Honda CBR 1000/600 RR-Tråden

  • Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date
I´d like to pick your brain när det gäller skruva :)

Smart, men måste man inte se de där markeringarna? Eller räcker det med att line:a upp "strecken" på kamaxeldreven inåt/utåt?

Du plockar ur tändstiften och sticker ner en pinne för att känna när kolven är i topp. När kolven är i topp skall du mäta spelet.
 
Du plockar ur tändstiften och sticker ner en pinne för att känna när kolven är i topp. När kolven är i topp skall du mäta spelet.

Smart igen :tummenupp

Jag antar att det inte spelar nån roll om kolven är EXAKT i topp eftersom kammen ändå är i "dödläge" under ett hyfsat stort spann?

Om man gör så, måste man ta en burk i taget då? Hur vet jag om alla fyra är stängda eller bara in/ut? Kolven är väl i toppläge 2 ggr per kam-varv?
 
Smart igen :tummenupp

Jag antar att det inte spelar nån roll om kolven är EXAKT i topp eftersom kammen ändå är i "dödläge" under ett hyfsat stort spann?

Om man gör så, måste man ta en burk i taget då? Hur vet jag om alla fyra är stängda eller bara in/ut? Kolven är väl i toppläge 2 ggr per kam-varv?

Det är korrekt, the quick and dirty way är att bara mäta när kammen står med nocken rakt upp.
 
Det är korrekt, the quick and dirty way är att bara mäta när kammen står med nocken rakt upp.


Så eftersom kamaxeln ändå måste "öppen" och blottad för att man ska kunna komma ned med ett bladmått så är allt pet om att ställa in/ex rätt helt poänglöst (vid kontroll, antar att det är galet viktigt vid justering när man måste lyfta axlarna?) eftersom man med ögat ser att nocken inte trycker på?

Fan, jag börjar få lite grepp om det här känner jag. Vart köper jag bladmått med bra precision? Kollade swedols webshopp, de hade inte.
 
Så eftersom kamaxeln ändå måste "öppen" och blottad för att man ska kunna komma ned med ett bladmått så är allt pet om att ställa in/ex rätt helt poänglöst (vid kontroll, antar att det är galet viktigt vid justering när man måste lyfta axlarna?) eftersom man med ögat ser att nocken inte trycker på?

Fan, jag börjar få lite grepp om det här känner jag. Vart köper jag bladmått med bra precision? Kollade swedols webshopp, de hade inte.

Biltema fungerar utmärkt 29.90kr.

Börja med cylinder 1. Ställ kolven i TDC, pekar båda kammnockarna uppåt är du rätt. MÄT. Gå vidare till nästa cylinder och upprepa.

Detta är den generella metoden, många mc tillverkare har egna patentlösningar där man kan mäta alla cylindrarna och bara dra runt motorn något varv. Min metod är dock mer pedagogisk och förstår man den gör man aldrig fel.
 
Biltema fungerar utmärkt 29.90kr.

Börja med cylinder 1. Ställ kolven i TDC, pekar båda kammnockarna uppåt är du rätt. MÄT. Gå vidare till nästa cylinder och upprepa.

Detta är den generella metoden, många mc tillverkare har egna patentlösningar där man kan mäta alla cylindrarna och bara dra runt motorn något varv. Min metod är dock mer pedagogisk och förstår man den gör man aldrig fel.

Ja, jag har ju servicemanualen (pdf 600 sidor och där hänvisas till att ställa markeringarna på kamaxeldreven först ut, och sen tvärtom in.. Så kan man mäta allt på en ändring.

Men att snurra lite på bakhjulet 4 gånger kräver ju ingen ingenjörsexamen :). Jag har bara svårt att se hur kamarna rör sig, känns logiskt fel att båda ska stå upp ena varvet, men bara ena det andra, och sen den andra osv.. Känns som en onaturlig cykel om kamen nu snurrar med 1/2 vevaxelns rpm. Men det är säkert logiskt när man ser det och får pilla lite!?

