Honda CB1000R-tråden

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
Nu har jag äntligen fått hem min pärla. Men hon låter väldigt mesigt måste jag säga.
Har tänkt mig att köpa ett mivv slipon till henne.
Men bör jag vänta med att byta tills efter jag kört in hojen eller är det skitsamma? Sen har jag läst nånstans att man bör mappa om hojen när man bytt slutburk, stämmer detta?

Spelar lngen roll om du kör in eller inte,, Men man vill ju känna skillnaden när man bytt från orginal :yoparty Ang. Map, Tycker JAG!! alltid man ska mappa när man byter system eftersom den är inställd me orginalet från början,, Fel luft m.m.. Hm? Men absolut inget måste bara eget Tycke. :) Är ju 07ans fireblade motor så köra in?? Gäääsp :D:D
 

MLLRAPTOR

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2009
Ort
Saltsjö-Boo
Hoj
Honda CB1000R 2009
Nu har jag äntligen fått hem min pärla. Men hon låter väldigt mesigt måste jag säga.
Har tänkt mig att köpa ett mivv slipon till henne.
Men bör jag vänta med att byta tills efter jag kört in hojen eller är det skitsamma? Sen har jag läst nånstans att man bör mappa om hojen när man bytt slutburk, stämmer detta?
Om du tänker behålla katalysatorn och inte byta/modda luft filtret så behöver du varken mappa eller vänta tills du kört in den.

/M
 

slusken

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2009
Ort
Västerås
Hoj
Honda CB1000RA
Är det nån här som har monterat en styrdämpare på hojen?
Håller på och kollar runt efter lite olika alternativ men alla är ju så sjukt dyra!
Nån som monterat isåfall vilken och släng upp lite bilder!
 

SpecopsNinja

Medlem
Gick med
21 Aug 2010
Ort
Nordpolen
Hoj
Honda cb1000ra 2009
Om du tänker behålla katalysatorn och inte byta/modda luft filtret så behöver du varken mappa eller vänta tills du kört in den.

/M

Påverkar inte slutburken blandningen på något sätt? En del säger ju att blandningen blir annorlunda, annorlunda motstånd, rören varmare mm. mm.
 
Last edited:

fallinator

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2009
Ort
Uppsala
Hoj
r1-08 race || r1-07 race || KTM RC8R -SÅLD || cbr1000rr -07 - SÅLD || TL1000R -99 -SÅLD || kawasaki zxr -89 -SÅLD
Har inte orkat läsa hela tråden och antar det står någonstans redan, men är det någon som har hittat bra stompgrips till sin cbr-07a ?
 

Lakritztrollet

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2010
Ort
Malmö
Hoj
Bruuuuum
Är nära att avsluta en affär på en Honda CB1000RA och har en del frågor som någon kanske kan hjälpa mig med?

Det är en 08 som gått 2450 mil. Är det mycket?

Är där något jag skall kolla extra noga innan jag köper den?

Tackar för all hjälp input jag kan få.
 

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Är nära att avsluta en affär på en Honda CB1000RA och har en del frågor som någon kanske kan hjälpa mig med?

Det är en 08 som gått 2450 mil. Är det mycket?

Är där något jag skall kolla extra noga innan jag köper den?

Tackar för all hjälp input jag kan få.

Är den servad som den ska, ser fin ut och priset är bra så borde inte milen vara några problem. Den har ju garanti kvar med!
 

Lakritztrollet

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2010
Ort
Malmö
Hoj
Bruuuuum
Kollade med en Honda återförsäljare idag. De sa att vid 2400 mil skall man göra en service inkl. ventil justering. Pris 5000 till 6000 kr. Så det känns som man får ha med det i diskussionen. Tror dock inte dem kommer sänka den mer.
 

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Är det privat du handlar? Då borde man ju kunna diskutera priset lite om han nu inte redan räknat av det på priset.

Om du köper av handlare så tycker inte jag det är nått att diskutera då ska servicen göras innan köp!
 

slusken

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2009
Ort
Västerås
Hoj
Honda CB1000RA
Jaha då tog jag oskulden på motorcykeln för i år då! Vart 6mil här i Västerås idag, sjukt jävla kul :)
 

Smirnoff

Sporthojsnörd
Gick med
23 Aug 2010
Ort
Stuvsta
Hoj
CB1000RA TT600RE
Någon som monterat krashpuckar på gaffelben och sving på sin CB1000R? Jag har letat runt men inte hittat någon tråd om detta...

Bak verkar ganska lätt, verkar bara vara att peta ur gummipluggarna, stoppa genom axeln och skruva dit puckarna... Någon som kan bekräfta?

