Honda CBR 1000/600 RR-Tråden

E-Dahlin

Ny medlem
Gick med
9 May 2008
Ort
Stockholm / Kungsholmen
Hoj
Nuvarande: -15 Aprilia Tuono Factory / Tidigare: -13 Aprilia RSV4 Factory APRC / -12 Yamaha R1 / -10 BMW S1000RR / - 10 CB1000R / -08 CBR 600RR / -09 CBR 1000RR / -08 CBR 1000RR / -08 CBR 600RR
Är det någon av er -08 1000rr ägare som bytt till slipon som kan tala om vad ni gjorde med de kablar och vajrar(?) som blir "över"?
Jag vet inte om lamdasonden följer med när man tar bort originalljuddämparen, hur löste ni det?
Tänkte sätta på ett Leo Vince blås, men vilken sort spelar väl knappast någon roll?

Tacksam för svar
RR

Du kan göra på olika sätt.
Det ena är att du skruvar i lambdan i Sliponet, vilket förutsätter att det finns ett uttag att skruva in den i.
På CBR -08 > sitter Lambdan på bakre delen och inte på grenröret.

Det andra är att du skaffar en O2 eliminator och tar bort Lambdan helt. Detta måste du göra om du tänkt mappa den med en PC3, PCV eller annat "mapp device" senare. Om du har ett uttag för lambda i slip-onet måste du då plugga det med en bult.

Om du ändå håller på och pillar med det så kan du även strypa frisklufttillförseln i avgassystemet då det annars blir fina avgasknallar om du byter till racefilter och öka luftflödet.
Den biten är inte nödvändig dock, men det är rätt irriterande att slå av för ett rödljus och det tre meter framför stopp låter som motorn ska explodera. Lovar att man får blickar från gångare som står och väntar på att gå över. :)
 
Last edited:

750-R

En dag på banan-andligt lavemang
Gick med
26 Jun 2003
Ort
Sundsvall/Kovland
Hoj
CBR1000rrRace-07+CBR1000-RR-05 för gata+Honda dax70-76 Annars är jag rätt vanlig av mig, jo just ja egna tänder har jag fortfarande de äju lite plus. Å en fru som står ut med alla perversiteter.
Tacksam för hjälp om kamaxlarna 1000rr07

Positionerna, ska försöka sätta ihop motorn igen och kommer inte ihåg riktigt hur det var med märkningen. Nån som har boken eller nån bra sida på nätet där man kan se hur det ska vara.:)
 

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Hej!

Jag kan just nu inte prova en Fireblade 1000rr-05, därför undrar jag... Hur upplever ni som är långa själva hojen som sådan?
Jag personligen är 188cm lång.

Sitter man alldeles för galet om man är lång? (knävinkel osv)?

Jag är tacksam för svar!

//Kriss
 

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
alla 1000rr har 190/50 och 600rr 180/55 vad jag vet
-peter


Jo, det är vad jag trodde också!! MEN jag kollade upp en 1000rr-05 i transportstyrelsen och det står att hojen ska ha 180/50 bak!! Ytterst konstigt tyckte jag! :va
Har inte sett nån 1000rr hoj tidigare där det original står 180/50 istället för 190/50..


När man söker efter modell specifikationer på google.se så står det på flera sidor att det ska vara 190 bak!
 
Last edited:

Roger_Reko

Ny medlem
Gick med
10 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
CBR1000RR -08
Du kan göra på olika sätt.
Det ena är att du skruvar i lambdan i Sliponet, vilket förutsätter att det finns ett uttag att skruva in den i.
På CBR -08 > sitter Lambdan på bakre delen och inte på grenröret.

Det andra är att du skaffar en O2 eliminator och tar bort Lambdan helt. Detta måste du göra om du tänkt mappa den med en PC3, PCV eller annat "mapp device" senare. Om du har ett uttag för lambda i slip-onet måste du då plugga det med en bult.

