Honda CBR 1000/600 RR-Tråden

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Någon här som har sett en 600rr motor 2007-2010 till salu någonstans? Även en tank och kyl kan vara av intresse...
 

danne021

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2008
Ort
Västerås
Hoj
CBR 600RR
Tänkte skaffa ett MGP Growler slip-on till min 600rr 04, men dom passar ju bara från 07-.

Någon som vet hur pass rören skiljer sig från 04 till 07 ? Tänkte om man kunde använda en liten del av röret och sen svetsa eget nån liten bit eller om man får kapa av ljuddämparen från orginal röret sen svetsa på MGP dämparen på orginal röret ?
 

Danne

Medlem i PickenOutlaws
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
Yamaha R1 -16 KTM SX-F 250 -13
Skylthållare

håller på att pimpa min båge lite....tänkte kolla om nån kanske ligger o lurar på en baklampa med integrerade blinkers? även skylthållare inne i hjulhuset är av intresse =)

e till min 1000rr 05a!

Jag har en hemmabyggd skylthållare för hjulhuset som satt på min CBR 600 -05 när jag köpte den. Passar den kan du få den för en hundring :D

//Danne
 

Martin Larsen

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2006
Ort
Skurup
Hoj
Fireblade -08
Folksam utan tvekan! Jag ger nu ca 17 000kr helår för min, har dock höjt självrisken med det dubbla då för att få ner premien till det priset.

MEN det är nog inviduellt, lättaste är att du ringer runt och jämför, olika bolag tar hänsyn till olika aspekter. Lättast kanske är att du ringer insplanet så kollar dom det åt dig.

Själv har jag på if. 27år Bor utanför Ystad. Blade -08 helförsäkring ca 9000kr hel år. 5000kr i självrisk.. Lagom bra pris.
 

powertrip

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2007
Ort
Karlstad
Hoj
CBR1000RA Repsol 2009
Nu när jag fått mitt första barn (en liten tjej) så fundrar jag på hur ni andra gjort med montering av barnstol på hojjen? Räcker det att spänna fast den med remmar runt skjutskutsen, andra tips?
 
Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Nu när jag fått mitt första barn (en liten tjej) så fundrar jag på hur ni andra gjort med montering av barnstol på hojjen? Räcker det att spänna fast den med remmar runt skjutskutsen, andra tips?

Finns någon här som satte barnsits på sin blade på cutsen, själv tycker jag att det är bland det vansinnigaste man kan göra. Finns inget som rättfärdigar att utsätta barnet för den potentiella risk att trilla omkull från den höjden.
Kommer osökt att tänka på en artikel där en bil stannade lite för nära ett övergångsställe och puttade omkull en vagn med en 6månaders bebis i... bebisen trillad ur vagnen vid fallet och avled av skadorna.
Sen att man har barnen bakåtvända i bilen till de är 4år är just för att deras nackmuskler inte klarar av att hantera accelerationskrafterna och potentiella påfrestningar vid en krock/snabb inbromsning.

Men det är klart, alla gör väl som de vill med deras barn men jag kommer vänta tills grabbarna kan hålla i sig själv.
 

j.jo

Smaken är som baken, delad!
Gick med
30 Jun 2010
Ort
Bekvämt
Hoj
yummyHA
Själv har jag på if. 27år Bor utanför Ystad. Blade -08 helförsäkring ca 9000kr hel år. 5000kr i självrisk.. Lagom bra pris.

Say whaaaat ? De va riktigt lurigt med tanke på att ja höjt självrisken som nu ligger på 12 000kr, har eget garage ( med kod ) och ja ligger på, inte säker men ca 1500kr/mån " hel " .
Ja bor ju inte i nån storstad direkt. Livet e inte alltid rättvist tydligen =/

Men de går ju efter olika mallar på olika företag, vet att if tog betydligt mer, men klart de svider i ögonen när du säger hur lite du betalar:tungan
 
Last edited:

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
God afton!

Bland alla er experter här i tråden måste det finnas nån som kan svara på en enkel fråga:

C/C-måttet mellan gaffelbenen på en 600rr -07a? Har mätt med dåligt mätverktyg till 205mm, men vill vara mer säker.

Tack för svar!

/Lasse
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
När gaffelbenen är obelastade samt utan framfälg monterad, mätt i underkant av gaffelbenen eller i ovankant? Eller vart mellan gaffelbenen vill du att det ska mätas?

Jag kan mäta på torsdag om ingen annan gjort det tidigare.

God afton!

Bland alla er experter här i tråden måste det finnas nån som kan svara på en enkel fråga:

C/C-måttet mellan gaffelbenen på en 600rr -07a? Har mätt med dåligt mätverktyg till 205mm, men vill vara mer säker.

Tack för svar!

/Lasse
 

Starfighter

Oansvarslös
Gick med
22 Dec 2005
Ort
Skåne
Hoj
Honda CBR600, KTM 690 Enduro R
Någon som har koll på var man kan få tag på ett förhöjt kåpglas till en CBR 600 -92:a? Har försökt hitta men utan några större framgångar, hittar bara för 95:eek:r och nyare, men passar de?
Eller finns det något man kan montera på befintligt kåpglas så att vinden leds högre upp?
 

ToMPaq

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2011
Ort
Sundsvall
Hoj
Honda VTR 1000 SP-1
Hej.
Jag är helt ny här och på motorcykelfronten.
Har några frågor som jag skulle behöva lite svar på.
Säkert frågor som ni redan besvarat men jag hoppas ni har överseende med detta.

