Kan hålla med @BrooklynS ovan om att skippa slätterna i Italien. Om du gör det, så undvik genomfartsvägen i Aostadalen. Vackert, men långsamt med mycket trafik och fartövervakning.
Tänkte först Guzzin. Att rulla in i staden Bellagio på en Moto Guzzi Bellagio hade varit ball. Och att sedan parkera utanför Moto Guzzi-museet hade också varit kalas.Vilken hoj tar du? Guzzin?
Ja, visst låter det härligt? Att köra till Schweiz och tvätta kalsonger. Det är ju sådant man drömmer om.Jag har inget att invända, det verkar bli en kanontripp. Dricka vin och tvätta underkläder i Schweiz, bara en sån sak.
Bra inspel. Tack! Kan vara ett bra alternativ om vädret är ok. Är det sk*tväder kan det vara "utmanande" (en kliché, jag vet...) att köra ett kallt och regnigt kvällspass sent i september från Trelleborg till Göteborg.Din tur ser väldigt trevlig ut Körde i Vogeserna i år. Riktigt fint Mer än 30 mil kan ta väldigt lång tid på småvägar. Jag hade bitit i det sura äpplet och tagit autobahn de första 65 milen ner till Moseldalen. Hem brukar jag ta färjan mellan Rostock - Trelleborg. Går vid 15-tiden och är framme strax efter 21. Då är man hemma vid midnatt. Snabbare och mycket billigare än Kielfärjan.
Ja, det vore bra att slippa slätterna i Italien. Men jag hade svårt att hitta naturliga rutter "tvärs". Har du förslag på orter/vägar att sikta på? Hixman avrådde ju från Aostadalen p g a trafik.Överväg att köra nästan rakt österut från Mont Blanc istället och ta Alperna på tvärsen istället för att åka ned på slätten i Italien. Det finns så enormt många fina vägar där som du helt missar.
Annars verkar det kanon och även om du åker i Schweiz finns det nästan alltid ett litet pass över till Italien eller Österrike där du tillbringar natten.
Glöm inte vignetter ifall du kör motorväg i Schweiz/Österrike. Köps digitalt om du är dagen innan.
Just Aostadalen verkar vara svår att undvika men min poäng var att minimera sträckan på slätten för att prioritera bergsvägarna. Iofs så är det ju inte så jäkla varmt nu som i juli och turisterna är hemma och jobbar.Ja, det vore bra att slippa slätterna i Italien. Men jag hade svårt att hitta naturliga rutter "tvärs". Har du förslag på orter/vägar att sikta på? Hixman avrådde ju från Aostadalen p g a trafik.
Några tips på "missa inte" respektive "undvik" i Vogeserna?....Körde i Vogeserna i år. Riktigt fint .....
Jag är ju inte riktigt som de flesta. Plottar eller rekar inga vägar innan, utan ställer bara in Calimoto på kurviga vägar till min destination. Eftersom Calimoto rätt ofta tar mig in på ganska små vägar, så minns jag att det var många väldigt fina och välskötta hästgårdar och fin omväxlande natur. Ganska lite trafik, men det är det oftast på de småvägar jag oftast hamnar på. Tyckte bara att det var ett trevligt och mysigt område att köra i. Kan inte säga att jag kommer i håg något att undvika.Några tips på "missa inte" respektive "undvik" i Vogeserna?
När tänker du åka?Hallå alla kloka människor på SH! (hallå på er andra också… )
Nu önskar jag goda råd input och kommentarer på min kommande (september 2024) europaresa till söder om alperna och hem igen. Så här går mina tankegångar:
* Startskottet går i Kiel. Det finns andra färjor och vägar söderöver, men jag har beslutat att det blir Stena Line till Kiel. Då rullar man av färjan i Tyskland kl. 9.15 på morgonen, med full tank och mätt efter Stenas frukostbuffé. Efter Kiel siktar jag mot Frankrike och Vogeserna, men inte på autobahn utan jag har bett mitt ruttplaneringsverktyg (MyRouteApp)att ge mig en rutt utan motorvägar.
* På vissa ställen har jag ändrat i verktygets föreslagna rutt. T ex att undvika trafiktunga Hamburg och tunneln under Elbe, och istället ta färjan länge västerut vid Glückstadt. Det har sagts mig att detta är en mycket trevligare upplevelse än motorvägstunneln Hamburg (tunneln är inte jättekul, jag har testat).
* Vidare har jag lagt några waypoints i vad som verkar var något mer höglänt och bort från det tunga Ruhr-/Kölnområdet med motorvägar och städer överallt. Istället petat in orter som Paderborn och försökt följa ”höglandet” norr om Wiesbaden förbi Kaiserslauten och in i Frankrike och norra delen av bergsområdet Vogeserna. Jag är inte särskilt påläst om Vogeserna men det lilla jag sett ser väldigt bra ut!
* Nästa delmål är Savoie eller Savojen som man säger på svenska och jag kör öster om Genèvesjön en kort bit i Schweiz förbi Lausanne och Montreaux innan jag går in i Frankrike igen förbi Chamonix och Tignes och vidare in i Italien.
