Honda CB1000R-tråden

MrSmooth

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2010
Ort
Norrköping
Hoj
Honda CB1000RA, -09
varför köpa import?? Du kan ju hitta en Ny 09-10 för 90000-: med fulla garantier! Det är värt mycket. och skulle det bli något strul så kan man ju alltid gå tillbaka o gnälla ;) jobbigt att åka över till Uk o bråka... och blir nog bra mycket lättare att sälja en Svensk,, Klart du ska ha en cB ;) Lycka till hur du än gör.

Ny 09-10 för 90.000?
Var hittar jag en CB1000RA för detta pris.
Tacksam för lite hjälp.

Motsvarande hoj i England kostar 70.000
Kostnad för att ta hem och registrera 10.000
Varför skulle försäkringsbolaget ha olika prislistor för importhoj?
 

Looser

IMFA
Gick med
2 Mar 2005
Ort
North Animal Farm City
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Ny 09-10 för 90.000?
Var hittar jag en CB1000RA för detta pris.
Tacksam för lite hjälp.

Motsvarande hoj i England kostar 70.000
Kostnad för att ta hem och registrera 10.000
Varför skulle försäkringsbolaget ha olika prislistor för importhoj?

www.blocket.se funnits flera handlare som haft för 90k senaste 2 månaderna. 09or men 10or vet jag inte. Skiljer ju inget mellan 08-10 så spelar ju inte så stor roll.

Angående försäkringar så gör väl dom allt för att tjäna pengar? Historik och garantier blir annorlunda och då blir även risken annorlunda för dom.
 
Last edited:

wezzlan

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Trollhättan
Hoj
CB1000R
Hej! Har kollat runt lite på försäkringar nu och priserna skiljer sig rätt bra mellan dom olika bolagen! Det som jag angett när jag kollat dessa försäkringar är: En cb1000R -09 utan abs. Jag är 25år.4 skadefria år.Använder godkänt ställ när jag åker. Bor i Trollhättan.

If - Har jag redan och betalar 12000:- för helförsäkring /år (Märkesförsäkring) ( går ej att säga upp försäkringen under vintern)
Trygghansa - halv: 14300:- Hel 29000:-
Länsförsäkringar (älvsborg) - halv : 22343:- Hel: 40236
Folksam- Halv: 1111:- /månad Hel :2976:- /månad (går att ställa av försäkringen när som helst på året) Då kostar garageförsäkring 150:- per månad.
Bilsportmc- Halv: 8090:- Hel: 17649:-
Gjensidige- Halv 31 683 Hel: 55 729 kr/år

Liten vägledning för er som har tänkt att byta/ teckna ny försäkring
 
Last edited:

Försten

Jag kan inte dö - jag har livförsäkring!
Gick med
8 Mar 2010
Ort
S-malm
Hoj
CB1R Röd + Rasad Husa650FS
Hej! Har kollat runt lite på försäkringar nu och priserna skiljer sig rätt bra mellan dom olika bolagen! Det som jag angett när jag kollat dessa försäkringar är: En cb1000R -09 utan abs. Jag är 25år.4 skadefria år.Använder godkänt ställ när jag åker. Bor i Trollhättan.

If - Har jag redan och betalar 12000:- för helförsäkring /år (Märkesförsäkring) ( går ej att säga upp försäkringen under vintern)
Trygghansa - halv: 14300:- Hel 29000:-
Länsförsäkringar (älvsborg) - halv : 22343:- Hel: 40236
Folksam- Halv: 1111:- /månad Hel :2976:- /månad (går att ställa av försäkringen när som helst på året) Då kostar garageförsäkring 150:- per månad.
Bilsportmc- Halv: 8090:- Hel: 17649:-
Gjensidige- Halv 31 683 Hel: 55 729 kr/år

Liten vägledning för er som har tänkt att byta/ teckna ny försäkring

Ett tips kan vara att kolla med www.svedea.se. Jag fick en offert på 3000kr/år billigare helførsækring æn vad Bilsportmc gav mig. Tror också att Svedea bara har halva sjælvriken før vangskada jæmført Bilsportmc.

Edit: Jævla norska fucking tangentbord... man ser ju knappt att man stavat fel sjælv! Sorry... bara att leva med!
 
Last edited:

slusken

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2009
Ort
Västerås
Hoj
Honda CB1000RA
Hej! Har kollat runt lite på försäkringar nu och priserna skiljer sig rätt bra mellan dom olika bolagen! Det som jag angett när jag kollat dessa försäkringar är: En cb1000R -09 utan abs. Jag är 25år.4 skadefria år.Använder godkänt ställ när jag åker. Bor i Trollhättan.

If - Har jag redan och betalar 12000:- för helförsäkring /år (Märkesförsäkring) ( går ej att säga upp försäkringen under vintern)
Trygghansa - halv: 14300:- Hel 29000:-
Länsförsäkringar (älvsborg) - halv : 22343:- Hel: 40236
Folksam- Halv: 1111:- /månad Hel :2976:- /månad (går att ställa av försäkringen när som helst på året) Då kostar garageförsäkring 150:- per månad.
Bilsportmc- Halv: 8090:- Hel: 17649:-
Gjensidige- Halv 31 683 Hel: 55 729 kr/år

Liten vägledning för er som har tänkt att byta/ teckna ny försäkring

Du kan ju alltid köra IF på autogiro så dom drar varje månad sen när vintern kommer så skriver du över hojen på din far och ber han ta en garageförsäkring. Då upphör din IF-försäkring gälla och dom slutar att dra pengar på den... Men glöm inte bort att föra över den till våren igen!
 

MrSmooth

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2010
Ort
Norrköping
Hoj
Honda CB1000RA, -09
Ett tips kan vara att kolla med www.svedea.se. Jag fick en offert på 3000kr/år billigare helførsækring æn vad Bilsportmc gav mig. Tror också att Svedea bara har halva sjælvriken før vangskada jæmført Bilsportmc.

Edit: Jævla norska fucking tangentbord... man ser ju knappt att man stavat fel sjælv! Sorry... bara att leva med!

Fick svar från Svedea och de hade följande offertpriser:
7995 för hel/hel (säkrare)
8995 för hel/hel (säkrast)

XL försäkring kostande 290 kronor extra. (Innehåller trafik, brand, glas, maskin, räddning, rättsskydd, stöld, vagnskada, assistans, extra hyrbil, extra tillbehör, krishantering, extra ersättning vid olycksfall och extra ersättning vid dödsfall.)

Tycker att priserna var kanonbra och jag kommer högst troligt att teckna en försäkring när jag köpt min hoj.

Bra självrisker hade de också!
 

slusken

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2009
Ort
Västerås
Hoj
Honda CB1000RA
Hur gammal är du och hur länge har du haft kortet?
Antar att Svedea inte ligger billigare än IF för en kille på 28år i Zon2 som haft kortet snart 3år?

Fick svar från Svedea och de hade följande offertpriser:
7995 för hel/hel (säkrare)
8995 för hel/hel (säkrast)

XL försäkring kostande 290 kronor extra. (Innehåller trafik, brand, glas, maskin, räddning, rättsskydd, stöld, vagnskada, assistans, extra hyrbil, extra tillbehör, krishantering, extra ersättning vid olycksfall och extra ersättning vid dödsfall.)

Tycker att priserna var kanonbra och jag kommer högst troligt att teckna en försäkring när jag köpt min hoj.

Bra självrisker hade de också!
 

MrSmooth

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2010
Ort
Norrköping
Hoj
Honda CB1000RA, -09
Hur gammal är du och hur länge har du haft kortet?
Antar att Svedea inte ligger billigare än IF för en kille på 28år i Zon2 som haft kortet snart 3år?

Jag är snart 35 år och har haft körkort i snart 1 år.
Ring och kolla, Svedea kanske kan ge dig ett bra pris i alla fall.
Alltid lönt att ringa!
 

MoZkit0

Sugen
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Hässleholm
Hoj
Yamaha FZ1-N (Inlöst)
Hej!
Har varit hojlös ett tag nu efter att ha klotat med min fz1-n men självklart har jag suget efter en ny. Ligger lite på is nu då jag bor i Oslo sen ett tag tillbaka men håller på att klura ut vilken hoj jag vill ha när jag väl komer tillbaka till Sverige igen. Ser att ni diskiterar försäkringar, jag är 24 år, haft lappen i 6 år och kommer säker flytta hem till Hässleholm igen i framtiden. Fick ett pri från Bilsport & MC på dryga 9000 hel/hel vilket låter rimiligt för en CB1000R.