Supertack för bra hjälp iaf. Detta i kombination med bra tips från min "Ventiljusterings-tråd) har faktskt gjort att det känns som en bra idé att spara 3000 på.

Ps. Biltema ligger i fel stad.. Har typ Bauhaus eller Swedol tror du (även om swedol inte hade i webshopen)
 
Ja, jag har ju servicemanualen (pdf 600 sidor och där hänvisas till att ställa markeringarna på kamaxeldreven först ut, och sen tvärtom in.. Så kan man mäta allt på en ändring.

Men att snurra lite på bakhjulet 4 gånger kräver ju ingen ingenjörsexamen :). Jag har bara svårt att se hur kamarna rör sig, känns logiskt fel att båda ska stå upp ena varvet, men bara ena det andra, och sen den andra osv.. Känns som en onaturlig cykel om kamen nu snurrar med 1/2 vevaxelns rpm. Men det är säkert logiskt när man ser det och får pilla lite!?

Supertack för bra hjälp iaf. Detta i kombination med bra tips från min "Ventiljusterings-tråd) har faktskt gjort att det känns som en bra idé att spara 3000 på.

Ps. Biltema ligger i fel stad.. Har typ Bauhaus eller Swedol tror du (även om swedol inte hade i webshopen)

Båda de två borde ha bladmått.
 
När jag köpte hojen var kåpstaget modifierat för att passa med kraschkåporna. Jag tänkte slippa göra om den modden så att man vid behov kan få på originalkåporna.

Kruxet är att det är som en "pigg" på staget där backspegeln ska skruvas fast som måste få sticka ut genom hål i kåpan.

Är nedan produkt "rätt/lämplig" för att ersätta spegelfästet?


http://www.ebay.co.uk/itm/Honda-CBR...09?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item2eb778e259
 
Hej i tråden!

Fredag idag sjukt gött!
Imorgon bär det av mot bröderna nilsson i Helsingborg för att införskaffa lite mer godis till hojen. Det blir bland annat korta broms och kopplings grepp av märket ride it som kostar 995 för ett par. Samt ett nytt tonat kåpglas från hotbodies racing. Annat som har hänt med hojen under vintern är att jag har satt på ett leo vini gp pro slip on (grymt ljud!!) och en RG skylt håller med diod blinkers. Ska nog införskafffa en sadelcuts innan säsongen drar igång! Är det någon mer än jag som har skämt bort sin hoj i vinter?:banana
 
Hej,

Kommer inhandla en CBR 1000 rr 07a inom kort. Vilket eftermarknadssystem låter högst och "värst" av dessa? Finns en hel uppsjö av tillverkare.
 
Förstår inte varför många säger sånna kommentarer som att
Det e oväsen du e ute efter me fler dumma kommentarer så köp en custom hoj o sen säger att det inte
Blir nån skillnad. Dom svaren fick jag innan jag bytte men av egen erfarenhet så tycker jag det blir stor skillnad inte så
Jätte mycket högre ljud men att ljudet e stor skillnad på. Själv va jag ute efter mörkare ljud o det har jag absolut fått! Super nöjd värt varenda krona.
 
Jag förstår inte varför många säger kommentarer såsom att "Är det oväsen du är ute efter så köp en custom hoj" och sen säger att det inte blir någon skillnad.
Det var svaren jag fick jag innan jag bytte men av egen erfarenhet så blir stor skillnad. Inte så mycket högre ljud men ljudet i sig är det stor skillnad på. Själv va jag ute efter mörkare ljud och det har jag absolut fått! Super nöjd värt varenda krona.

Är osäker på om jag förstår ditt inlägg. Skall ditt inlägg tolkas såhär? Vilket avgas köpte du?
 
