Honda CBR 1000/600 RR-Tråden

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Jag är 186cm och resan hem till sthlm i helgen, från Dalarna där jag var och hämtade hojen, blev "lite jobbig mot slutet". Då ska sägas att mina fotpinnar dessutom är flyttade både bakåt och uppåt.

Nu när jag har kört hojjen någon timme varje dag så har kroppen redan hunnit vant sig vid körställningen.

Mitt problem är inte benställningen utan det är nacken. Jag är så ovan vid den för mig extrema nackvinkeln när man ligger bakom kåpglaset att jag ofta är tvungen att "slå av" bara för att jag börjar få krampkänningar i nackmusklerna! Ja e smidig som ett kylskåp...


Med flyttade fotpinnar kan jag tänka mig att det blir riktigt jobbigt för benen, håller med o att det nästan är jobbigare för nacken än för benen iom att man sitter så framåtlutad. Har haft streetfighters och motarder dom senaste 4 åren så man har ju blivit bortskämd med upprätt körställning och brett crosstyre.

Tror inte japanerna designade CBR1000RR med hänsyn till nordbor som är +185cm och väger runt 100 pannor :D

Får se om jag kan hålla mig ifrån att bygga om denna till fighter....
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
55 000 - 60 000:- beroende på skick och utrustning
 
Last edited:

m_szopa

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2009
Ort
Malmö
Hoj
2008, Honda CBR600RR
Tja! har nyligen köpt en cbr 600rr hannspree och funderar på att rensa upp bakdelen lite. jag skulle behöva lite tips, hur gör man och var kan man fixa grejorna? tacksam för svar
 

roger cbr

Team RR
Gick med
28 Aug 2008
Ort
lidköping
Hoj
2008 honda cbr 1000 rr
Ok, precis som jag trodde! Men som sagt är det ingen touring hoj så ! :)

Snackade med en bekant som har haft sin 1000rr-05 ett tag nu o han har inte ens märkt att det står 180/55 i reg papper och i boken står det att hojen ska ha 190/50 bakdäck! Han blev lagom ställd nu! O jag me för den delen för jag kan inte få ihop den tanken!

Vet du hur det är på din?
hej 07 an levererades orginal med bridgstone bt 15 180 55

hej nån som har fälgar beg till min 1000 rr 07
 
Last edited:

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
måste väll vara mer, mellan 60 och 70 iaf!

Nu på hösten tror jag inte man får en sådan hoj såld om man lägger ut den för över 60k, i vår är det ett helt annat läge. Lågkonjuktur och höst gör att det är svårt att sälja sporthoj.
 

640k

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RR
Nu på hösten tror jag inte man får en sådan hoj såld om man lägger ut den för över 60k, i vår är det ett helt annat läge. Lågkonjuktur och höst gör att det är svårt att sälja sporthoj.

Det är mycket riktigt "köparens marknad" just nu och av skäl som bl a nämns ovan.
Jag som precis har köpt en kan dock konstatera att det inte riktigt var så enkelt. Visst, man vill sälja, men man vill naturligtvis inte heller "ge bort" grejorna!

Det var relativt många som kommenterade att man hellre sitter kvar på dom till våren då läget är ett helt annat.

Jag vill ge Overdrive rätt. De hojjar som man vill ha och som är intressanta börjar på drygt 60k i vart fall så gällde det mig. Jag hade en annan 06 på gång och som jag hade tagit om den hade kommit ner till 80K! Kille vägrade gå ner så lågt och sa att han nu skulle vänta in våren. Hojjen var naturligtvis i mint condition och hade lite, men inte så mycket, "godis" på.
 