Men med tanker på att jag är ny här inne och har nyss blivit intresserad av CB1000 för att ersätta min FZ1-N vill jag veta lite av er som har erfarenhet. Utan tvekan sr den väldigt rå ut och skön att köra långa saträckor på, men vad är skillnaden på alla dessa olika modeller som jag fått se, RA, FA, R? Hur är hojen orginal, några knep för att få det extra såsom drevning, ljuddämpare med mera? Sista frågan, ABS eller inte? Alla svar är nyttiga för mig, självklart kommer det bli en provkörning lite senare men innan dess är allt välkommet.

MVh MoZkit0
 

BikerSimba

Ny medlem
Gick med
19 May 2008
Ort
Upplands Bro
Hoj
CB1000RA + KTM 640
Hej!
Har varit hojlös ett tag nu efter att ha klotat med min fz1-n men självklart har jag suget efter en ny. Ligger lite på is nu då jag bor i Oslo sen ett tag tillbaka men håller på att klura ut vilken hoj jag vill ha när jag väl komer tillbaka till Sverige igen. Ser att ni diskiterar försäkringar, jag är 24 år, haft lappen i 6 år och kommer säker flytta hem till Hässleholm igen i framtiden. Fick ett pri från Bilsport & MC på dryga 9000 hel/hel vilket låter rimiligt för en CB1000R.

Men med tanker på att jag är ny här inne och har nyss blivit intresserad av CB1000 för att ersätta min FZ1-N vill jag veta lite av er som har erfarenhet. Utan tvekan sr den väldigt rå ut och skön att köra långa saträckor på, men vad är skillnaden på alla dessa olika modeller som jag fått se, RA, FA, R? Hur är hojen orginal, några knep för att få det extra såsom drevning, ljuddämpare med mera? Sista frågan, ABS eller inte? Alla svar är nyttiga för mig, självklart kommer det bli en provkörning lite senare men innan dess är allt välkommet.

MVh MoZkit0

Hallå och välkommen till tråden!

R= utan ABS, RA=ABS någon FA modell känner jag inte till, men den finns i 600cc.

jag är ingen stoppikung, där av valet med ABS. Kan även vara bra att ha när herr Älg kliver upp på vägen.

Ljuddämpare kan du nog välja efter tycke och smak, fundera istället om du ska köra med eller utan katten.
 

slusken

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2009
Ort
Västerås
Hoj
Honda CB1000RA
Ljuddämparen och katten tog jag bort rätt fort på min hoj. Slängde in en PCV och mappade den, upplever hojen mycket piggare och rappare efter det, går tydligen väldigt snålt original.
Drevning har jag inte ens funderat på då jag tycker det räcker för mig som den går just nu. Dock är detta första "sporthojen" jag äger så kanske beror på det :)

Annars vet jag inte om det är så mycket mera, eller jo du lär byta hållaren till nummerplåten den är verkligen ful :)
Välkommen iaf!

Hej!
Har varit hojlös ett tag nu efter att ha klotat med min fz1-n men självklart har jag suget efter en ny. Ligger lite på is nu då jag bor i Oslo sen ett tag tillbaka men håller på att klura ut vilken hoj jag vill ha när jag väl komer tillbaka till Sverige igen. Ser att ni diskiterar försäkringar, jag är 24 år, haft lappen i 6 år och kommer säker flytta hem till Hässleholm igen i framtiden. Fick ett pri från Bilsport & MC på dryga 9000 hel/hel vilket låter rimiligt för en CB1000R.

Men med tanker på att jag är ny här inne och har nyss blivit intresserad av CB1000 för att ersätta min FZ1-N vill jag veta lite av er som har erfarenhet. Utan tvekan sr den väldigt rå ut och skön att köra långa saträckor på, men vad är skillnaden på alla dessa olika modeller som jag fått se, RA, FA, R? Hur är hojen orginal, några knep för att få det extra såsom drevning, ljuddämpare med mera? Sista frågan, ABS eller inte? Alla svar är nyttiga för mig, självklart kommer det bli en provkörning lite senare men innan dess är allt välkommet.

