Honda CB1000R-tråden

Jocke08

On top of it!
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
ER-6 f
Hej på er!

Det här är säkert ett långskott men tanken på att skriva ett inlägg som detta slog mig och jag går lite på principen "hellre ha misslyckats än att inte ens ha försökt".

Så här är det;

Jag kör idag en Kawasaki ER-6f '06, med Two Brothers slip-on, rensad bak och trivs väldigt bra med den. Den är en vettig allroundhoj som passar mina behov (mycket stadskörning bl.a.) väldigt bra men efter ca tre år på den så börjar jag känna mig lite otrogen genom att ha börjat snegla på andra. Framför allt är det Honda CB1000R och Kawsaki z750 / z1000 som är uppe på radarn och mycket talar för att jag kommer att byta upp mig till någon av dessa tre modeller under den närmaste framtiden.

En grej som jag dock ser som ett problem är att det känns som att man köper grisen i säcken lite grann.. att "lära känna" hojen gör man ju helt enkelt inte på att ge sig ut på en vanlig provkörning på 20-30 minuter utan man skulle behöva "umgås" med hojen under en lite längre tid; som minst ett par timmar, gärna en dag och helst av allt en helg.

Min tanke med detta inlägg (långskott) är kort och gott att jag undrar om det finns någon i Stockholmsområdet som skulle kunna tänka sig att låna ut/hyra ut/byta hoj under ett par timmar, någon dag eller helg. Vem vet - någon här kanske går i tankar på att köpa sig en ER-6f och tänker likadant. :) Eller för den delen någon som kanske ska resa bort eller av annan anledning inte har behov av sin hoj under en viss tid.

Jag finns för egen del i Stockholm (city) och skulle verkligen uppskatta ett PM om det finns någon här som är intresserad/skulle kunna tänka sig att ställa upp. Detaljer för hur det ska läggas upp kan vi ta via PM.

Hoppas att vi hörs, och ... kör försiktigt! :tummenupp

Jocke

*postat i CB1000r-tråden och Z750/Z1000-tråden*
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Synd att jag precis sålt min för annars hade jag ställt upp med en bytesrunda i Roslagen, så länge du är vettig ålder och vanan inne :tummenupp Hur som så finns det säkert någon handlare som inte är omöjlig, vissa lånar ut hoj under service så tidsaspekten känns inte som någon omöjlighet. Krav på upptankning kan man nog räkna med samt att man ska vara medveten om självrisken och då kanske behandla hojen därefter.

Hondan känns så mkt mer välbyggd medans skramlahan har busigare register.
 

molzzon

Medlem
Gick med
13 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
s1000rr -11
Kan instämma, var på Hondacity i Upplands Väsby och tog en sväng på en cb1000ra, HELVETE vilken rolig hoj! Glömde nästa bort min andning :tummenupp

Då blev man med streetfighter igen! Fick min gröna CB1000R-09'a idag och hann med ca 10 mil. Jag säger bara :yoparty
Hade en Triumph Speed Triple-08 tidigare och måste säga att CB'n slår den på fingrarna på allt känns det som :D

3 största fördelarna jämfört med S3'an:

1) Märker knappt fartvinden. S3'an var som ett segel i jämförelse.
2) Bekvämare för passageraren, tjejen åkte med hela rundan.
3) Man känner sig som ett med hojjen, den gör precis det man vill!

Förstår dock varför många av er skaffar hugger ;)

Hann slänga på lite eloxerade skruvar när jag kom hem, foto kommer :tummenupp
 

slusken

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2009
Ort
Västerås
Hoj
Honda CB1000RA
Styrdämpare.

Hej alla.
Tänkte bara höra om det bara är jag som har börjat snegla lite mot en styrdämpare till hojen? Har kollat runt men har inte hittat nån som ska vara gjort för våra hojar bara universaldämpare.
Nån som har kollat och kanske vet nått mera än mig?
 

BikerSimba

Ny medlem
Gick med
19 May 2008
Ort
Upplands Bro
Hoj
CB1000RA + KTM 640
Hej alla.
Tänkte bara höra om det bara är jag som har börjat snegla lite mot en styrdämpare till hojen? Har kollat runt men har inte hittat nån som ska vara gjort för våra hojar bara universaldämpare.
Nån som har kollat och kanske vet nått mera än mig?

Finns lite info på http://www.hondacb1000r.com

http://www.hondacb1000r.com/mb/viewtopic.php?f=20&t=2533

http://www.hondacb1000r.com/mb/viewtopic.php?f=20&t=3520&hilit=Steering+Damper

Finns endel trådar till där, bara att söka :)
 

Pinhead

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2008
Ort
Luleå
Hoj
CB1000R -09
Idag kunde jag inte hålla mig längre... det blev en vit cb1000r -09

ska se om ja kan slänga upp nån bild på den lite senare
 

hcr

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2006
Ort
Umeå
Hoj
K 1300 R 2012
Idag kunde jag inte hålla mig längre... det blev en vit cb1000r -09

ska se om ja kan slänga upp nån bild på den lite senare

Grattis till nya hojen.Nu är när steg ett avklarat är det dags att spendera ännu mera kronor på alla roliga tillbehör som man absolut inte behöver men som man ändå köper.
 