Last edited:

mrspl

Ny medlem
Gick med
29 Oct 2008
Ort
MellanSverige
Hoj
CBR1000RR KTMEXC450 KTMSX65
Vilka fälgar passar till cbr1000rr -07 ? Alltså från vilka andra Blade eller 600.
Om jag inte har helt fel så passar inte bromsskivorna fram mellan 04,05 till 06,07.
Men just fälgar skulle nog behöva en klargöring.
 

zolander

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2006
Ort
Småland
Hoj
K5
55-60...skulle jag kunna lägga på en 1000rr, letar...så är det någon som säljer så hör av er...men det måste stämma ex: färg / utrustning...fick ett erbjudande om en -05 för 60...men fel färg i mitt tycke

jag köpte en 929 i våras för x antal kronor...och kollar man priserna dom ligger på nu så är det inte många hundralappar som skiljer på vår-höstpriser...speciellt inte med tanke på att en "hösthoj" ofta ska in på service, en "vårhoj" har varit inne på service....
folk tjatar alltid om att det är "mycket" billigare på hösten..det har dock inte jag märkt av...

iofs kan man kanske inte jämföra en hoj från -00 med en från -04..men ändå...
 
Last edited:

The blade

Lill_E
Gick med
19 Aug 2005
Ort
örebro
Hoj
cbr1000RR - 06
Ni som kör 1000 rr från 2006/2007!
Upplever ett lätt tickande ljud från vänster sida vid kallstart som försvinner när motorn blir varm.

Citerar mig själv här lite...
Men ni som kör 1000rr från 2006 se hit
Min har ett tickande ljud från vänster sida vid kallstart. Det försvinner när motorn gått nån minut och fått upp temp. Kan inte precisera mer var ljudet kommer ifrån förutom att det kommer från vänster sida av hojen. Som sagt det försvinner när motorn fått upp lite temp och jag har även låtit 2 mekar lyssnat på den. Den ena sa spridarna och den andra sa att en motor "får" ticka lite när den är kall. MEN jag stör mig som fan på det. Så ös nu på med svar ni som kör just 06án.

edit; ska väl tillägga att hojen går bra och som den ska.
 

xc303

Medlem
Gick med
14 Aug 2005
Ort
Gbg
Hoj
RSV Mille mm...
Växelindikator

Har HRC-kit på min 2003 600 rr, nyss fått hem hojen, och undrar om nån kan rekommendera en växelindikator.
Visst är det så att det släpps HRC-kit för varje årsmodell, så jag behöver väl inte oroa mig över att hitta en spec indikator till just denna el-härva?

Sen om någon isf har manual(pdf) till HRC 2003 cbr 600 rr ??

Blir superglad över all info :banana
 
Last edited:

Mr. Dante

MaChInE hEaD
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Partille
Hoj
Motocompo -82, Z50A Custom -69, Z50A -70, Z50Jz -79
Har HRC-kit på min 2003 600 rr, nyss fått hem hojen, och undrar om nån kan rekommendera en växelindikator.
Visst är det så att det släpps HRC-kit för varje årsmodell, så jag behöver väl inte oroa mig över att hitta en spec indikator till just denna el-härva?

Sen om någon isf har manual(pdf) till HRC 2003 cbr 600 rr ??

Blir superglad över all info :banana

Jag har en original bok som du kan få kopiera mot kraftiga mutor.
 

Pirate

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Fråga om missfärgat avgasystem på 08/09 cbr 1000rr.
Ni vet den där svarta skölden som sitter utanpå avgasröret.

Den har blivit lite missfärgad av värmen ( tydligen ett vääääldigt vanligt problem ).
Nån som har bytt sin eller försökt få en ny på garantin?
 

crillepille64

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2005
Ort
En bit utanför stan.
Hoj
ZX10R 2011 Banhoj
Funkar styrdämparn på CBR 1000 -08 eller måste man byta dom?

Är inget proffs men min funkar kanon. Körde på bakhjulet i ca 200 och la ner med snett styre och lutade hojen lite fick ett kraftigt slag i styret en gång sen var det borta. Har haft några liknande händelser med en R1 med mycket värre slag och nästan marksyning som följd. På bana märker man inga slag alls men jag har kanske inget tempå:D.
Hondan är väldigt fin på bana man kan nästan köra hur som helst i och in i kurvorna resten fixar hojen :D
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top