MVh MoZkit0
 

MrSmooth

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2010
Ort
Norrköping
Hoj
Honda CB1000RA, -09
Köpte idag en CB1000RA. Måste säga att jag är supernöjd med köpet. Det enda jag kan komma på som jag vill införskaffa mig nu är en hugger i samma kulör som hojen (grön). Börjar bli riktigt bra vägar och väder här i Östergötland. :)
 

MoZkit0

Sugen
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Hässleholm
Hoj
Yamaha FZ1-N (Inlöst)
Köpte idag en CB1000RA. Måste säga att jag är supernöjd med köpet. Det enda jag kan komma på som jag vill införskaffa mig nu är en hugger i samma kulör som hojen (grön). Börjar bli riktigt bra vägar och väder här i Östergötland. :)




Får gratulera till köpet :)
Solen börjar komma till Oslo också och suget blir bara större och större. Men att köpa och äga hoj här är inte det billigaste, hade kunnat få 2 hojar hemma i Sverige till samma pris som en här :(
 

wicknertz

Sweden By Wicked
Gick med
1 Apr 2006
Ort
Eksjö
Hoj
Ktm 690 på ANAboLa!
Hallå gott folk!

Efter ha velat lite verkar det som att siktet är inställt på en CB1000R istället för fz1:an.. Så imorgon ska jag kika på en -09 med dryga 500 mil på mätaren. Nått jag borde tänka på? Har läst tråden och vad jag kan utläsa är det få barnsjukdomar på hojen..?

Tacksam för alla tips o ideér!

//Wicknertz
 

Ramsned

Medlem
Gick med
16 Sep 2006
Ort
Skåne
Hoj
Honda CB1000R
Hej!
Har varit hojlös ett tag nu efter att ha klotat med min fz1-n men självklart har jag suget efter en ny. Ligger lite på is nu då jag bor i Oslo sen ett tag tillbaka men håller på att klura ut vilken hoj jag vill ha när jag väl komer tillbaka till Sverige igen. Ser att ni diskiterar försäkringar, jag är 24 år, haft lappen i 6 år och kommer säker flytta hem till Hässleholm igen i framtiden. Fick ett pri från Bilsport & MC på dryga 9000 hel/hel vilket låter rimiligt för en CB1000R.

Men med tanker på att jag är ny här inne och har nyss blivit intresserad av CB1000 för att ersätta min FZ1-N vill jag veta lite av er som har erfarenhet. Utan tvekan sr den väldigt rå ut och skön att köra långa saträckor på, men vad är skillnaden på alla dessa olika modeller som jag fått se, RA, FA, R? Hur är hojen orginal, några knep för att få det extra såsom drevning, ljuddämpare med mera? Sista frågan, ABS eller inte? Alla svar är nyttiga för mig, självklart kommer det bli en provkörning lite senare men innan dess är allt välkommet.

MVh MoZkit0


Klart du ska ha en CB1000. Har du kollat med Svedea försäkringar.
Du kommer väl på Azzazzins körningar i sommar?
 

MoZkit0

Sugen
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Hässleholm
Hoj
Yamaha FZ1-N (Inlöst)
Hallå gott folk!

Efter ha velat lite verkar det som att siktet är inställt på en CB1000R istället för fz1:an.. Så imorgon ska jag kika på en -09 med dryga 500 mil på mätaren. Nått jag borde tänka på? Har läst tråden och vad jag kan utläsa är det få barnsjukdomar på hojen..?

Tacksam för alla tips o ideér!

//Wicknertz



Vad var det som fick dig att välja CB1000R istället för FZ1? Vad vr det för skillnad för jag antar att du provkört båda? CB1000R har ju bara 125hk medan FZ1 har 150hk. FZ1 ligger mig varmt om hjärtatr men samtidigt vill man ju prova något nytt.



Klart du ska ha en CB1000. Har du kollat med Svedea försäkringar.
Du kommer väl på Azzazzins körningar i sommar?



Har inte kollat med sveda men har läst lite om dom och känner att jag har det tryggare hos Bilsport & MC. Men tyvärr blir det inte någon hoj denna sommaren men när det väl blir så kommer jag självklart till Azzazzin körning igen :)
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top