Pinhead

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2008
Ort
Luleå
Hoj
CB1000R -09
Grattis till nya hojen.Nu är när steg ett avklarat är det dags att spendera ännu mera kronor på alla roliga tillbehör som man absolut inte behöver men som man ändå köper.

Tillbehör i överflöd är redan fixat så jag kan ut å njuta av den till fullo direkt :D :yoparty

blev några bilder iaf, mobilkamera och paint is the shit :rolleyes:
 

Bifogat

  • IMAG0018.jpg
    IMAG0018.jpg
    264.9 KB · Visningar: 209
  • IMAG0019.jpg
    IMAG0019.jpg
    264.8 KB · Visningar: 201
  • IMAG0021.jpg
    IMAG0021.jpg
    270.1 KB · Visningar: 184

hcr

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2006
Ort
Umeå
Hoj
K 1300 R 2012
Tillbehör i överflöd är redan fixat så jag kan ut å njuta av den till fullo direkt :D :yoparty

blev några bilder iaf, mobilkamera och paint is the shit :rolleyes:

Den blev väldigt clean och snygg i baken.Själv har jag kvar fotpinnarna bak för dom skyddar visst bra om olyckan skulle vara framme.Den där sadeln ser bra ut men den kommer ju att vara ett h-vete att hålla efter den.
 

Pinhead

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2008
Ort
Luleå
Hoj
CB1000R -09
Den blev väldigt clean och snygg i baken.Själv har jag kvar fotpinnarna bak för dom skyddar visst bra om olyckan skulle vara framme.Den där sadeln ser bra ut men den kommer ju att vara ett h-vete att hålla efter den.

Hojen har varit en demohoj så jag köpte den som den ser ut på bilderna. Men jag tror det blir att sätta tillbaka orginalsadeln och fotpinnarna bak. Jag hoppas att orginalsadeln är lite mjukare än moccadynan som sitter på nu för jag fick bra med träsmak i röven på en längre tur igår......fast då körde ja upp nästan hela tanken
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A

Mocca är gay ;) Jag har certifierad knotrumpa och originalsadeln är riktigt bekväm = jag åkte 20-30 mils rundor utan besvär på min. Akta juvelerna bara då jag fått det bekräftat att jag inte var själv om att hamna lite väl nära tankskyddet i början och kommer det potthål = smärta.
 

slusken

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2009
Ort
Västerås
Hoj
Honda CB1000RA
Mocca är gay ;) Jag har certifierad knotrumpa och originalsadeln är riktigt bekväm = jag åkte 20-30 mils rundor utan besvär på min. Akta juvelerna bara då jag fått det bekräftat att jag inte var själv om att hamna lite väl nära tankskyddet i början och kommer det potthål = smärta.

Kan säga att jag också varit i tanken med min kulor. Kändes sådär kan jag väl lova så det är verkligen inget att rekommendera.
Liten update angående mitt decat-rör från GPR. Nu är det 8 veckor sen jag beställde det och det skulle ta 2 veckor att få det. Förra fredagen sa Boove att dom skulle få in det på den fredagen så jag skulle ha det på måndagen. Åkte upp till Funbike i torsdags och frågade varför dom inte hört av sig och helt osannolikt så hade det inte kommit. Tvingade dom att ringa Boove igen och nu sa dom att det skulle komma in på måndag eller tisdag denna vecka.
Dom snackade lite löst om att kompensera mig eftersom det tagit en sån jävla tid och strul med allt. Vad kan vara en vettig ersättning till allt detta? En styrdämpare? ;)
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Vad kan vara en vettig ersättning till allt detta? En styrdämpare? ;)

Hehe får du loss det är du bra på att förhandla :tummenupp Man får ju lite feeling för det hela, alltså exempelvis i förhållande till vad delen man väntar på kostar, om du legat ute med pengar eller ställer till för besvär för att lev dröjer. Köper jag ett hus och det blir förseningar nöjer jag mig knappast med en brandsläckare som kompensation.

Jag tror de kompenserar på priset om du inte är intresserad av att få det monterat eller så.
 

Knotseb

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2009
Ort
Ronneby
Hoj
Cb1000r-09
Hojen klar!

Då va hojen klar för denna gången:D

Saker som är gjort:
-Powercomander 5 +benkad
-Rizoma delar
-hugger
-Undertail
 

Bifogat

  • honda cb1000r bak.jpg
    honda cb1000r bak.jpg
    262.2 KB · Visningar: 195
  • Honda cb1000r Höger.jpg
    Honda cb1000r Höger.jpg
    246.6 KB · Visningar: 276
  • honda cb1000r vänster.jpg
    honda cb1000r vänster.jpg
    256.5 KB · Visningar: 235

hcr

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2006
Ort
Umeå
Hoj
K 1300 R 2012
Då va hojen klar för denna gången:D

Saker som är gjort:
-Powercomander 5 +benkad
-Rizoma delar
-hugger
-Undertail

Ja jäklar :Bugar säger jag bara du kan vara nöjd :yoparty.
Det enda som jag tycker saknas är rizomas platta styrändar.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top