* Väl i Italien håller jag mig strax nedanför alpernas södra kant och siktar på Comosjön för givetvis måste jag besöka Bellagio och Guzzifabriken-/museet i Mandello de Lario. Härifrån är det inte jättelångt till Stelviopasset som såklart inte heller får missas.
* Efter Stelvio blir det en retur in i Schweiz där jag kommer att besöka goda vänner i Lugano ett par dagar. Vila upp mig, tvätta underkläder och dricka vin på altanen med utsikt över Luganosjön. Det får duga!
* Sedan bär det hemåt. Schweiz är väldigt fint på många sätt men är snordyrt och jag reser på rätt tajt budget. Så jag korsar Schweiz mot nordväst och siktar in mig på Tyskland och kör Schwarzwald från söder till norr. Efter Schwarzwald är jag tillbaka i ”utmaningen Tyskland” på så vis att det ju bor en jäkla massa människor här och det är städer, stora vägar och byar överallt. Men jag försöker att hålla mig höglänt och (relativt) glesbefolkat och passar på att ta omvägen till Harz där jag vet att det är fin körning. Efter Harz är det plattmark, ganska raka vägar med gott om byar men det går att snirkla sig fram utan att ta Autobahn. Det är inte magisk körning, men heller inte katastrof. Jag har provat.
* Sista delen blir troligen Kielfärjan till Göteborg igen. Men det är inte hugget i sten. Vi får se den dagen jag kommer dit…
Allmänt:
Jag ser framför mig dagsetapper på 30-40 mil och att jag planerar från dag till dag. Rutten ovan är alltså inte huggen i sten utan mer ett tanketest, ”hinner jag med detta på drygt två veckor?”.
Övernattning är tänkt att ske på billiga hostel eller B&B, ingen tältning alltså, och jag ser framför mig att jag väljer målort varje eftermiddag med hjälp av Booking.com och leta efter billiga och bra ställen att övernatta.
Så alla kloka, tänker jag rätt? Har jag missat något viktigt? Några stora ”No-No” i rutten?
View attachment 503112
View attachment 503113
View attachment 503114
View attachment 503115
Är redan på väg! Är Colmar (Alsace) nu. Men det är väldigt kallt i de alppassen jag planerat för, så jag får sannolikt planera om. Så sent som i morse var tre av tre "tuffingpass" stängda, men under dagen har de öppnat igen. Fast det är frostgrader...När tänker du åka?
Det pratas mycket om regn och översvämningar i Europa nu, även om det verkar vara värst i Polen, Tjeckien och Österrike.
Om du ska köra i Schweiz så har dom höga böter, gömda kamera och ingen tolerans alls.Är redan på väg! Är Colmar (Alsace) nu. Men det är väldigt kallt i de alppassen jag planerat för, så jag får sannolikt planera om. Så sent som i morse var tre av tre "tuffingpass" stängda, men under dagen har de öppnat igen. Fast det är frostgrader...
Jag lockas inte av att köra på 2000+ meters höjd i minusgrader. Vare sig för kylans skull eller för ev. ishalka eller snö. Har inga dubbdäck, ju!
Sydvästra Tyskland visade sig dock vara grymt fint! Min plan att följa höglänta trakter slog mycket väl ut. Har haft två superdagar i sadeln. Dag ett från Kiel till Hameln var bra. Medan dag två Hameln-Kaiserslautern samt tre Kaiserslautern-Colmar har jag haft kanonfin körning. Riktigt, riktigt bra!
Men kallt. Har tagit på mig allt jag har (nästan) för att hålla kyln borta. Jag har ju planerat för italiensk värme så när det som nu är nere på 10-12 grader (samt lite regn idag!) blir det j*vligt kallt.
Ovädret i östra Europa sägs vara på väg mot Italien - du kanske skall hålla dig lite västerut?Är redan på väg! Är Colmar (Alsace) nu. Men det är väldigt kallt i de alppassen jag planerat för, så jag får sannolikt planera om. Så sent som i morse var tre av tre "tuffingpass" stängda, men under dagen har de öppnat igen. Fast det är frostgrader...
Jag lockas inte av att köra på 2000+ meters höjd i minusgrader. Vare sig för kylans skull eller för ev. ishalka eller snö. Har inga dubbdäck, ju!
Sydvästra Tyskland visade sig dock vara grymt fint! Min plan att följa höglänta trakter slog mycket väl ut. Har haft två superdagar i sadeln. Dag ett från Kiel till Hameln var bra. Medan dag två Hameln-Kaiserslautern samt tre Kaiserslautern-Colmar har jag haft kanonfin körning. Riktigt, riktigt bra!
Men kallt. Har tagit på mig allt jag har (nästan) för att hålla kyln borta. Jag har ju planerat för italiensk värme så när det som nu är nere på 10-12 grader (samt lite regn idag!) blir det j*vligt kallt.
Mums! Nästan vegetariskt, ju!Ovädret i östra Europa sägs vara på väg mot Italien - du kanske skall hålla dig lite västerut?
I Colmar kan du passa på att äta schweinshaxe View attachment 503798
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |