Hojresor 2024?

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Kan hålla med @BrooklynS ovan om att skippa slätterna i Italien. Om du gör det, så undvik genomfartsvägen i Aostadalen. Vackert, men långsamt med mycket trafik och fartövervakning.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Färjan vid Gluckstadt är bra. kör förbi alla bila i kön.
Ta motorvägen till Mülheim där in i Frankrike.
Sparar tid, norra Tyskland är platt men fyllt av små byar, tar tid.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Vilken hoj tar du? Guzzin?
Tänkte först Guzzin. Att rulla in i staden Bellagio på en Moto Guzzi Bellagio hade varit ball. Och att sedan parkera utanför Moto Guzzi-museet hade också varit kalas. :)

Men det blir Kawan. Den är hyggligt bekväm, den har hårda sidoväskor (bra!) samt vindruta & värmehandtag som kan vara gôtt på högre höjder där det finns risk att det blir kyligt i slutet av september.

Fegt val, jag vet. ;)
Jag har inget att invända, det verkar bli en kanontripp. Dricka vin och tvätta underkläder i Schweiz, bara en sån sak. 👍
Ja, visst låter det härligt? Att köra till Schweiz och tvätta kalsonger. Det är ju sådant man drömmer om. ;)
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Din tur ser väldigt trevlig ut:) Körde i Vogeserna i år. Riktigt fint :tummenupp Mer än 30 mil kan ta väldigt lång tid på småvägar. Jag hade bitit i det sura äpplet och tagit autobahn de första 65 milen ner till Moseldalen. Hem brukar jag ta färjan mellan Rostock - Trelleborg. Går vid 15-tiden och är framme strax efter 21. Då är man hemma vid midnatt. Snabbare och mycket billigare än Kielfärjan.
Bra inspel. Tack! Kan vara ett bra alternativ om vädret är ok. Är det sk*tväder kan det vara "utmanande" (en kliché, jag vet...) att köra ett kallt och regnigt kvällspass sent i september från Trelleborg till Göteborg.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Överväg att köra nästan rakt österut från Mont Blanc istället och ta Alperna på tvärsen istället för att åka ned på slätten i Italien. Det finns så enormt många fina vägar där som du helt missar.
Annars verkar det kanon och även om du åker i Schweiz finns det nästan alltid ett litet pass över till Italien eller Österrike där du tillbringar natten. :)

Glöm inte vignetter ifall du kör motorväg i Schweiz/Österrike. Köps digitalt om du är dagen innan.
Ja, det vore bra att slippa slätterna i Italien. Men jag hade svårt att hitta naturliga rutter "tvärs". Har du förslag på orter/vägar att sikta på? Hixman avrådde ju från Aostadalen p g a trafik.
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Finns fina småvägar på bergssidorna utmed Aostadalen. Har man tid kan jag rekommendera dem. Tröttnar man eller får ont om tid så finns det en snabb betalväg (motorväg) genom dalen. "Genomfartsvägen" går igenom alla städer och byar med fartkameror överallt. Det är vackert så det gör ont. men tråkig körning enligt mig. Småvägarna på bergssidorna är knixiga och går upp och ned utmed bergen med stundtals vidunderliga utsikter, men det går inte fort framåt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja, det vore bra att slippa slätterna i Italien. Men jag hade svårt att hitta naturliga rutter "tvärs". Har du förslag på orter/vägar att sikta på? Hixman avrådde ju från Aostadalen p g a trafik.
Just Aostadalen verkar vara svår att undvika men min poäng var att minimera sträckan på slätten för att prioritera bergsvägarna. Iofs så är det ju inte så jäkla varmt nu som i juli och turisterna är hemma och jobbar.
Sist jag var i Chamonix 2013 så körde vi till Montreux (fin väg) och tog höger väg 11 till Spiez vid Thunersee. Sedan väg 6 och väg 19 österut över Belvedere, Andermatt och andra fina ställen. Vik av söderut mot Lugano om du vill ta en sydligare rutt men denna är ju finare. :)
 

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Väderprognosen i Norge inför helgen ser minst sagt lovande ut. Har önskat ledigt från jobbet på fredag. Tyvärr får jag nog inte ledigt. Planen om jag får ledigt är att köra till Töcksfors torsdag eftermiddag.
 

