Hojfiket Rosenhill förstörde min söndag!

Charlyze

Inkvoterad
Gick med
12 Jul 2006
Ort
Bromma
Hoj
Triumph Speed 4 och ombyggd Bonneville från 1969
Carro1 skrev:
2524518 Nu är det som så att jag är en utav de tjejerna som stod bakom disken denna dag.
Självklart är vi alla som jobbar där mycket medvetna om vad serviceyrket innebär och vill självklart erbjuda våra kunder så bra service som möjligt under sånna här dagar som det var i söndags.
Folk som besöker Rosenhill måste vara medvetna om att det är ett fik dom besöker och att vi först och framst har onyttiheter i alla dess former, vare sig det är mackor eller bullar. Det är jättetråkigt när diabetiker/veganer/vegetarianer kommer för en stunds fika, då vi oftast inte har flera alternativ då vi gör mackor och dylikt efter efterfrågan.
I söndags uppstod problemet att det inte ens fanns några valmöjligheter, eftersom ostmackorna var HELT slut. Självklart kan vi göra iordning smörgåsar, men det förutsätter att det finns tid och bröd. I söndags fanns det varken tid att göra mackor (det var 1 tjej som stod och gjorde mackor för allt hon var värd tro mig, och då kan vi inte ta upp massa special beställningar.. det som finns det finns..) eller något tinat bröd att göra mackor på.
Vi hade ont om personal och vissa utav oss hade varit där sedan klockan 4 på morgonen..
Nästa gång du kommer dit kan jag bara hoppas att det finns en ostmacka kvar, eller att det inte är så mycket folk så att vi hinner göra en åt dig.:tummenupp

Tack för ditt vänliga svar! Ni är ursäktade! :tummenupp

Dr.Bike skrev:
2524452
Den förste vegomullen som inte äter någon form av kosttillskott kan räcka upp en hand.
:hej
antar att du räknar mig som vegomulle?
 
Last edited:

Jonas Brunström

fyrtakt???
Gick med
12 Sep 2005
Ort
Finland
Hoj
RGV 250 RG 500
om en dag kan bli förstör pga en smörgås så jaa..... okej de var väll lite fult gjort
med de fins alltid otrevliga typer bäst å inte bry sej bara
 

Charlyze

Inkvoterad
Gick med
12 Jul 2006
Ort
Bromma
Hoj
Triumph Speed 4 och ombyggd Bonneville från 1969
Jonny trajja skrev:
2524662 märkligt att en sånn här banal tråd kan överleva!! :D
Att mina primitiva hungerkänslor och spontana besvikelse över utebliven ostmacka utvecklats till filosofiska utläggningar om köttätande, serviceyrken och -inrättningar, kvinnliga/manliga beteenden, etik i vidare bemärkelse, kosttillskott, skillnaden mellan tanter och jäntor... osv... är rätt fascinerande, faktiskt.
:)
tack till alla som orkat bry sig, på ett eller annat sätt! nu är ostmacketråden utagerad, för min del.

Men kanske jag ska starta en ny tråd, "Vegetarian på sporthoj.com"?;)
 

Jonny trajja

Medlem
Gick med
10 Sep 2004
Ort
järna
Hoj
Triumph sprint st -10 (svart)
jopp de va nog en engångs grejj!! för dom är bra på rosenhill tycker iaf jag, men å andra sidan äter jag det som finns... men ja förstår dem som inte gör det. Och så klart borde dom ha nått gott för alla..:tummenupp
 

Jonny trajja

Medlem
Gick med
10 Sep 2004
Ort
järna
Hoj
Triumph sprint st -10 (svart)
tja

Charlyze skrev:
2524707 Att mina primitiva hungerkänslor och spontana besvikelse över utebliven ostmacka utvecklats till filosofiska utläggningar om köttätande, serviceyrken och -inrättningar, kvinnliga/manliga beteenden, etik i vidare bemärkelse, kosttillskott, skillnaden mellan tanter och jäntor... osv... är rätt fascinerande, faktiskt.
:)
tack till alla som orkat bry sig, på ett eller annat sätt! nu är ostmacketråden utagerad, för min del.