Missa skriva vad för avgas system men jag menar skenerelt för alla. Det e alltid nån som skriver nåt i stil
Med att det inte blir nån skillnad o om det e oväsen man e ute efter så kunde man lika gärna köpt en harley elle nåt
I den stilen. Jag köpte yoshi föresten:) tyckte det blev skillnad på ljud. Jag menar inte nån speciell nu o hoppas inte nån känner sig utpekad. Men som jag har förståt så blir det skillnad på byta avg system sen att det inte låter som en harley det e väl en annan femma men inte e man ute efter sånt oväsen på en sport hoj eller?
 
nån som vet vem man hör av sig till angående hondas 2008 års modeller.läst lite om att det kan va problem me kopplingen o att många blivit återkallade? vore trevligt o veta om min vart det innan jag köpte den. den hade ju bara gåt 20 mil när jag köpte den. problemet me olja tror jag att jag klarat mig ifrån.. inget jag märkt av under förra sesongen i alla fall.tänkte om man skulle höra av sig till mc butiken jag köpte den från eller om man kan ringa vilken honda återförsäljare som helst?
 
nån som vet vem man hör av sig till angående hondas 2008 års modeller.läst lite om att det kan va problem me kopplingen o att många blivit återkallade? vore trevligt o veta om min vart det innan jag köpte den. den hade ju bara gåt 20 mil när jag köpte den. problemet me olja tror jag att jag klarat mig ifrån.. inget jag märkt av under förra sesongen i alla fall.tänkte om man skulle höra av sig till mc butiken jag köpte den från eller om man kan ringa vilken honda återförsäljare som helst?
 
nån som vet vem man hör av sig till angående hondas 2008 års modeller.läst lite om att det kan va problem me kopplingen o att många blivit återkallade? vore trevligt o veta om min vart det innan jag köpte den. den hade ju bara gåt 20 mil när jag köpte den. problemet me olja tror jag att jag klarat mig ifrån.. inget jag märkt av under förra sesongen i alla fall.tänkte om man skulle höra av sig till mc butiken jag köpte den från eller om man kan ringa vilken honda återförsäljare som helst?


Ring din lokala auktoriserade handlare/verkstad så kan han se vad som är gjort, men det är långt i från alla som det skulle bytas på.
 
Hejsan, har lite frågor om att köpa Powercommander.

Någon som har har provat PC5 och en Autotune tillsammans och sett att det blir lika bra som om att man hade kört hojen i bänk med endast en PC5? Funderar på att köpa en PC5 eller en PC3 till min CBR1000RR 2010, men fick tipset om att köpa Autotunen till extra då det kan vara bra ifall man skulle kört hojen under lite andra atmosfäriska omständigheter (typ semester upp i alperna).

Skulle vara skoj o se om någon gjort detta, dvs. med PC5 och Autotune.

Jag är lite skeptisk till att man kan få lika bra resultat med en PC5 och en Autotune som man kan få med en "riktig" bänkning... kommentarer från nån som vet?
 
Hejsan, har lite frågor om att köpa Powercommander.

Någon som har har provat PC5 och en Autotune tillsammans och sett att det blir lika bra som om att man hade kört hojen i bänk med endast en PC5? Funderar på att köpa en PC5 eller en PC3 till min CBR1000RR 2010, men fick tipset om att köpa Autotunen till extra då det kan vara bra ifall man skulle kört hojen under lite andra atmosfäriska omständigheter (typ semester upp i alperna).

Skulle vara skoj o se om någon gjort detta, dvs. med PC5 och Autotune.

Jag är lite skeptisk till att man kan få lika bra resultat med en PC5 och en Autotune som man kan få med en "riktig" bänkning... kommentarer från nån som vet?

Autotune är inge vidare det är betydligt bättre att köra i bänk. Autotune är mest bra till att verifiera och finjustera en bänkning om man ex tävlar. Då är det smidigt med loggning och möjlighet att finjustera i mappen men att bara plugga in skrotet och trycka autotune är dåligt investerade pengar.
 
Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Back
Top