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Fick ledigt planerade att åka efter jobbet torsdag kl 15.Det sket sig torsdag morgon släpper en lagning från en tand. Fick en akuttid fredag förmiddag. 2200kr fattigare och en missad resa till Norge.
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Några tips på "missa inte" respektive "undvik" i Vogeserna?
Jag är ju inte riktigt som de flesta. Plottar eller rekar inga vägar innan, utan ställer bara in Calimoto på kurviga vägar till min destination. Eftersom Calimoto rätt ofta tar mig in på ganska små vägar, så minns jag att det var många väldigt fina och välskötta hästgårdar och fin omväxlande natur. Ganska lite trafik, men det är det oftast på de småvägar jag oftast hamnar på. Tyckte bara att det var ett trevligt och mysigt område att köra i. Kan inte säga att jag kommer i håg något att undvika.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Hallå alla kloka människor på SH! (hallå på er andra också… 😊 )
Nu önskar jag goda råd input och kommentarer på min kommande (september 2024) europaresa till söder om alperna och hem igen. Så här går mina tankegångar:

* Startskottet går i Kiel. Det finns andra färjor och vägar söderöver, men jag har beslutat att det blir Stena Line till Kiel. Då rullar man av färjan i Tyskland kl. 9.15 på morgonen, med full tank och mätt efter Stenas frukostbuffé. Efter Kiel siktar jag mot Frankrike och Vogeserna, men inte på autobahn utan jag har bett mitt ruttplaneringsverktyg (MyRouteApp)att ge mig en rutt utan motorvägar.

* På vissa ställen har jag ändrat i verktygets föreslagna rutt. T ex att undvika trafiktunga Hamburg och tunneln under Elbe, och istället ta färjan länge västerut vid Glückstadt. Det har sagts mig att detta är en mycket trevligare upplevelse än motorvägstunneln Hamburg (tunneln är inte jättekul, jag har testat).

* Vidare har jag lagt några waypoints i vad som verkar var något mer höglänt och bort från det tunga Ruhr-/Kölnområdet med motorvägar och städer överallt. Istället petat in orter som Paderborn och försökt följa ”höglandet” norr om Wiesbaden förbi Kaiserslauten och in i Frankrike och norra delen av bergsområdet Vogeserna. Jag är inte särskilt påläst om Vogeserna men det lilla jag sett ser väldigt bra ut! 😊

* Nästa delmål är Savoie eller Savojen som man säger på svenska och jag kör öster om Genèvesjön en kort bit i Schweiz förbi Lausanne och Montreaux innan jag går in i Frankrike igen förbi Chamonix och Tignes och vidare in i Italien.

* Väl i Italien håller jag mig strax nedanför alpernas södra kant och siktar på Comosjön för givetvis måste jag besöka Bellagio och Guzzifabriken-/museet i Mandello de Lario. Härifrån är det inte jättelångt till Stelviopasset som såklart inte heller får missas.

* Efter Stelvio blir det en retur in i Schweiz där jag kommer att besöka goda vänner i Lugano ett par dagar. Vila upp mig, tvätta underkläder och dricka vin på altanen med utsikt över Luganosjön. Det får duga! 😊

* Sedan bär det hemåt. Schweiz är väldigt fint på många sätt men är snordyrt och jag reser på rätt tajt budget. Så jag korsar Schweiz mot nordväst och siktar in mig på Tyskland och kör Schwarzwald från söder till norr. Efter Schwarzwald är jag tillbaka i ”utmaningen Tyskland” på så vis att det ju bor en jäkla massa människor här och det är städer, stora vägar och byar överallt. Men jag försöker att hålla mig höglänt och (relativt) glesbefolkat och passar på att ta omvägen till Harz där jag vet att det är fin körning. Efter Harz är det plattmark, ganska raka vägar med gott om byar men det går att snirkla sig fram utan att ta Autobahn. Det är inte magisk körning, men heller inte katastrof. Jag har provat.

* Sista delen blir troligen Kielfärjan till Göteborg igen. Men det är inte hugget i sten. Vi får se den dagen jag kommer dit…

Allmänt:
Jag ser framför mig dagsetapper på 30-40 mil och att jag planerar från dag till dag. Rutten ovan är alltså inte huggen i sten utan mer ett tanketest, ”hinner jag med detta på drygt två veckor?”.

