Honda CBR 1000/600 RR-Tråden

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Har en gammal CBR600-98 som stannade vid 3500mil i efter sommarens körning.
Behöver byta stift, kedja och drev till nästa säsong om jag inte skall byta hoj, har haft planer för detta länge.. Frågan är vad man bör göra i service väg, om man skall byta alt ha den kvar ett tag till?
Om jag skall byta drev+kedja funderar jag på att ev ge bakdrevet 2kugg till, vad ger detta i acc/top hastighet? eller är det bara dumt?

Har den sköts hyfsat så är 3500 mil ingenting, min hoj har ju gått över 4000, det är iofs en -06a
Du byter olja o filter också hoppas jag?
har ventilerna kollats vid 2400? (iofs ska det inte vara nån fara, i normala fall ska det inte behöva justeras)
 

Angelkiller

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
----
Hoj
Honda CBR 600F -98 Yamaha YZF 250-06
Har den sköts hyfsat så är 3500 mil ingenting, min hoj har ju gått över 4000, det är iofs en -06a
Du byter olja o filter också hoppas jag?
har ventilerna kollats vid 2400? (iofs ska det inte vara nån fara, i normala fall ska det inte behöva justeras)

Givetvis byts olja och filter...
Någon som vet vad en drev föränding medför?
Kan man få nytt liv i hojen då den känns slö, eller är det helt enkelt dags att byta? (Haft den i 3år nu).
Tändstift skall också bytas, likaså filter.
Någon som vet var man kan köpa detta till bra pris?
dvs stift, filter, drev, kedja, filter, olja
 

j.jo

Smaken är som baken, delad!
Gick med
30 Jun 2010
Ort
Bekvämt
Hoj
yummyHA
En fundering, någon som vet om det är godkänt med ett " fender eliminator kit " genom besiktningen? Bytt rör och bakdelen ser inte grann ut i standardutförandet........

Några andra tips annars? Väldigt tacksam för svar
 

Mr. Dante

MaChInE hEaD
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Partille
Hoj
Motocompo -82, Z50A Custom -69, Z50A -70, Z50Jz -79
En fundering, någon som vet om det är godkänt med ett " fender eliminator kit " genom besiktningen? Bytt rör och bakdelen ser inte grann ut i standardutförandet........

Några andra tips annars? Väldigt tacksam för svar

E-märkt baklampa, skyltbelysning och rätt avstånd mellan E-märkta blinkers så är det inga problem.
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
någon här som har eller hört någon annan som haft problem med det nya c-abs systemet. Känns ju jävligt pissigt om man får problem med sin sprillans hoj och att det inte finns någon lösning.
Länk: http://www.1000rr.net/forums/showthread.php?t=69868
Det är två(?) "buggar" som beror på (tror jag) att när tändningen slås på bygger pumparna (fram o bak) upp tryck i systemet för att kolla funktionen, eller nå't.
- Om man håller inne bromsen när tändningen slås på kan det ibland bli fel, bara att stänga av och starta om.
- Om man tryckt isär bromskolvarna och inte pumpat tillbaka dom (t.ex haft ok/hjul borta) kan systemet gå i "baklås" när inte tillräckligt tryck byggs upp. Är bara att koppla bort batteriet, pumpa tillbaka kolvarna, ansluta batteriet, starta - klart.

Sov nu lugnt under vintern och vänta på något gott till våren!

Några ideep om regskyltshållare som stämmer måttmässigt så de klarar en besiktning?
Evotech utan tvekan bästa hållarna på marknaden, med original blinkers som syns blir det riktigt smutt!
 
Last edited:

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Har den sköts hyfsat så är 3500 mil ingenting, min hoj har ju gått över 4000, det är iofs en -06a
Du byter olja o filter också hoppas jag?
har ventilerna kollats vid 2400? (iofs ska det inte vara nån fara, i normala fall ska det inte behöva justeras)

När jag köpte min nya blade år 2000, hojen var årets nyhet på mc-marknaden, så körde jag 3500mil på knappt ett år.

Kände då vibrationer i fotpinnarna (som ingen annan gjorde, inte honda heller), dock gav Honda mig en ny hoj:Bugar, under nästa år 2001 körde jag 3500mil igen. 7000mil och inga som helst problem förutom min inbillade känsla av vibbar i pinnarna.
En Honda går hur långt som helst om du sköter den
Den är en "evighets maskin, en evighetsmaskin..":D

okok, tackar så mycket för tipset =) ja de sägs ju de ¨går fett från början, men tror du man kan räkna med att få ut några extra hk oxå? vill ogärna tappa effekt, samtidigt som de känns sådär att lägga 15 000 på kn o p.c

Med slipon behöver du aldrig mappa om, då sitter ju hela avgaselektroniken kvar och pillar du inte i luftburken så är det absolut onödigt att lägga pengar på mappning.
 
Last edited:

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Någon som är intresserad av att köpa en Fireblade 1000RR -04? Inte ens 1500mil på mätaren, helt nya däck, bromsbelägg och drivpaket. Devil helsystem i titan, svensksåld, kolla i mitt garage för bilder...

