorde den?
// Mayer
Ps. Startgasen hjälpte inte :huvet
 

Mayer

Kunskap är mackt!
Gick med
22 Feb 2006
Ort
Gbg
Hoj
Superduke
Nu har jag slitit isär burk och förgasare igen för att kolla reedventilerna, de såg också bra ut...Nu är jag nästan övertygad om att det är något jäkla elfel. Och jag hatar att pilla med el! :mad:
Jag har sprutat 5-56 på alla synliga kontakter på hela hojen känns det som men jag slänger inte ihop allt förrän jag har gjort nåt mer känns det som! Har någon nåt tips om vad som kan vara glapp/blött/trasigt?
// Mayer
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Mr Helmut skrev:
2087131
K-spriten typ suger upp vattnet så de kan komma igenom förgasaren osv så testa å slå i lite de kan ju vara så enkelt.

K-spriten ser till att vattnet "löser" sig i bensinen :fakta :tungan
 

Mayer

Kunskap är mackt!
Gick med
22 Feb 2006
Ort
Gbg
Hoj
Superduke
nu har jag spenderat ytterligare timtal på att riva förgasare, blåsa rent munstycken och så vidare och testat mig fram. Bensinen når cylindern, tändstiftet ger gnista, men inget händer! :huvet
Vad är fel?????
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Mayer skrev:
2087687 nu har jag spenderat ytterligare timtal på att riva förgasare, blåsa rent munstycken och så vidare och testat mig fram. Bensinen når cylindern, tändstiftet ger gnista, men inget händer! :huvet
Vad är fel?????

har du fungerande fugge och gnista kan du ju bara gå vidare i motorn

-kolv
-kolvringar
-cylinder
-avgasport
-avgassytem

du har inte ändrat bestyckningen på sistonde eller ändrat något alls?
 

Kickboxer

Ny medlem
Gick med
23 Dec 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Honda VF400 F
Tjena!

Hade samma problem efter en tvätt på min hoj, det jag gjorde var att kolla efter fukt i tändhatten, och såklart hade det kommit in vatten i hatten, och då blir ju tändningen inte så speciellt bra.

Spruta 5-56 i tändhatten!


Annat problem kan vara att svänghjulet tagit in vatten, och därför inte levererar rätt ström till tändstiftet. Kolla detta som sista utväg..
 
Last edited:

Mayer

Kunskap är mackt!
Gick med
22 Feb 2006
Ort
Gbg
Hoj
Superduke
En ny dag i garaget! Än så länge har jag bara hunnit spruta en massa 5-56 på alla sockerbitar och kopplingar. Jag hade hoppats på att slippa ta isär cylindern pga alla packningar men jag kanske inte har så mycket val. Är det ingen som tror att nåt elektriskt har blivit skadat av vattnet som gör att den inte startar? På bilar och mc med fler än en cylinder så kan ju kondensatorn krångla vilket gör att den går dåligt på låga varv och har svårt att starta, vilket låter som mitt problem. Men jag har ju ingen sån på min hoj :huvet
Kan det inte finnas nåt på hojen som kan bete sig på samma sätt? :va
En till fråga, vad är det för silvrig cylindrisk dosa som sitter under motorblocket, en bit under kylaren? (Kolla på den fina bilden) Den låter ganska rejält när jag försöker starta...
// Mayer
 

Bifogat

  • aprilia dosa.jpg
    aprilia dosa.jpg
    22.5 KB · Visningar: 61
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top