Övernattning är tänkt att ske på billiga hostel eller B&B, ingen tältning alltså, och jag ser framför mig att jag väljer målort varje eftermiddag med hjälp av Booking.com och leta efter billiga och bra ställen att övernatta.

Så alla kloka, tänker jag rätt? Har jag missat något viktigt? Några stora ”No-No” i rutten?

View attachment 503112
View attachment 503113
View attachment 503114
View attachment 503115
När tänker du åka?
Det pratas mycket om regn och översvämningar i Europa nu, även om det verkar vara värst i Polen, Tjeckien och Österrike.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
När tänker du åka?
Det pratas mycket om regn och översvämningar i Europa nu, även om det verkar vara värst i Polen, Tjeckien och Österrike.
Är redan på väg! Är Colmar (Alsace) nu. Men det är väldigt kallt i de alppassen jag planerat för, så jag får sannolikt planera om. Så sent som i morse var tre av tre "tuffingpass" stängda, men under dagen har de öppnat igen. Fast det är frostgrader...

Jag lockas inte av att köra på 2000+ meters höjd i minusgrader. Vare sig för kylans skull eller för ev. ishalka eller snö. Har inga dubbdäck, ju! :)

Sydvästra Tyskland visade sig dock vara grymt fint! Min plan att följa höglänta trakter slog mycket väl ut. Har haft två superdagar i sadeln. Dag ett från Kiel till Hameln var bra. Medan dag två Hameln-Kaiserslautern samt tre Kaiserslautern-Colmar har jag haft kanonfin körning. Riktigt, riktigt bra!

Men kallt. Har tagit på mig allt jag har (nästan) för att hålla kyln borta. Jag har ju planerat för italiensk värme så när det som nu är nere på 10-12 grader (samt lite regn idag!) blir det j*vligt kallt.
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Är redan på väg! Är Colmar (Alsace) nu. Men det är väldigt kallt i de alppassen jag planerat för, så jag får sannolikt planera om. Så sent som i morse var tre av tre "tuffingpass" stängda, men under dagen har de öppnat igen. Fast det är frostgrader...

Jag lockas inte av att köra på 2000+ meters höjd i minusgrader. Vare sig för kylans skull eller för ev. ishalka eller snö. Har inga dubbdäck, ju! :)

Sydvästra Tyskland visade sig dock vara grymt fint! Min plan att följa höglänta trakter slog mycket väl ut. Har haft två superdagar i sadeln. Dag ett från Kiel till Hameln var bra. Medan dag två Hameln-Kaiserslautern samt tre Kaiserslautern-Colmar har jag haft kanonfin körning. Riktigt, riktigt bra!

Men kallt. Har tagit på mig allt jag har (nästan) för att hålla kyln borta. Jag har ju planerat för italiensk värme så när det som nu är nere på 10-12 grader (samt lite regn idag!) blir det j*vligt kallt.
Om du ska köra i Schweiz så har dom höga böter, gömda kamera och ingen tolerans alls.
Dom här körde inte snyggt, alldeles för fort men 4000£ i böter är ganska häftigt....
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Är redan på väg! Är Colmar (Alsace) nu. Men det är väldigt kallt i de alppassen jag planerat för, så jag får sannolikt planera om. Så sent som i morse var tre av tre "tuffingpass" stängda, men under dagen har de öppnat igen. Fast det är frostgrader...

Jag lockas inte av att köra på 2000+ meters höjd i minusgrader. Vare sig för kylans skull eller för ev. ishalka eller snö. Har inga dubbdäck, ju! :)

Sydvästra Tyskland visade sig dock vara grymt fint! Min plan att följa höglänta trakter slog mycket väl ut. Har haft två superdagar i sadeln. Dag ett från Kiel till Hameln var bra. Medan dag två Hameln-Kaiserslautern samt tre Kaiserslautern-Colmar har jag haft kanonfin körning. Riktigt, riktigt bra!

Men kallt. Har tagit på mig allt jag har (nästan) för att hålla kyln borta. Jag har ju planerat för italiensk värme så när det som nu är nere på 10-12 grader (samt lite regn idag!) blir det j*vligt kallt.
Ovädret i östra Europa sägs vara på väg mot Italien - du kanske skall hålla dig lite västerut?

I Colmar kan du passa på att äta schweinshaxe 1726516545874.png
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top