Honda CBR 1000/600 RR-Tråden

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Nu när hojen är avklädd för oljebyte och eventuella slitdelar som skall bytas har jag upptäckt en liten oljeläcka på motorns vänstra sida. Jag tycker det ser ut som att packningen har börjat läcka lite, men är det något som jag skall tänka på innan jag demonterar kåpan?
Packning borde väl inte vara några problem att få tag på?

CBR 600RR -05

View attachment 348750

Har ni andra tips som kan hjälpa mig vore jag tacksam!

/Danne

Ganska enkel procedur som du bör klara på ett kick. En liten skvätt olja kommer säkert ramla ur (trots att du dränerat innan). Och att ta inte i för kung och fosterland när du skruvar tillbaks den är väl enda tipset.

Sen kan du ju alltid passa på att byta motorkåpan till en rejsig och kraschvänlig variant. :banana

cfm_cover_6rra.jpg
 

Danne

Medlem i PickenOutlaws
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
Yamaha R1 -16 KTM SX-F 250 -13
Ganska enkel procedur som du bör klara på ett kick. En liten skvätt olja kommer säkert ramla ur (trots att du dränerat innan). Och att ta inte i för kung och fosterland när du skruvar tillbaks den är väl enda tipset.

Sen kan du ju alltid passa på att byta motorkåpan till en rejsig och kraschvänlig variant. :banana

cfm_cover_6rra.jpg

Ok Tack.. :krama

Då känner jag mig säker :D

Blir att sticka ut i garaget direkt nu o mecka!

/Danne
 

Flipper

Bästa med 40+ är billig försäkring
Gick med
8 Feb 2005
Ort
Uddevalla
Hoj
Honda
Tror man ska vara säker på att en hugger passar innan man köper till en ABS-modell. ABS:en sitter under förarsätet och tar upp mycket mer plats nedåt än på CBR utan ABS, alltså finns risken att huggern inte får plats om hela fjädringsvägen utnyttjas. Honda satte ingen hugger på ABS-modellen, där sitter ett svingskydd i stället. Mejla tillverkaren och fråga om den passar till en ABS.
Jag vet att powerbronze har en hugger som ska passa ABS-modellen. Den ser bra ut, men personligen gillade jag inte att man måste fästa den med en massa extra stag etc. Googla på powerbronze. De har svenska återförsäljare.

Edit: Såg att du bor i Uddevalla. Powerbronze svenska generalagent håller till mellan Uddevalla och Trollhättan. Du kan ju åka dit själv och bilda dig en uppfattning om deras hugger.

Tack för informationen. Jag har inte kollat hur den från powerbronze ser ut
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Nu när hojen är avklädd för oljebyte och eventuella slitdelar som skall bytas har jag upptäckt en liten oljeläcka på motorns vänstra sida. Jag tycker det ser ut som att packningen har börjat läcka lite, men är det något som jag skall tänka på innan jag demonterar kåpan?
Packning borde väl inte vara några problem att få tag på?

CBR 600RR -05

View attachment 348750

Har ni andra tips som kan hjälpa mig vore jag tacksam!

/Danne

Montera bort kåpan medans du har den tömd på olja, så rinenr det inte ut lika mycket olja från generatorn...
om du vill kan du första tvätta rent o köra lite meden så du ser att det verkligen är den kåpan som läcker (borde ju iof vara det mtp hur det ser ut, men man vet aldrig =)
 

Danne

Medlem i PickenOutlaws
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
Yamaha R1 -16 KTM SX-F 250 -13
Montera bort kåpan medans du har den tömd på olja, så rinenr det inte ut lika mycket olja från generatorn...
om du vill kan du första tvätta rent o köra lite meden så du ser att det verkligen är den kåpan som läcker (borde ju iof vara det mtp hur det ser ut, men man vet aldrig =)

Precis.. Jag hade redan tappat den på olja men tvättat rent skulle jag ju gjort innan :huvet
När det var så skitigt som det var är det inte helt lätt att tvätta utan att skiten hamna på insidan av kåpan. Jag får torka ur noga för att sedan blåsa med tryckluft lite försiktigt i den lösa kåpan så alla små packningsrester försvinner.

Man ser inte mycket av den gamla packningen, måste varit någon typ av packningspasta tidigare? :va

Finns det både packningspasta och traditionell packning kanske?
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR

Bifogat

  • IMG_0705.jpg
    IMG_0705.jpg
    98 KB · Visningar: 74

Danne

Medlem i PickenOutlaws
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
Yamaha R1 -16 KTM SX-F 250 -13
Det är pasta som gäller för detta ändamål. Kolla in denna tråd (scrolla ner till inlägg 984) så ser du exakt hur man gör.

http://www.600rr.net/vb/showthread.php?t=71111&page=33

Ah.. missade detta givande inlägg då jag redan fixat packningspasta till kåpan.
Lokala handlaren lånade ut en tub och förklarade lite men tack ändå!