Fram verkar krångligare! Byter man hela hjulbulten? Vågar man göra det själv, och behöver man i så fall momentnyckel? Vilket moment i så fall?

Jag kan inte kolla på hojen hur det ser ut då den står i vinterförvaring ett par veckor till.


Tack på förhand!
 

MrSmooth

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2010
Ort
Norrköping
Hoj
Honda CB1000RA, -09
Jag kollar just nu upp möjligheten att köpa en begagnad CB1000RA innan maj.

Följande alternativ väljer jag mellan:

1. Köp en hoj i Sverige
2. Köp en hoj i England och frakta hem (alt köra hem)

Alternativ 1 är ganska enkelt, men alternativ 2 är mer av ett äventyr.
Priserna i England är mycket lägre än i Sverige. Jag har några vänner i England som jag hoppas kan kolla upp några cyklar innan jag bestämmer mig. När det kommer till att ta hem den så blir det antingen Mark Jennings som får ta hem den eller så får DFDS ta den via Immingham varpå jag hämtar cykeln i Göteborg. Att köra den hem hela vägen känns riskabelt med tanke på försäkringar etc.

Är det någon här som kan svara på om jag måste byta strålkastare innan jag besiktigar motorcykeln?
Jag ringde till Hondaverkstad idag och kollade vad det kostar att köpa en ny komplett strålkastare, vilket tydligen landade på 4658 kr.

Vad skulle du göra i mitt ställe. Satsa på att köpa i Sverige eller importera?
Honda Sverige erbjuder 5 års garanti, vilket inte finns på importerade cyklar.

Tips och idéer på lämpliga köp mottages tacksamt.
 
Last edited:

Looser

IMFA
Gick med
2 Mar 2005
Ort
North Animal Farm City
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Jag kollar just nu upp möjligheten att köpa en begagnad CB1000RA innan maj.

Följande alternativ väljer jag mellan:

1. Köp en hoj i Sverige
2. Köp en hoj i England och frakta hem (alt köra hem)

Alternativ 1 är ganska enkelt, men alternativ 2 är mer av ett äventyr.
Priserna i England är mycket lägre än i Sverige. Jag har några vänner i England som jag hoppas kan kolla upp några cyklar innan jag bestämmer mig. När det kommer till att ta hem den så blir det antingen Mark Jennings som får ta hem den eller så får DFDS ta den via Immingham varpå jag hämtar cykeln i Göteborg. Att köra den hem hela vägen känns riskabelt med tanke på försäkringar etc.

Är det någon här som kan svara på om jag måste byta strålkastare innan jag besiktigar motorcykeln?
Jag ringde till Hondaverkstad idag och kollade vad det kostar att köpa en ny komplett strålkastare, vilket tydligen landade på 4658 kr.

Vad skulle du göra i mitt ställe. Satsa på att köpa i Sverige eller importera?
Honda Sverige erbjuder 5 års garanti, vilket inte finns på importerade cyklar.

Tips och idéer på lämpliga köp mottages tacksamt.

Försäkring ligger oftast 10% högre på importer med. Det styr i mitt fall rätt rejält.

Vad får man ge för en i uk med import och allt? Dom kostar ju inte så enormt mycket och undrar man om skillnaden verkligen lönar sig?
 

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
varför köpa import?? Du kan ju hitta en Ny 09-10 för 90000-: med fulla garantier! Det är värt mycket. och skulle det bli något strul så kan man ju alltid gå tillbaka o gnälla ;) jobbigt att åka över till Uk o bråka... och blir nog bra mycket lättare att sälja en Svensk,, Klart du ska ha en cB ;) Lycka till hur du än gör.
 

MLLRAPTOR

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2009
Ort
Saltsjö-Boo
Hoj
Honda CB1000R 2009
Påverkar inte slutburken blandningen på något sätt? En del säger ju att blandningen blir annorlunda, annorlunda motstånd, rören varmare mm. mm.

Ja det kan nog stämma om man inte har en gigantisk katalysator emellan. Plocka bort slutröret och dra igång hojjen så förstår du vad jag menar. den låter fortfarande som en moppe... Rätt mycket motstånd i katalysatorn...

Slutröret på CB´n är mer kosmetisk än något annat. Ta bort katalysatorn så börjar det hända grejor!

/m
www.cb1000r.se
 

larssson

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Göteborg
Hoj
2011 -Honda CB1000RA
Igår blev man medlem i klubben, betalade och skrev på lite papper, känns förjävla trevligt!

Nu skall det bara fixas massa roliga tillbehör!
 

Bifogat

  • P1030777.jpg
    P1030777.jpg
    244.3 KB · Visningar: 126
Last edited:
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top