Men kanske jag ska starta en ny tråd, "Vegetarian på sporthoj.com"?;)


Hehe ja gör de du!! en del tycker kanske att det inte hör hemma här men vadå!!! hur som helst så borde dom ha kunnat fixa nått gott till dej, även om dom va stressade och kön va lång... för jag tror att dom som stod bakom dej gärna väntat på den lilla stund som det hade tagit... men visst ja osten va väl slut:huvet men nått annat kunde dom väl ha hittat på till dej!!!:tummenupp

Jonny trajja skrev:
2524751 Hehe ja gör de du!! en del tycker kanske att det inte hör hemma här men vadå!!! hur som helst så borde dom ha kunnat fixa nått gott till dej, även om dom va stressade och kön va lång... för jag tror att dom som stod bakom dej gärna väntat på den lilla stund som det hade tagit... men visst ja osten va väl slut:huvet men nått annat kunde dom väl ha hittat på till dej!!!:tummenupp

har du kvar den skit snygga Bonnevillen???
 
Last edited:

The_FacultyGirl

Diggar hästkrafter
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm, västerort... och emellanåt i södra skån
Hoj
Hade en CBR 600f -93 (blev stulen). Nu är det svart 850 som gäller!
Dr.Bike skrev:
2524587
Jag tycker om vegetarianer! De är jättegoda! :)
Skämt åsdo: Alla ismer, eller dogmer, oavsett var de kommer ifrån har alla avarter, och det är tur att de flesta är lika trevliga som du.

Det är väl bara jag som har så svårt för när någon ska pådyvla mig nåt jag inte vill ha, och sen ge mig dåligt samvete för att jag väljer nåt annat.
Detta gäller särskilt religion, och politik. Till del oxå sexualitet, och sen sist minst och gulligast , vegofalangen ;)

:krama

Finns ju många som försöker tvinga mig att äta kött så jag vet hur det känns ;) även om det är tvärtom i matform. Tråkigt med en del (men klart folk får äta vad de vill) när man ska bjuda på middag och måste göra något med kött till, för annars går det bara inte att äta. Går tydligen inte att bli mätt på vegomat :rolleyes: Sådant är som sagt lite trist men inget att haka upp sig på. :) Fast då (om man övertygat personen i fråga att prova utan kött) gäller det att laga något som ser, doftar och är underbart gott så brukar folk svara "oj trodde inte vegomat kunde vara gott! (och mättande)" Då vet man att man gjort ett bra jobb! Hehe :D

Charlyze skrev:
2524707
tack till alla som orkat bry sig, på ett eller annat sätt! nu är ostmacketråden utagerad, för min del.

Det var huvudsaken det! :tummenupp
 
Last edited:

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Ort
El Stockholmo
Hoj
Borttappad
The_FacultyGirl skrev:
2524885 :krama

Finns ju många som försöker tvinga mig att äta kött så jag vet hur det känns ;) även om det är tvärtom i matform. Tråkigt med en del (men klart folk får äta vad de vill) när man ska bjuda på middag och måste göra något med kött till, för annars går det bara inte att äta. Går tydligen inte att bli mätt på vegomat :rolleyes: Sådant är som sagt lite trist men inget att haka upp sig på. :) Fast då (om man övertygat personen i fråga att prova utan kött) gäller det att laga något som ser, doftar och är underbart gott så brukar folk svara "oj trodde inte vegomat kunde vara gott! (och mättande)" Då vet man att man gjort ett bra jobb! Hehe :D

Misusoppa, tofuspätt och en ört- och groddpaj?

Kittlar dödsskönt i kistan! :näsblod
 

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R6 & RD350
Det här var, ta mig fan, den roligaste tråd jag läst på länge! :rofl
 

osterkraft

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Söder om sthlm
Hoj
CBR600F -91
Santo skrev:
2521518 Man måste lära sig att kunna borsta bort sura människor som mår dåligt. Om man inte kan slå bort sådan negativ energi blir man mentalt förtärd med tiden.

Tycker att alla borde läsa det här ett par gånger och även ta till sig av GuWs filosofi! :tummenupp
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Dr.Bike skrev:
2524452 Man kan väl inte alltid ta världens samvete på sina axlar?

