Honda CB1000R-tråden

wicknertz

Sweden By Wicked
Gick med
1 Apr 2006
Ort
Eksjö
Hoj
Ktm 690 på ANAboLa!
Vad var det som fick dig att välja CB1000R istället för FZ1? Vad vr det för skillnad för jag antar att du provkört båda? CB1000R har ju bara 125hk medan FZ1 har 150hk. FZ1 ligger mig varmt om hjärtatr men samtidigt vill man ju prova något nytt.
Tyvärr inte provkört Fz1:an så där får jag väl stå i skamvrån. Har läst, läst och läst alla tester producerade och snackat med polare som har erfarenhet av Fz:an iallafall och det jag kan säga på rak arm är just hondans fördel av en mera linjär motorgång.. Sen att den är 10 gånger snyggare än Yamman spelar ju oxå in :D

Är motardåkare i botten och hondan verkar ju ha mera vrid från låga varv så redan där känns det som hemma..

Sen det där med HP:n tror jag inte riktigt på just 25 hp:s skillnad då jag läste väl mig till i nått test att i verkligheten var det inte riktigt så stor skillnad.
 
Last edited:

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
Vad var det som fick dig att välja CB1000R istället för FZ1? Vad vr det för skillnad för jag antar att du provkört båda? CB1000R har ju bara 125hk medan FZ1 har 150hk. FZ1 ligger mig varmt om hjärtatr men samtidigt vill man ju prova något nytt.
Tyvärr inte provkört Fz1:an så där får jag väl stå i skamvrån. Har läst, läst och läst alla tester producerade och snackat med polare som har erfarenhet av Fz:an iallafall och det jag kan säga på rak arm är just hondans fördel av en mera linjär motorgång.. Sen att den är 10 gånger snyggare än Yamman spelar ju oxå in :D

Är motardåkare i botten och hondan verkar ju ha mera vrid från låga varv så redan där känns det som hemma..

Sen det där med HP:n tror jag inte riktigt på just 25 hp:s skillnad då jag läste väl mig till i nått test att i verkligheten var det inte riktigt så stor skillnad.

Du kommer älska CB"N är själv Motard (föredetta :) åkare å kan verkligen rekomendera Den!! har testat Fz1,an och som du skrev så är hondan BRA mycket snyggare o jag tyckte inte om Yamman alls trött i botten o mellan R;men tokig på högvarv,, men alla kör o varvar ju olika så klart! OBS!! Detta är Bara min uppfattning.... jag hade både Motard o Blackbird samtidigt men då tyckte tanten att jag bara skulle få ha EN Hoj ;( Efter MÅNGA provkörningar o letande så föll jag för CB 1000, Som jag testat för ett par år sen men tyckte (då) att den gick som skit HM?? ja se vad man lär sig:banana o du som är en gammal motard buse kommer att gilla den skarpt! en riktig Bakhjuls dröm :) Men jag får inte till framhjuls åkat så bra (skulle kanske inte köpt me AbS) :gnissla
 

wicknertz

Sweden By Wicked
Gick med
1 Apr 2006
Ort
Eksjö
Hoj
Ktm 690 på ANAboLa!
Du kommer älska CB"N är själv Motard (föredetta :) åkare å kan verkligen rekomendera Den!! har testat Fz1,an och som du skrev så är hondan BRA mycket snyggare o jag tyckte inte om Yamman alls trött i botten o mellan R;men tokig på högvarv,, men alla kör o varvar ju olika så klart! OBS!! Detta är Bara min uppfattning.... jag hade både Motard o Blackbird samtidigt men då tyckte tanten att jag bara skulle få ha EN Hoj ;( Efter MÅNGA provkörningar o letande så föll jag för CB 1000, Som jag testat för ett par år sen men tyckte (då) att den gick som skit HM?? ja se vad man lär sig:banana o du som är en gammal motard buse kommer att gilla den skarpt! en riktig Bakhjuls dröm :) Men jag får inte till framhjuls åkat så bra (skulle kanske inte köpt me AbS) :gnissla

Nu har jag en provkörning i ryggen och tja efter det lilla kan jag inte säga annat än i like it..Alot! Motard/cross stilen är visst något jag måste arbeta bort för första kurvan som ja såg att det låg lite grus kvar i så var benet ute..:huvet jaja det ska nog gå o lära en gammal hund och sitta! Känns lite skadat o säga att det är första hojen man körde men va fasiken det kändes ju bara så rätt(?)! Så det fanns ju ingen tanke på o leta o greja vidare...

