Honda Africa Twin 2016

Uppe i 150 mil nu, gjort 100-mila service. Räknar med att behöva göra 1200-mila senare i år....

Fortfarande inte ångrat att jag valden den med DCT, riktigt smutt, har manuellt växlade hojar så det räcker...

Det med tutknappen störde jag mig på första milen, nu har jag vant mig och tänker inte mer på det, tycker placeringen är bra.

Ang. priset så tycker jag att de olika varianterna gott kunde legat 10-15k lägre, men jag tycker ändå den känns prisvärd som det är nu. Passade på i februari med kampanjränta på 1.95% och rabatt på de bägge "paketen". Hondas värmehandtag är rätt värdelösa, knappt varit ljumna vissa morgnar när temperaturen legat kring nollan. Detta har uppmärksammats framförallt av brittiska köpare, och Honda där är medvetna om problemet. När jag lyfte detta med min säljare sa han att han fått till svars från svenska Honda att de skulle vara så. Kontentan är ju att Honda i Sverige är trattar, så får sitta still i båten, bevaka forumen hur det utvecklar sig där och sen återkomma till min säljare.

Bekvämt att köra ståendes med DCT, lätt att komma åt de manuella växlingsknapparna även då, tycker jag. Som referens är jag ca 190. Generellt den bekvämaste hojen jag kört hitills.

Kört enbart med den högra touringrutan hittills, men ska nog prova originalrutan några mil framöver, och utesluter inte att jag köper en ruta från tredjepartstillverkare. Suktar dessutom efter ett par Pivot Pegz, trotts att originalfotpinnarna faktiskt är bättre än de ser ut.

Effektmässigt är den perfekt, kan inte påstå att jag saknar effekt där det behövs, dvs. låg- och mellanregister, varvar sällan den över 4000 varv som det är nu. 4000 är ungefär 120-125 km/h i sjätte växeln.


Är nog svårt för Honda att förbättra hojen så pass mycket så jag ska tycka det ska vara lönt att byta in min mot en nyare om två-tre år.
 
Ang. " ett jävla gnäll" :huvet

Jag var seriöst intresserad av en ny AT.
Jag kan acceptera 94hk
jag kan acceptera att en ganska enkel konstruktion
Jag kan acceptera att AT antagligen håller hög " Honda-kvalité".

Men jag tycker inte om att bli lurad på priset och betala 20 000:- för mycket för produkten. I dagsläget finns nog inte utrymme prutning. (Alla trötta gubbar skall ju köpa en)
Antar att Honda kommer sälja 2016 årsmodell i flera år, vilket resulterar i ett ganska ruttet 2:a handsvärde.

Om någon Honda-handlare läser detta får de gärna ta kontakt med mig så kan vi diskutera priset,- med rätt pris så slår jag till direkt :tummenupp


Vad tycker du om priset på de här cyklarna och hur mycket kan du tänka dig att betala för en sån:hihi

5000spänn kanske din snåla fan:rofl

http://www.merida.se/cyklar/landsvag/racer-scultura-superlight-ltd-12408

http://www.bikester.se/466419.html
 
Vad tycker du om priset på de här cyklarna och hur mycket kan du tänka dig att betala för en sån:hihi

5000spänn kanske din snåla fan:rofl

http://www.merida.se/cyklar/landsvag/racer-scultura-superlight-ltd-12408

http://www.bikester.se/466419.html

Jag hade hellre valt en cykel med elektriska växlar och lite mer aerodynamiska hjul.
Härligt att du har koll min ekonomi. ��
Antagligen är mina trampcyklar värdefullare än din mc....
Jag kan köpa vilken motorcykel jag vill, - men då skall det vara till ett vettigt pris��
 
Last edited:
Fortfarande inte ångrat att jag valden den med DCT, riktigt smutt, har manuellt växlade hojar så det räcker...

Det med tutknappen störde jag mig på första milen, nu har jag vant mig och tänker inte mer på det, tycker placeringen är bra.