Sen får man skilja på sak och person.
Jag hatar ju inte oxen bara för ag äter hans file´om du hajar...

ska man då inte kunna få äta en köttbit utan att känna dåligt samvete?
vegetarianer får mig att känna mig som en brottsing med deras argumentation.
Därför gillar jag inte vegomullar av princip, när de rackar ner på mitt, utan att jag rackar ner på dem.

Självklart så ska man inte ta världens samvete på sina axlar, man gör det man själv tycker är lämpligt dock är det väl aldrig fel att reflektera över sina vanor ibland och konsekvenserna av dessa.

Jag hajar att man inte hatar oxen bara för att man äter den men man kan ju fundera på hur den kommit till tallriken och konsekvenserna av det, kollar man vilka miljöeffekter köttproduktion har, ex. hur mycket spannmål, vatten, bekämpningsmedel, energi osv. det går åt för att producera 1 kg kött jämfört med att producera 1 kg spannmål så inser man att köttproduktion inte är direkt effektivt.

Efter att ha sett en del program på SVT om djuruppföddning(innehåll i foder, mängden antibiotika, skötsel av djur, transporter osv.), så önskar jag inte äta kött av enbart den anledningen då jag skulle bidra till att fler djur kommer att kommer utsättas för samma behandling.

vegetarianfanatiker som hoppar på en är inte roligt, fanatiker av olika slag är sällan roliga

Dr.Bike skrev:
Sojakorv - nu med köttsmak står det i affären!
Vad är det??? Om inte dubbelmoral. Snacka om att vilja ha kakan och ändå äta upp den.
Quorn - finns det naturligt i naturen?
Nej.
Fotsvamp odlad i stora kar som sen PRESSAS till olika saker som LIKNAR.....*trumvirvel* KÖTT!!

Hahaha man tar sig för pannan.

Ja dom ger jag inte mycket för så jag köper inte dom.


Dr.Bike skrev:
Nä, utan kosttillskott, utan konstlade proteinkällor, ffa såna som inte finns naturliga i vårt land, (för var i vårt land växer alla mysko fröer, kli, nötter, bönor osv som de stoppar i sig tonvis av för att mosvara en biff) så skulle alla vegon dö i skörbjugg osv.

Veganer och B12 verkar vara litet knepigt ämne men B12 finns i en del grönsaker m.m. men jag håller mig till vegetarian så behöver jag inte krångla så mycket.

Dr.Bike skrev:
Snacka om livslögn att tro att man hjälper nåt djur genom att inte äta kött.
För att inte tala om att krångla till det för sig (och sin omgivning som hela tiden ska ta hänsyn) i onödan.

Med djurtransporter och annat så vet jag inte det, när jag är på middag osv. så nöjer jag mig alltid med det som finns, på moderna restauranger och konferenser finns det alltid vegetariskt, numera är menyn ofta 50% veg. 50% kött.

Dr.Bike skrev:
Då jag genomlevt några, så rekommenderar jag alla vegon att genomgå en RIKTIG överlevnadskurs, och sen vara ute i MINST en vecka (tänk...en ynka vecka...) utan alla lättillgängliga proteinbomber som aldrig den ursprungliga människan fick tag i...
Ffa inte vitmin B12, som ju vissa äter regelbundet.

har fått lära mig att B12 finns i naturen så man kan överleva, ex. naturligt i vatten m.m.

Dr.Bike skrev:
Att sen kalla en så krystad livsstil som "ursprunglig" och normal är ett hån mot tredje världen.

Skulle man producera kött i sådan mängd att det räckte till alla i tredje världen skulle jorden förmodligen gå under..., det skulle förmodligen vara en fysisk omöjlighet med tanke på den mängd arealer som skulle gå åt för spannmålsproduktion osv.

Dr.Bike skrev:
Den förste vegomullen som inte äter någon form av kosttillskott kan räcka upp en hand.

