Honda CB1000R-tråden

jonny_jp

Revs Your Heart
Gick med
20 Aug 2005
Ort
utanför Värnamo
Hoj
MT-07 2016
Väntar på pris från den lokala handlaren, vad fick du ge om man får vara frågvis?
Infästningen... Du menar splinsen eller vart lixom?

Jag köpte det ihop med sliponet så jag vet inte exakt vad det kostade..

Nej, om du tittar från sidan så menar jag den själva växelpedalen är infästad med, en passbult (insex) som den kan "rotera i".
Om den kärvar lite så kan det påverka så att pedalen inte går tillbaka snabbt till mittenläget mellan växlingarna och då kommer inte nästa växel i..
 

wicknertz

Sweden By Wicked
Gick med
1 Apr 2006
Ort
Eksjö
Hoj
Ktm 690 på ANAboLa!
Jag köpte det ihop med sliponet så jag vet inte exakt vad det kostade..

Nej, om du tittar från sidan så menar jag den själva växelpedalen är infästad med, en passbult (insex) som den kan "rotera i".
Om den kärvar lite så kan det påverka så att pedalen inte går tillbaka snabbt till mittenläget mellan växlingarna och då kommer inte nästa växel i..

Slog ett öga nu men han rör sig fint, kan peta i växel neråt och uppåt o lägga neutral utan att motorn är igång så det känns inte som att det är där problemet ligger... Hmm jaja om en vecka vet jag nog mera när den har varit inne på verkstad men jäklar så irriterande att vänta :D
 

KnutHerta

Medlem
Gick med
11 Feb 2006
Ort
Hässleholm
Hoj
Honda CB1000RA -09
Såja, då är man med i gänget! Var och hämtade en grå RA -09 igår. Väldigt nöjd än så länge :) Lite småfix på utseendebiten bara
 

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Ort
Markitta
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
Sen en fråga till er alla CB1000R ägare..

Någon som har problem med växellådan? Ibland dvs ganska ofta när jag drar iväg fullt och letar mig upp genom växlarna så vill han inte alls peta i ifrån tja 3an och uppåt.. Känns inte alls bra när man bara försöker växla och han lägger sig på samma växel som innan hela tiden. Får släppa ut hojen lite längre o motorbromsa lite o sen kan ja oftast inte alltid koppla o slänga i nästa växel.. Sånt händer lite för ofta för att vara bara nån random gång. Märkte inget av detta vid provkörningen när jag handlade hojen märkligt nog??

Nån som har nått tips? Han ska inte på 600 mils service nästa vecka och jag tänkte påpeka detta stenhårt och hoppas på garantijobb för det lär jag bli ännu mera tokig på...

Tack!

//Wicknertz

http://www.oppracing.com/product_display/3428-gilles-tooling-shift-support-bracket/ Kan detta vara nåt??? eller så kanske du bara behöver justera upp växelspaken lite ifall du omedvetet inte släpper ner den helt mellan växlarna???
 

wicknertz

Sweden By Wicked
Gick med
1 Apr 2006
Ort
Eksjö
Hoj
Ktm 690 på ANAboLa!
http://www.oppracing.com/product_display/3428-gilles-tooling-shift-support-bracket/ Kan detta vara nåt??? eller så kanske du bara behöver justera upp växelspaken lite ifall du omedvetet inte släpper ner den helt mellan växlarna???

Hmm inte vad jag kan tänka mig på.. Visserligen första sporthojen jag har men inte första hojen jag kör så där borde det inte vara problem. Inte märkt nån mer här på forumet som har samma issues så huvudbryet består!
 

jonny_jp

Revs Your Heart
Gick med
20 Aug 2005
Ort
utanför Värnamo
Hoj
MT-07 2016

wicknertz

Sweden By Wicked
Gick med
1 Apr 2006
Ort
Eksjö
Hoj
Ktm 690 på ANAboLa!
Jag har en sån här "Gilles shiftholder" på min nuvarande o hade även på min förra Blade, och den gör helt klart nytta på känslan i lådan, den upplevs tightare o distinktare.

Service imorgon så efter det vet jag ju vad det är som gäller förhoppningsvis.. Har övertrasserat hoj kontot ... :D Så det får nog väntas att beställa om det går..
 

MpFire

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2010
Ort
Sollentuna
Hoj
Honda CB1000R -09
Har jag äntligen fått på min PC5 samt mitt rör samt fått hojen mappad ikväll...kan man bli lyckligare...:)

Kommer ladda upp lite bilder här framöver!

