Honda CBR 1000/600 RR-Tråden

Firefox

Member of Grums Riders
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Bläjd helsvart -08 till salu
Dessutom är det väl under tryck så vattnet kokar väl inte vid 100grader ?
Nu trorjag visst ngn fysikproffessor får komma in och förklara lite. :tungan

Nja tror vi får rätta lite nu. Vatten kokar inte i motorn eftersom det är trycksatt. Inte undertryck. Pumpen som pumpar vattnet ökar trycket i systemet varav kokpunkten stiger.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kokpunkt

Angående att det inte är motorns temperatur som visas på displayen. Visst stämmer det att det vattnets temp som visas men var skulle värmen annars komma från? Vattnet kyler motorn och kan inte bli varmare än motorn så motorn är nog hellre varmare eftersom det inte är en oändlig yta så kommer vattnet inte hinna få samma temperatur som motorn.
 

MrTombola

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600RR
Nja tror vi får rätta lite nu. Vatten kokar inte i motorn eftersom det är trycksatt. Inte undertryck. Pumpen som pumpar vattnet ökar trycket i systemet varav kokpunkten stiger.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kokpunkt

Angående att det inte är motorns temperatur som visas på displayen. Visst stämmer det att det vattnets temp som visas men var skulle värmen annars komma från? Vattnet kyler motorn och kan inte bli varmare än motorn så motorn är nog hellre varmare eftersom det inte är en oändlig yta så kommer vattnet inte hinna få samma temperatur som motorn.

Hehe... precis. Att vattnet är under tryck inte "undertryck". :tummenupp
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Nja tror vi får rätta lite nu. Vatten kokar inte i motorn eftersom det är trycksatt. Inte undertryck. Pumpen som pumpar vattnet ökar trycket i systemet varav kokpunkten stiger.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kokpunkt

App App App vänta här nu....

Pumpen är en cirkulationspump och höjer inte trycket ett dugg. Det sköter värme-expansionen själv. När vatten blir varmare expanderar det och då det är inneslutet i en stängd kammare ökar trycket. Detta höjer kokpunkten ända tills lockets övertrycksventil öppnar vilket är vad vi brukar kalla kokar....
 

Firefox

Member of Grums Riders
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Bläjd helsvart -08 till salu
Hehe... precis. Att vattnet är under tryck inte "undertryck". :tummenupp

Haha, Ja det var sent på natten. Blir ju faktiskt samma sak.:tummenupp (Dyker ju dock upp nån sär skrivning då o då här haha)

App App App vänta här nu....

Pumpen är en cirkulationspump och höjer inte trycket ett dugg. Det sköter värme-expansionen själv. När vatten blir varmare expanderar det och då det är inneslutet i en stängd kammare ökar trycket. Detta höjer kokpunkten ända tills lockets övertrycksventil öppnar vilket är vad vi brukar kalla kokar....

Jepp, sant det med! Är ju inte riktigt samma funktion på motor som ångturbiner :)
 
Last edited:

Hyssna

Ny medlem
Gick med
29 May 2010
Ort
Skogen
Hoj
07 CBR 1000 RR
Hejsan hejsan!


Imorgon är jag ledig på förmiddagen och tänkte ge mig på det stora konststycket att ställa in min fjädring lite!:yoparty Hojen är en CBR1000RR 07 med orginaldämpare både fram och bak!

Nu till min fråga då eftersom jag inte har någon manual eller pillat på någon stötdämpare förut!:gnissla

Fram är det komp där uppe och retur där nere eller? Fjäderförspäningen har jag ingen aning om vart den sitter!

Bak har jag inte äns kollat så där har jag ingen aning om hur det ser ut!:va

Finns det nån som har lite koll på detta och kanske även åt vilket håll det ska skruvas för önskvärd effekt, eller är det så enkelt så att om man drar åt så ökar det och lossar man så minskar det! Hoppas ni förstår vad jag menar med mina frågor? Har som sagt aldrig skruvat med dämpare!

Det kanske finns några standard värden som man kan utgå ifrån och sedan prova lite därifrån?:confused:

Tack på förhand!

//Gustav
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Att bara aksruva utan plan eller mål kommer bara resultera i att du skruvar bort dig. När renoverade du grejerna sist?

Bana/gata? Däckslitage? Vikt? Häng? Problem?
 

Hyssna

Ny medlem
Gick med
29 May 2010
Ort
Skogen
Hoj
07 CBR 1000 RR
Att bara aksruva utan plan eller mål kommer bara resultera i att du skruvar bort dig. När renoverade du grejerna sist?

Bana/gata? Däckslitage? Vikt? Häng? Problem?

Jag har precis skaffat hojen men jag tror aldrig att den är renoverad!
Jag kör gata och jag har ingen aning om måttet på hänget! Är det min vikt du menar så är det väl ca 105 kg! Problemet är väl att den inte känns helt hundra! Nu när jag då äntligen har en hoj där det går att ställa in så vill jag göra det! Jag skruvade ut de skruvarna i toppen max och då fick jag mer slaglängd men den är då kanske lite för mjuk. Men jag tror inte att den bottnar äns vid riktigt kraftig inbromsning! Innan hade jag knappt någon slaglängd alls nämligen, samt att den skjuter upp gaffeln lite för hårt och snabbt! Går det att bibehålla hyfsat mycket slaglängd med lite hårdare dämpning? Jag kanske är helt ute och cyklar här men som sagt jag kan inget om det!

