Honda CB1000R-tråden

slusken

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2009
Ort
Västerås
Hoj
Honda CB1000RA
Tjena grabbar.
Nu har jag äntligen fått mitt jävla decat-rör efter 8 veckors försening.
Varken Boove eller Funbike i Västerås var sugna på att kompensera med nått för denna försening inte ens ett jävla presentkort på 200kr kunde dom lämna iväg. Jävla piss ställen undviker Funbike i Västerås från och med nu och åker fan hellre till Uppsala och Lelles i fortsättning.

Men hur som helst så har jag iaf monterat röret plus sliponet nu och kan säga att ljudet vart grymt. Nu låter den iaf som en sporthoj när man råkar vrida på gasen ;)

Men nu till frågan... Har ju kopplat in röret och i röret kört in avgasmätaren för att bränslebladningen ska fungera osv. Motorcykeln blöddrar iaf när man släpper gasen och har fått 2st "poffar" ur avgasröret nästan som en felinställd förgasar motor. Frågan är nu tror ni att det är skadligt att köra med detta tills jag sparat ihop till PC5 och bänkning eller ska det funka utan att man fuckar upp motorn? Kan det bli så att den går för snålt/blött även fast man kopplat in .. hmm är det lamdasonden som sitter i katalysatorn?

Vill ju inte ha sönder min motorcykel men har inte råd att köra PC5 just nu så frågan är kan man köra vidare eller ska man sätta på vanliga katalysatorn igen? Vill ju inte det med tanke på ljudet :)
Är på baksidan av Sverige nu (ja Göteborg) men kommer hem i morgon så ska försöka att dunka upp lite kort och nån film på ljudet och på hojen på torsdag så får ni säga av ni tycker.
Tack på förhand.
// Tomas
 

BikerSimba

Ny medlem
Gick med
19 May 2008
Ort
Upplands Bro
Hoj
CB1000RA + KTM 640
Slusken jag är inte insatt i hur allt fungerar, men det jag har lyckats att läsa till mig iaf, är att man helst ska ha pc5/"eller liknade" med ett decat-rör, så sätt ditt katen igen tills du har råd med pc5. Skicka ett pm till Andersson turbo som håller till här på forumet. Han gör inget annat än optimerar och bänkar hojar.
 

slusken

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2009
Ort
Västerås
Hoj
Honda CB1000RA
Slusken jag är inte insatt i hur allt fungerar, men det jag har lyckats att läsa till mig iaf, är att man helst ska ha pc5/"eller liknade" med ett decat-rör, så sätt ditt katen igen tills du har råd med pc5. Skicka ett pm till Andersson turbo som håller till här på forumet. Han gör inget annat än optimerar och bänkar hojar.

Ska ta och dra iväg ett mail till han när jag kommer hem då och förklara läget. Sitter och käkar i Vara nu med laptopen så orkar inte riktigt skicka det nu, längtar hem till att köra motorcykel :)

Skrev samma tråd på teknik/mekhörnan här på SH och fick lite olika svar där med. Fick svaret att jag kunde köra vidare men att hojen antagligen gick bättre med PC och mappning. Men att det inte skulle vara någon fara för hojen då lambdasonden bara styrde max 30% av insprutningen från den fasta mappningen hojen har just nu original. Men ska ta och dra iväg ett mail sen när jag kommer hem... Varför ska det vara så sjukt dyrt att köpa PC och bänka skiten? ;(
 

Rundik

Tusenkonstnär
Gick med
4 Aug 2006
Ort
V.Götaland
Hoj
VTR1000F, NSR125R
Då anslöt även jag mig till den glada skaran i onsdags, en svart '10 ra införskaffades. Fruktansvärt rolig hoj att köra och då har jag haft ett par stycken att jämföra med. Ett problem som jag upptäckte direkt när jag åkte hem från handlarn var att vid 120-130 började huvudet/hjälmen vispa runt av turbulensen från backspeglarna så jag skruvade dit biltemas carbon-speglar istället och problemet var borta. :tummenupp
 

slusken

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2009
Ort
Västerås
Hoj
Honda CB1000RA
Då anslöt även jag mig till den glada skaran i onsdags, en svart '10 ra införskaffades. Fruktansvärt rolig hoj att köra och då har jag haft ett par stycken att jämföra med. Ett problem som jag upptäckte direkt när jag åkte hem från handlarn var att vid 120-130 började huvudet/hjälmen vispa runt av turbulensen från backspeglarna så jag skruvade dit biltemas carbon-speglar istället och problemet var borta. :tummenupp

Är det backspeglarna som gör turbulensen?
Btw vad är det för skillnad på 09 och 10 förutom utseendet?
 

blaisans

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2009
Ort
östersund
Hoj
2009 cb 1000 ra -09
Tjena grabbar.
Nu har jag äntligen fått mitt jävla decat-rör efter 8 veckors försening.
Varken Boove eller Funbike i Västerås var sugna på att kompensera med nått för denna försening inte ens ett jävla presentkort på 200kr kunde dom lämna iväg. Jävla piss ställen undviker Funbike i Västerås från och med nu och åker fan hellre till Uppsala och Lelles i fortsättning.