Är inte säker på att jag ska sälja eftersom det är en suverän hoj, men den gör att jag kör ohälsosamt fort överallt. Inte bra när man är småbarnspappa.... Dessutom körde jag knappt 150 mil med den i somras pga hus och familj, så det är lite onödigt mycket pengar att ha stående i garaget.

Vill bara tipsa om att jag överväger att sälja den om någon är på jakt efter en, men tycker någon moderator att det är för mycket säljannons över detta inlägg så är det bara att ta bort det.
 

*Chriss*

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Täby
Hoj
CBR600RR -04
Skulle behöva lite hjälp från er kunniga med ett par saker.

Håller på att fixa till bakdelen på min CBR600RR -04. Har därför tagit av bakre kåpan för att komma åt bland annat sladdar för att skarva i nya LED-blinkers m.m.
Det som nu uppstått är att jag inte fattar hur jag ska få på hela bakkåpan igen. Det var typ 2 månader sen jag tog av den, så har inget minne av hur jag gjorde det. Har ni någon bra guide, bildserie, länk till Youtube etc. för att hjälpa mig?

Sen får jag nog erkänna att jag tittat lite väl mycket efter saker jag kan ta bort från hojen och har fått syn på kedjeskyddet. Jag kör med cuts hela tiden så det finns inga passagerar-ben som skulle kunna trassla in sig i kedjan.. Sen är det väll bara aspekten med oljestänk från kedjan jag kan komma på. Hur resonerar ni, kör ni med eller utan kedjeskydd? Ingen viktig del att ta bort direkt, men det kanske blir fränare utan?
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
CBR 1000 eller 600
Om någon har ett mellanrör dvs. biten från grenröret upp till under sadeln från ett helsystem liggandes så vill jag köpa den NU !!!

Skicka pm.
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
CBR 1000 eller 600
Om någon har ett mellanrör dvs. biten från grenröret upp till under sadeln från ett helsystem liggandes så vill jag köpa den NU !!!

Skicka pm.

meckar du med BBTn fortfarande? ;)
Den biten brukar vara systemberoende, bara så du vet, men det kanske inte spelar nån roll?
 

majoon

wee waa woo waa
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
honda cbr 600rr
håller på att pimpa min båge lite....tänkte kolla om nån kanske ligger o lurar på en baklampa med integrerade blinkers? även skylthållare inne i hjulhuset är av intresse =)

e till min 1000rr 05a!
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
meckar du med BBTn fortfarande? ;)
Den biten brukar vara systemberoende, bara så du vet, men det kanske inte spelar nån roll?

Såld !

Annat bygge på g.
Aprilia Bastardo Tricolore:yoparty
 

Wilcan

Socialdemokrati är klassförräderi.
Gick med
13 Jul 2008
Ort
På landet där försäkringen är billig.
Hoj
?
Prylarna har suttit på min CBR 600rr -03

Säljes:

ISR Vajerkoppling - 750:- (Nypris 1495)

PP-Tuning omvända/raceväxlade fotpinnar passar CBR 600 rr 03-06 2000:- (Nypris 3950:)

Prylarna är i superfint skick utan några som helst skavanker, bilder kan ordnas!

Köpes:

Bromspump original.. Ska passa CBR 600 rr.
 
Last edited:

j.jo

Smaken är som baken, delad!
Gick med
30 Jun 2010
Ort
Bekvämt
Hoj
yummyHA
Duktigt klyven. Nu sitter ett jardine rt-1 på min hoj, dock så passar inte bakdelen ( fattas helt plötsligt 2cm till fästena samt att värmeskyddet till röret inte får plats nu, är detta vanligt? Kollat på ett two bros slipon m2 vale, om man köper ett rör som är gjort för ens årsmodell, är det då inte en självklarhet att bakdelen ska passa? Och orginal värmeskyddet ska väl passa på även fast man sätter på ett slipon ? har en -08a.

Grymt tacksam för tips om nån " vet säkert " hur de ligger till =)
 

Angelkiller

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
----
Hoj
Honda CBR 600F -98 Yamaha YZF 250-06
Nyheter
2025 Ducati Panigale V4 lanserades på Misano

Helt nya 2025 års Ducati Pa...

Klart med H-D Euro Festival 2025

Vill uppleva nästa vår i Fr...

Ducati DesertX Discovery

Ducati har presenterat Dese...

Ducati Panigale V2 Superquadro Final Edition

Ducati har presenterat Pani...

CFMoto har presenterat 657 SR-R

Kinesiska tillverkaren CFMo...

2025 års MX-modeller från Yamaha

För säsongen 2025 har Yamah...

Bike söker en motorjournalist

Vi söker dig som är genuint...

Bike Babes Sweden nu 7 000 medlemmar

Fotograf: Lotta Kronåker ...

BMW R 1300 GS Adventure

BMW Motorrad har presentera...

ExploreBike: Workshop hos Öhlins

Kent Öhlin började 1976 att...

Top