Har idag införskaffat en kompressionsmätare! (Äntligen) så ska testa i helgen, tydligen ska motorn vara varm? Tänkte testa först kall, sen varm för att se vad för skillnad det blir.
Förutsättning att jag får tag på nån att knuffa igång den. :-D
Knuffa igång den för kompprov? Kompprov tar du utan att starta motorn skruva ur ett stift bara och testa med startmotor och full gas.
Har idag införskaffat en kompressionsmätare! (Äntligen) så ska testa i helgen, tydligen ska motorn vara varm? Tänkte testa först kall, sen varm för att se vad för skillnad det blir.
Förutsättning att jag får tag på nån att knuffa igång den. :-D
bosse-I Intressant att du upplever att din snurrar ett varv (eller två) efter du släppt knappen. Då skulle det enligt tidigare post vara dålig komp? Men din startar, vilket min inte gör. Så kanske min investering var slöseri på pengar? Men man kan väl alltid ha nån nytta av en komp mätare. ;-)
Har idag införskaffat en kompressionsmätare! (Äntligen) så ska testa i helgen, tydligen ska motorn vara varm? Tänkte testa först kall, sen varm för att se vad för skillnad det blir.
Förutsättning att jag får tag på nån att knuffa igång den. :-D
Knuffa igång den för kompprov? Kompprov tar du utan att starta motorn skruva ur ett stift bara och testa med startmotor och full gas.
Naturligtvis måste jag knuffa igång den för att få en varm motor! Testen måste naturligtvis ske när motorn är avstängd.
Misstänker det skulle bli litta problem att försöka hålla igång maskinen medans man skruvar ut 50% av tändstiften.
Du får lite högre kompression när motorn är varm och jag tror det beror på saker expanderar och blir tätare. Glöm inte att vrida fullt på gashandtaget också när du testar kompressionen.
Vet inte men den bör starta om den visar 7 bar eller mer. En grov gissning på fräsch moter är 9-10 bar. De viktiga är att ingen cylinder ligger under 7 bar och att de är ganska jämnt mellanalla cylindrar typ inom 0,5 bar. Allt under 8 bar är för lågt skulle jag säga men den bör starta på 8 bar.
Ok, testade kompressionen idag. Den ligger på nästan 11 bar på höger och ganska prick 11 bar på vänster. Skulle va ok med diff < 0,5 bar vilket det verkar vara. Nu va detta med kall motor då jag inte hade nån springhjälp men ville testa ändå.
Ok, testade kompressionen idag. Den ligger på nästan 11 bar på höger och ganska prick 11 bar på vänster. Skulle va ok med diff < 0,5 bar vilket det verkar vara. Nu va detta med kall motor då jag inte hade nån springhjälp men ville testa ändå.
Ok de va yberbra komp du behöver inte testa varm motor. Då lutar de åt försvagad gnista då du kör startmotor. Men du har ju provat externt bilbatteri direkt till startmotor så jag fattar inte vad de är?
Testa gnistan igen med ett löst stift och skruva inte ur några stift ur motorn så den får kämpa med komptrycket. Jorda de lösa stiftet noga så du inte smäller en tändspole.
Sen spelar ju inte batteriet nån roll för tändningen, trodde också att det är batteritändning på CB250N men det är det i
Inte. Batteriet ska bara se till att få snurr på startmotorn i startögonblicket. Det finns ju gnistprovare man sätter mellan tändstift och tändkabel, kan det vara når för att veta om man har gnista eller ej? Har aldrig testa nåt sånt själv men hittade dessa
https://www.biltema.se/bil---mc/ver...oniska-testinstrument/gnistprovare-2000022150
https://www.biltema.se/bil---mc/ver...ka-testinstrument/tandningsprovare-2000017037
Borde det inte funka med en tändinställningslampa om man nu skulle ha det bara för att se om man har gnista under komp eller kan den trigga ändå?
Jag skulle kunna försöka spela in en video med telefon då jag kör min startmotor för man borde ju med bara öronen kunna höra skillnaden om det diffar mycket. Problemet är bara att lägga ut en video här
Ok de va yberbra komp du behöver inte testa varm motor. Då lutar de åt försvagad gnista då du kör startmotor. Men du har ju provat externt bilbatteri direkt till startmotor så jag fattar inte vad de är?
Testa gnistan igen med ett löst stift och skruva inte ur några stift ur motorn så den får kämpa med komptrycket. Jorda de lösa stiftet noga så du inte smäller en tändspole.
Du får kolla med en sådan här: https://www.biltema.se/bil---mc/ver...stinstrument/tandinstallningslampa-2000020145
Kanske kan låna av någon? Min granne hade 3 st ;-)
Du skrev dock att din hoj gick bra genom hela registret när jag frågade tidigare men en sympton verkar vara att hojen blir svårstartad. Vet inte om du har manual för din hoj men timingen kollar man iaf på min hoj vid idle (index at F mark) och vid 5350 rpm (index between advance marks)
Nu jävlar är jag också en Youtubeer så se till att ge mig likes eller vad det nu heter så jag kan sluta jobba och bara posta menlösa videos på min Honda CB250N, det är ju tydligen detta som är den största drömmen för många unga
Så här låter min Honda ut då man kör startmotorn med lyset avslaget och dödaren på styret aktiverad.
https://youtu.be/TpUuZZ_vDkU
Bosse: Haha ..synd bara att man måste ha 4000 titt-timmar på tuben per år, ha 1000 följare och vara delaktig i communityn för att ens börja tjäna pengar.
Otroligt att den inte startar med den farten på startmotorn. De måste va försvagad gnista typ stator eller tändspole så den kräver ännu högre fart typ igångrullning. Jag mins inte om du ohmmätt statorspolen eller testat annan tändspole?
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |
|
Bike med Stark Varg på GGN!
Nu är vi på plats på GGN 2.... |
|
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad
25YM Honda CB1000 Hornet ... |