Jag är ute efter att köpa en Honda CBR RR 1000 eller 600 från 04-06

1. Vilken Modell ska jag köpa? 600/1000?
Vissa säger att man bör börja med 600:an då den är mkt enklare att köra och att det är på tok för mkt effekt på en 1000cc och andra säger att man lessnar på 600:an efter ett par veckor.

2. säkert en efterbliven fråga men jag har sökt och hittar inget konkret svar... Vad står Fireblade för??

3. Vilket försäkringsbolag ska man rikta sig till för billigast försäkring? Och hur tänker ni gällande försäkring då den i vissa fall kostar som halva hojen?

Tack på förhand //Tomas
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
1. beror säkert helt på person, men är man helt grön på mc brukar en 600 räcka rätt bra på kurviga vägar, jag tyckte min cb600 räckte perfekt dom första två åren, sen köpte jag en blejd.

2. det är modelnammet utöver cbr1000rr, precis som bilar, bmw m3, skoda octavia, fiat punto, honda fireblade, inte konstigare än så.

3.köp det du har råd att försäkra.
Om du är 35 och bor i en håla så kan börjar försäkringarna på runt 10k för en relativt ny 1000 sporthoj.
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR

j.jo

Smaken är som baken, delad!
Gick med
30 Jun 2010
Ort
Bekvämt
Hoj
yummyHA
Hej.
Jag är helt ny här och på motorcykelfronten.
Har några frågor som jag skulle behöva lite svar på.
Säkert frågor som ni redan besvarat men jag hoppas ni har överseende med detta.

Jag är ute efter att köpa en Honda CBR RR 1000 eller 600 från 04-06

1. Vilken Modell ska jag köpa? 600/1000?
Vissa säger att man bör börja med 600:an då den är mkt enklare att köra och att det är på tok för mkt effekt på en 1000cc och andra säger att man lessnar på 600:an efter ett par veckor.

2. säkert en efterbliven fråga men jag har sökt och hittar inget konkret svar... Vad står Fireblade för??

3. Vilket försäkringsbolag ska man rikta sig till för billigast försäkring? Och hur tänker ni gällande försäkring då den i vissa fall kostar som halva hojen?

Tack på förhand //Tomas

Tja. Känner minst sagt igen mig i dina frågor. Har själv bara kört en säsong.

Fråga 1. Vad du än gör, så ge dig inte på en 1000cc som första hoj, tro mig ! Kan säga att jag kollade runt och hörde mig för väldigt länge innan ja till slut köpte min cbr 600rr. Galet nöjd med hojen, men kan säga dig att man reder inte ut det om man gillar att köra fort ! Även om man nu gör det så är det inte värt att ta risken, de har varit väldigt nära att gå käpprätt åt helvete för min del " för att ja tänkt, men de e bara en 600 " men tro mig, de tar lång tid innan man kan lära sig att hantera en 600 till fullo. " 120hk och den lättaste hojen i 600 klassen " ska tas med respekt om man inte kört mycket tidigare. Min råd till dig är att köpa en sporttouring hoj, köra nån säsong, och sedan kanske byta till en sport.

Du har blivit varnad. Men visst, kan du behärska dig så pass att du aldrig ligger över 9000rpm så är de ingen fara......


3. De lättaste du kan göra är att ringa insplanet, de ringer åt dig, och kollar vilket bolag som blir billigast. Jag själv ringde runt alla de större bolagen. Och de lönar sig att ringa, allt från 65 000kr/år helförsäkrad till 19 000kr/år helförskrad. Ett tips är att ställa på och av hojen då det lönar sig i längen ( om du nu inte åker var dag vill säga ) Går enkelt via transportstyrelsen, kostar 50kr för varje påställning dock, men ska du köpa sport så kommer du säkert få betala 100kr/dag hojen är påställd.

Har själv folksam, och har en ganska vettig premie, har dock höjt min självrisk till de dubbla för att få ner den så pass som ja gjort.

Lycka nu till med hojen, och tänk före annars kanske de inte blir nåt efter - peppar peppar
 
Last edited:

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sthlm/Tyresö
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Håller på beställa hem mer kolfibergodis till Cbr1000 08-. :tungan
Det jag undrar är om ni föredrar originalhugger eller motogp stil? Motogp stilen kommer bli ca en tredjedel dyrare.
Bifogar en usel bild på motogp varianten:)
 

Bifogat

  • motogp.jpg
    motogp.jpg
    20.9 KB · Visningar: 55

j.jo

Smaken är som baken, delad!
Gick med
30 Jun 2010
Ort
Bekvämt
Hoj
yummyHA
moto gp huggern sen helt klart rockigare ut, lite spetsigare oxå om ja inte ser fel ?

Ser klockren ut så kör på den du =)
 
Nyheter
Nya R 1300 GS Adventure visad!

BMW R 1300 GS Adventure &#8...

Ducati DesertX Discovery

Ducati har presenterat Dese...

Trollstigen avstängd

Trollstigen i Norge. Foto: ...

GASGAS presenterar nya EC125

Nya GASGAS EC 125 har sitt ...

Automatisk växellåda tillval hos Yamahas motorcyklar

Yamaha introducerar nu Y-AM...

Moto Guzzi 2024

Från 12 till 15 september 2...

Yamaha lanserar ny automatisk växellåda

Yamaha introducerar nu Y-AM...

Grusbus, mellanklass!

Just nu befinner sig Allt o...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

Bastianini och Viñales bildar KTM-kvartett med Binder och Acosta

KTM har presenterat en helt...

Top