Du menar förstås veganer, om inte så räcker också jag upp en hand.:hej
 
Last edited:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
The_FacultyGirl skrev:
2524524 Och fiskbeståndet blir färre i antal årligen, varför då bidra till det om man ändå inte är så förtjust i fisk? Eller var Väntar fortfarande att Donken ska komma med något nytt efter vegoburgaren och nuggetsen... Fast de erbjöd mig en gång hamburgare med bröd utan hamburgaren! Service iaf ;)

Edit: har INTE läst hela tråden :) så vet inte vad ni diskuterat om vego vs köttätare men alla är vi lika mycket värda för det och bör respektera varandra oavsett vad man äter! :tummenupp

Fiskodlingarna(ex. i Norge) är inte så roliga med de problem de dras med, fodret var inte så kul heller om jag minns rätt, det lagras i fisken som man sen ska äta, gravida rekommenderas inte äta östersjöfisk men andra går det bra för:rolleyes:

Donken i Sverige är inte kul, i Norge har donken vegetariskt, Max i Sverige har iaf vegetariskt.:)

Respekt:tummenupp
 

Dr.Bike

Guest
KGK skrev:
2526644 Självklart så ska man inte ta världens samvete på sina axlar, man gör det man själv tycker är lämpligt dock är det väl aldrig fel att reflektera över sina vanor ibland och konsekvenserna av dessa.
+ allt det andra som jag kortar ner här...

Tack för dina kloka ord!
Jag ska lägga dem på minnet.
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Varsågod :)

Det är ganska stor skillnad i åtgång av vatten och energi :näsblod

http://www.worldwatch.org/node/1826

Vatten är som bekant en bristvara, undra hur många kärnkraftverk eller kolverk man skulle få bygga ifall alla i tredje världen skulle äta samma mängd kött som vi i väst gör...:confused:

Stämmer uppgifterna så konsumerar varje svensk i snitt 9964,5 miljarder liter vatten och 6,64 miljarder kWh varje år, bara för köttkonsumtionen.

Skulle alla i världen äta samma mängd kött som svenskarna gör så är energi åtgången bara för kött typ

4783,8 miljarder kWh per år (hur många kärnkraft verk är det ?)

7175754192720000 liter vatten (hur mycket det nu är..)

För att producera ett kilogram svinkött och nötkött behövs en energimängd på 8,3 respektive 12,8 kWh, enligt en rapport från Sveriges Lantbruksuniversitet . Motsvarande värde för proteinrika baljväxter är 0,86 och för potatis 0,44.

Köttproduktionen konsumerar betydligt större mängder vatten än vad växtodling för produktion av mänskoföda gör (enligt D. Pimentel 1997 BioScience No.2, February), 100 000 liter vatten(ska nog vara 10 000-15 000) går åt för produktion av ett kilogram nötkött. Motsvarande mängder för potatis och vete är 500 respektive 900 liter. Att hushålla med vatten blir allt viktigare; idag räknar man med att 80 procent av världens länder lider av någon form av vattenbrist.

Metangasutsläppen i atmosfären från idisslare och läckage av kväve från djuravföringen till vattenmiljön är två andra miljöproblem förknippade med djurhållningen. Mänskans diet inverkar även direkt på våra bidrag av kväve till vattenmiljön. Enligt rapporten "Biff och bil" från svenska Naturverket skulle utsläppen av kväve minska från nuvarande 90 gram per person och dag till 30 gram om invånarna övergick till en helt vegetarisk diet.

– Under de senaste 15 åren har köttkonsumtionen gått upp med 30 procent i Sverige. I medeltal konsumerar svensken hela 73 kilogram per person.
 
Last edited:

IronMike

Guest
Säker på att du tillhörde rätt grupp? :va

suck, tanten har ju sin bindel ut och in :huvet
 

Bifogat

  • gestapo.JPG
    gestapo.JPG
    33.3 KB · Visningar: 48
Last edited:

*Superlight*

Aldrig mer ett BERIK skinnställ!!!
Gick med
24 Jun 2004
Ort
sKåNe
Hoj
Ducati 985SL, 854R, 1098 CORSA
Dr.Bike skrev:
2524587 Det är väl bara jag som har så svårt för när någon ska pådyvla mig nåt jag inte vill ha, och sen ge mig dåligt samvete för att jag väljer nåt annat.