Nu är det bara ventilspelskoll att göra.. men det gör jag nog inte själv..

Eller gör man det? Mycket skruva iofs men svårt.. är det det?

/Danne
 
Last edited:

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Nu är det bara ventilspelskoll att göra.. men det gör jag nog inte själv..

Eller gör man det? Mycket skruva iofs men svårt.. är det det?
/Danne

Själva kontrollen kan du nog fixa själv men du lär behöva verkstadhandboken om det är första gången.

Jag har dock alltid lämnat in mina hojar för att kunna visa upp ett kvitto på att det är gjort när jag säljer hojen.

Fördelen med Honda (i båda fall ovan) är att de väldigt sällan behöver justeras vilket kräver mer arbete/demontering samt att man måste ha tillgång till ett helt gäng med shims i olika storlekar.
 

icko

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
Åkersberga
Hoj
CBR1000RR & AT
Hej!

Någon här som vet om SP1/SP2-fälgar med skivor passar på en CBR1000RR -07 utan modifikation!??

Fälgarna står ju i garaget och ev en hoj på ingång.
 

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Hepp!

Jag fick en Gopro hd i Julklapp av min kära mor... Har strulat hela kvällen med att få fast sugproppen på tanken.
Någon som har några bar idéer till vart och hur jag kan fästa den på min 08'a? Vill helst se varv och hastighetsmätare samt vägen.
 

j.jo

Smaken är som baken, delad!
Gick med
30 Jun 2010
Ort
Bekvämt
Hoj
yummyHA
Fått tag i en cbr600rr -07. Ska åka & hämta den om ett par veckor bara en sak j jag hängt upp mig på. Säljaren sa att det lyser på displayen "f1" när man startar den & att det sen fortsätter att lysa f1 på displayen under färd. Nån som vet om det är nåt att oroa sig över & vad det betyder? För det är inget jag känner igen. Väldigt tacksam för hjälp!
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Fått tag i en cbr600rr -07. Ska åka & hämta den om ett par veckor bara en sak j jag hängt upp mig på. Säljaren sa att det lyser på displayen "f1" när man startar den & att det sen fortsätter att lysa f1 på displayen under färd. Nån som vet om det är nåt att oroa sig över & vad det betyder? För det är inget jag känner igen. Väldigt tacksam för hjälp!

Nåt motorfel, kan vara ung vad som helst, om det sitter eftermarknadshelssytem på den kan det var att lamdan är urkopplad, elelr avgasservot, det ger sånt medelande, men motorn går ok ändå.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Någon som vet (eller kan springa ut i garaget och kolla ;)) vad det är för originaldrevning på 600RR 05-06?

Har en låda drev och skulle vilja veta vad som ska på för att hastighetsmätaren ska gå rätt.
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Fått tag i en cbr600rr -07. Ska åka & hämta den om ett par veckor bara en sak j jag hängt upp mig på. Säljaren sa att det lyser på displayen "f1" när man startar den & att det sen fortsätter att lysa f1 på displayen under färd. Nån som vet om det är nåt att oroa sig över & vad det betyder? För det är inget jag känner igen. Väldigt tacksam för hjälp!

Se denna tråd: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?201027-CBR600RR-08-Anv%E4ndarmanual-lampa-F1
 

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
West
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
Hejsan!
Kikat runt på nätet precis fått hem min Repsol -09 som jag verkligen älskar :)
Dock har den stackaren kvar orginalläppen där bak för nummerplåten.
Kollar man runt på nätet finns en uppsjö... några av er som någon ni kan rekommendera.
//Marcus
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR

*Chriss*

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Täby
Hoj
CBR600RR -04
Dags att göra 2400-milaservice på min 600rr 2004 och vill kolla va ni andra har betalat för den stora servicen? Behövdes någon ventiljustering för er?
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Dags att göra 2400-milaservice på min 600rr 2004 och vill kolla va ni andra har betalat för den stora servicen? Behövdes någon ventiljustering för er?

på min hornet -00 behövdes ingen justering vid 2400 kollen
på min cbr100rr -06 behövdes ingen justering vid varken 2400 eller 4800...

på blejden kostar stora servicen ca 6k tror jag (kan komma ihåg fel)
 
Nyheter
Grusbus, mellanklass!

Just nu befinner sig Allt o...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

Bastianini och Viñales bildar KTM-kvartett med Binder och Acosta

KTM har presenterat en helt...

Svenskt i Indians hojbyggarserie

I sjätte avsnittet av India...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

KTM presenterar 2025 års EXC-modeller

2025 års EXC-modeller från ...

ExploreBike: Gratis kurs för motorcykeläventyr

Nu kan du lära dig hur man ...

Husqvarna TE125 gör comeback

Husqvarna har fyllt på 2025...

Invigning MC Collection

Någon i folksamlingen på me...

Stenegärd på Tidö idag

Idag, den 18 juni, startar ...

Top