Honda CBR 1000/600 RR-Tråden

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Finns det någon som vet vilken bult man ska köpa för att plugga uttaget för lambdasonden i avgassystemet på en cbr1000rr -09?
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Lite funderingar.......Nu när 95oktan kommer innehålla upp till 10% e10 och honda rekommenderar att man som mest kör på 10% e10:etanol så undrar jag om man behöver va orolig? Ja tankar mer än gärna 98oktan men snacket går ju att det kommer försvinna alltefterom. Personligen tror jag det inte gör något att gå från 95 till 98. Jag är mer skeptisk att köra på 98 & sen senare gå ner till 95.......
Vad tankar ni?

Väldigt tacksam för svar från nån som vet!


Du verkar ha rört ihop lite saker till att börja med.
etanol är vanlig sprit
e10 är 90% ren 95-oktanig bensin och 10% ETANOL
e85 är 15% ren 95-oktanig bensin och 85% etanol

Etanol har ett oktantal på 104, bensin blandad med etanol får alltså ett högre oktantal än ren variant av den bensin den blandats med.

Etanol har sämre energivärde än bensin, altså får bensin blandad med etanol sämre energivärde än ren bensin av samma sort.

Det man kan vara lite orolig för är hur aluminiumdelar och paster/gummi i soppasystemet klarar etanol, men även där ska ju moderna motorer vara byggda för att klara det.

höga oktantal använder man främst för att det stävjer knackning i motorer, lägre oktantal kompenseras antingen genom att ECUn har möjlighet att detektera knackningar i motrn och ställa tillbaka tändningen (rätt ovanligt på hojar) eller att man har garderat sig med en konservativ tändvinkel.

Finns det någon som vet vilken bult man ska köpa för att plugga uttaget för lambdasonden i avgassystemet på en cbr1000rr -09?

hum, bilar brukar väl ha M18*1,5 typ?
 
Last edited:

@ack

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
cbr600rr 08
Har svårt att se hur däcken skulle påverka ABS då det inte är där som givaren sitter utan inne vid bromsskivan/navet.

Absolut C-ABS är riktigt nice, men man får inte överskatta det utan ändå köra som om man inte har det och vara glad den gång det kickar in... bättre än att lita blint på det och köra av vägen.

Jadu, jag vet inte. :näsblod

Absolut inte överskatta på något vis! Precis som du säger, en säkerhet att man inte låser hjulen vid en nödsituation.
 
Last edited:

@ack

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
cbr600rr 08
Sådär 3:e juli är bokad :tummenupp Väntar bara på bekräftelse. Men har man ingen försäkring så blir de att ja det lugnt, hade vart lagom surt o dra omkull med hojen! :huvet

Vet inte om ja inbillat mig men har för mig det står nåt i garantin att Hondas 5års garanti inte innefattar OM "man kört bana" känner du till det? Jag menar, detta är ju nåt Honda anordnar, plus att de e ju inte så att man ska raca utan det är ju en kurs att lära sig hantera & sköta hojen på bästa sätt........

Funderar du på att ta in på hotell dagen innan? Man får nog åka rätt så tidigt annars sön morgonen.......05-06 tiden :trött

Jaja det löser sig :) :yoparty

Härligt! :) Det är ju det, men det blir nog roligt ändå rätt att man tar det lite lugnt.

Jag har väldigt svårt att tro att detta skulle inverka på garantin, precis som du säger är det en kurs. Det Honda menar är nog om man kör tävlingar och/eller bygger om den till ren ban-hoj. MEN jag har inte pratat med Honda om det så jag vet inte säkert.

Hmm.. Jag har inte bestämt mig faktiskt, men som det ser ut just nu så kör jag tidigt på morgonen. Däremot om det finns stugor eller liknande lite billigt att hyra så är inte det fel!
Har du kollat upp något boende ännu? :)

Det ska i vilket fall bli riktigt jäkla skoj! :rock

Har du bokat in 100mila servicen? :)
 

j.jo

Smaken är som baken, delad!
Gick med
30 Jun 2010
Ort
Bekvämt
Hoj
yummyHA
ulflj: Hehe ja jag rörde nog ihop lite där ja :hihi
tack för rättelsen :tummenupp

Men vi säger såhär........

Om jag tankar med 95 och nu går över till 98 och 98 sen slutar att säljas ( då måste ja ju gå över till 95 igen ).
Skulle du rekommendera att ja gör så eller att ja fortsätter och kör på 95 hela tiden? Kan ju inte va bra att gå från 98 till 95 :va

Tack för hjälpen förresten :tummenupp

Tja. Jag har hört med Honda och det inverkar inte på garantin :tummenupp trodde ja inte heller, men lika bra att höra liksom, man vet ju aldrig.

Det lutar åt att åka tidigt för min del med......Inte kollat stugor men de har länkar på sidan för ett flertal olika boenden.

Sover du naken? Hoppar nog stugan och åker tidigt i så fall :D :tungan

Kvittar egentligen för mig hur vi gör, men frågan är hur pass tidigt man behöver köra? Från karlshamn är de väl runt 20mil till Anderstorp?

Vi kan bestämma efterhand hur vi ska göra.