Resultatet av dagen är att så fort nästa soliga/varma dag står det en snäll o wild hynda i garaget...oh Yes! :D
 

MrSmooth

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2010
Ort
Norrköping
Hoj
Honda CB1000RA, -09
Ruskigt nöjd med hojen. Har nu haft den en dryg vecka och jag har inte ångrat mig en enda gång. Den ser kompakt ut, men jag som är 194 cm lång får förvånansvärt bra plats.

Siktar in mig på SMC kurser i Linköping och Norrköping. Får se vilken av kurserna som passar bäst. Alla tips är välkomna.

Idag blir det till att skriva på för garageplats och sedan bär det av till Biltema för att köpa in en golvögla. Imorgon lånar jag borrhammare och sedan kommer jag känna mig lite tryggare om nätterna. Har läst en hel del om lås och säkerhet, men i slutändan spelar det mindre roll om det är någon som verkligen vill ha hojen. :gnissla
Vill någon åt hojen så skall de få anstränga sig lite också.
 
Last edited:

wicknertz

Sweden By Wicked
Gick med
1 Apr 2006
Ort
Eksjö
Hoj
Ktm 690 på ANAboLa!
Sådär... Nu står den i garaget! 25 mil körda inkl hemkörandet från kusten och jag kan inte säga annat än att jag är grymt nöjd! Arrow system på så ljudet är lovely.

Nån som har nån länk till där man kan hitta en täckkåpa för monsterkatten? Den kommer nog att försvinna men det får nog vänta tills nästa år så tills dess måste det göras nått =)

Bifogar liten bild..
 

Bifogat

  • Hyndan.jpg
    Hyndan.jpg
    241.6 KB · Visningar: 183
Last edited:

jonny_jp

Revs Your Heart
Gick med
20 Aug 2005
Ort
utanför Värnamo
Hoj
MT-07 2016
Sådär... Nu står den i garaget! 25 mil körda inkl hemkörandet från kusten och jag kan inte säga annat än att jag är grymt nöjd! Arrow system på så ljudet är lovely.

Nån som har nån länk till där man kan hitta en täckkåpa för monsterkatten? Den kommer nog att försvinna men det får nog vänta tills nästa år så tills dess måste det göras nått =)

Bifogar liten bild..

Gött!:yoparty
Det finns ett antal olika fabrikat på kat-täckkåpor, tex. Akrapovic, Leovince, Mivv och Yoshimura, du får väl börja med att kika på vilken du gillar bäst i design :)
 

KnutHerta

Medlem
Gick med
11 Feb 2006
Ort
Hässleholm
Hoj
Honda CB1000RA -09
Stirrar jag mig blind på milen när jag funderar på att inte köpa en -09 RA för 90k bara för att den gått 1600mil? Eller är det ett ok pris? Från handlare, en tidigare ägare, bra servicehistorik, lite bling bling
 

wicknertz

Sweden By Wicked
Gick med
1 Apr 2006
Ort
Eksjö
Hoj
Ktm 690 på ANAboLa!
Gött!:yoparty
Det finns ett antal olika fabrikat på kat-täckkåpor, tex. Akrapovic, Leovince, Mivv och Yoshimura, du får väl börja med att kika på vilken du gillar bäst i design :)

Hittade först nu på google iallafall 2 olika designs, se om man kan hitta en åf för leovince i närheten o se vad det är för priser..

Slog ett öga på din hoj och såg att du hade en helt annan variant liten o smäcker, kanske för liten om man katten kvar? Vad är det för variant o vart hittade du den, om man får vara så nyfiken?! :tummenupp

Antar att det är du som är polare med Tegheim?

Tackar!

//Wicknertz

Stirrar jag mig blind på milen när jag funderar på att inte köpa en -09 RA för 90k bara för att den gått 1600mil? Eller är det ett ok pris? Från handlare, en tidigare ägare, bra servicehistorik, lite bling bling

Handlade min hoj nyligen så har lite koll på vad som är värt.. Handlare är väl alltid en trygghet men personligen tycker jag det är lite väl mycke mil för dom pengarna. Kikar du begagnat så finns det ju för för runt 90-92K med blingbling o kanske runt 300 mil. Sen hänger det ju vart i landet du finns o hojarna med antar jag...

Lycka till!

//Wicknertz

Det tog 1 säsong innan mitt Power Pure var slut.. Så lika bra att köra slut på det lite extra ;)

Nice... Då vet jag vad mitt ska gå hädan när det har gjort sitt i denna värld..:D
 
Last edited:

jonny_jp

Revs Your Heart
Gick med
20 Aug 2005
Ort
utanför Värnamo
Hoj
MT-07 2016
Hittade först nu på google iallafall 2 olika designs, se om man kan hitta en åf för leovince i närheten o se vad det är för priser..