Men hur som helst så har jag iaf monterat röret plus sliponet nu och kan säga att ljudet vart grymt. Nu låter den iaf som en sporthoj när man råkar vrida på gasen ;)

Men nu till frågan... Har ju kopplat in röret och i röret kört in avgasmätaren för att bränslebladningen ska fungera osv. Motorcykeln blöddrar iaf när man släpper gasen och har fått 2st "poffar" ur avgasröret nästan som en felinställd förgasar motor. Frågan är nu tror ni att det är skadligt att köra med detta tills jag sparat ihop till PC5 och bänkning eller ska det funka utan att man fuckar upp motorn? Kan det bli så att den går för snålt/blött även fast man kopplat in .. hmm är det lamdasonden som sitter i katalysatorn?

Vill ju inte ha sönder min motorcykel men har inte råd att köra PC5 just nu så frågan är kan man köra vidare eller ska man sätta på vanliga katalysatorn igen? Vill ju inte det med tanke på ljudet :)
Är på baksidan av Sverige nu (ja Göteborg) men kommer hem i morgon så ska försöka att dunka upp lite kort och nån film på ljudet och på hojen på torsdag så får ni säga av ni tycker.
Tack på förhand.
// Tomas

du måste strypa puls air systemet så försvinner det
 

Rundik

Tusenkonstnär
Gick med
4 Aug 2006
Ort
V.Götaland
Hoj
VTR1000F, NSR125R
Är det backspeglarna som gör turbulensen?
Btw vad är det för skillnad på 09 och 10 förutom utseendet?

Jepp, jag skruvade av dom först och testade utan. Vad det är för skillnad har jag ingen aning om, förutom att man kan välja röd ?.

Meckade på mitt akra idag oxå, hojjen känns fulländad :D

DSC00688.JPG
 

slusken

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2009
Ort
Västerås
Hoj
Honda CB1000RA
du måste strypa puls air systemet så försvinner det

Vad är Plus Air systemet för något? Vad försvinner om man stryper det?

Jepp, jag skruvade av dom först och testade utan. Vad det är för skillnad har jag ingen aning om, förutom att man kan välja röd ?.

Meckade på mitt akra idag oxå, hojjen känns fulländad :D

View attachment 313800

Oh nice! Vad fick du ge för den pipan? Nu fattas bara ett decat-rör och PC5 för din del då. Ska ta och ringa och boka en PC5i morgon och en o2-eliminator tror jag den hette sen blir det bänkning för mig! Kan säga att största ljudskillnaden kom när man tog bort katten inte sliponet.

Update.
Då var PCV + o2 eliminator beställda då! Ska man byta luftfilter med eller behöver man inte det? Har inte hittat nått annat på dom sidorna jag tittat på.
Nu blir det till att boka en tid med Andersson Turbo och hoppas att han har tid typ på fredag-eftermiddag eller lördag! ;)
Återkommer med lite bilder samt grafen när allt är klart!
 
Last edited:

wezzlan

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Trollhättan
Hoj
CB1000R
Är i tankarna o införskaffa mig ett slipon till hojen. Men vet inte riktigt vilket jag ska välja.. Inte lätt att lyssna på Youtube och välja därefter.. Finns det något skydd som man kan sätta på som så man slipper se katten när man bytt slipon? :)
 

Rundik

Tusenkonstnär
Gick med
4 Aug 2006
Ort
V.Götaland
Hoj
VTR1000F, NSR125R
Är i tankarna o införskaffa mig ett slipon till hojen. Men vet inte riktigt vilket jag ska välja.. Inte lätt att lyssna på Youtube och välja därefter.. Finns det något skydd som man kan sätta på som så man slipper se katten när man bytt slipon? :)

Akra har ett i kolfiber för 130 euro, jag skall fixa ett själv av aluminium.

afib.JPG
 

BikerSimba

Ny medlem
Gick med
19 May 2008
Ort
Upplands Bro
Hoj
CB1000RA + KTM 640
Vad är Plus Air systemet för något? Vad försvinner om man stryper det?



Oh nice! Vad fick du ge för den pipan? Nu fattas bara ett decat-rör och PC5 för din del då. Ska ta och ringa och boka en PC5i morgon och en o2-eliminator tror jag den hette sen blir det bänkning för mig! Kan säga att största ljudskillnaden kom när man tog bort katten inte sliponet.