Ja för fan, tror det blir en grymt rolig och lärorik dag! :yoparty

Japp 100:a mila bokade jag samma dag ja hämtade hojen :tummenupp
Så de gäller att ligga i nu för min del, service redan på onsdag. Lyckades ta mig en runda idag ( trots att vädret var sådär ).

Har du satt på nåt godis på hojen ?
Själv blir de rensa bakdelen så fort som möjligt! Slipon o lite annat gott ska beställas inom kort :tuttar :yoparty
 
Last edited:

Hyssna

Ny medlem
Gick med
29 May 2010
Ort
Skogen
Hoj
07 CBR 1000 RR
Idag kom jag hem med nya (ny för mig) hojen. En CBR1000RR 07 med 980 mil på mätaren.
Har bara varit ute lite grann men fy fan vilken hoj! Ska försöka få till en bild senare om jag lyckas lista ut hur man gör!

/Gustav
 

j.jo

Smaken är som baken, delad!
Gick med
30 Jun 2010
Ort
Bekvämt
Hoj
yummyHA
Idag kom jag hem med nya (ny för mig) hojen. En CBR1000RR 07 med 980 mil på mätaren.
Har bara varit ute lite grann men fy fan vilken hoj! Ska försöka få till en bild senare om jag lyckas lista ut hur man gör!

/Gustav

Grattis! :tummenupp Samma här, hämtade min häromdagen :)
 

Hyssna

Ny medlem
Gick med
29 May 2010
Ort
Skogen
Hoj
07 CBR 1000 RR
Fan jag lyckas få upp bild i mitt garage och som min avatar men i tråden fattar jag inte hur man gör!

Ja ja nu har jag idag kört ca 30 mil med den nye hojen i varierande hastighet! Jag kunde inte vara mer nöjd. Det är ju rätt stor skillnad från min gamla Hornet!
Den är helt orginal men det som jag vill åtgärda först är väl ett slipon. Är sugen på ett Two Brother! Är det någon som har nån erfarenhet av dem?

/Gustav
 

j.jo

Smaken är som baken, delad!
Gick med
30 Jun 2010
Ort
Bekvämt
Hoj
yummyHA
Fan jag lyckas få upp bild i mitt garage och som min avatar men i tråden fattar jag inte hur man gör!

Ja ja nu har jag idag kört ca 30 mil med den nye hojen i varierande hastighet! Jag kunde inte vara mer nöjd. Det är ju rätt stor skillnad från min gamla Hornet!
Den är helt orginal men det som jag vill åtgärda först är väl ett slipon. Är sugen på ett Two Brother! Är det någon som har nån erfarenhet av dem?

/Gustav

I varierande hastighet, du är väl medveten om att den är inkörd :va :tungan

Kollade runt nästan 6mån innan ja bestämde mig för slipon till min förra hoj "cbr 600 rr " köpte ett 2bros m2 vale och TRO MIG ljudet är gaaaaalet gött! Här nedan har du länk när ja drar förbi och då är det ändå bara på runt 10 000rpm, deras rör kan ja verkligen rekommendera!

Ska själv fixa nytt rör till min blade snart, det blir ett 2bros i kolfiber eller ett yoshimura, tycker personligen dom systemen låter galet gött :yoparty

[YOUTUBE-ID]_oHI9kBfSVM[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

Hyssna

Ny medlem
Gick med
29 May 2010
Ort
Skogen
Hoj
07 CBR 1000 RR
I varierande hastighet, du är väl medveten om att den är inkörd :va :tungan

Kollade runt nästan 6mån innan ja bestämde mig för slipon till min förra hoj "cbr 600 rr " köpte ett 2bros m2 vale och TRO MIG ljudet är gaaaaalet gött! Här nedan har du länk när ja drar förbi och då är det ändå bara på ca 10 000rpm, deras rör kan ja verkligen rekommendera.

Ska själv fixa slipon snart, lite klyven......men det kommer bli antingen ett 2bros black edition i kolfiber eller ett yoshimura, tycker personligen dom systeme låter galet gött!

Tack för ditt snabba svar!

Ja jag vet om att den är innkörd, jag tänkte mer på att det går "lite" fortare nu än med den gamla hojen och när man kommer ihåg vad det är man håller på med så får man hejda sig lite. Jag vrider ju lika mycket på rullen med denna som min gamla och då går det väldans mycket fortare! Länken verkar inte funka för mig?

/Gustav
 

j.jo

Smaken är som baken, delad!
Gick med
30 Jun 2010
Ort
Bekvämt
Hoj
yummyHA
I varierande hastighet, du är väl medveten om att den är inkörd :va :tungan

Kollade runt nästan 6mån innan ja bestämde mig för slipon till min förra hoj "cbr 600 rr " köpte ett 2bros m2 vale och TRO MIG ljudet är gaaaaalet gött! Här nedan har du länk när ja drar förbi och då är det ändå bara på ca 10 000rpm, deras rör kan ja verkligen rekommendera.

Ska själv fixa slipon snart, lite klyven......men det kommer bli antingen ett 2bros black edition i kolfiber eller ett yoshimura, tycker personligen dom systeme låter galet gött!