QUOTE]


Tack E-Dahlin för uttömmande svar, då undrar jag bara var jag köper denna O2 elliminator? Är det ett motstånd eller?

rr
 

MC Doktorn

Guest
Ingen som kan svara på vad det ska sitta för original dimension av bak däck på Honda 1000rr-05?? :va :confused:

Nån måste ju köra 04-05!?

Är det en 5,5 " fälg passar 180 profilen bäst medan de flesta med 6 " fälg passar 190 profilen bäst
 

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Är det en 5,5 " fälg passar 180 profilen bäst medan de flesta med 6 " fälg passar 190 profilen bäst


Vet absolut inte vad det är för fälg , men varför jag reagerar är just p.g.a. att det står olika informationer när man söker på nätet. Enligt mod specifikationer på nätet står det att det ska vara 190/50, men när jag söker på vilken 1000rr-05 som helst i sverige (enligt reg nr) på transportstyrelsens hemsida så står det 180/55! Detta gör en lite förvirrad! :va
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Hej!

Jag kan just nu inte prova en Fireblade 1000rr-05, därför undrar jag... Hur upplever ni som är långa själva hojen som sådan?
Jag personligen är 188cm lång.

Sitter man alldeles för galet om man är lång? (knävinkel osv)?

Jag är tacksam för svar!

//Kriss

Jag är 185cm lång och har en -04:a, har inte haft hojen så länge men hunnit med en längre tripp på 20mil iaf. Man sitter ganska extremt, fötterna högt upp och skarp benvinkel. Men jag tycker faktiskt att det funkar helt ok, det är ju en sporthoj och ingen touringhoj...
 

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Jag är 185cm lång och har en -04:a, har inte haft hojen så länge men hunnit med en längre tripp på 20mil iaf. Man sitter ganska extremt, fötterna högt upp och skarp benvinkel. Men jag tycker faktiskt att det funkar helt ok, det är ju en sporthoj och ingen touringhoj...


Ok, precis som jag trodde! Men som sagt är det ingen touring hoj så ! :)

Snackade med en bekant som har haft sin 1000rr-05 ett tag nu o han har inte ens märkt att det står 180/55 i reg papper och i boken står det att hojen ska ha 190/50 bakdäck! Han blev lagom ställd nu! O jag me för den delen för jag kan inte få ihop den tanken!

Vet du hur det är på din?
 

640k

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RR
Jo, det är vad jag trodde också!! MEN jag kollade upp en 1000rr-05 i transportstyrelsen och det står att hojen ska ha 180/50 bak!! Ytterst konstigt tyckte jag! :va
Har inte sett nån 1000rr hoj tidigare där det original står 180/50 istället för 190/50..


När man söker efter modell specifikationer på google.se så står det på flera sidor att det ska vara 190 bak!

I papperna på min 06:a så står det 180/55ZR17.
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Det enklaste är väl bara att kolla vad som sitter på hojen?
Alt läsa i manualen, för det är garanterat rätt.
Lita på myndigheter liksom...
 

640k

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RR
Jag är 185cm lång och har en -04:a, har inte haft hojen så länge men hunnit med en längre tripp på 20mil iaf. Man sitter ganska extremt, fötterna högt upp och skarp benvinkel. Men jag tycker faktiskt att det funkar helt ok, det är ju en sporthoj och ingen touringhoj...

Jag är 186cm och resan hem till sthlm i helgen, från Dalarna där jag var och hämtade hojen, blev "lite jobbig mot slutet". Då ska sägas att mina fotpinnar dessutom är flyttade både bakåt och uppåt.

Nu när jag har kört hojjen någon timme varje dag så har kroppen redan hunnit vant sig vid körställningen.

Mitt problem är inte benställningen utan det är nacken. Jag är så ovan vid den för mig extrema nackvinkeln när man ligger bakom kåpglaset att jag ofta är tvungen att "slå av" bara för att jag börjar få krampkänningar i nackmusklerna! Ja e smidig som ett kylskåp...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top