// A
 

Smirnoff

Sporthojsnörd
Gick med
23 Aug 2010
Ort
Stuvsta
Hoj
CB1000RA TT600RE
Ursäkta denna fråga, den har avhandlats minst 1000 gånger förut, men det verkar vara mest tyckande.

Någon som kan säga med 100% säkerhet huruvida man behöver, alternativt klarar sig utan, en Power Commander (el dyl) om man monterar ett Akrapovic slip-on på en Honda CB1000R? Vissa säger att det inte alls behövs och andra säger att motorn kan skadas allvarligt om man kör utan. JAG VILL VETA SÄKERT! Jag är intresserad av utseende och ljud, jag skiter i effekten - den räcker till även med original!

Tacksam för svar!
 

wicknertz

Sweden By Wicked
Gick med
1 Apr 2006
Ort
Eksjö
Hoj
Ktm 690 på ANAboLa!
Ursäkta denna fråga, den har avhandlats minst 1000 gånger förut, men det verkar vara mest tyckande.

Någon som kan säga med 100% säkerhet huruvida man behöver, alternativt klarar sig utan, en Power Commander (el dyl) om man monterar ett Akrapovic slip-on på en Honda CB1000R? Vissa säger att det inte alls behövs och andra säger att motorn kan skadas allvarligt om man kör utan. JAG VILL VETA SÄKERT! Jag är intresserad av utseende och ljud, jag skiter i effekten - den räcker till även med original!

Tacksam för svar!

Jag som glad amatör skulle säga som så att bara slip-on på så behöver du ingen P.C. och det slår sig rätt logiskt då du inte ändrar på något mera än motståndet. Tar du bort katten däremot då justerar du på andra nivår och en P.C. är att rekommendera.. Jag har endast slipon på hojen och det funkar klockrent på alla sätt så det är bara och handla! :tummenupp
 

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
Hur ligger försäkringen på denna mc - 28år STHLM? När jag hade en Hornet 600 funkade IF rätt bra med märkesförsäkringen men jag antar att den här är rätt mycket dyrare? Funderar på att köpa nämligen, blev kär vid provkörningen.
 

wicknertz

Sweden By Wicked
Gick med
1 Apr 2006
Ort
Eksjö
Hoj
Ktm 690 på ANAboLa!
Hur ligger försäkringen på denna mc - 28år STHLM? När jag hade en Hornet 600 funkade IF rätt bra med märkesförsäkringen men jag antar att den här är rätt mycket dyrare? Funderar på att köpa nämligen, blev kär vid provkörningen.

Nu kanske jag är helt fel person o svara (Landet, 30+) men försäkringsmässigt tycker jag den är grym! Bilsport & mc ville ha runt 7500 helförsäkrad helår om man är medlem i smc... Svedea som är uppstickaren nu fick jag ner den till 5700:- med i stort sett samma villkor.. :tummenupp Ta ett reg nr ifrån blocket eller dylikt o kolla på deras sidor...
 

Smirnoff

Sporthojsnörd
Gick med
23 Aug 2010
Ort
Stuvsta
Hoj
CB1000RA TT600RE
Hur ligger försäkringen på denna mc - 28år STHLM? När jag hade en Hornet 600 funkade IF rätt bra med märkesförsäkringen men jag antar att den här är rätt mycket dyrare? Funderar på att köpa nämligen, blev kär vid provkörningen.

Jag bor på Kungsholmen och är 32 år, betalar 17800 kr / år för helförsäkring hos IF.

Jag som är över 30 fick ett pris på 13400 kr från Svedea när jag kollade i slutet av mars. Min flickvän som är 28 år och har en likadan hoj skulle däremot få betala över 30000 kr där medan hon får betala 17800 kr hos IF i grundpris. IF har dessutom fördelen att de erbjuder halva priset på ena premien när man försäkrar två Hondor i samma hushåll. Halva priset på det blir 8900 kr vilket innebär att vi betalar 13350 kr per hoj i snitt...
 

MrSmooth

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2010
Ort
Norrköping
Hoj
Honda CB1000RA, -09
Tack, ska försöka hitta ett regnummer. Är ni nöjda med era hojjar?


Tror att du kommer få samma svar som övriga som ställt samma fråga... :yoparty:tummenupp:banana

Jag har haft min hoj i snart 1 måndag och jag känner mig helnöjd med mitt köp. Glädjetjutet som jag gav ifrån mig första gången jag körde hojen återkommer varje gång jag kör. Nu är det här min första hoj, men jag har provat ett antal hojar och ingen har kännts så klockren som CB1000RA. Efter att jag gått lite kurser i sommar så räknar jag med att jag kommer kunna utnyttja hojens potential ännu mer.
 
Last edited:
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top