Update.
Då var PCV + o2 eliminator beställda då! Ska man byta luftfilter med eller behöver man inte det? Har inte hittat nått annat på dom sidorna jag tittat på.
Nu blir det till att boka en tid med Andersson Turbo och hoppas att han har tid typ på fredag-eftermiddag eller lördag! ;)
Återkommer med lite bilder samt grafen när allt är klart!

Jag har orginal honda luftfilter på min, det ska vara helt ok att köra med.

BTW: Vi kanske skulle ha ett lite CB möte om du kommer upp till Stockholm? Jag hänger järna på till Andersson Turbo.
 

BikerSimba

Ny medlem
Gick med
19 May 2008
Ort
Upplands Bro
Hoj
CB1000RA + KTM 640
Funderar på en devil, nån som vet nån svensk firma som säljer dom till ett vettigt pris ? :)

Devil gick jag och funderade på. Ser jävligt bra ut med den korta ljudämparburken:tummenupp Det blev dok ett Acra för min del när säljaren hade det på hyllan.

http://www.bikeshop.se/ men du får nog ringa för pris. Annars kan nog alla Honda återförsäljare ta hem ett.
 

slusken

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2009
Ort
Västerås
Hoj
Honda CB1000RA
Jag har orginal honda luftfilter på min, det ska vara helt ok att köra med.

BTW: Vi kanske skulle ha ett lite CB möte om du kommer upp till Stockholm? Jag hänger järna på till Andersson Turbo.

Jo jag läste om att original skulle vara lika bra som K&N filter när dom är fräscha men att K&N skulle funka bättre även om dom vart skitiga osv.
Ja det skulle vi kunna göra. Jag tror bänk killen hängde till i Upplands Väsby. Ska bara få besked att mina saker har kommit in i morgon så ska jag ringa till Peter på engång och höra om hur han har med tid osv...

Men skulle vara kul att träffas och köra lite eller ta en java iaf. Några flera som bor i närheten som skulle vara sugna?
 

Iwe

A Sense Of Purpose
Gick med
29 Mar 2010
Ort
K-stad
Hoj
CB1000r
Är i tankarna o införskaffa mig ett slipon till hojen. Men vet inte riktigt vilket jag ska välja.. Inte lätt att lyssna på Youtube och välja därefter.. Finns det något skydd som man kan sätta på som så man slipper se katten när man bytt slipon? :)

Angående slipon så har jag precis i dagarna monterat ixil på min. Gillar utseende då man får hojjen "clean" vid bakhjulet. Man får till ett skydd för katten, men designen är väl så där. Dock har jag sett på andra forum att vissa målar katten svart med någon värmebeständig färg, det ser riktigt bra ut! Någon som kanske har tips på produkt?

Ljudmässigt är jag nöjd, inte för högt men samtidigt lagom mullrigt. River på bra på höga varv. Känns förövrigt som att cykeln kvävdes lite med org pipan, mycket skönare gång i den nu!
 

Bifogat

  • ixil.jpg
    ixil.jpg
    157.3 KB · Visningar: 120
  • ixil2.jpg
    ixil2.jpg
    163 KB · Visningar: 112

slusken

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2009
Ort
Västerås
Hoj
Honda CB1000RA
BikerSimba i morgon ska jag vara hos Andersson Turbo, 17.00 i Upplands Väsby.
Kommer nog jobba till 16 sen blir det stress dit sen stress hem eftersom jag har en platta öl i kylen. Men kanske vore nått att dra ihop alla som har CB1000R och hooka upp på nått trevligt ställe?
 

KOMA

War inside my head
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Göteborg Kärra
Hoj
CB1000RA
BikerSimba i morgon ska jag vara hos Andersson Turbo, 17.00 i Upplands Väsby.
Kommer nog jobba till 16 sen blir det stress dit sen stress hem eftersom jag har en platta öl i kylen. Men kanske vore nått att dra ihop alla som har CB1000R och hooka upp på nått trevligt ställe?

Trevligt ställe? Välkommen t Jöttebårj då da:tummenupp
 

BikerSimba

Ny medlem
Gick med
19 May 2008
Ort
Upplands Bro
Hoj
CB1000RA + KTM 640
BikerSimba i morgon ska jag vara hos Andersson Turbo, 17.00 i Upplands Väsby.
Kommer nog jobba till 16 sen blir det stress dit sen stress hem eftersom jag har en platta öl i kylen. Men kanske vore nått att dra ihop alla som har CB1000R och hooka upp på nått trevligt ställe?

hehe, öl behövs i den här värmen vi har nu! Ja vi får ta ett möte fram över när tiden faller in :)
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top