Jag testade dct lådan idag och jäklar vad trevlig den var. Sjukt skönt att slippa växlingarna. Det var mycket bättre än jag trodde, klart över förväntan.

Du har helt rätt i tutknappen, det är ju bara en vanesak. Jag som var lite snabb med att va gnällig :D Jag tycker det funkade fint när man fick köra den en lite längre stund. Så det tar jag tillbaka att det var ett problem:-)

Priset känns snäppet för dyrt, men börjar snart ge med mig. Man bara vill ha denna hojen :):):)
 
Jag testade dct lådan idag och jäklar vad trevlig den var. Sjukt skönt att slippa växlingarna. Det var mycket bättre än jag trodde, klart över förväntan.

Du har helt rätt i tutknappen, det är ju bara en vanesak. Jag som var lite snabb med att va gnällig :D Jag tycker det funkade fint när man fick köra den en lite längre stund. Så det tar jag tillbaka att det var ett problem:-)

Priset känns snäppet för dyrt, men börjar snart ge med mig. Man bara vill ha denna hojen :):):)

Körde min gamla TR1:a från 83 i går till en veteranmarknad, blev mycket fippel på reglaget för blinkersknappen satt ju på "fel" ställe helt plötsligt :rofl ....

Jag kör mycket på sportläge 2, alternativt paddlar jag själv med växlarna, riktigt trevligt att kunna växla mitt i en kurva utan att det påverkar körningen.

Just DCT varianten har stått för drygt hälften av den totala försäljningen i Europa, vet inte hur det ligger till i Sverige dock.

Köp nu! Du kommer inte ångra dig :tummenupp
 
Jag hade hellre valt en cykel med elektriska växlar och lite mer aerodynamiska hjul.
Härligt att du har koll min ekonomi. ��
Antagligen är mina trampcyklar värdefullare än din mc....
Jag kan köpa vilken motorcykel jag vill, - men då skall det vara till ett vettigt pris��

Vad bra:) Då är väl bara köpa in en KTM 1290 som ligger på rätt prisklass....:tummenupp
 
Vad bra:) Då är väl bara köpa in en KTM 1290 som ligger på rätt prisklass....:tummenupp

Den, BMW Gs 1200 adv, bmw rx 1000 eller multistrada enduro:
Svårt att bestämma mig
 
Men jag tycker inte om att bli lurad på priset och betala 20 000:- för mycket för produkten. I dagsläget finns nog inte utrymme prutning. (Alla trötta gubbar skall ju köpa en)
Antar att Honda kommer sälja 2016 årsmodell i flera år, vilket resulterar i ett ganska ruttet 2:a handsvärde.

Om någon Honda-handlare läser detta får de gärna ta kontakt med mig så kan vi diskutera priset,- med rätt pris så slår jag till direkt :tummenupp

Jag vet det var ett tag sen du skrev detta, men andrahandsvärdet kommer nog att ligga rätt bra. Alla dct är i princip slut, finns nån hos några handlare. Nästan alla andra är slutsålda. Honda Sveriges lager är tomt, så några finns bara kvar hos en del handlare.

Honda mc center i Göteborg hade sålt över 20st och dom hade bara 1 röd dct kvar. Samt 1 hardcore och 3-4 vanliga. Dom lär ju sälja snart med, iom sommaren knappt är igång och sen kommer stressen att dom är slut:P

Jag har provkört den 2 ggr nu och är helsåld. Det enda som stoppar mig lite är priset, men snart struntar jag i det:D För mig kändes den helt perfekt. Jag ville ha något mindre än 1190 Adventure, detta är en kanon lösning på det. Dct systemet var över all förväntan, då jag aldrig kört det förut:-)
 
Last edited:
Jag vet det var ett tag sen du skrev detta, men andrahandsvärdet kommer nog att ligga rätt bra. Alla dct är i princip slut, finns nån hos några handlare. Nästan alla andra är slutsålda. Honda Sveriges lager är tomt, så några finns bara kvar hos en del handlare.