/Gustav
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag har precis skaffat hojen men jag tror aldrig att den är renoverad!
Jag kör gata och jag har ingen aning om måttet på hänget! Är det min vikt du menar så är det väl ca 105 kg! Problemet är väl att den inte känns helt hundra! Nu när jag då äntligen har en hoj där det går att ställa in så vill jag göra det! Jag skruvade ut de skruvarna i toppen max och då fick jag mer slaglängd men den är då kanske lite för mjuk. Men jag tror inte att den bottnar äns vid riktigt kraftig inbromsning! Innan hade jag knappt någon slaglängd alls nämligen, samt att den skjuter upp gaffeln lite för hårt och snabbt! Går det att bibehålla hyfsat mycket slaglängd med lite hårdare dämpning? Jag kanske är helt ute och cyklar här men som sagt jag kan inget om det!

/Gustav

Med 105kg vikt kommer du att behöva styvare fjädrar åtminstone i gaffeln och troligtvis även bak. Innan det är korrekt är det inte lönt att skruva.

Hur mäter du slaglängd? Vad har du för häng belastad och obelastad?
 

Hyssna

Ny medlem
Gick med
29 May 2010
Ort
Skogen
Hoj
07 CBR 1000 RR
Med 105kg vikt kommer du att behöva styvare fjädrar åtminstone i gaffeln och troligtvis även bak. Innan det är korrekt är det inte lönt att skruva.

Hur mäter du slaglängd? Vad har du för häng belastad och obelastad?

Du menar väl inte att jag är för tjock?:D

Har ett stripes på gaffeln för att se hur långt ner den fjädrar!
Jag har faktist inte kollat hänget! Jag tänkte ju att jag skulle viga förmiddagen åt att bli stötdämparguru:banana Vad ska hänget ligga på när man sitter på då? Men det borde väl gå att ställa in den hyfsat utan att byta fjädrar eller är det helt kört? Jag vill väl kanske inte spendera hur många tusen som helst på det! Jag har väl inga ambitioner om att slå några varvrekord på landets banor!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Du menar väl inte att jag är för tjock?:D

Har ett stripes på gaffeln för att se hur långt ner den fjädrar!
Jag har faktist inte kollat hänget! Jag tänkte ju att jag skulle viga förmiddagen åt att bli stötdämparguru:banana Vad ska hänget ligga på när man sitter på då? Men det borde väl gå att ställa in den hyfsat utan att byta fjädrar eller är det helt kört? Jag vill väl kanske inte spendera hur många tusen som helst på det! Jag har väl inga ambitioner om att slå några varvrekord på landets banor!

Utan rätt häng kommer resten att bli en onödigt dålig kompromiss. Fjädrar det ihop för mycket med dig på så hamnar du längre ner i fjädringsrörelsen där gaffeln uppträder med progressivt. DVS den kommer att vara stötig på små ojämnheter samtidigt som den bottnar för lätt. Har du för styva fjädrar blir det motsatt effekt...


Jag skulle stoppa i korrekta fjädrar och passat på att byta oljan och justera nivån. Fjädrar går lös på tusingen och 150kr för 2L olja på Biltema...

Visst kan du skruva och tack vare placeboeffekten tycka det blir bättre men utan fjädrar och genomgång kommer du inte att få det bättre än originalinställningen....
 
Last edited:

Hyssna

Ny medlem
Gick med
29 May 2010
Ort
Skogen
Hoj
07 CBR 1000 RR
Utan rätt häng kommer resten att bli en onödigt dålig kompromiss. Fjädrar det ihop för mycket med dig på så hamnar du längre ner i fjädringsrörelsen där gaffeln uppträder med progressivt. DVS den kommer att vara stötig på små ojämnheter samtidigt som den bottnar för lätt. Har du för styva fjädrar blir det motsatt effekt...


Jag skulle stoppa i korrekta fjädrar och passat på att byta oljan och justera nivån. Fjädrar går lös på tusingen och 150kr för 2L olja på Biltema...

Visst kan du skruva och tack vare placeboeffekten tycka det blir bättre men utan fjädrar och genomgång kommer du inte att få det bättre än originalinställningen....


OK tack för hjälpen!
 

Hyssna

Ny medlem
Gick med
29 May 2010
Ort
Skogen
Hoj
07 CBR 1000 RR
Mät in korrekt häng. Det är möjligt att fjädrarna passar din vikt men det vet du inte förrän du mätt. Korrekt häng till din modell googlar du men i storleksordningen 30-35mm.

Problemet är bara att jag inte har någon manual så jag vet inte vilken skruv det är till fjäderförspänningen?
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-

Här är några doc som kan vara till hjälp. Men fjädrarna är inte anpassade för din vikt, så vill du ha ut maximalt av dämparna så är det här du måste börja.
 

Bifogat

  • -07.jpg
    -07.jpg
    76.9 KB · Visningar: 62
  • Grundinställning-av-dämpare1.jpg
    Grundinställning-av-dämpare1.jpg
    177 KB · Visningar: 59
  • Grundinställning-av-dämpare2.jpg
    Grundinställning-av-dämpare2.jpg
    205.9 KB · Visningar: 52
  • Grundinställning-av-dämpare3.jpg
    Grundinställning-av-dämpare3.jpg
    106.2 KB · Visningar: 50

clubbanana

Jag är inte bäst. Jag är bättre..!
Gick med
11 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
brum brum..
vilken glykol skall jag ha till min hoj ?

CBR600RR -05
hittar inte handboken :/

tack på förhand
 

qcludde

qcludde
Gick med
4 Sep 2007
Ort
strängnäs
Hoj
Aprilia RSV4 rf 2016
Däck förslag..............

Någon som kan vara till hjälp skall byta bort battlax däcken
(bara släpper.
Bra förslag tack:
Kör inte bana. lite bakhjul och ligger inte som stoner i kurvorna.
Nån som kan rekommendera ngr däck.
Tacksam för svar.
Mvh Ludde
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top