Slog ett öga på din hoj och såg att du hade en helt annan variant liten o smäcker, kanske för liten om man katten kvar? Vad är det för variant o vart hittade du den, om man får vara så nyfiken?! :tummenupp

Antar att det är du som är polare med Tegheim?

Tackar!

//Wicknertz

Hej igen, jo jag känner Tegheim :tummenupp

Kåpan jag har är från Yoshimura, den är avsedd att täcka katten och använde den så första året, men tycker den kompletterar hojens design så bra så jag har behållt den på. Bifogar en annan bild så kan du se hur det ser ut med kat. Akrapovics är litet också om du föredrar det...
Akra och Leovince är i kolfiber, mitt är i rostfritt..

Gissar att priserna ligger på mellan 700-1100:- beroende på modell..

Lycka till, alltid kul med tillbehör :)
 

Bifogat

  • yy.jpg
    yy.jpg
    218.4 KB · Visningar: 175

KnutHerta

Medlem
Gick med
11 Feb 2006
Ort
Hässleholm
Hoj
Honda CB1000RA -09
Handlade min hoj nyligen så har lite koll på vad som är värt.. Handlare är väl alltid en trygghet men personligen tycker jag det är lite väl mycke mil för dom pengarna. Kikar du begagnat så finns det ju för för runt 90-92K med blingbling o kanske runt 300 mil. Sen hänger det ju vart i landet du finns o hojarna med antar jag...

Lycka till!

//Wicknertz

Okej, ja jag tycker med att dom milen är lite för mkt. Tänker mig att det börjar bli svårsålt sen när den är över 2000 mil..

Finns det nån här som är sugen på att sälja? Helst med det jag nämnde innan och för ca85-90k. Södra Sverige.
 

PremleR

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2011
Ort
Västerhaninge
Hoj
Honda CB1000RA -10
Köpte min CB för ca. 2 veckor sen. Har bara kört en varadero 125:a innan när jag var 16. Så såhär 10 år senare vart det en demokörd -10 för 100k. Är galet nöjd med hojen även om jag inte har mycket att jämföra med. Är ju inte direkt en skicklig förare ännu heller men det kommer.

Det jag vill göra nu är ju att så klart byta ut dämparen till något schysst slip-on. Och även byta ut regskyltshållaren till något litet och fint. Kom gärna med tips!

IMG_0018.JPG
 
Last edited:

MrSmooth

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2010
Ort
Norrköping
Hoj
Honda CB1000RA, -09
Köpte min CB för ca. 2 veckor sen. Har bara kört en varadero 125:a innan när jag var 16. Så såhär 10 år senare vart det en demokörd -10 för 100k. Är galet nöjd med hojen även om jag inte har mycket att jämföra med. Är ju inte direkt en skicklig förare ännu heller men det kommer.

Det jag vill göra nu är ju att så klart byta ut dämparen till något schysst slip-on. Och även byta ut regskyltshållaren till något litet och fint. Kom gärna med tips!

IMG_0018.JPG

Grattis till köpet av en grymt snygg hoj.
Själv siktar jag in mig på lite SMC kurser i sommar.
 

MrSmooth

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2010
Ort
Norrköping
Hoj
Honda CB1000RA, -09
Ja om du frågar mig har vi lätt den snyggaste hojen i klassen! :tummenupp

Vad för kurser tex.?

Knix och BKK tänkte jag mig först, sen får vi se vad det går för kurser på lämplig ort och tid.

Finns en massa bra trådar som tar upp allt som rör SMC kurser.
Läste en bra själv för några dagar sedan, men hittar den tyvärr inte nu.

Här är en länk som jag hittade lite snabbt.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=5158940
 

wicknertz

Sweden By Wicked
Gick med
1 Apr 2006
Ort
Eksjö
Hoj
Ktm 690 på ANAboLa!
Hej igen, jo jag känner Tegheim :tummenupp

Kåpan jag har är från Yoshimura, den är avsedd att täcka katten och använde den så första året, men tycker den kompletterar hojens design så bra så jag har behållt den på. Bifogar en annan bild så kan du se hur det ser ut med kat. Akrapovics är litet också om du föredrar det...
Akra och Leovince är i kolfiber, mitt är i rostfritt..

Gissar att priserna ligger på mellan 700-1100:- beroende på modell..