Honda mc center i Göteborg hade sålt över 20st och dom hade bara 1 röd dct kvar. Samt 1 hardcore och 3-4 vanliga. Dom lär ju sälja snart med, iom sommaren knappt är igång och sen kommer stressen att dom är slut:P

Jag har provkört den 2 ggr nu och är helsåld. Det enda som stoppar mig lite är priset, men snart struntar jag i det:D För mig kändes den helt perfekt. Jag ville ha något mindre än 1190 Adventure, detta är en kanon lösning på det. Dct systemet var över all förväntan, då jag aldrig kört det förut:-)

Folk i USA som beställde sina hojar i början på året har väntetid till Juni/juli, DCTn i England är svår också typ slut. Jag knep den enda tricoulorn med DCT som Claessons här kunde få tag i. Trycket finns ju där. Sen vet jag att Claessons har nån röd DCT inne, mig veterligen.

Vilken färg ska du ha? :banana
 
Det blev en KTM 1200 SA, mer pang för pengarna än AT'n
:fakta

Jag tror att du efter fem år snarare lagt MER pengar på KTM-ägandet. Om man nu skall dra slutsatser av hur Hondas bågar brukar klara sig i längden. Man får ju fortfarande kring 30' för en 20 år gammal AT och den kan man dessutom direkt sätta sig på och åka till Tanger med...

Honda har ju alltid varit sjukt jäkla bra hojar.
 
Honda är bra skit.
Har försökt döda en , -verkar omöjligt:mad:
 
Uppe i 250 mil nu, snart dags att kolla kedjespelet....har smörjt kedjan överdrivit mycket, typ var 10-20 mil. Hatar klibbigt kedjespray så håller mig till att smörja med växellådsolja.
 
Tycker det är synd att de inte satt dit kardandrivningen från 1200an.
Hålla på och underhålla kedja är inte kul, särskilt inte när man är ute i smeten.
 
Uppe i 250 mil nu, snart dags att kolla kedjespelet....har smörjt kedjan överdrivit mycket, typ var 10-20 mil. Hatar klibbigt kedjespray så håller mig till att smörja med växellådsolja.
Man behöver inte smörja en ny kedja, om man inte kör i regn, lera eller skit.
En ny kedja har mycket fett på rätt ställen, smörjer man så finns det risk att man löser/tar bort fettet samt skitar ner hojen.:tummenupp
 
Man behöver inte smörja en ny kedja, om man inte kör i regn, lera eller skit.
En ny kedja har mycket fett på rätt ställen, smörjer man så finns det risk att man löser/tar bort fettet samt skitar ner hojen.:tummenupp

Jag har ju ställt av bilen så nu blir det hoj tills snön kommer, så jag kommer köra i regn och rusk och kör grus dagligen. Kan jag kräma ur 3000-4000 mil ur drivpaketet är jag nöjd!

- - - Updated - - -

Jag vet inte riktigt, men lutar åt den röda. Jag tycker alla är rätt snygga, men röda och tricon ligger väl snäppet högre.:)

Blir det nån Afrikan för dig? :7peta
 
Blir det nån Afrikan för dig? :7peta

Jag grunnar på det. Men verkar som det finns lite små kvalitetsbrister på den. Select knappen verkar gå sönder och tål ej regn. Samt att jag har svårt att släppa att det inte är ride by wire, om det kommer nästa år så kommer ju farthållare med kanske. Det är det enda som fattas på den imo. Sen verkar det som att ekrarna är känsliga för rost. Kollat lite på advrider, men dom kanske är känsliga där med:P

Var ju massa små problem med ktm 1190 adv första året. Jag hade ju inga allvarliga problem, men massa små skit som var irriterande. Det var så sjukt mycket problem runt min 1190 med själva köpet med, så man drar sig lite för att köpa en ny hoj. Jag grunnar på att köpa nåt billigare i år och vänta till 2017.
Dock tycker jag hojen är helt fantastiskt, känns helt rätt. Så Honda har verkligen lyckats med denna:-)
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top