Men om du verkligen FÅR dåligt samvete, så innebär det väl att du känner att du gör något fel..., annars finns det ju ingen anlednig till det :va


Dr.Bike skrev:
2524587Man har ju ofta en fot i varje läger... Livet är ju inte (som du redan vet) inte svartvitt, och lika illa som jag tycker om påflugna homoprofeter, som ska tvinga en att älska dem, SE dem och ffa bejaka dem, oavsett vad man tycker inna så ÄR det jobbigt att tvingas ha en åsikt. Även om den knepigt nog överensstämmer med förespråkarens!
Det hela blir lixom... konstlat.
Lika gott tycker jag om mina homovänner, som av någon anledning bara "är" och sen är det inte mer med det. Det är inte deras sexualitet vår relation bygger på.
Likaså det här med vegetarianism.
Jag accepterar och inser, t.o.m sympatiserar i många stycken, för jag vill ox ha en etisk värld där alla, inklusive djur behandlas på ett bra sätt, men om jag gör det från min horisont, och sen blir anklagad av nån som då anser sig "bättre" så känner man sig illa till mods.

För hur skall jag förklara att jag oxå oroas av det ena och det andra i Svensk djurhållninng samtidigt som jag tuggar på en underbar Tourneadeu?


Love all. Serve all.

En hel del sanning :tummenupp

Dr.Bike skrev:
2524452Nä, utan kosttillskott, utan konstlade proteinkällor, ffa såna som inte finns naturliga i vårt land, (för var i vårt land växer alla mysko fröer, kli, nötter, bönor osv som de stoppar i sig tonvis av för att mosvara en biff) så skulle alla vegon dö i skörbjugg osv.

Den dagen jag som vegetarian dör av skörbjugg (som utvecklas genom c-vitaminbrist) den lär vi nog aldrig uppleva...:D

Dr.Bike skrev:
2524452Snacka om livslögn att tro att man hjälper nåt djur genom att inte äta kött.
För att inte tala om att krångla till det för sig (och sin omgivning som hela tiden ska ta hänsyn) i onödan.

Jag äter inte kött av rent etiska skäl, jag vet att jag inte "hjälper" något djur genom det, men vill helt enkelt inte äta något djur.

Som min sambo sa..., "jag äter inte något som haft ett ansikte"

Förklara gärna det där med att krångla till det för sig själv och andra, för det förstod jag faktiskt inte:va

En sak som många borde fundera på är..., är det rätt att göra saker bara för att vi kan...

Dr.Bike skrev:
2524452Då jag genomlevt några, så rekommenderar jag alla vegon att genomgå en RIKTIG överlevnadskurs, och sen vara ute i MINST en vecka (tänk...en ynka vecka...)

Tsss..., en vecka är väl ingenting...,flera veckor ska det vara... :D

KGK skrev:
2526644 Självklart så ska man inte ta världens samvete på sina axlar, man gör det man själv tycker är lämpligt dock är det väl aldrig fel att reflektera över sina vanor ibland och konsekvenserna av dessa.

Jag hajar att man inte hatar oxen bara för att man äter den men man kan ju fundera på hur den kommit till tallriken och konsekvenserna av det, kollar man vilka miljöeffekter köttproduktion har, ex. hur mycket spannmål, vatten, bekämpningsmedel, energi osv. det går åt för att producera 1 kg kött jämfört med att producera 1 kg spannmål så inser man att köttproduktion inte är direkt effektivt.

Efter att ha sett en del program på SVT om djuruppföddning(innehåll i foder, mängden antibiotika, skötsel av djur, transporter osv.), så önskar jag inte äta kött av enbart den anledningen då jag skulle bidra till att fler djur kommer att kommer utsättas för samma behandling.

Mycket bra inlägg:tummenupp :tummenupp

Santo skrev:
2521518 Man måste lära sig att kunna borsta bort sura människor som mår dåligt. Om man inte kan slå bort sådan negativ energi blir man mentalt förtärd med tiden.

Et bra sätt att möta sådana är att ställa raka och tydliga ifrågasättningar som t.e.x. Varför är du så sur/otrevlig? Har jag gjort dig något?

Precis så jag brukar tänka/göra :tummenupp


Utom ibland :D

KGK skrev:
2526672Max i Sverige har iaf vegetariskt.:)

Respekt:tummenupp

WORD!!!
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top