Lycka till, alltid kul med tillbehör :)

Nice, det är nog en sån jag har span på med. Står det Yoshimura instansat på plåten? Eller du kanske har yoshi slipon med?

Sen en fråga till er alla CB1000R ägare..

Någon som har problem med växellådan? Ibland dvs ganska ofta när jag drar iväg fullt och letar mig upp genom växlarna så vill han inte alls peta i ifrån tja 3an och uppåt.. Känns inte alls bra när man bara försöker växla och han lägger sig på samma växel som innan hela tiden. Får släppa ut hojen lite längre o motorbromsa lite o sen kan ja oftast inte alltid koppla o slänga i nästa växel.. Sånt händer lite för ofta för att vara bara nån random gång. Märkte inget av detta vid provkörningen när jag handlade hojen märkligt nog??

Nån som har nått tips? Han ska inte på 600 mils service nästa vecka och jag tänkte påpeka detta stenhårt och hoppas på garantijobb för det lär jag bli ännu mera tokig på...

Tack!

//Wicknertz
 

PremleR

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2011
Ort
Västerhaninge
Hoj
Honda CB1000RA -10
Någon som har problem med växellådan? Ibland dvs ganska ofta när jag drar iväg fullt och letar mig upp genom växlarna så vill han inte alls peta i ifrån tja 3an och uppåt.. Känns inte alls bra när man bara försöker växla och han lägger sig på samma växel som innan hela tiden. Får släppa ut hojen lite längre o motorbromsa lite o sen kan ja oftast inte alltid koppla o slänga i nästa växel.. Sånt händer lite för ofta för att vara bara nån random gång. Märkte inget av detta vid provkörningen när jag handlade hojen märkligt nog??
//Wicknertz

Har ju inte haft hojen längre än ett par veckor, men det är inget jag märkt av än så länge.
 

MrSmooth

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2010
Ort
Norrköping
Hoj
Honda CB1000RA, -09
...
Sen en fråga till er alla CB1000R ägare..

Någon som har problem med växellådan? Ibland dvs ganska ofta när jag drar iväg fullt och letar mig upp genom växlarna så vill han inte alls peta i ifrån tja 3an och uppåt.. Känns inte alls bra när man bara försöker växla och han lägger sig på samma växel som innan hela tiden. Får släppa ut hojen lite längre o motorbromsa lite o sen kan ja oftast inte alltid koppla o slänga i nästa växel.. Sånt händer lite för ofta för att vara bara nån random gång. Märkte inget av detta vid provkörningen när jag handlade hojen märkligt nog??

Nån som har nått tips? Han ska inte på 600 mils service nästa vecka och jag tänkte påpeka detta stenhårt och hoppas på garantijobb för det lär jag bli ännu mera tokig på...

Tack!

//Wicknertz
Det enda jag märkt av är att jag tyvärr ibland är lite dålig på att låta växelföraren gå tillbaka till neutralläget. När jag petar till växeln så får jag helt enkelt inte i nästa växel. Annars har jag inte haft några problem med växellådan.

Edit:
Prova att växla utan att använda kopplingen. Det fungerar klockrent!.
 
Last edited:

jonny_jp

Revs Your Heart
Gick med
20 Aug 2005
Ort
utanför Värnamo
Hoj
MT-07 2016
Nice, det är nog en sån jag har span på med. Står det Yoshimura instansat på plåten? Eller du kanske har yoshi slipon med?

Ja det är typ lasergraverad logo på den, den passar till i princip alla slipon av "traditionell" typ..

Angående växlarna så är en viktig grej att infästningen till växelspaken är väl infettad invändigt, lagom sträckt kedja samt att den är välsmord underlättar oxå..
 

wicknertz

Sweden By Wicked
Gick med
1 Apr 2006
Ort
Eksjö
Hoj
Ktm 690 på ANAboLa!
Ja det är typ lasergraverad logo på den, den passar till i princip alla slipon av "traditionell" typ..

Angående växlarna så är en viktig grej att infästningen till växelspaken är väl infettad invändigt, lagom sträckt kedja samt att den är välsmord underlättar oxå..

Väntar på pris från den lokala handlaren, vad fick du ge om man får vara frågvis?

Infästningen... Du menar splinsen eller vart lixom? Kollade oljan idag ifall ifall det kunde vara nått med den men den var perfekt så inget där.. Kedjan såg bra ut men får känna lite mera på den imorgon.

Har en hel vecka kvar till service dax och det suger.. Men då ska dom få nått o bita i! :) Tänker inte lämna verkstaden utan att något har hänt eller ska ske... Måste nog lusläsa lite om garantin.

Thx anyway!
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top