Tack för ditt snabba svar!

Ja jag vet om att den är innkörd, jag tänkte mer på att det går "lite" fortare nu än med den gamla hojen och när man kommer ihåg vad det är man håller på med så får man hejda sig lite. Jag vrider ju lika mycket på rullen med denna som min gamla och då går det väldans mycket fortare! Länken verkar inte funka för mig?

/Gustav

Hehe ja samma för mig. Är ju en ganska stort kliv från 600-1000cc så det är helt rätt som du gör. Man ska ha en jävligt stor respekt annars kan de gå illa! Nu borde länken funka, eller :va
 

@ack

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
cbr600rr 08
Tja. Jag har hört med Honda och det inverkar inte på garantin :tummenupp trodde ja inte heller, men lika bra att höra liksom, man vet ju aldrig.

Det lutar åt att åka tidigt för min del med......Inte kollat stugor men de har länkar på sidan för ett flertal olika boenden.

Sover du naken? Hoppar nog stugan och åker tidigt i så fall :D :tungan

Kvittar egentligen för mig hur vi gör, men frågan är hur pass tidigt man behöver köra? Från karlshamn är de väl runt 20mil till Anderstorp?

Vi kan bestämma efterhand hur vi ska göra.

Ja för fan, tror det blir en grymt rolig och lärorik dag! :yoparty

Japp 100:a mila bokade jag samma dag ja hämtade hojen :tummenupp
Så de gäller att ligga i nu för min del, service redan på onsdag. Lyckades ta mig en runda idag ( trots att vädret var sådär ).

Har du satt på nåt godis på hojen ?
Själv blir de rensa bakdelen så fort som möjligt! Slipon o lite annat gott ska beställas inom kort :tuttar :yoparty

Tjena! Det låter kanoners det! :) Garantin vill man ju gärna inte bli av med.

Okej, för mig med. Jag har inte kollat upp något boende ännu, får se om jag tar mig tid till de senare.
Haha! Jag vägrar sova i skinnstället iaf :D

Ja det är ju ganska långt, vilken tid var det vi skulle va där? Vi får nog räkna med att det tar 2-3timmar att köra iaf.

Härligt! Det ska ju bli kanonväder i helgen och nästa vecka så de där 100milen går nog fort ska du se. Jag har min bokad på Måndag :) Men min har rullat 50mil nu och så ska jag iväg nu om en stund och ta en riktigt fet runda.

Njaa har RTG-kittet och kraschpuckar just nu, men blir annan skylt-hållare med blinkers snart. Sen funderar jag på andra handtag och lite, men slipon får nog bli till nästa säsong för min del.
Vilket slipon ska du beställa? :) De jag gillar mest är Akra och yoshi. När du byter, köper du pc och kör den i bänk?
 

j.jo

Smaken är som baken, delad!
Gick med
30 Jun 2010
Ort
Bekvämt
Hoj
yummyHA
Tjena! Det låter kanoners det! :) Garantin vill man ju gärna inte bli av med.

Har för mig det skulle vara samling runt 09.00 :va

Ja vädret ska som du säger bli kanon :tummenupp
Vart ute en runda idag, ska ut snart igen :yoparty

Rtg kittet?

Någon av dessa: yoshimura r77 i kolfiber, 2bros i kolfiber black edition eller ett taylormade rör.

Skulle ja köpa helsystem så hade ja satt in pc och kn filter men tycker inte det behövs med slipon. Hojar sägs så gå ganska fett från början & ja har aldrig hört talas om nån som haft problem med en hoj för dom inte bänkat den efter dom satt på slipon.

Vart på claessons idag? Testade den nya Duccen, galet annolunda och rolig att köra. Hade gött
 

Micro

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2008
Ort
Sollentuna
Hoj
K7
Ser ut som en annan blir en ägare till en 08a som har original plåthållaren... så jag skulle behöva tips på vad ni funnit när ni letat runt för att bli av med den där hemska saken som sitter bakpå? :)
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Ser ut som en annan blir en ägare till en 08a som har original plåthållaren... så jag skulle behöva tips på vad ni funnit när ni letat runt för att bli av med den där hemska saken som sitter bakpå? :)

R&G's är helt ok. Finns säkert ännu smäckrare
 

dlgvrg

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2003
Ort
Västerås
Hoj
En bunt hojar
Byta kylarvätska och avgassystem

Kvällens övning var tänkt att vara byta kylarvätska och skruva på ett nytt helsystem på hojen. Lite frågor som dök upp var om man ska ha destilerat eller vanligt kranvatten i kylarn (tänkte köpa en flaska water wetter imorgon också)? Hur tömmer man kylarsystemet på glykol? trycka på med kompressor kanske? En annan fråga är om man måste ta loss kylarn för att byta avgassystemet - ser lite trångt ut annars... så ska ju servo och vajer monteras bort, fan vad pyssel det blir.
 

Angelkiller

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
----
Hoj
Honda CBR 600F -98 Yamaha YZF 250-06
Någon som vet var man kan köpa drivpaket, hjullager, tändstift, luftfilter till bra pris på nätet?
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top